Öljytyypissä ja -laadussa lienee eroja siinä kuinka helposti ne vaahtoutuvat. Käyntilämpötilalla lienee myös vaikutusta. Kylmä öljy vaahtoutuu herkemmin.
Aina ei riitä huohotusjärjestelmän teho kaikilla öljytyypeillä.
750NTX liki uutena tuuppasi öljyt ulos kun kylmässä säässä ajoin hieman kovempaa kuin olisi tarvinnut. Kuumalla ja lämpimällä säällä samaa ei ilmennyt. Myös Quota 1000 sai öljyä ilmanpuhdistimen kautta palotilaan. Aina vasemmalle puolelle. Tuloksena muhkea harmaa pilvi tulosuunnassa. 650TT esitti samanlaisia oireita talvikäytössä. Siinä ei ollut enää alkuperäistä ilmansuodatinta joten öljyvuoto tuli "raakana" tielle.
California 1400 muodostaa myös kylmälimaa keväisin ja syksyisin. Ilmanpuhdistimen kotelon pohjalla sitä lilluu pahimmillaan cappucinokupillinen. Värikin on melko aito: sellainen kermanvaalea. Eikä tule pois tyhjennysletkun kautta. Pitää siis purkaa akku, putsarinkotelo ja ilmansuodatinpatruuna pois.
https://2.bp.blogspot.com/-2Ug4dfsjHgY/WdPCYDmA0vI/AAAAAAAARsA/TbaSLd8D8F4Afw-R83QxNeu31y9gy4tvgCLcBGAs/s1600/C14_ilmansuodatin_%25C3%25B6ljylima_lattialla.jpgOn myös sellainen ilmiö että huohotusjärjestelmä voi ahtautua tai mennä täysin umpeen. Silloin voi poksahtaa kampiakselin takapään huulitiiviste pois. Aiheuttaa muutaman tunnin remontin kun pitää ottaa takahaarukka ja vaihteisto pois sekä purkaa ja pestä kytkin. Tietenkin vauhtipyörän joutuu myös irrottamaan.
Tukkeutuminen johtuu muunmuassa siitä että ajetaan kylmässä ja kosteassa säässä ja pyörä viedään lämpimään talliin. Pidempi seisominen tallissa kuivattaa vedensekaisen öljyvaahdon ja huohotin voi tukkeutua kokonaan tai osittain.
Tarkoituksenani on tehdä blogiini selvitys eri Guzzimalleissa aikanaan olleista huohotusjärjestelmistä. Versioita on useita vaikka pyörämallin ulkonäkö ei juurikaan ole muuttunut.
Se että huohotus ei tule lainkaan ulkoilmaan on saastekysymys: öljyhöyry poltetaan moottorissa pois. Jos moottori on väljistynyt niin tämä lisää huohotusta ja jossain vaiheessa huohotusteho ei enää riitä vaan öljyä kulkeutuu palotiloihin lisääntyvästi. Se karstoittaa moottoria ja alentaa tehoa.