Ääh..prkl. Innostuin liian aikaisin. Kävin testilenkillä pari-kolmekymmentä km sivuposki auki ja Fluke repussa, pariin otteeseen mittasin tyhjäkäynnillä niin 12.4-12.5V.
Mites kun ei ole suoraa kokemusta, mutta kuinka lämpöisen tuon säätimen pitäisi olla, kun ajaa vaikka tuon parikymmentä kilsaa eri kierrosalueilla ja nopeuksilla? Ja kun mittasin jännitettä niin takana oli tyhjäkäyntiä pari-kolme minuuttia. Ilman lämpö oli noin 15 astetta. Nyt kun kädellä koitin niin eihän tuo ollut yhtään lämmin, ei nyt varsinaisesti viileäkään mutta hyvin haalealta tuntui.
En tuijottaisi liiaksi tuota jännitettä tyhjäkäynnillä. Ajokierrokset kun on yleensä 3000 – 4000 rpm. Tuokin 12,4 V tarkoitta, että laturi tekee kaiken sähkön, jota pyörä käyttää ja hiukan jää akkuunkin. Ajossa on varmaan hiukan korkeampi, vaikka saisi se enemmänkin olla...
Ei se kovasti lämpene. Tasasuuntausdiodit ja tyristorit tekevät enimmän lämmön. Niiden jännitehäviö on 1 V luokkaa kullakin. Aina vuorollaan on kaksi sarjassa virtaa tuomassa. Jos kuvitellaan, että virta olisi 25 A se tarkoittaisi 2 V x 25 A = 50 W lämpöä. Virta tietysti vaihtelee lataustarpeen mukaan, mutta jäähdytys on tehty pahimman mahdollisen mukaan ja sen on riitettävä myös kuumissa maissa.
Edellä olevasta skooppikuvasta laskin, että kierroksia on ollut n. 2500 rpm. (taajuus [Hz] = rpm x 7/60). Jos se oli kuitenkin 5000 rpm ja aaltomuodon hiukan litteä alaosa tarkoittaisi, että toinen puolijakso puuttuisi. Niin kävisi, jos toinen tyristori ei syttyisi. Silloin latauksen teho olisi alle puolet suunnitellusta.
Sellaisen kokeen voisi tehdä, että ottaisi etulampun polttimon pois, siis vähentäisi aika paljon kuormitusta, ja katsoisi nouseeko jännite vastaavasti. Jos nousee niin latauksen teho on alamittainen. Minun Annissa ei jännitteessä näy mitään muutosta, jos etulamppu on pois.
==========================
Silloin 2016 kun Hajakenttä urakalla minua opasti Ducati Energia (V11/vm 2002) -regulaattorin (jossa referenssijohdin) saloihin (ja ymmärtääkseni tuomitsi tuon säätimen monella tapaa aikansa eläneeksi), päätin että jonain päivänä ostan säädettävän kapineen tuohon hommaan (silloin oli latausjännite 14,33V/3300 rpm). Mutta sitten tuli vastaan jonkun teksti siitä että säädettävä laite ei ole täysin suljettu, liitimet ovat piirikortissa ja muodostuu suora yhteys "ulkoa sisään"... en sitten innostunut. Mutta saatavilla on, tarvitsee vaan sen referenssijännitteen.
"Aikansa elänyt" se on sillä tavalla, että eihän meillä Suomessa ole valottomia ajoneuvoja, eikä jännitteen hoitelua etulamppu päällä tai pimeänä tarvitse olla. Eihän se metodi edes kunnolla toiminut vaan monet lisäsivät valojohtimien paksuutta. Nyttemmin on vielä tilanne muuttunut kaikenmaailman ledivalojen takia. Siksi Ducati Energia on nykyisin ottanut säätöreferenssin laitteen sisältä. Sillä on kyllä huonokin puoli, sen lisäksi, että se pieni ulkoinen säätämahdollisuus menetetään, nimittäin se referenssipiiri on nyt aina kytkettynä ja sen virta aina kulutaa akkua pyörän seistessä. Ja mittaamalla näkyykin, että n. 0,5 mA siinä menee takavirtaa ja talveksi pitää akun miinusnapakenkä irrottaa. Voi tosin olla, että uusimmat laitteet on tehty jollain MOSFET tekniikalla säätönsä osalta ja saatu takavirta lähes olemattomaksi. Nekin regulaattorit, joissa referenssijohdin on, kytketään useimmiten aika tukevaan kohtaan akkujännitteeseen, kunhan se vaan katkeaa avaimella. Mitenkään kelvoton sekään regulaattori ei ole, olen kai ollut hiukan fundamentalisti, mutta se toimii kunnolla vain kun kaikki on oikein, eikä mikään liitos hapetu tai muuten muutu. Oma satunsa on se keskustelu kun lyijyakku vaihdetaan litiumakuksi. Silloin tyrstorisäätäjä ei ole paras valinta sen ylijännitteen takia. Edes referenssijohtimen huijjaaminen ei pysty alentamaan lähtöjännitettä, nostamaan vain.
Noiden tevikeregulaattoreiden hinnat ovat aika korkeat. Isoissa erissä ostettuna noiden osat maksavat muutaman euron. Vaikka ostaisi yksittäin vähittäismyyntihinnalla ne saa parilla kympillä. Kalleimmat osat ovat yksi tasauuntaajasilta ja yksi tyristori ja alumiinikotelo (voi rakentaa toisinkin, mutta minä tekisin näin koska olisi luotettavampi ja halvempi).
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=KBPC40&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_odkw=gb+pc+40&_osacat=0https://www.ebay.co.uk/itm/NTE-Electronics-NTE5538-SILICON-CONTROLLED-RECTIFIER-800V-50A-TO-218-IGT-80MA/333241180633?hash=item4d96b8e1d9:g:cl8AAOSwRlFdC~C4