Kirjoittaja Aihe: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.  (Luettu 11737 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #15 : Elokuu 03, 2020, 11:30:39 ap »
Onhan ne kaasuttimien sisäsivuilla olevat kohokammion ylivuoto/huohotusletkut sekä niiden liitokset kaasareissa rassattu myös auki ihan varman päälle? Oireet sopivat siihenkin.

Makestain

  • Viestejä: 184
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #16 : Elokuu 03, 2020, 14:09:52 ip »
En ehdota mitään, mutta ymmärsin että ongelma ilmaantui pesun ja tankkauksen jälkeen. Mikä noissa kahdessa tapahtumassa voi aiheuttaa ongelman vai ovatko ne tästä täysin irrallisia ja merkityksettömiä tapahtumia.
Kasi vee ei vee kasi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #17 : Elokuu 03, 2020, 14:49:16 ip »
Lähinnä se, että vettä olisi helmenä jossain suuttimen päässä. Mutta jos bensa on vaihdettu pariin kertaan ja kaasareita käytetty auki, niin eipä se vesi oikein missään enää voi piilotella?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2020, 15:03:13 ip »
En ehdota mitään, mutta ymmärsin että ongelma ilmaantui pesun ja tankkauksen jälkeen. Mikä noissa kahdessa tapahtumassa voi aiheuttaa ongelman vai ovatko ne tästä täysin irrallisia ja merkityksettömiä tapahtumia.

Ketjua loogisesti lukien ja väitteet toimista uskoen tankkaukseen/veteen/likaan/tukokseen liittyviä asioita on jo melko asiallinen määrä tehty.

Pesu sen sijaan voi veden ominaisuudessa/hapettuman aiheuttamisessa sähkölaitteissa tehdä omiaan. Sitäkin on vaikea uskoa koska moottori käy joillakin lailla kun ryypytetään. Ryyppy ei ainakaan ihan lyhyen tapahtuma-seurauspolun kautta vaikuta sytytykseen. Pikemminkin päinvastoin. Ryypytettäessä voi tulppa kastua tai nokeentua ja siksi ei käy.

Tällä päättelyketjulla joutuu taas polttoainejärjestelmän pariin.

Mutta ei ole tietenkään pahaksi vaihtaa tulppia ja johdotuksia. Uusi on vanhaa parempi melkein aina kunhan johtimien, tulpanhatujen ja tulppain vastusarvot täsmäävät keskenään. Ettei ole "varmuudeksi" laitettu peräkkäin vastuksellisia komponenttejä. Riittää kun tulpanhattu on kunkin käytettävän järjestelmän mukainen. Johdin saa olla kuparista ja tulppa ilman lisävastusta.

Itse olen käyttänyt Boschin metallikuorisia vastuksellisia hattuja. Tulee samalla hoidettua merkittävä osa ympäristöhaitallista EMC-säteilyä pois.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #19 : Elokuu 03, 2020, 15:27:48 ip »
Juu ainetta tulee letkusta vuolaasti, letkukin uusi, kaikkiin mahdollisiin kanaviin olen paineilmaa lykännyt ja toisaalta sitä on tullut ulos. Onko siellä sivuilla jossain piilossa vielä jotain kanavia. Kaikki mikä kiertämällä irtoaa on ollut puhtaalla pöydällä. Jotain en oo varmaankaan vielä hoksannut. Kipinä on elektronic sashen ohjeiden mukaan asennettu. Dex ykk - s ohi sytyttää valon ja n sammuttaa, siihen kiinni. Ja 5 käyrä. Lisäksi kärjet paikallaan ja mahdollisuus vaihtaa niihin helppo. Tällöin kuitenkin käytös sama. Luonnollisesti kun kärjettömällä, ei kärjet kytkettynä ja kun kärjillä, elektrononen boksi taskussa ja sen johdot irti puolista. Ihmeys on suuri ???
Ku ite tekee, saa omatekemän.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #20 : Elokuu 03, 2020, 15:38:17 ip »
Yksi asia on joka ei ole harvinainen. Silloin tällöin tuodaan Verstaalleni kapine jonka väitetään periaatteessa olevan kunnossa mutta ei olekaan. Yleensä puuttuu jokin oleellinen osa joka sitten monasti löytyykin kun osan ulkonäkö ja tarkoitus selviää. Parhaimmillaan asiakkaan taskusta.

Toinen yleinen vaiva on että jokin osa on vain väärässä paikassa. Joskus sellainen raavituttaa päänahkaa ja nenäpieltä. Vaikea välillä huomata.

Päättelyketjussa, logiikan mukaan, ei tämä selviä, jos olen oikein asian ymmärtänyt, sillä vika ilmeisesti tuli vain ulkoisia toimenpiteitä tehden?
Onko mahdollista mennä muistin varassa tilanteeseen jossa pyörä vielä toimi ja mitä tarkkaan ottaen on tehty siinä välissä ennen kuin havaittiin toimivuusongelmia?

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #21 : Elokuu 03, 2020, 17:18:35 ip »
Hyvä ajatus. Virtalukon vaihdoin kesäkuussa jonka jälkeen toimi hyvin. Ajolenkki, lopputankkaus ja 3 km kotiin. Pyörän pesu ja talliin. Seuraavalle lähtö, kävi huonosti, puola kuumeni, sytytysboksi savusi, uusi boksi tilaukseen ja samaan iskareiden tiivisterarjat. Uudet puolat ja tulpat osia ootellessa. Uudet kumikurkut, ryyppyjen tarkistus että sulkeituvat kunnolla, toisen säätö, nyt symmetriset. Uusi boksi vanhoilla säädöillä ja asetuksilla, lähti käyntiin mutta ei tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä ja ampuu putkeen ja yskii kaasareihin kierroksilla ilman ryyppyä. Ryypyn kanssa kiertää kunnes tällöinkin alkaa yskiä hetken päästä niin että lopulta sammuu. Tämän jälkeen täytyy odottaa ennen kuin suostuu käynnistymään.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #22 : Elokuu 03, 2020, 17:21:41 ip »
Heinäkuun 6 toimi hyvin :)
Ku ite tekee, saa omatekemän.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #23 : Elokuu 04, 2020, 09:27:48 ap »
Jos nyt ihan epätoivoiseksi menee, niin nyppii ne vapaavirtasuodattimet irti, avaa kohokammiot ja poistaa sekä kohot että neulaventtiilit. Laittaa kohokammiot kiinni ja avaa bensahanan, kunnes ylivuotoputkista alkaa tulla bensaa. Sulkee hanan ja yrittää käynnistää. Silloin koneen on pakko saada bensaa jos vaan luistit ja neulat nousevat kaasua käännettäessä. Jos ei tällöinkäään suostu käymään, vikaa voi hakea sytytyksestä, jos siis suuttimia yms. sisuskaluja ei ole vaihdettu ja ne ovat puhtaat ja paikallaan.

Ylivuotoputkista täytyy siis tulla bensaa. Jos ei tule niin ne ovat tukossa ja bensa menee sylintereihin. Silloin konetta ei pidä missään nimessä pyörittää startilla vaan ottaa sytystulpat irti ja varovasti pyöritellä bensat ulos.

PS Millen Dellortot on olleet omituisen vähätöiset, pari kertaa putsannut ja aina toimineet. En muista meneekö koho paikalleen myös ylösalaisin ?
Vielä yksi GT, kiitos.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #24 : Elokuu 04, 2020, 12:03:33 ip »
Jos nyt ihan epätoivoiseksi menee, niin nyppii ne vapaavirtasuodattimet irti, avaa kohokammiot ja poistaa sekä kohot että neulaventtiilit. Laittaa kohokammiot kiinni ja avaa bensahanan, kunnes ylivuotoputkista alkaa tulla bensaa. Sulkee hanan ja yrittää käynnistää. Silloin koneen on pakko saada bensaa jos vaan luistit ja neulat nousevat kaasua käännettäessä. Jos ei tällöinkäään suostu käymään, vikaa voi hakea sytytyksestä, jos siis suuttimia yms. sisuskaluja ei ole vaihdettu ja ne ovat puhtaat ja paikallaan.

Ylivuotoputkista täytyy siis tulla bensaa. Jos ei tule niin ne ovat tukossa ja bensa menee sylintereihin. Silloin konetta ei pidä missään nimessä pyörittää startilla vaan ottaa sytystulpat irti ja varovasti pyöritellä bensat ulos.



PS Millen Dellortot on olleet omituisen vähätöiset, pari kertaa putsannut ja aina toimineet. En muista meneekö koho paikalleen myös ylösalaisin ?


Onko ongelma samanlainen molemmissa pytyissä ja syntynyt samaan aikaan?

Silloin on hyvinkin mahdollista, että kaasareita putsatessa on tullut tehtyä sama virhe kumpaankin. Koho väärin, suuttimia vaihtunut keskenään, neula ei oikein asennettu... GT:n ehdotusta kannattaa kokeilla.

Toinen syy voisi olla, että alkuperäistä kosteuden aiheuttamaa sytytysongelmaa korjatessa on jakaja päässyt pyörähtämään myöhäiselle. Onko elektronisen sytkän anturit myös jakajassa vai kampiakselilla?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2020, 12:36:09 ip »
Sen verran hyviä kommentteja on pukannut edellä että kohta taitaa asia ratketa.
Jos öljyyn on päässyt erityinen määrä bensiiniä saattaa siitä olla haittaa. Pieni määrä haihtuu öljyn joukosta varsin helposti kunhan kone käy kuumana riittävän ajan. Tosin riittävää ei ole kukaan määritellyt tarkasti.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #26 : Elokuu 04, 2020, 18:27:11 ip »
Mää mitää tierä, mutta onkos tuossa mallissa se kaatumisanturi? Siis se, joka katkasee sytyn jos kaatuu. Sen jos vaihtaa ylösalaisin on oireet jotain tuollaista.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #27 : Elokuu 04, 2020, 20:34:38 ip »
Ei kai 1000-1100 Caleissa semmoista ole. Ainakaan ruiskumallissa ei ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #28 : Elokuu 04, 2020, 21:50:35 ip »
Oli joskus paha käyntihäiriö Ducati-lähtöisessä koneessa. (Cagiva Al Azzurra 650)
Pesin ja voitelin vapaavirtaussuodattimet. Lähdin koeajamaan ja tuli sade. Silloin ei ihmeitä tapahtunut vaan takana tullut kaveri sanoi että taitaa olla rikkaalla seokset. En reagoinut siihen. Siinä on samanlaiset kaasuttimet ja 90 asteen V2 kuten Guzzissakin.

Pari päivää myöhemmin rouva lähti pyörällä Tampereelta ajelemaan ja matkalla sattui heti alkuun sade. Pyörä jäi käymättömäksi Jämsän Patalahdelle. Kaveri kävi hakemassa sen pois kun en itse kyennyt silloin.
Tämä kaveri oli sitä yrittänyt käyntiin mutta oli vain hörähtänyt.

Itse keksin saunan ja parin oluen jälkeen kuistilla asian ja soitin tälle kaverille. Sanoin että otapa filtterit irti. Oli heti herännyt tulille.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Cali 3 ei käy tyhjäkäyntiä.
« Vastaus #29 : Elokuu 05, 2020, 10:46:13 ap »

Kaatumisanturia ei ole ainakaan Jackalissa. Rouskutti varmaan 10 min kylellään kolarin jälkeen. Sen jälkeen en ole pyörää nähnyt

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää