Kirjoittaja Aihe: Guzzin maahantuonti ja varaosat  (Luettu 11926 kertaa)

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Guzzin maahantuonti ja varaosat
« : Tammikuu 05, 2021, 14:30:23 ip »
Hei,

Keväällä auto peruutti Norgen päälle kohtuullisin vaurioin, ja loppuvuonna sitä ollaan kunnostettu (MP Huolto Make). Muuten asia kunnossa, mutta vasemmalla sylinterin edessä olevaa katetta ei ole saatu toimitettua. Maahantuoja vaihtui nyt vuodenvaihteessa eikä tehdas kuulema enää toimita katetta. Onko asia todellakin näin surkeasti varaosien saatavuuden kannalta? Guzzin varaosien hinnat tuntuvat muutenkin olevan aika hunajaiset. Tällä kaikella (ja huoltoverkoston harvuudella) on vaikutusta Guzzeilun jatkumiseen ainakin minun kohdallani.
Mistä siis vielä saisi Guzzin katteita?

   / VP

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #1 : Tammikuu 05, 2021, 15:34:51 ip »
Maahantuonti on ollut viime vuosina aikamoisessa liikkeessä. Kun sanoit, että maahantuoja on vaihtunut, niin kuka sitä vuoden 2021 alusta hoitaa? Se oli tiedossa, että edellinen lopettaa mutta jatkosta en ole kuullut.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #2 : Tammikuu 05, 2021, 16:45:30 ip »

Guzzi on harvinaisempi merkki ja varmasti joihinkin vanhempiin malleihin voi olla vaikeampi saada jotain tiettyä osaa, mutta  Norge ei kuitenkaan ole mikään "vanha" malli, joten se on aika yllättävää, ettei siihen löydy enää katteen osia maailmalta. Tämmöinen käytetyn osan linkki kuitenkin löytyi. Naarmua ja jotain näyttäisi olevan.
https://www.ebay.com/itm/113608779216
Jouko

Pekka Karjalainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 510
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #3 : Tammikuu 05, 2021, 17:03:10 ip »
Löytyisikö pääsivun valikosta ”linkit” apuja, esim. purkamoja tai muita varaosatoimittajia Euroopasta.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #4 : Tammikuu 05, 2021, 17:24:35 ip »

Jos tämä on oikea osa, niin näyttäisi olevan Dinsellä hyllyssä uutena ja harmaana. Dinsellä taitaa olla Gruppolle jonkinlainen alennus-%, mutta siitä pitää mainita tilatessa.
https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=170970#prettyPhoto
Jouko

mosa

  • Viestejä: 362
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #5 : Tammikuu 05, 2021, 17:37:42 ip »

Guzzi on harvinaisempi merkki ja varmasti joihinkin vanhempiin malleihin voi olla vaikeampi saada jotain tiettyä osaa, mutta  Norge ei kuitenkaan ole mikään "vanha" malli, joten se on aika yllättävää, ettei siihen löydy enää katteen osia maailmalta. Tämmöinen käytetyn osan linkki kuitenkin löytyi. Naarmua ja jotain näyttäisi olevan.
https://www.ebay.com/itm/113608779216
Jouko

En halua viedä otsikon aihetta sivupoluille, mutta merkin harvinaisuus tuli ilmi, kun pari päivää sitten "kilpailutin" Vintagen, vm 2008, vakuutusta. Ifin laskuri ei antanut tarjousta, vaan olis pitäny soittaa ja pyytää tarjous puhelimitse. Oli kuulemma sen verran harvinainen pyörä?
mosa

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #6 : Tammikuu 05, 2021, 18:51:59 ip »
Vakuutusten suhteen harvinaisuus on monesti etu. Jos mallista ei ole mitään vahinkotietoja voi vakuutuksen saada halvalla. Ei kyllä liity Guzziin, mutta Lotus Esprittiin sai muutama vuosi sitten kaskon ihan yhtä halvalla kuin johonkin hyvin yleiseen autoon. Jos vahinkoa tulee, niin se on kuitenkin hankala ja kallis korjattava noin vakuutusyhtiön kannalta. Tosin ajokilometrit jää vähäisiksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #7 : Tammikuu 05, 2021, 22:13:52 ip »
Ei ole omalle kohdalle sattunut ettei osia olisi saanut.
Toistakymmentä Guzzia omistaneena vuosimallit välillä 1972 - 2016 joista vielä viisi väliltä 1982 - 2016 ovat ajossa enenmmän tai vähemmän. Vakuutusmaksun edullinen ympärivuotinen hinta on hieman alle 50€ joka koskee California Adamantia ja kallein vakuutus ympärivuotinen on California 1400 GTS:llä joka on 464€. Tilillä kun ei ole ko. yhtiöiden maksamia onnettomuuksia. Miten sitten tulevaisuudessa.

Nämä ovat If-vakuutuksen toteutuneet viime vuoden hinnat. Kaskoja en ole juuri harrastanut enkä tarvinnutkaan. Ovat moninkertaisia noihin summiin nähden. Muut pyörät pitää ilmoittaa erikseen liikennevakuutukseen ja seisontaan jos niillä ajelen. Usein vain viikonlopun tai kaksi. Tekee vakuutusmaksuissa joitain euroja. En ole ihmeemmin seurannut.

Vahinkotietoja on muualla kuten työmatkan hirvikolarista 2007 jolloin työnantajan vakuutuksesta korvasi omat vammani ja paikallinen vakuutusyhdistys korjasi 1100 Brevaa noin kymppitonnilla, 2006-mallista. Ei tainnut olla heille paras diili. Itse siirryin eläkkeelle ja sitä työnantajan vak-yhtiö edelleen makselee. Olen tyytyväinen. Meko hyvään kuntoon kuntoiduin vaikka "säätöä" olikin. Perikunnasta en tiedä. Ei jää heille kuin vanhoja prätkiä varaosineen.

Brevan korjauksesta sanoi vakuutustarkastaja että jos olisi japainlainen pyörä saisin uuden mutta kun on italialainen on halvat varaosat ja kannattaa korjata. Korjausrahalla olisi saanut melkein uuden.

Varaosia toki on ollut aina pyöriini. Pääasiassa Ducateja ja Guzzeja. Jälkimmäisiä ylivoimaisesti. Yksi syy on hankkia Guzzeja: halvat vakuutukset. Kaadun harvoin.

Mitä siihen tulee etteikö osia saa. Olen saanut 72-malliseen GT:hen uusia osia ihan hyvin silloin 80-luvun lopulla ja myöhemminkin. Silloin toimittajina oli Agostini ja Moto Italia. Agostinilta kävin henkilökohtaisesti hakemassa osia Mandellosta. Takajoustintuet lienivät kovilla paluumatkalla passoja kierrellessä. Myös Moto Italian edesmenneeltä Heipalta löytyi takavarastosta melkoisia "aarteita".

Hankalamp ipyörä osien suhteen on kuutos-Benelli. Silti siihen, kun hieman markkinoita tutki, löytyi ihan järkevään hintaan osia ja tarvikkeita. Jopa uustuotanto-osia. Yhden sain kuntoon oikein kehujen kera. Pääsi esimerkiksi entisöinnistä kirjallisuuteen: Muistatko Merkin-kirjaan. Löytyy hyllystä. Tekijän signeeraamana.

Sittemmin olen saanut kaiken tarvitsemani huolto-osat RM Heinolta ja sen jälkeen Brandtilta. Mihinkään kiskontaan en ole törmännyt.
Toki vanhempiin projekteihini on varmaan yhteenlaskien laittanut tuhansia euroja Stein Dinsen palveluihin. Myös TLM on ollut sopuisa osatoimittaja ja olen yhden pyöränkin heiltä ostanut. Ei ole osapuutteiden vuoksi jäänyt ajamatta.
Myös Biltema, Motonet ja jopa IKH sekä tietenkin laakeri- ja tiivisteasioissa Tampereen Laakerikeskus ja samalla kylällä Top-Osa ovat olleet toimivia hankintapaikkoja. Monissa yhteyksissä on tiedettävä mitä haluaa sillä eihän noissa marketeissa työntekijät aina tiedä mitä heillä on myytävänä. Pitää tehdä heidän sivuillaan hieman salapoliisihommia. Jos ei jotain tiivistettä saa mistään niin olen teettänyt Korja-Kumissa. Sekin Tampereella.

Palatakseni TLM-palveluun: heillä on lukuisasti uudempiakin purkupyöriä joista löytyy kaikenlaista osaa. Eikä ihan vähän. Valitettavasti heillä ei ole enää suomenkielistä palvelua. Joskus oli. Mutta keskikouluenglannilla pärjää. Toki heidän nettisivujensa kauttakin voi tilata.

Jos tulee hankala katekorjaus tai muu muovityö tai maalaus niin kannattaa ainakin kerran kysyä tarjousta: https://www.effetto.fi/
Motoristi muiden kiireidensä ohella. Mainossivut eivät kerro kaikkea.

Jos jokin maksaa ja sitä ei muualta saa niin ostajalla on valinnavaraa. Ei tule kauppoja. Joskus ottaa hieman aikaa ns. herkistellä....

EJ

  • Viestejä: 58
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #8 : Tammikuu 05, 2021, 22:49:45 ip »
Maahantuoja vaihtui nyt vuodenvaihteessa

Taas? Eli mikä/kuka sitä maahantuontia nyt sitten hoitaa? Vai hoitaako kunnolla kukaan?

Oishan se vähän surku jos ei nyt kutsin viettäessä pyöreitä vuosia olis maassa ollenkaan edustusta.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #9 : Tammikuu 05, 2021, 23:18:56 ip »
Mikäs nyt on?
Täällä on kehuttu että netistä saa kaiken omalle kynnykselle.
Nytkö sitten totuus tuleekin esiin. Halutaan tiskin ääreen kauppoja hieromaan.
Juoskaa mutkia.

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #10 : Tammikuu 06, 2021, 00:28:48 ap »
Kiitos jo tässä vaiheessa vastauksistanne!
Pyöräni kate ei ole rikki vaan naarmuilla, mutta koska korjaus menee vastapuolen liikennevakuutuksen piikkiin, ottaisin mielelläni tilalle uuden enkä hiottua/paklattua/maalattua. Pitääpä ehdottaa korjaamolle Dinsen sivuilla käymistä (kiitos Jouko S:lle). Norgeni on sitä uudempaa 8V-mallia (7 kesää ajettu), joten pyörän iästä ei varaosien puute liene kiinni.
Uudesta maahantuojasta ei ole tietoa.
Mistä yleensä muuten kannattaa tilata käyttöosia, esim. jarrupalat ja öljynsuodattimet?
    / VP

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #11 : Tammikuu 06, 2021, 00:57:18 ap »
Kaikki ei ole enää itsestään selvää.
Miula oli Cagiva Gran Canyon 900ie vm. 2000
Ja yksi syy, miksi päästin hyvän pyörän menemään oli se onneton varaosien tarjonta.
Ducati-osaa sai, mutta Cagiva-osat oli todella ison kiven alla.

Joten, jos joku Italian ihme kiinnostaa, niin kannattaa ennen ostohousujen sovittamista pikkuisen vilkaista varaosien tarjontaa.


Mie olen käyttökamat tilannut sieltä, mistä tilaan osia.
Jos esim. Dinseltä tulee jotain tilattua, niin samalla rahtikululla tulee öljynsuodatin yms kulutuskamaa.
Koska aina pitää varaosahyllyssä olla ajopyöriin suodattimia, tulppia, jarrupaloja, vaijereita jne.
Mutta saa niitä kulutusosia ihan kotimaan tiskiltäkin.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #12 : Tammikuu 06, 2021, 01:13:22 ap »
Tuntuu Suomessa harvinaisempien merkkien "maahantuoja" tarkoittavan varaosapuolella pelkästään yhtä välikättä, joka hidastaa tavaroiden ja osien hommaamista. Lisäksi tietenkin ottaa palvelustaan katteen välistä. Vaikka toimivalla osa ei fyysisesti kävisi käsissäkään.
Itse jatkan ulkomailta tilaamista. Saa osat kun haluaa ja järkevällä hinnalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #13 : Tammikuu 06, 2021, 01:51:08 ap »
Lainaus
Mistä yleensä muuten kannattaa tilata käyttöosia, esim. jarrupalat ja öljynsuodattimet?

Asunnon ikkunasta näkyy Motonet. Paitsi ei nyt kun on lunta oksilla.
Yleensä vuoden 2006 jälkeisten mallien osalista on lyhyt. Se ei pidä paikkaansa sillä heillä tuo listaus on varsin vajaa. Se on harmi koska hyllyillä osia on. Siellä pitkän tiskin takana. On hyvä tietää vähintään osan valmistajan osanumero tiskillä ja mieluiten Motonet-osanumero.
Saman firman, eli Broman Group, myymälöitä löytyy pienemmiltäkin paikkakunnilta.

Yksi mainio asia selväksi: Guzzilla on nykyisin kaksi pääsarjaa joista puheenaiheena olevat isolohkoiset ovat nyt tuotannoillisesti liki äärettömässä vähemmistössä mutta pikkulohkoisia kyllä tehdään joitakin yksilöitä vuodessa. Niiden kesken ei ole suuresti yhteisiä osia.

Aiheena on nyt moderni isolohko. Vankka laite. Siihen löytyy tavattomasti osia jos osaa etsiä nettivalikoiden ulkopuolelta. Tämä on siis eräänlainen harrastus johon jää koukkuun. Muutoksia isolohkoisissa on tapahtunut niin mallistossa kuin rakenteessakin. Siinä oli, tosin, pitkä suvantovaihe 70-luvun alusta 2000-luvulle jolloin runko oli Tonti ja moottori 850 - 950 - 1100cc. Noin karkeasti.
Siksi osat ovat samoja. Muutama poikkeava malli tuohon väliin putkahti mutta ei oteta kantaan niihin. Kun tilanne muuttui, muuttui vaihteisto kuusipykälaiseksi, moottoriin tuli, vaihtoehtoisesti, lisää venttiileitä ja tehokin lähenteli 100hv:tä. Parhaimillaan jopa yli. Huippunopeus pysyi silti siinä 200 km/h tasolla vaikka kuutiot kasvoivat ja tekniikka kehittyi. (Päästörajoitukset vaikuttivat tehoon loppuvaiheissa. Toki ohitettavissa toisaalla esitetyissä ohjeistuksissa: https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0 )

Anteeksi pitkä johdanto: tässä yksi huoltotarvikkeiden toimittaja: https://www.motonet.fi/fi/varaosat/2770/310891/moottoripyorat-skootterit/moto-guzzi/-1200cc-1200-norge-2006-

Toinen pirkkalalainen pulju, joka myös, ilman lumisadetta, näkyy akkunasta: Oma random-haku: https://www.storm-motor.fi/osat/moottoripyorat/moto-guzzi/norge-gt-8v/2016/
Ei välttämättä tässäkään puljussa ole listaukset ajan tasalla. Taas pitää tietää mitä hakee jos se on listan ulkopuolelta.
Myös muuta mp-kamaa varsin runsaasti. Myös Turun suunnassa. Vantaalla ja Lahdessakin on myymälät.

Lisäksi Guzziosia olen löytänyt IKH:sta, monesta japaninpyöräkaupasta ja Biltemasta: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moottoripyoraily/moottoripyoran-varaosat/
Kuten viimeisestä linkistä näkyy niin luokittelu ei ole hyvä ja B. jarrupaloihin, suodattimiin ja sähköliittimiin ei ainakaan kannata sekaantua. On hyvää osaa ja varustetta sekä shaissea. Olen kyseisestä lafkasta hakenut muunmuassa vanhemman ruisku-Californian polttoainepumpun ja hyvin on pelannut jo yli vuosikymmenen. Lisäksi monta muuta juttua joita muut luulevat ei-laatuvarusteiksi. Muunmuassa hyviä ajovarusteita kohtuuhintaan. Kypäristä ei mikään ole sopinut päähäni mutta tietyt ajopuvut ovat olleet kunnollisia. Ajan kuitenkin liki joka säällä mutta en enää talvella.

Menestystä osa- ja tarvikehakuun. Toki voin auttaakin jos on erityinen ongelma.

NorgeGT8V

  • Viestejä: 16
Vs: Guzzin maahantuonti ja varaosat
« Vastaus #14 : Tammikuu 06, 2021, 16:37:31 ip »
Lainaus
Menestystä osa- ja tarvikehakuun.

Kiitos! Tarpeeni ovat hyvin 'perinteiset'. Vaativimmissa tapauksissa pitää kääntyä ammattilaisten puoleen.
  / VP