Hinta jo kertoo että arvokasta koneistustyötä. Yleensä nämä korotukset ovat edullista valualumiinia vain tasot koneistettuna.
Joutaa, mielestäni, poistaa jos ei ole maailmanympärimatkaa tiedossa. Maavara, jos sillä on merkitystä, paranee.
Asiasta seuraavaan: nykypyörissä on öljytilavuus jo reilun litran tietämissä ja vaihtoväliä luvataan liki tuplasti verrattuna mennävuosien pyöriin.
Kuusikymmenluvulta olen katsellut ajoneuvojen, traktorien, autojen ja kaksipyöräisten, öljytiloja ja rakenteita. Vielä kahdeksankymmentäluvulla olivat öljypohjat ja venttiilikopat mustan, sakean muljun peittämiä ja sakkaa alimmissa kohdin. Nykyöljyillä, vaikka vaihtoväliä on pidennetty jo kolminkertaiseksi, voisi juuri avatusta venttiilikopasta syödä pastaa myrkyttämättä itseään. Niin puhtaita ovat nykymoottorit.
Syykin tähän on: suodattimet ovat hieman kehittyneet, polttoaineissa ei ole likaavia komponentteja, ruiskutus- ja sytytyslaitteet ovat erittäin täsmällisiä ja seokset ovat varsin optimaalisia kaikissa olosuhteissa sekä öljyt ovat huonosti pilkkoutuvia puhumattakaan moottorien osien koneistusmenetelmien tarkkuuden ja materiaalien merkittävää kehitystä.
Omissa pyörissäni olen pyrkinyt optimoimaan moottorin lämpötilaa. Sillä on kaksi päätarkoitusta: pienempi polttoaineen kulutus ja vähäisempi rakenteiden kuluminen. Öljy pysyy puhtaampana eli voitelu parempana. Lämpö myös parantaa nykyöljyn voitelutehoa. Jos pitää valita 80 asteen ja 110 asteen väliltä niin ilman muuta jälkimmäinen.
http://www.motomatti.fi/2018/05/california-1400-gts-jaahdyttimen.htmlMitä juoksevampaa öljy on niin sitä pienempiä välyksiä se voitelee. Mitä nopeammin öljyn saa sille suunniteltuun käyntilämpötilaan niin voitelu paranee. Toki öljyä ei pidä ryhtyä keittämään (Synteettisillä yli 150 astetta.) sillä silloin sen kemilallinen rakenne pilkkoutuu nopeammin ja menettää voitelukykyään. Epätodennäköistä siviilipyörissä. Sen sijaan kylmä öljy ajon aikana ei tee tehtäviään kunnolla.
Vesijäähdytteisissä pyörissä öljyllä on helpommat oltavat sillä ne moottorit lämpenevät nopeammin lähdön jälkeen ja käyntilämpötila on vakio riippumatta kovastikaan ulkolämpötilasta. Usein siinä yhdeksässäkymmenessä asteessa mitattuna jäähdytysnesteestä mutta öljystä mitattuna parikymmentä astetta enemmän. Jäähdytysneste kun jäähdyttää vain metallia jonka sisällä öljy on.