Olemme samoilla linjoilla. Katsastusta ei siis lainkaan tarvita pienien muutosten suhteen jos pysytään kotimaassa.
Tarkoituksesi on käyttää kaksi tuumakokoa erovaa vannetta niin se pitäisi, periaatteessa, katsastaa vaikka renkaan kehämuutosta ei juuri olekaan.
Niin kutsuttuja "rottapyöriä" katsastusasemilla vihataan, samoin poliisikin. Ovat siis aina epäilyttäviä vaikka kaikki rakenteet ja toiminnot olisivat kunnossa.
Kun pyörä, isojenkin muutosten jälkeen, näyttää siistiltä ja asialliselta on suuret mahdollisuudet että muutoskatsastus onnistuu. Epäkonventionaaliset ratkaisut eivät ole toivottavia vaikka olisivatkin laillisia.
Jos siis katsastusmies kuitenkin vaatii muutoskatsastusta, niin valot ja vilkut ovat ainakin asianmukaisesti E-hyväksyttyjä. Myös Mistralin custom-vaimentiimet on hyväksytty Cali 1100:een, tiedustelin tätä kun suunnittelimme vaimentimien kiinnitystä. Ilmeisesti tehdään silti äänimittaus vaikka ne on jo kertaalleen todettu pyörään hyväksytyiksi?
Katsastushenkilö ei vaadi yhtään mitään. Ajoneuvon omistaja/haltija vaatii katsastusta siitä muutoksesta jonka katsastushenkilö tutkii. Ostat "tuotteen" ja maksat siitä onnistui tai ei. Miksi katsastushenkilö tekisi työtä jota ei ole pyydetty. Poliisi on asia erikseen. Se voi intoutua äänenvaimentimistasi ja määrätä niille katsastuksen tai melumittauksen.
Kuten omallakin kohdalla kävi ei pyörä ollut kertaakaan käynnissä Pienen Muutoskatsastuksen aikana eikä liikkunut milliäkään kun asiaa tutkittiin ja ajoneuvo todettiin turvalliseksi. Keskustelua asiapohjalla käytiin. Ymmärsin että ratkaisu perustui, ainakin osittain, keskusteluun ja siinä esiin tuleviin seikkoihin. Pitää osata puhua samaa jargonia kuin katsastusaseman henkilökuntakin niin yhteistyö sujuu.
Motivaatio päätökselle tulee siitä että onko muutoksen jälkeen ajoneuvo liikenneturvallinen. Tuskin katsastusviranomaista kiinnostaa muu kuin se että hänen päätöksensä kestää lain kirjaimen edessä. Tosin joillakin olen tavannut henkilökohtaisia viehtymyksia "päteä" ja puuttua asioihin joita ei ole pyydetty tutkimaan.
Käytännössä katsastus tehdään merkittävän muutoksen suhteen ensin siitä eniten merkitsevästä asiasta ja sen jälkeen tehdään ne muut pikku muutokset. Muutoksiin on tilaa katsastuksen jälkeen runsaasti ja aina voi mainita että muutoskatsastus on tehty. Mutta esimerkiksi rungon hitsaus tai sen rakennemuutos kannattaa hyväksyttää etukäteen ennen sen tekemistä. Asia voi tulla esiin jos tapahtuu onnettomuus ja vakuutusyhtiö voi vedota katsastamattomaan muutokseen.
Omalta kohdalta kävi erään pyörän suhteen siten että katsastushenkilö ei suvainnut lainkaan keulakulman muutosta. Katsastutin siis alkuperäisellä keulakulmalla jolla ajo-ominaisuudet olivat vain välttävät ja varsin vaaralliset (Katsastaja ei suorittanut koeajoa vaikka ehdotin.) Hyväksytyn katsastuksen jälkeen saatoin hyvillä mielin tehdä kaikki tarpeelliset nuut muutokset.
Tämänkaltainen toiminta vaikuttaa olevan varsin yleistä rakentelupiireissä. Johtuu siitä että katsastusalalla on asenteita ja puutteellista koulutusta ja ennen kaikkea kokemuksen puutetta.
Rakentelijoita on moneen lähtöön. Kyllä sinutkin voi, kertomasi perusteella, laskea rakentelijaksi. Joku haluaa vaihtaa komponentteja ja siihen on laissa rajat. Toinen haluaa tehdä muutoksia ajoneuvon rakenteeseen jonka suhteen laki ei oikein ota siihen yksityiskohtaisesti osaa vaan se jää katsastastuksen arvioitavaksi. Molemmissa tapauksissa mietitään paljonko muutos on prosenteissa. (Suomalainen verotukseen perustuva toimenpide. Prosentteja verotetaan tietyn rajan ylityksen jälkeen melko raskaasti.)
Normirakentelijalla ei rajat yleensä tule vastaan varsinkin jos runko ja moottori ovat alkuperäiset. Tosin vain H-D:n tapauksessa tuota moottorin vaihtoa kyylätään. Silloinkin riittää lohkon vasen puolikas säilyttämään alkuperäisyyden. Tämä asia on minua suuresti huvittanut. Muilta voi kysyä vanhan kysymyksen: Moi moi, monesko moottori?
Siitä päästäänkin siihen että muunmerkkisten pyörien rakenteluun ei juuri puututa poliisin ja katsastuksen puitteissa. Monikaan ei sinällään viitsi katsastuttaa pyöränsä muutoksia. Varsinkin jos ajaminen tapahtuu kotimaassa. Myös valvovalla poliisilla on aukkoja sivistyksessä.
Se mikä on pyörän rakentajan mielipide ei katsastushenkilöä kiinnosta vaan hänen pitää toimia ymmärtämiensä ohjeiden mukaan. Asian kärjistäminen asiakkaan toimesta ei suuntaa onnellisen päätöksen syntymistä.
Jos puhutaan vähäisestä muutoksesta, niin 140/80-17 renkaan laskennallinen ulkohalkaisija on 655,8 mm ja 150/90-15 renkaan 651 mm eli eroa on vaivaiset 4,8 mm. Lisäksi 150/90-15 renkaita asennellaan pääsääntöisesti painavampiin pyöriin kuin Guzzi.
Tuossa on jo pätevää perustelua jopa siihen että alkuperäisen nopeusmittarin näyttämään voi uskoa. Asia pitää vain "myydä" katsastushenkilölle. Todennäköisesti ulkonäöllisesti niin siisti tapaus että sitä ei asiaa tuntematon edes huomaisi. Voit jatkaa perustelua "touringkäytöllä" renkaan mahdollisia ominaisuuksia korostamalla.
Kotimaassa tuskin tulee ihmeempiä ongelmia ilman leimaa jos et sitten joudu järjestelmällisempään rengassyyniin poliisin toimesta. He ruuvaavat kilven irti eivätkä kuntele vastalauseita. Tulee katsastusmääräys. Siinä katsastuksessa ei katsasteta pelkkää rengaskokoa vaan katsastukseen pitää laittaa alkuperäiskokoinen rengas ja muutkin mahdolliset kohteet syynätään omistajan laskuun. Mutta pidän tätä mahdollisuutta todennäköisyydeltään hyvin pienenä.
Aiemmin kerroin katsastuksen keskeyttämisestä. Sen voi tehdä kumpikin osapuoli esimerkiksi lisäaineiston hankkimista varten. Jos huomaa ajoissa että metsään menee niin hihkaisee pelin poikki eikä Tarkastuskorttiin tule sanaa Hylätty. Toki jatko tulee tehdä samassa paikassa. Sitä en sitten tiedä jos ei jatka katsastusta eli onko ajoneuvo keskeytyksen jälkeen ajokiellossa? Pitäneekin kysyä.
Ainakin 690-kotareissa monilla on supermoto renkaat alle vaihdettuna eli 17 tuuman etuvanne 21 tuuman etuvanteen sijaan. En usko että kukaan vaatii niiltä muutoskatsastusta.
Harmaalla alueella tässäkin mennään. Viisikymppiä tuo maksaisi jos sen merkkauttaisi...
Ulkomaille meno on sitten ihan eri asia.