Tarvitset m 96 Nevadan kytkentäkaaviaon. Harmikseni en osaa sille linkkiä antaa ja minulla on ihan muita malleja pdf-kuvina. Johtimien väreistä en voi sanoa mitään kun näitä malleja on niin monia.
Myös Ducati latausregulaattoreita on monia malleja. On myös lataussäätimiä, mutta sellainen ei tainnut enää olla 96 Nevadassa, siis hiiliharjallinen laturi, jonka parina lataussäädin säätämässä magnetointia ankkurikäämille. Asia selviää kun katsoo latausgeneraattoria ja panee merkille: tuleeko sieltä vain kaksi saman paksuista, yleensä keltaista johdinta ulos, ja jotka menevät sellaisenaan regulaattorille, vai yksi paksu (punainen ja B+ merkitty), joka menee akulle (sulakkeelle) ja toinen ohut (F merkitty), joka tulee säätäjältä.
Luullakseni kyseessä on regulaattori, joka siis ei säädä mitään vaan reguloi laturin isosta jännitteestä turhet pois ja jättää akulle tarvittavan 14,4 – 14,8 V.
Jos asia on näin, sen kytkentä lienee jotain tällaista:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?action=dlattach;topic=4360.0;attach=5866;imageTuosta näkyy, että regulaattoriin tulee kaksi johdinta generaattorilta (se lienee kaikille näille yhteistä) ja regulitu sähkö tulee siltä ulos yhdellä kahdennetulla johtimella ja maajohtimella ja kahdennettu punainen menee akulle sulakkeen kautta, siis sulakerasiaan.
On tarkoin pidettävä huoli, että maajohdin on kunnolla kytketty, koska se tulee runkoruuvien, kiinnitysruuvien, kautta. Jos se ei saa kunnon kosketusta on odotettavissa kenkkuja vaikeuksia ja kustannuksia. Siinä on myös 2,5 neliömillin maadoitusjohdin akun miinuskenkään. Miinus ei siis ole luotettu pelkän metallirungon varaan.
Muitakin johtimia siitä tulee ulos: virtalukolle referenssijännitteen johdin (jota kai herätteeksi kutsutaan myös) ja toinen johdin latausvalolle. Referenssi on välttämätön, mutta latausvalosta voidaan kuunnelle mielipiteitä. Referenssi määrää sen jännitteen, jota regulaattori tekee. Siksi se on otettu eri pyörämalleissa eri paikoista, usein sellaisesta, jossa on käytön aikana matalin jännite häviöiden vuoksi. Aina se on sellainen paikka, jossa sähkö katkeaa kun pyörän päävirta smmutetaan, jotta regulaattorin elektroniikka ei jäisi kuluttamaan sähköä ajopelin seistessä.
Jos regulaattori on tätä mallia lähelläkään (kuvan arvokilvestä näkyy, että se on 2010 mallia) niin siitä näkyy joitakin oleellisia juttuja:
https://foorumi.guzziclub.fi/index.php?action=dlattach;topic=4360.0;attach=11148;imageGeneraattori (alternator) on kytketty keltaisilla johtimillaan tasasuuntaajalle (D4 D5) ja regulotu sähkö tulee ulos punaisista johtimista. Ne on kytketty yhteen ja ovat kahdennettu vain siksi, että irrottamalla ne ja generaattorin pluki voidaan ihan yleismittarilla tarkistaa ovatko tasasuuntausdiodit (D4 D5) ehjät. Myös silloin voidaan mitata ovatko tyristorit (SCR1 SCR2) ehkä palaneet oikosuluun. Myös kuvasta harmaalla piirrettynä näkyy, että valkoinen latausvalon johdin tulee piiriltä, joka on optionaalinen. Se on jätettävissä pois käytöstä halutessa. Se on maadoittavaa mallia, siis antaa lampulle maata (Q3 kautta) silloin kun antojännite menee alle 12 V. Ja muuten, normaalitilanteessa se on +antojännitteessä hyvin suurohmisesti, lähes "ilmassa". Oleellisin asia on referenssijohdin vasemmassa yläkulmassa. Sen on oltava aina akkujännitteessä ja sellaisessa kohdassa, joka katkeaa kun virta pyörästä käännetään pois, sitä tarkoittaa se virtalukko ikäänkuin symboolisesti, vaikka se ei suoranaisesti virtalukko olisikaan. Referenssijohtimeen tuleva jännite määrää antojännitteen. Jos ei ole ledivalot (kuluttavat sähköä niukasti) niin ajovalojen hehkut pudottavat jännitettä ja himmenevät ja referenssi voidaan ottaa läheltä etulamppua ja välttää tämä ilmiö.
Tässä tämä noin suunnilleen ja periaatteessa, jotakin vastatakseni. Kuten sanottu: tarvitset kytkentäkaavion päästäksesi hyvään tulokseen. Ota siitä kunnon kopio ja tee siihen selvät piirrokset uudistukistasi. Onnea harrastukselle.
