Koska maksumuuri, niin copypaste.

Vuonna 2006 kalifornialainen Zero (suomeksi Nolla) valmisti sähkömoottoripyörän prototyypin. Ensimmäiset tuotteet olivat sähköisiä motocrosspyöriä (TM 15/2010), mutta yhtiö siirtyi melko nopeasti pelkästään katupyörien valmistukseen.
Osa motoristeista on sitä mieltä, että moottoripyöräilyyn kuuluu ääni, mielellään V2-moottorin jyhkeä papatus. Näin ajattelimme mekin, kunnes aloimme testata sähkömoottoripyöriä. Äänettömyys ihastuttaa jokaisella ajokerralla. Myös mutkateitä Zerolla kurvaillessa hiljaisuus jaksaa hämmästyttää.
Tunnetusti moottoripyörän selässä aistii luonnon tuoksut toisin kuin autolla ajaessa. Mutta Zeron selässä myös kuulee luonnon äänet, jopa linnunlaulun. Se on kokemus, jos mikä.
Äänettömyys on myös mahdollisuus, ainakin siihen, että kaksipyöräisillä kurvaillaan vielä kymmenien vuosien päästä. Melukin on päästö, ainakin sille maaseudun asukkaalle, joka asuu motoristien suosiman mutkatien varrella.

Mittaristo on selkeä ja ajotilat ovat säädettävissä.
Lähtö tapahtuu pelkästään kääntämällä kaasukahvaa. Kytkintä ei ole lainkaan. Voima hämmästyttää heti ensi metreiltä. Melkein nollakierroksilta alkava 190 newtonmetrin vääntö on tukeva luku. Hetkellinen teho on 82 kilowattia, joka tuntuu paperilla pieneltä 220-kiloiselle pyörälle.
Totuus selviää mittalaitteilla. Kiihdytys 0–100 km/h sujuu 3,8 sekunnissa, joka on moottoripyörälle hyvä arvo. Vaikuttavampi on silti ohituskiihtyvyys: 60–120 km/h ottaa vain 2,5 sekuntia. Vääntövahvana tunnettu matkapyörä BMW R 1200 RT tekee saman nelosvaihteella 4,4 sekunnissa. Kuutosella aikaa kuluu 6,1 sekuntia, mikä kertoo aika paljon Zeron ohituskiihtyvyydestä.

Latausjohdot saa kuljetettua ”polttoainesäiliön” sisällä.
Runko on tukeva, samoin jousitus. Jarrut on valmistanut kiinalainen J-Juan. Oudosta merkistä huolimatta sekä jarrujen teho että tuntuma ovat hyviä.
Kaupunkiajossa ja rauhallisessa mutkatieajossa sähkön kulutus on maltillista. Kaasun käyttö ja ilmanvastus vaikuttavat suorassa suhteessa toimintamatkaan. Kaupungissa pääsimme helposti akullisella 200 kilometriä, mutta moottoritiellä sähkö alkaa maistua. Pian sadan kilometrin jälkeen pitää etsiä latauspaikka.
Toisaalta akku latautuu vakiolaturilla 4,5 tunnissa, joten yön tai työpäivän aikana sen saa varmasti täyteen.
Suomessa myyntiä jarruttaa sähkömoottoripyörien verokohtelu. Sähköauton autovero on 2,7 prosenttia mutta vastaavan moottoripyörän 9,8 prosenttia. Eroa ei ole meille pystynyt kukaan selittämään. Onko syynä kateus vai eikö moottoripyörien haluta vihertyvän?
Maahantuoja Bike World tarjoaa myös leasing-mahdollisuutta. Kuukausierä 24 kk/10 000 km -sopimuksella on 419 euroa. Hintaan kuuluu nopeampi laturi.
Zero on piristävä poikkeus moottoripyörämarkkinoilla. Oikeita kilpailijoita sillä on tällä hetkellä vain yksi: Harley-Davidson LiveWire (TM 15/2019). Tulevaisuudessa kilpailijoita löytyy varmasti roppakaupalla.

Toisioveto on toteutettu hihnalla. Voitelua ei tarvita, ja säätöäkin vain ani harvoin.
Moottori: poikittain asennettu ilmajäähdytteinen kestomagnetoitu sähkömoottori, teho 81 kW (110 hv) /5 000 r/min, vääntömomentti 190 Nm/1 350 r/min
Voimansiirto: hihnaveto
Akku: litiumioni, energiasisältö 14,4 kWh
Lataus: AC-laturi 6 kW, latausaika 0–100 % n. 2,5 tuntia, lisävarusteena 9 kW, latausaika 1,5 h
Alusta: teräsputkirunko, edessä teleskooppihaarukka, takana keinuhaarukka; edessä levyjarrut (320 mm) ja 4-mäntäiset jarrusatulat, takana levyjarru (240 mm), 1-mäntäinen jarrusatula
Mitat ja massat: pituus 214 cm, leveys 81 cm, akseliväli 145 cm, istuinkorkeus 79 cm, omamassa 220 kg; rengaskoko edessä 120/70 ZR 17, takana 180/55 ZR 17
Suoritusarvot: 0–100 km/h 3,8 s (mitattu) huippunopeus 200 km/h; toimintamatka (WMTC-yhd.) 198 km
Hinta: 27 390 euroa