Kirjoittaja Aihe: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.  (Luettu 11747 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #30 : Elokuu 05, 2020, 17:22:41 ip »
Tuanoinnii – onkos muita sammuttimia/tappokytkimiä? Jos on vettä saanut vaikka run/stop kytkin sarvesta, tai vahingoittunut, tai seisontatuen mikrokytkin. Kun kone tärisee on ruostuneen tappokytkimen liitos auki/kiinni tärinän tahdissa, tai siis voisi olla... Kun ei ole ruiskua niin se vaikuttanee sytytyspiiriin. Senhän voisi kokeeksi eliminoida. En tiedä onko se siinä mallissa käynnin aikana koskettimet kiinni vai auki tilassa, mutta kuvista se selvinnee.
Sentire la forza!
Terv: Timo

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #31 : Elokuu 06, 2020, 19:07:06 ip »
Juu siis vika tullut samaan aikaan molemmille puolille, vika kehittynyt ennen kaasareiden avaamista, kärkisytytys virranjakajalla ja kärjetön kampiakselilla, molemmilla oire sama. Nyt on tallissa uudet tulpanjohdot ja hatut sekä kolmannet tulpat, pääsevät pyörään lauantaina. Oon kokeillut toisella tallissa olleella bensalla, vaan sekin voi olla kehnoa. Lisäksi olen varmistanut tasapainosäädössä käytettävät ruuvit vaan en oo vielä kokeillut.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #32 : Elokuu 07, 2020, 10:59:24 ap »
En tunne oikeen noita kaasarimalleja, mutta eihän ryyppyvipu tai vaijeri tms. voi maadoittaa/vetää oikosulkuunjotain siten että esim. sytytyksen toiminta häiriintyisi tai estäisi? Ei nyt hirveän samanlainen esimerkki mutta ihmettelin joskus kun yksi Volvoistani ei aikoinaan lämmennyt. Oli vääränpituinen lämmityslaitteen letku, painui linttaan jonkun muun asian, mitä en nyt muista, painamana.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #33 : Elokuu 07, 2020, 12:35:58 ip »
Juu siis vika tullut samaan aikaan molemmille puolille, vika kehittynyt ennen kaasareiden avaamista, kärkisytytys virranjakajalla ja kärjetön kampiakselilla, molemmilla oire sama. Nyt on tallissa uudet tulpanjohdot ja hatut sekä kolmannet tulpat, pääsevät pyörään lauantaina. Oon kokeillut toisella tallissa olleella bensalla, vaan sekin voi olla kehnoa. Lisäksi olen varmistanut tasapainosäädössä käytettävät ruuvit vaan en oo vielä kokeillut.

Vahvistaa uskoa, että vika on bensan saannissa. Kipinäpuoli on kyllä tuon mukaan kunnossa, varsinkin kun vielä vaihdat johdot ja hatut. Jos vika tullut yhtäaikaa molemmille puolille ennen kaasareitten purkua, ei oikein vaikuta myöskään kaasarivialta. Viittaisi siis siihen, että bensaa ei tule riittävän nopeasti kaasareihin. Sanoit, että bensaa tulee letkusta, oletko myös avannut kaasareiden kyljessä olevat sihdit? Oletko avannut kaasareiden pohjat ja tarkistanut, että bensaa tulee neulaventtiileistä? Onko letkuissa jotain suodattimia? Ja vielä, eihän imuventtiilit vaan kanna? Sanoit kyllä venttiilit säätäneesi.

Jo on ihme vika!

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #34 : Elokuu 07, 2020, 21:01:15 ip »
Kun ryyppy päällä kuitenkin käy niin muistuu mieleen ne kaasariajat. Seos on ihan erilainen ja sen syttyminen myös kun on rikastettu. Kun rikastus loppuu ja on normaaliseos täytyy sytytyksen jännitteen olla suurempi valokaaren tehdäkseen. Tulpan kärkiväli ja pytyssä olevan kaasun dielektrisyyskerron määräävät mihin arvoon sytytysjännite kohoaa ennen tulpan vaokaaren syttymistä ja silloin jännitteennousu pysähtyy. Jännitteennousu pysähtyy myös siihen, että valokaari syttyy jossain muualla. Se syttyy helpoimmassa paikassa. Normaalisti se paikka on tulpan kärkiväli, mutta vikatapauksessa voi olla virranjakajan kansi (hyvin yleinen), tulpanhattu, tulpanjohdot, tulpan eristin, puolan eristys, kondensaattori...

Kun on virranjakajallinen kone ja pesu/vesi epäiltävästi aiheutti vian voisi tehdä seuraavat jutut: Ottaa yöksi hyvin lämpimään ja ilmavaan paikkaan virranjakajan, sytytyspuolan ja kondensaattorin jos se on erillinen, eikä kärjettömän boksin sisällä. Virranjakajan kansi kannattaa ottaa tiskialtaaseen ja pestä tiskiaineella ja harjalla hyvin puhtaaksi ja kuivatessa tarkastaa kovassa valossa ja +4 rillit silmillä mahdolliset halkeamat. Kun niitä riihikuivana sitten kokeilee saa ehkä vinkkiä: onko asia lainkaan näin? Ja/tai voisi kokeksi säätää tulppien kärkivälit hyvin hyvin pieneksi ja kokeilla: muuttuuko tilanne?

Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #35 : Elokuu 08, 2020, 11:10:52 ap »
Hajakenttä: Tuo on yleisellä tasolla virranjakajasytkissä täyttä asiaa. Kyseisessä tapauksessa on kuitenkin kaksi erillistä sytytyspiiriä eikä siten myöskään jakajankantta. Lisäksi elektroninen sytkä ei ole missään tekemisissä "jakajan" kanssa, ainoastaan puolat ja siitä eteenpäin on yhteistä. Tuntuu aika epätodennäköideltä, että kunpaankin puolaan tulisi samanlainen vika samaan aikaan. Siksi oletan vian löytyvä bensapuolesta tai muualta. Toki virransyötössä saattaa olla vikaa. Kannattaisi varmaan kokeilla syöttöä suoraan akulta puolille, niin sekin puoli tulisi testattua.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #36 : Elokuu 08, 2020, 12:22:16 ip »
Yhtä-äkkiä en juuri nyt muista sytytyksen kytkentäkaaviota onko välissä virtalukon ja sulakkeen lisäksi myös rele. Kaikkiin noihin voi tulla vika joka rajoittaa sähkön saantia. Lisäksi tietenkin johtimet joissa on liittimiä.

Minulla on kuitenkin edelleen se asia mielessä että kaasuttimissa tai imuilman saannissa voi olla hämminkiä.
Onko ilmanpuhdistimet irrotettu ja yritetty käynnistää. Mitä silloin tapahtuu? Tulvivatko kaasuttimet imupuolen suuntaan vai imuventtiilin suuntaan vai aivan päin vastoin eli ei bensa haise lainkaan?

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #37 : Elokuu 08, 2020, 13:00:02 ip »
Hajakenttä: Tuo on yleisellä tasolla virranjakajasytkissä täyttä asiaa. Kyseisessä tapauksessa on kuitenkin kaksi erillistä sytytyspiiriä eikä siten myöskään jakajankantta. Lisäksi elektroninen sytkä ei ole missään tekemisissä "jakajan" kanssa, ainoastaan puolat ja siitä eteenpäin on yhteistä. Tuntuu aika epätodennäköideltä, että kunpaankin puolaan tulisi samanlainen vika samaan aikaan. Siksi oletan vian löytyvä bensapuolesta tai muualta. Toki virransyötössä saattaa olla vikaa. Kannattaisi varmaan kokeilla syöttöä suoraan akulta puolille, niin sekin puoli tulisi testattua.

Noinhan se näyttäisi tosiaan olevan kun tarkemmin lukee. Virranjakaja maininta sai arvaamaan, että on yksi induktiivinen anturi, yksi transistorikatkoja, yksi puola ja korkeajännitevirranjakaja. Mutta oikeasti onkin kaksi puolaa ja kaksi syttypiiriä muutenkin.

Kun kaasutin "virtapiiri" on myös kahdennettu niin yhteisiä komponentteja jää aika vähän. Tankki, letkut ja hanat ja sihdit. Sekä sähköistä sulakkeet, releet, ohjauskytkimet kuten tappokytkin, seisontajalan turvakytkin, virtalukko. Ja on siellä myös koko niiden johdotus liitoksineen.

EDIT: Niin tosiaan, kuten Aapo jo edotti, sen virransyötön vikoja voisi paljon rajata pois ohittamalla sen johtimen pätkällä. Varsinkin, jos entisen syötön saa pois siksi aikaa.

Vanhoista malleista pitää muistaa sellainen tosiasia, että silloin ennen ei ehkä arvattu, että bensiiniin lisättäisiin niin paljon etanolia. Kun etanolin turvallisuuselostetta lukee niin huomaa, että viina syövyttää alumiinia ja muodostaa, paitsi vetyä, myös alumiinioksidia, joka on harmaata karstaa.

Miten olisi sellainen systemaattinen virhe? Siis kaasuttimia puhdistaessa tehty kootessa jotain väärin, ja molemmille puolille tietysti sama...

Sentire la forza!
Terv: Timo

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #38 : Elokuu 08, 2020, 19:18:07 ip »
Kysyin samaa, oireet alkoivat ennen kaasareiden purkua.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #39 : Elokuu 08, 2020, 20:21:26 ip »
En ole lukenut viestiketjua mutta ongelma tyhjäkäynnissä viittaa kaasareiden tyhjäkäyntipiiriin. Tällöin voi poissulkea pääsuuttimen, luistit ja neulat. Elikkä ilmaruuvin ja tyhjäkäyntiruuvin kanavat kannattaa tarkistaa huolella. Mulla ei Calissa ei ole koskaan ollut tyhjäkäyntiongelmaa mutta 660 Tenere jammussa oli, koska bensat kuivuivat kaasariin. Purin kaasarin monta kertaa mutta tyhjäkäynti ei koskaan enää palannut entiselleen. Kyllästyin ja myin pois "pikkuvikaisena".

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #40 : Elokuu 08, 2020, 20:21:57 ip »
Nyt löytyi tyhjäkäynti. Vaihdoin tulpanjohdot, hatut ja tulpat, loppui kipinän pätkiminen, vaihdoin kohokammioiden neulaventtiilit uusiin, puhalsin vielä paineilmaa imukurkun tyhjäkäyntipiirin ja pääsuuttimelle menevään pikkureikään ja lopulta vaihdoin bensan. Heruttamalla ryypyltä seosta säätämällä ja ryyppyä vähentämällä alkoi asettua ja tämä kärjellisellä systeemillä. Kohot on nyt säädetty  ohjekirjan mukaisesti ylösalaisin olevassa kaasuttimessa arvoon 17,5-18,5mm. Nyt jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. No koeajolla huomasin että kun bensaa aletaan tosissaan tarvita alkaa käyntiongelmat. Alkaa nykiä, jonka jälkeen alkaa käydä yhdellä ja hetken päästä sammuu. Noin 2minuutin odottelun jälkeen lähtee käyntiin nätisti ja sallii ajoa mutta heti jos tarvitsee kääntää kahvaa reippaammin, alkaa kikkailu. Pitäis varmaankin säätää kohot saasuttimen seistessä kurkullaan kuten dellorton ohje yhteisellä akselilla oleviin kohoihin ohjeistaa. Mitä mieltä olette. Niin ja kiitos tähänastisesta avusta, jokaisesta kirjoituksesta on tullut ideoita.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #41 : Elokuu 08, 2020, 20:30:31 ip »
Missä asennossa luistin neula on? Onko joku rassanut pääsuuttimia? Mikä koko? Jos kohokammion bensapinnat ovat ok ja neulaventtiilit vaihdettu ja kaasarit puhtaat, niin kannattaa kiinnittää huomiota säätöihin. Nosta neulaa, nii saa lisää kakkua keskikierroksilla. Suurenna pääsuutinta, niin saa kaasu auki riittävästi bensaa. Neulasuutinta voi myös suurentaa. Neulojakin on erilaisia.

Edit: Mä päivitin aikoinani Cali 1100:n suuttimet suurempiin kun meno tuntui tahmaiselta. Neulaa nostin myös pykälän.

Edit2: Onhan noissa vielä tyhjäkäyntisuutinkin, jonka unohdin mainita.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 09, 2020, 06:36:37 ap kirjoittanut @ »

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #42 : Elokuu 08, 2020, 20:49:34 ip »
Nyt löytyi tyhjäkäynti. Vaihdoin tulpanjohdot, hatut ja tulpat, loppui kipinän pätkiminen, vaihdoin kohokammioiden neulaventtiilit uusiin, puhalsin vielä paineilmaa imukurkun tyhjäkäyntipiirin ja pääsuuttimelle menevään pikkureikään ja lopulta vaihdoin bensan. Heruttamalla ryypyltä seosta säätämällä ja ryyppyä vähentämällä alkoi asettua ja tämä kärjellisellä systeemillä. Kohot on nyt säädetty  ohjekirjan mukaisesti ylösalaisin olevassa kaasuttimessa arvoon 17,5-18,5mm. Nyt jaksaa käydä tyhjäkäyntiä. No koeajolla huomasin että kun bensaa aletaan tosissaan tarvita alkaa käyntiongelmat. Alkaa nykiä, jonka jälkeen alkaa käydä yhdellä ja hetken päästä sammuu. Noin 2minuutin odottelun jälkeen lähtee käyntiin nätisti ja sallii ajoa mutta heti jos tarvitsee kääntää kahvaa reippaammin, alkaa kikkailu. Pitäis varmaankin säätää kohot saasuttimen seistessä kurkullaan kuten dellorton ohje yhteisellä akselilla oleviin kohoihin ohjeistaa. Mitä mieltä olette. Niin ja kiitos tähänastisesta avusta, jokaisesta kirjoituksesta on tullut ideoita.

Nuo oireet viittaavat siihen, että kaasareihin ei tule riittävästi bensaa. Tarkista tosiaan ne kohojen säädöt ja kaikki bensantuottoon liittyvät jutut.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #43 : Elokuu 09, 2020, 01:08:58 ap »
Juu tiistaina jatkuu kohojen uudelleen säädöllä. Aiemmin kun neulaventtiili oli päästänyt o.an mäntänsä irti, oire oli samantyyppinen.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #44 : Elokuu 09, 2020, 13:20:38 ip »
Tänään koeajettu tankinkorkki auki oire pysyy samana.
Ku ite tekee, saa omatekemän.