Ei ole omalle kohdalle sattunut ettei osia olisi saanut.
Toistakymmentä Guzzia omistaneena vuosimallit välillä 1972 - 2016 joista vielä viisi väliltä 1982 - 2016 ovat ajossa enenmmän tai vähemmän. Vakuutusmaksun edullinen ympärivuotinen hinta on hieman alle 50€ joka koskee California Adamantia ja kallein vakuutus ympärivuotinen on California 1400 GTS:llä joka on 464€. Tilillä kun ei ole ko. yhtiöiden maksamia onnettomuuksia. Miten sitten tulevaisuudessa.
Nämä ovat If-vakuutuksen toteutuneet viime vuoden hinnat. Kaskoja en ole juuri harrastanut enkä tarvinnutkaan. Ovat moninkertaisia noihin summiin nähden. Muut pyörät pitää ilmoittaa erikseen liikennevakuutukseen ja seisontaan jos niillä ajelen. Usein vain viikonlopun tai kaksi. Tekee vakuutusmaksuissa joitain euroja. En ole ihmeemmin seurannut.
Vahinkotietoja on muualla kuten työmatkan hirvikolarista 2007 jolloin työnantajan vakuutuksesta korvasi omat vammani ja paikallinen vakuutusyhdistys korjasi 1100 Brevaa noin kymppitonnilla, 2006-mallista. Ei tainnut olla heille paras diili. Itse siirryin eläkkeelle ja sitä työnantajan vak-yhtiö edelleen makselee. Olen tyytyväinen. Meko hyvään kuntoon kuntoiduin vaikka "säätöä" olikin. Perikunnasta en tiedä. Ei jää heille kuin vanhoja prätkiä varaosineen.
Brevan korjauksesta sanoi vakuutustarkastaja että jos olisi japainlainen pyörä saisin uuden mutta kun on italialainen on halvat varaosat ja kannattaa korjata. Korjausrahalla olisi saanut melkein uuden.
Varaosia toki on ollut aina pyöriini. Pääasiassa Ducateja ja Guzzeja. Jälkimmäisiä ylivoimaisesti. Yksi syy on hankkia Guzzeja: halvat vakuutukset. Kaadun harvoin.
Mitä siihen tulee etteikö osia saa. Olen saanut 72-malliseen GT:hen uusia osia ihan hyvin silloin 80-luvun lopulla ja myöhemminkin. Silloin toimittajina oli Agostini ja Moto Italia. Agostinilta kävin henkilökohtaisesti hakemassa osia Mandellosta. Takajoustintuet lienivät kovilla paluumatkalla passoja kierrellessä. Myös Moto Italian edesmenneeltä Heipalta löytyi takavarastosta melkoisia "aarteita".
Hankalamp ipyörä osien suhteen on kuutos-Benelli. Silti siihen, kun hieman markkinoita tutki, löytyi ihan järkevään hintaan osia ja tarvikkeita. Jopa uustuotanto-osia. Yhden sain kuntoon oikein kehujen kera. Pääsi esimerkiksi entisöinnistä kirjallisuuteen: Muistatko Merkin-kirjaan. Löytyy hyllystä. Tekijän signeeraamana.
Sittemmin olen saanut kaiken tarvitsemani huolto-osat RM Heinolta ja sen jälkeen Brandtilta. Mihinkään kiskontaan en ole törmännyt.
Toki vanhempiin projekteihini on varmaan yhteenlaskien laittanut tuhansia euroja Stein Dinsen palveluihin. Myös TLM on ollut sopuisa osatoimittaja ja olen yhden pyöränkin heiltä ostanut. Ei ole osapuutteiden vuoksi jäänyt ajamatta.
Myös Biltema, Motonet ja jopa IKH sekä tietenkin laakeri- ja tiivisteasioissa Tampereen Laakerikeskus ja samalla kylällä Top-Osa ovat olleet toimivia hankintapaikkoja. Monissa yhteyksissä on tiedettävä mitä haluaa sillä eihän noissa marketeissa työntekijät aina tiedä mitä heillä on myytävänä. Pitää tehdä heidän sivuillaan hieman salapoliisihommia. Jos ei jotain tiivistettä saa mistään niin olen teettänyt Korja-Kumissa. Sekin Tampereella.
Palatakseni TLM-palveluun: heillä on lukuisasti uudempiakin purkupyöriä joista löytyy kaikenlaista osaa. Eikä ihan vähän. Valitettavasti heillä ei ole enää suomenkielistä palvelua. Joskus oli. Mutta keskikouluenglannilla pärjää. Toki heidän nettisivujensa kauttakin voi tilata.
Jos tulee hankala katekorjaus tai muu muovityö tai maalaus niin kannattaa ainakin kerran kysyä tarjousta:
https://www.effetto.fi/Motoristi muiden kiireidensä ohella. Mainossivut eivät kerro kaikkea.
Jos jokin maksaa ja sitä ei muualta saa niin ostajalla on valinnavaraa. Ei tule kauppoja. Joskus ottaa hieman aikaa ns. herkistellä....