Kirjoittaja Aihe: California 1400 oireilee sähköistään  (Luettu 9506 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
California 1400 oireilee sähköistään
« : Elokuu 17, 2020, 12:29:17 ip »
Kaasukahvan asentopotentiometrit kiukuttelivat.
Ehkä se ei ole niiden syy vaan ominaisuus. Asia ei ole vielä siltä osin selvinnyt.

Edellinen ajokerta oli vajaat 500 km josta noin 300 km melko rankassa vesisateessa viileässä säässä. Sitten pyörän pesu pari päivää myöhemmin ja tallipalvelusta reilun viikon kun ei ollut ajettavaa. Tarkoitan että ehkä vesi saattoi olla osatekijä päästyään sähkölaitteeseen muhimaan. Mutta varmaksi ei voi sanoa.

Matkanteko oli melko takkuista jonkin matkaa.

Tein aiheesta pienen blogijutun: http://www.motomatti.fi/2020/08/california-1400-hairioita.html

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #1 : Elokuu 17, 2020, 23:38:13 ip »
Mukavan rauhallinen ja rohkea asenne. Vaikka vaiva on noin ajosuoritetta haittaavana tekijänä melko vakava. Havaitsen asenteessa tarkoitushakuista huumoria ja itseluottamusta: ”älkäähän hötkyilkö, kyllä tämä tästä - asianmukaisilla työkalulla järjestyy...”.  Liikkeessä pelkkä vikakoodien luku kustantaa melkoisesti. 
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2020, 11:16:17 ap »
Lähinnä sitä onko vastaavaa "vertaistapahtumaa" ollut kellään ja miten se on silloin ratkaistu?

Pyörällä voi ajaa mutta se saattaa siirtyä vikasietotilaan hieman ennakoimattomasti. Vikasietotilassa ei ole kaikki toiminnot toiminnassa eikä voi mennä moottoritievauhtia.

Toisaalta, mikäli häiriö on väliaikaisesti kadonnut voi vikasietotilan "purkaa" yksinkertaisin toimin. Huomenissa teen tutkimuksia lisää tietokoneavusteisesti ja pyrin saamaa A ja B potentiometrien informaation samaksi. Näin ensialkuun. C ja D ovat ok.

Asiaa mietittyäni eilen ehtoolla on kaksi vaihtoehtoa viaksi: potentiometrien lineaaristen käyrien ero toisiinsa nähden tai A-potikan toimintahäiriö. Epäilen että se pätkii signaaliaan ajoittain. Jälkimmäistä ei voi mitatata tietokoneella vaan se pitää tehdä yleismittarilla tai testerillä. Jälkimmäinen tutkinta edellyttää tankin irrotusta.

Mikäli signaaliero on suuri järjestelmä varoittaa siitä kuten myös puuttuvasta signaalista. Molempia viestejä olen saanut ulos GD:llä. Vikaa siis voi olla myös signaalin siirrossa potikan ja ECUn välillä kuten huono liitos.

Toistaiseksi tutkin ensimmäisen asian. Ehkä talvella toisen. Pyörä on kuitenkin vielä ajokuntoinen pienin varauksin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2020, 12:55:00 ip »
Mukavan rauhallinen ja rohkea asenne. Vaikka vaiva on noin ajosuoritetta haittaavana tekijänä melko vakava. Havaitsen asenteessa tarkoitushakuista huumoria ja itseluottamusta: ”älkäähän hötkyilkö, kyllä tämä tästä - asianmukaisilla työkalulla järjestyy...”.  Liikkeessä pelkkä vikakoodien luku kustantaa melkoisesti. 

Ihmiset noita tehtaissakin kasaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2020, 22:22:23 ip »
Pikku edistystäkin on tapahtunut. Olen saanut potentiometrien signaalit tasattua varsin sujuvasti ja vikailmoituksia ei ole tullut lisää. Varoituksia ei tullut lisää. Ajamaan en ole ehtinyt. Loppuviikosta voi olla saumaa toimenpiteille.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #5 : Elokuu 19, 2020, 21:40:50 ip »
Joudin jo tänään vilkaisemaan mitä ECU oli nyt keksinyt sillä olin pyörällä liikenteessä sillä Rouva tarvitsee autoa nykyisin työmatkoihinsa. Ja mikäs on hellesäässä ajellessa farkunlahkeet lepattaen.
Juttuun, johon yllä linkki, tuli hieman jatketta. Tosin edellisestä ovat vikailmoitukset vähenneet. Ehkä suunta on oikea lopullisen diagnoosin tekoon.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #6 : Elokuu 20, 2020, 10:10:42 ap »

Kuulin, että eräässä Eldoradossa oli ollut samanlaista ongelmaa ja Nurmen Marko oli saanut pyörän pelittämään potentiometrien ja muiden liittimien puhdistuksella. Eli hyvinkin vähäisin toimenpitein. Facebookissa kuulemma juttua.
Jouko

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #7 : Elokuu 20, 2020, 11:18:17 ap »
*Mitään tiedä tuostakaan rakenteesta, mutta sen tiedän, että yleensä potentiometrin puhdistus on tilapäinen ensiapu ja vika uusiutuu aika pian. Se johtuu potikan liukurenkaan kulumisesta, siis sen kosketinrenkaan, ei niinkään hiilipilarin. Se kuluu siten, että sen kosketinmetallipinnoitus kuluu puhki. Näkyviin tulee runkometalli, joka ei ole niin hyvä johde, varsinkaan koskettimena ja sillä on epämääräinen ylimenovastus. Kuluman kohta oksidoituu aina uudelleen kun sitä putsataan ja rasvataan. Kuluma tulee tietenkin siihen kohtaan, jossa kosketus enimmän aikaa liikuskelee. Vain potentiometrin uusiminen poistaa vian. Valitettavasti sekään ei ole lopullinen korjaus, koska kuluminen jatkuu taas. Potentiometrejä on tietysti montaa laatuluokkaa.

Kerran tuli eteen tarve rakentaa kulumaton potentiometri paikkaan, jossa lika ja vesi olivat kiusana ja mikään normaali potentiometrilaatu ei kestänyt pitkään. Rakenne toteutettiin optisella periaatteella. Akseli käänsi opalivalkoista akryylilevyä, jonka toiselle poskelle oli liimattu alumiinilevy, jossa oli kiilan muotoinen leikkaus koko kääntymiskulmalle. Levyn toisella puolella oli LDR ja toisella pieni hekulamppu (silloin 70 luvulla ei ollut vielä hyviä LED ratkaisuja). Kun akseli kääntyy kiila suurenee ja pienenee ja valon määrä suurenee ja pienenee ja LDR resistanssi seuraa näin akselin kääntymiskulmaa tarkast ja kulumattomasti. Lika jouduttiin silti pitämään poissa tiiviillä rakenteella. Hehkulamppu olisi tietysti voinut himmetä vanhetessaan tai peräti palaa. Se oli varmistettu siten, että lampun virta oli huomattavan matala ja käyttöikä siten pitkä. Lampun syöttö oli tehty hyvin reguloidulla tasavirralla ja siihen oli mahdollista tehdä milloin vain kalibrointisäätöä, joka tietysti vaikutti myös LDR resistanssiin kalibrointina.

Suunniteltiin myös kahdella polaroidulla aurinkolasin linssillä vastaavaa himmennintä. Polaroidut levyt siis kääntyivät samansuuntaisista ristikkäisiksi ja valo pääsi läpi sen mukaisesti. Vaikeutena oli pieni 90° säätövara. Olisi tarvittu jotain mekaanista välitystä. Muuten se oli erinomainen ratkaisu.



EDIT: * Tämä metodi ei päde kuin ainoastaan hiilipilaripotentiometreihin. Matin tapauksessa taitaa olla magneettisesti toimiva potentiometri, jossa ei kulumista tapahdu tässä mielessä lainkaan. Joitain mekaanisia aosia siinäkin pakosti on.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2020, 14:49:08 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #8 : Elokuu 20, 2020, 13:40:46 ip »
Kaksoispotentiometrejä on kaksi kappaletta. Peilikuvia toisiinsa nähden. Käytännössä siis neljä eri kiertävää säätövastusta.

Onneksi GD pystyy erottamaan kunkin säätövastuksen ja sen kulloisetkin arvot mitä ECU lukee.
Mutta tässäkin rakenteessa, jos ryhdytään mittaamaan vastuksia tarkasti ei tietokoneavusteinen tarkastelu kerro riittävän tarkasti sillä jännitetieto tulee ECUn kautta pykälittäin.

Ainoa mahdollisuus on mitata perinteisellä viisarimittarilla vastusta (Tai läpi kulkevaa jännitettä.) koko kierron matkalta jokaisesta vastuksesta. Se edellyttää tankin irrotusta ja liittimien avaamista. Mutta toistaiseksi on tuurissaan löytyykö kuolleita kohtia tai hyppäyksiä vastusarvossa.

Irtopotentiometrejä olen mittaillut aiemmin mutta pois paikaltaan otettu potikka onkin hetkessä kunnossa. Kun potikka laitetaan toiseen ympäristöön niin sen kiertovarsi kulkee hieman eri kohdassa vastusta ja yllättäen vaikuttaa toimivalta. Paikalleen laitettuna ei kuitenkaan toimi. Myös mittauksessa käytettävä virran määrä voi vaikuttaa tulokseen.

Lähden kohtapuoleen Kerholle pesemään Ponutaipaleen jälkeisiä likoja pois pyörästä. Kerron illemmalla lisää aiheesta. Odotuksissa on että vaivaa ilmenee vieläkin eilisillan tietokonesulkeisen jälkeen. Vaiva ilmenee yleensä heti kun laittaa virran päälle pyörään muutoin kajoamatta. Sillä hetkellä ECU tekee pikasyynin koko järjestelmään ja ilmeisesti huomaa että on joko ristiriita jännitearvoissa tai yksi jännitearvo puuttuu.

Vikailmoitukset ovat pääosin P05-alkuisia. Kaikki vikailmoitukset ovat luettavissa kunkin mallin korjaamokirjasta. Onneksi kirjoja saa digimuodossa lähes ilmaiseksi.

Nämä vikailmoitusnumerot eivät ole netissä listattujen autojen vikailmoitusten kanssa yhteismitallisia. Menee siis metsään jos sieltä katsoo. Useimmat vikailmoitukset ovat Camn'in ja minun suomentamia GuzziDiagissa. Joka kerta kun mallisarja uusiintuu tulee myös lisää tekniikkaa ja siten lisää vikailmoitusmahdollisuuksia.




TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Potentiometristä hieman
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2020, 18:24:57 ip »
Olen joutunut monesti viallisen potikan kanssa raplaamaan. Monessa tapauksessa kyse oli ns. hiilipotikasta. Siis sellaisesta, jossa vastusmateriaali on jotain hiiliseosta ( tjsp ). Ominaisuutena on tärinä / kosteus / paljon säätöä -tilanteissa ajan kuluessa huono kontakti liukuun. Erityisesti muuttajaoneiden säädössä tämä korostui - nehän tärisevät pyöriessään. Lisäksi useassa tapauksessa rakenne on jotenkin avoin ja kaikki ohi menevä lika menee sisään.

Potuikat korvattiin aina Cermet-materiaalista valmistettuihin. Erityisesti vielä varmistettiin niiden olevan vesitiiviitä. Hinta oli lähes sama, vain pilkun paikka oli siirretty pykälän oikealle.
Mutta ammattikäytössä varmuus oli tärkeämpi ja maksoihan se korjauskin jotain; Lento H:ki - Kemi - H:ki ja muut kulut päälle...

En tiedä onko MM:n kertomaan paikkaan saatavilla po. materiaalista ( tai vielä paremmasta ) valmistettuja kilkkeitä. Mekaaninen ratkaisu on kaiketi avainsana.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #10 : Elokuu 20, 2020, 22:38:03 ip »
TimoEV on varmasti oikeassa että toisiakin valmisteita lienee.
Toistaiseksi olen siinä uskossa että nämä suht pienet kilkkeet ovat yleismallisia ja niitä lienee muuallakin käytössä samassa tai samantapaisessa toimessa. Tuskinpa MagnetiMarelli on tehnyt tai teetättänyt yhtä pientä moottoripyöräsarjaa varten omanlaisensa potikat. Toistaiseksi en ole etsinyt korvaavaa tuotetta. Taistelen ensin näiden kanssa.

Kuvaliitteessä on kyseinen kilke eli sähkömekaaninen toimielin jonka pyhä tarkoitus on huolehtia kaasuläpän liikkeistä toimittamalla ECUlle tiedon kuljettajan toiveesta ja sen peusteella ECU päättää pyörittää kaasuläppää säätävää askelmoottoria. Komentoketju on selvä. Jokin kohta siinä "nukkuu" toisinaan. Toisinaan ei. Tänään oli hyvä päivä.

Pikku nuolet osoittavat kaasuvaijereita. Valkoinen ja sininen potikkapari on merkitty selvästi. Jos kyse on esimerkiksi liittimien laadusta eli niiden kosketuksesta "naaras - uros"-pinneihin niin homma ei ole kummoinenkaan.

Potentiometrit ovat kenkkuilleet jo aiemminkin mutta silloin oli kyse kaasuvaijereiden vaihdosta pidempiin eli pyörällä ei ollut silloin ajettu kuin yksi suvi. Otti muutaman tunnin saada potentiometrit ymmärtämään italialaisen kaasukahvan käskyjä japanilaisten kaasuvaijereiden kautta. Senkin jälkeen oli pientä oireilua mutta muutama kierros vaijereiden säätöä ja potentiometrien sähköistä kalibrointia toimitti asian.

Vikailmoitus tulee useimmiten silloin kun pyörä on seissyt käyttämättömänä pidempään kuin puoli tuntia. Toisinaan ei silloinkaan. Voi olla vain taitamattomuuttani. Tänään säädin kaasun palautusvaijeria ja sen jälkeen ei ole tullut vikailmoituksia vaikka pyörä seisoikin pitkän tovin Kerhon pihassa. Positiivinen yllätys sekin. Normaalisti pitäisi tehdä ko. toimenpiteen jälkeen kalibrointi.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #11 : Elokuu 21, 2020, 14:42:15 ip »
>> Tuskinpa MagnetiMarelli on tehnyt tai teetättänyt ... <<

Hyvä huomio ja pätee ( yleensä ) kaikkeen muuhunkin tekniikkaan. Laitevalmistajat hyvin harvoin valmistuttavat eri komponentteja omilla piirustuksilla, pl. engelsmannit... Minullakin meni joskus reissun päällä Guzzista takalaakerit, made in SKF.
Elektroniikassa tilanne on toinen; Monesti olen törmännyt laitteissa mustiin palikoihin, joissa on laitevalmistajan teksti, eikä muuta tietoa, esim. "Furuno". Eipä siitä sitten tiedä onkos ehjä eli mitä pitäisi mitata...

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #12 : Elokuu 22, 2020, 11:16:47 ap »
>> Tuskinpa MagnetiMarelli on tehnyt tai teetättänyt ... <<

Ei nyt enää liity asiaan, mutta kerron kuitenkin lauseen minkä joku merkkitietoinen on sanonut: "Kyllä se Adam (Opel) oli fiksu mies kun tilasi autoihinsa metriset kierteet".

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #13 : Elokuu 22, 2020, 14:15:29 ip »
Lainaus
Pikku nuolet osoittavat kaasuvaijereita. Valkoinen ja sininen potikkapari on merkitty selvästi. Jos kyse on esimerkiksi liittimien laadusta eli niiden kosketuksesta "naaras - uros"-pinneihin niin homma ei ole kummoinenkaan.

Jos liittimien kosketuksesta olisi kyse niin vika ilmenisi satunnaisissa kaasun asennoissa. Jos kyse on potikan *hiilipilarin tai kosketinkaaren kosketuksesta niin vika ilmenee yleensä samoissa kaasun asennoissa. Tosin, en täysin tunne tuota systeemiä, eli **onko kaasun asento sama kuin kaasukahvan asento?

Kun potikan kuluma tulee mieluiten hidasajon edellyttämään kohtaan, näin oletan, jotain voisi päätellä siitä, että ***vaihtaisi potikat keskenään. Se näytäisi olevan mahdollista näin pienen kuvan mukaan, koska näyttäisi olevan täysin sama komponentti, mutta kiertosuunnat peilikuvat (tai sitten vaijerit vetävät niitä vastakkaisiin suuntiin, joka on sama asia). Kulumakohta, jos sellainen on, siirtyisi kaasun maksimiasennon päähän. Ei se silti mitään korjaa, mutta utelias ihminen aina haluaa tietää...



EDIT: * Tässätapauksessa ei ole hillipilaripotikoista kyse. ** Ei ole! *** Näitä potikoita EI SAA vaihtaa keskenään. Niiden vikaantuessa kaikki neljä on vaihdettava kerralla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 27, 2020, 14:52:50 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1400 oireilee sähköistään
« Vastaus #14 : Elokuu 23, 2020, 14:24:35 ip »
Lainaus
Jos liittimien kosketuksesta olisi kyse niin vika ilmenisi satunnaisissa kaasun asennoissa. Jos kyse on potikan hiilipilarin tai kosketinkaaren kosketuksesta niin vika ilmenee yleensä samoissa kaasun asennoissa. Tosin, en täysin tunne tuota systeemiä, eli onko kaasun asento sama kuin kaasukahvan asento?

Kaasukahvan ja kaasuläpän välillä ei ole kuin sähköinen yhteys jota ECU muokkaa kulloisenkin valitun ajomoodin mukaan ynnä mahdolliset opitut arvot. Kaasukahvan käännön proggressio on eri eri ajomoodeilla. Turismo-asetuksessa kaasukahvaa saa kiertää runsaasti että saa voimaa irti koneesta. Sadeasetuksella kaasukahva on aivan lapanen. Veloce eli sport-asetuksella kaasukahvaa ei kauhestai tarvitse vääntää kun meno alkaa jo hermostuttamaan.

Lisäksi ajonhallintajärjestelmä luistonestoineen ohittaa kuljettajan sen hetkiset asetukset laskemalla tehoa mikäli takarenkaalla ei ole kunnon pitoa. Useimmiten näin käy sateella ja varsinkin soratiellä kurvaillessa.

Eli kaasuläppään vaikuttaa kuljettajan ohella koneen "oma äly" jonka tarkoituksena on estää kuljettajaa tekemästä ns. tyhmyyksiä liikenteessä.

Eilen ilmeni yksi häiriö lisää. Hautajaissaattueeseen osallistumiseni estyi koska ryhmittymishetkellä pyörä ei startannut lainkaan. Vika selvisi kyllä heti kirkonmenojen jälkeen. Syynä oli sivutuen asentokytkimen toimimattomuus. Vaikka tuen käänsi ylös asentokytkin päättikin esittää että sivutuki on edelleen alhaalla. Vika ei ole merkittävä eikä se liity millään lailla kaasukahvan toimintoihin. Alkuviikosta otan asentokytkimen irti, puran, puhdistan ja voitelen. Eiköhän se palvele edelleen. Osa on sähköosaksi varsin isokokoinen ja purettavissa.

Liitteenä huono kuva sivutuesta. Sen vasemmassa reunassa on asentokytkin.