Kirjoittaja Aihe: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen  (Luettu 12578 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #15 : Huhtikuu 27, 2020, 00:16:12 ap »
Milloinkohan poliisi ja kärttyinen "kansa" ottaisi kotimaassamme asiakseen puuttua nuorisolaisten autoilijoiden pakoputkien avartamiseen? Onko niin, että kun enemmistö autoilee, ei asia ole agendalla samalla tavalla kuin jos kyseessä oli kaksipyöräinen kateuden kohde, moottoripyörä? T. Keskustassa asuva pil*urallin vastentahtoinen sivustaseuraaja.

Eikä pelkästään pakoputkien: Viime yönä heräsin kun joku ajoi ohi ns. yliääniautolla. Ei siis yli äänen nopeuden, vaan autosta lähti niin kovat bassonmytkeet että valehtelematta sänky tärisi.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #16 : Huhtikuu 27, 2020, 00:42:56 ap »
Milloinkohan poliisi ja kärttyinen "kansa" ottaisi kotimaassamme asiakseen puuttua nuorisolaisten autoilijoiden pakoputkien avartamiseen? Onko niin, että kun enemmistö autoilee, ei asia ole agendalla samalla tavalla kuin jos kyseessä oli kaksipyöräinen kateuden kohde, moottoripyörä? T. Keskustassa asuva pil*urallin vastentahtoinen sivustaseuraaja.

Eikä pelkästään pakoputkien: Viime yönä heräsin kun joku ajoi ohi ns. yliääniautolla. Ei siis yli äänen nopeuden, vaan autosta lähti niin kovat bassonmytkeet että valehtelematta sänky tärisi.

Jep. Samaa porukkaa. Aika kypsä näitä isänmaantoivoja, kaikella kunnioituksella. Mutta kai se huomio pitää jostain saada jos sitä ei kotona.  Mutta saa syyttää vanhaksi, en pahastu. Siitäkin huolimatta, että juuri kuuntelin räkäistä kitaraa ja räävitöntä laulua autossani moottoritiellä sen mitä ämyreistä irtosi. Epäilen kuitenkin, että se ei haitannut kanssaihmisiä.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #17 : Huhtikuu 27, 2020, 07:33:32 ap »
Saksassa poliisi voi puuttua liian koviin ääniin kovallakin kädellä ...

Pari vuotta sitten etsimme Turpon pyörään E -hyväksyttyjä äänenvaimentimia. Meille tarjottiin
mm. hyväksymisnauhoja, jotka voi itse kiinnittää popniiteillä vanhoihin änkkäreihin.
Kuulimme sitten toisaalta, että esimerkiksi Saksassa hyväksymättömillä äänenvaimentimilla
ajaminen ei ole kovin paha juttu, mutta feikkihyväksytyillä ajaminen on petos ja silloin on
ratsiassa todella vaikeuksissa.


TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #18 : Huhtikuu 27, 2020, 10:35:40 ap »
>> Poliisi oikeassa ja ihminen väärässä. <<

Niin. Takavuosina poliisimp teki kunnon lipat H:gissä kadulla. Syynä oli jokin liukkaudenestoliuos, jossa oli mennyt sekoitussuhteet väärin. Pyörästä tuli mm. öljyt ulos yms. Poliisin kommentti oli luokkaa: OHO! Jopas sattui!
Eikä siitä sen enempää.

Minä ajoin H:gin kadulla öljyyn ja tein komeat lipat.
Poliisi ei edes viitsinyt - pyynnöstäni huolimatta - tilata Falckin hinuria. Konstaapeli sanoi puhelimessa - ehdotettuaan minulle sakkoja: Ei meidän tehtävä ole semmosesta huolehtia. Meidän tehtävä on sakottaa.
Kerroin öljystä, mutta "...ei meidän papereissa ole semmosta". Vaan minun ambulassipaperissapas olikin.
Oli ihan siinä ja siinä, etten vienyt asiaa käräjille. Asiassa oli apuna Iltalehden toimittaja, joka soitti ko. konstulle ja esitti vaikeita kysymyksiä...

Ei asiasta trumoja jäänyt, mutta usko suomalaiseen poliisiin meni.
Ja kerrasta.

Eikä ole vielä palautunut.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #19 : Huhtikuu 27, 2020, 12:18:50 ip »
Ei asiasta trumoja jäänyt, mutta usko suomalaiseen poliisiin meni.
Ja kerrasta.

Eikä ole vielä palautunut.

Ei kai ne kaikki voi kusipäitä olla, mutta omalla kohdalla usko meni jo mopoiässä kun poliisisetä pysäytti ja heti ensimmäisenä yritti repiä kypärääni päästä, täysin tarpeettomasti. Eihän se lähde ennen kuin hihnan avaa. Seuraava esimerkki taisi olla kun jostain syystä etsivät jotain autoni peräkontista, ja kun mitään ei löytynyt ja tarkistivat ajokorttini, koki iso paha poliisi tarpeekseen arvostella ajokorttikuvani hiustyyliä. Nämä siis nuorella iällä, esimerkkejä löytyy myöhemminkin, ja perusteita moiselle en tiedä. Että kyllä siinä jotain perää on on että tietyntyyppisiä ihmisiä siihen ammattiin hakeutuu.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #20 : Huhtikuu 27, 2020, 12:42:40 ip »
Olen tainnut tämän kertoakin aiemmin.
Olin joskus keskustelemassa tienhoitovirkamiesten kanssa teiden kunnossapidosta ja rakentamisesta.
Yksi käsittelyssä oleva asia oli hiekka asfaltilla. Varsinkin kaarteissa ja risteysalueilla.
Erän virkamiehistä nosteli kulmakarvojaan ja kun aioin aiheesta jatkaa hän käski odottaa hetken. Kävi jostain hakemassa kirjan jossa käsiteltiin maanteiden pinnoitteita. Luki sieltä kohdan että sora, hiekka ja sepeli, joista juuri oli puhe, ovat kitkamateriaaleja. He noudattavat näitä määräyksiä. Lisäsi että teidän pitää hakea muutosta asiaan ja sitä kautta pyrkiä poistamaan nämä materiaalit käytöstä ja esittämään korvaavaa materiaalia. Näin siis toimii byrokraatti. Varmaan naureskelivat ilmeelleni perästäpäin. Toinen asia oli vaijerikaiteet. Virkamiehet kohauttelivat harteitaan ja kertoivat että asia on hyväksytty EU-tasolla eikä heillä ole siihen sanansijaa. Kuitenkin niiden rakentaminen lopetettiin heti Länsi-Pohjan aluetta lukuun ottamatta. Joku ehkä muistaa että asiaa käsiteltiin julkisuudessakin.

Kitkamateriaaliasia, muistaakseni, jäi silleen. Toisaalta, olen soitellut tienkäyttäjän linjaan aika-ajoin kun esimerkiksi risteyksessä on liikaa kitkamateriaalia ja pyytänyt sen poistamista. Näin onkin toisinaan tapahtunut. Mutta useammin asia vain kirjataan mutta mitään ei tapahdu.

Tienkäyttäjän linja: 0200 2100 (24/7)

Jokainen voi kotikylillään ja muuallakin toimia näin jos on pahoja uria, reikiä, vierasta materiaalia tai tielaitteissa on vikaa. Parhaiten auttaa itseään kun pitää mielessä että seuraavan nyppylän tai mutkan takana voi olla yllätys.
Kun ilmoituspaikka on lähellä voi selvittää helposti onko soittamisella vaikutusta ja missä ajassa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #21 : Huhtikuu 30, 2020, 21:42:39 ip »
Kiinnostaisi Motomatilta tietää, mitä muuta muutoskatsastuksessa syynätään kuin esimerkiksi muuttunut pyöräkoko? Eli jos menee muutoskatsastamaan pelkän Calin 15" vanteen ja sille asennetun 150/90 tai 160/80 renkaan? Orgishan on 140/80-17" Omassa pyörässänihän muutettuja kohteita on vaikka kuinka. Tiedän, että prosentit on tarkkaan määritelty yms. mutta tuollainen pilkunviilaaminen vituttaa siinä määrin etten vie pyörää välttämättä edes muutoskatsastukseen jos vaarana on että pyöräkoon muutoskatsastus tökkii johonkin muuhun pikkuseikkaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #22 : Huhtikuu 30, 2020, 23:32:41 ip »
Toki haluan lieventää taakkaasi. Kysymyksesi käsittelee isoa määrää lakipykäliä ja asetuksia.

Periaatteessa, katsastaja tekee sen mitä pyydetään jos on asiallinen tapaus.
Toiminnon nimi on Pieni Muutoskatsastus. Sitä pitää pyytää muutoin voi tulla Muutoskatsastus jossa saatetaan katsoa melut, valot, jarrut, ym. ja vaaditaan vielä toisten viranomaisten todistuksiakin. Toki sellaisestakin pääsee läpi sillä olen kaksi sellaista katsastusta teettänyt tietoisesti. Viranomaistodistukset ja muutoskatsastus tuli maksamaan noin puolitoistatuhatta euroa per pyörä sivukuluineen. Vaan eipä kukaan "kävele yli" sen jälkeen.

Pienessä Muutoskatsastuksessa katsotaan vain se kohta jota pyydetään toteamaan. Riippuu kovasti katsastajasta miten hän asiaan suhtautuu. Itselläkin se yllättäin laajeni koskemaan myös eturengasta vaikka en siihen edes vihjannut. Kontekstin suhteen ymmärrän kyllä. Ehkä "virkavastuulla" sekin katsottiin ja hyväksyttiin samaan rahaan.

En toki mainninnut mitään siitä mitä muita muutoksia pyöräni on kokenut. Toki osavaihtoja saa tehdä katsastamattakin tietyissä rajoissa mutta, esimerkiksi, nykypyörän moottorinohjaukseen puuttuminen, jos näin on tehty ja siitä kärähtää merkitsee kallista päästömittausta ja todennäköistä uudelleen säätöä luotetussa kohteessa kuten maahantuojan huolto. Säätö siis pitää tehdä niin että siitä ei jää jälkiä ajoneuvon tiedostoihin.

Muuttamisesta yleensä: On olemassa ikäkausirajoja mitä milloinkin saa tehdä ja mitä ei. Liittyminen EU:n jäseneksi vapautti mp-rakentelua runsaasti.

Jos ajelee vain kotimaassa ja muutoin pyörä on riittävän asianmukainen ulkonäöltään ja melultaan poliisin mielestä ei kovinkaan helposti tule katsastukseen komentoa. Jos rekisterikilpi jää poliisin haltuun niin silloin katsastetaan koko pyörä varusteineen asiakkaan laskuun. Tuli hyväksyntää tai ei. Kuluttajalla on kuitenkin oikeus keskeyttää katsastus. Se ei poista siitä perittävää maksua mutta antaa aikaa korjata tilanne seuraavaan katsastukseen mennessä. Hyvällä säkää käy niin että edellistä, keskeytettyä katsastusta, vain jatketaan. Nykyään ei saa vaihtaa konttoria.

Kuten moottoripyörien verotuskin niin katsastuskin on hieman satunnaisista seikoista ja ns. "harkinnasta" kiinni.

Näissä asioissa kannattaa tukeutua sitä varten perustettuun organisaatioon nimeltä MMAF. Modified Motorcycles Association Finland. Sieltä löytyy sekä sanavaltaa katsastuksen suuntaan että se tietotaito jota moottoripyörien rakentamisessa tarvitaan. Sieltä annetaan ohjeistusta ja hatätapauksissa, erityisesti ennakkoratkaisuluonteisesti, oikeusapua jos asia menee vaikeaksi. MMAF tekee myös moottoripyörien testausta lisenssisopimuksella. Mutta ei katsastusta.

Lainaus
Eli jos menee muutoskatsastamaan pelkän Calin 15" vanteen ja sille asennetun 150/90 tai 160/80 renkaan? Orgishan on 140/80-17"
Pykälissä lukee että rengaskokoa voi muuttaa "vähäisessä määrin". Tulkinta on ollut toistaiseksi että seuraavaan kokoon ylös tai alaspäin. Jos alkuperäinen on 140 niin 150 on ookoo jos mahtuu pyörimään. Myös tuumakokoa voi suurentaa tai pienentää yhdellä tuumalla ottaen huomioon ajankohdan lakipykälät. Tuossa tuumakoossa 17 - 15 on liian iso hyppäys. Myös profiilisuhdetta saa muuttaa sen yhden kokovälin verran. Mutta riippuen pyörän alkuperäisestä hyväksymisajankohdasta voi joutua hankkimaan todistuksen nopeusmittarin näytön poikkeamasta ja sellaisen mittarin joka näyttää muutoksen jälkee oikein. Oikeinnäyttämä määritellään erikseen.
Itse olen laittanut näissä tapauksissa vanhemmissa pyörissä nopeusmittarin vaijerinpyörittimen etupyörän napaan ja renkaaksi alkuperäiskoon katsastukseen mennessä. Antaa vaikutelman että nopeusmittaus on ookoo.

Ennen kaikkea: pitää noudattaa pyörän ensirekisteröinnin aikaista lakia. Ei varhaisempaa eikä myöhempää vaikka lait ovatkin myöhemmin saattaneet löystyä.
Mutta eivät katsastajatkaan kaikki ole kitsaita. Kohdalle on sattunut sellainenkin joka sanoi että pyörän ensirekisteröinnin aikana voimassa olleen lain mukaan pitäisi olla sitä ja tätä kuten esim. lokasuojat mutta nykyään niitä ei enää vaadita...

Tuossa omassa jutussa koko vaihtui 200/60-16 koosta kokoon 205/55-16 eli sallituissa rajoissa. Jos ei olisi nykyteknistä nopeusmittausta, kuten tässä pyörässä, olisin, ehkä, joutunut hankkimaan nopeusmittarin testaustodistuksen. (Hinta viimeksi noin 1000€ + Alv. Pohjanmaalla Testmill Pentanova) Varsinkin siinä tapauksessa jos olisin vaihtanut eturenkaan kokoa samalla kertaa. Se sekoittaisi nopeusmittauksen.

Suomessa tuohon kokoeroon eivät olisi poliisit puuttuneet koska auton renkaan laitto moottoripyörään ei ole maassamme kiellettyä. Ulkomailla sen sijaan voi olla tai asiaan puututaan, ehkä, muista syistä. Pitää siis olla EU-alueella tehty kansallinen hyväksyntä. Silti voi jäädä epäselvyyksiä. Pitäisi tuntea kyseisen maankin lainsäädäntö. Se lienee vaikeaa kun EU-alueella on monta kansallista lainsäädäntöä. Siis, osin tuurilla, menen kun ulkomaille menen mutta Suomessa ei hankaluutta tule eikä tuskin Pohjoismaissakaan.


TK

  • Viestejä: 294
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #23 : Toukokuu 01, 2020, 00:17:54 ap »

Lainaus
Eli jos menee muutoskatsastamaan pelkän Calin 15" vanteen ja sille asennetun 150/90 tai 160/80 renkaan? Orgishan on 140/80-17"
Pykälissä lukee että rengaskokoa voi muuttaa "vähäisessä määrin". Tulkinta on ollut toistaiseksi että seuraavaan kokoon ylös tai alaspäin. Jos alkuperäinen on 140 niin 150 on ookoo jos mahtuu pyörimään. Myös tuumakokoa voi suurentaa tai pienentää yhdellä tuumalla ottaen huomioon ajankohdan lakipykälät. T

Onko tämä ihan trafilta tullut tulkinta? Moottoripyörien muutoksissahan ei taideta enää puhua tarkoista mitoista. Esim. kuorma-autoilla vastaavassa tilanteessa tulkinta on ollut että ainakin kevyemmissä N2/N2G luokissa käytetään M1/N1 puolen sääntöjä "soveltuvin osin"

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #24 : Toukokuu 01, 2020, 01:01:33 ap »
Johtuuko tämä "ei voi vaihtaa konttoria" siitä, että järjestelmä on kaikkien konttoreiden yhteinen? Siis keskytystapauksessa. Mikään laki tai pykälä tätä ei taida estää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #25 : Toukokuu 01, 2020, 09:02:34 ap »
Tulkinta on ollut toistaiseksi että seuraavaan kokoon ylös tai alaspäin. Jos alkuperäinen on 140 niin 150 on ookoo jos mahtuu pyörimään. Myös tuumakokoa voi suurentaa tai pienentää yhdellä tuumalla ottaen huomioon ajankohdan lakipykälät. Tuossa tuumakoossa 17 - 15 on liian iso hyppäys. Myös profiilisuhdetta saa muuttaa sen yhden kokovälin verran. Mutta riippuen pyörän alkuperäisestä hyväksymisajankohdasta voi joutua hankkimaan todistuksen nopeusmittarin näytön poikkeamasta ja sellaisen mittarin joka näyttää muutoksen jälkee oikein. Oikeinnäyttämä määritellään erikseen.
Itse olen laittanut näissä tapauksissa vanhemmissa pyörissä nopeusmittarin vaijerinpyörittimen etupyörän napaan ja renkaaksi alkuperäiskoon katsastukseen mennessä. Antaa vaikutelman että nopeusmittaus on ookoo.

Eihän 150 tai 160 leveä rengas sovi tietenkään vuoden 1996 vakio Calissa pyörimään mutta tätä katsastaja tuskin tietää.

Jos puhutaan vähäisestä muutoksesta, niin 140/80-17 renkaan laskennallinen ulkohalkaisija on 655,8 mm ja 150/90-15 renkaan 651 mm eli eroa on vaivaiset 4,8 mm.  Lisäksi 150/90-15 renkaita asennellaan pääsääntöisesti painavampiin pyöriin kuin Guzzi.

Vaijerivälitteiseen nopeusmittariin rengaskoon kehän muutos 2059 mm -> 2044 mm toki vaikuttaa siten että mittari näyttää liikaa. Digimittarissa tuota ongelmaa ei ole, koska kehän pituus syötetään sille parametrina ja mittari näyttää aina saman nopeuden rengaskoon muutoksista huolimatta. Digimittari on myös E-hyväksytty ja ottaa impulssinsa samasta vaijerinpyörittimestä kuin analoginen orgismittarikin, joten missä ongelma? Eihän katsastusmies voi vaatia lailliselta digimittarilta mitään testaustodistuksia. E-hyväksynnän pitää riittää.

Mitä tarkoittaa "liian iso hyppäys" takavanteen tuumakoossa? Tarkoitatko että kyseessä on automaattisesti muutoskatsastus pienen muutoskatsastuksen sijaan jos pyörän vie konttorille? Ainakin 690-kotareissa monilla on supermoto renkaat alle vaihdettuna eli 17 tuuman etuvanne 21 tuuman etuvanteen sijaan. En usko että kukaan vaatii niiltä muutoskatsastusta.

Jos siis katsastusmies kuitenkin vaatii muutoskatsastusta, niin valot ja vilkut ovat ainakin asianmukaisesti E-hyväksyttyjä. Myös Mistralin custom-vaimentiimet on hyväksytty Cali 1100:een, tiedustelin tätä kun suunnittelimme vaimentimien kiinnitystä. Ilmeisesti tehdään silti äänimittaus vaikka ne on jo kertaalleen todettu pyörään hyväksytyiksi?

Miten katsastusmies suhtautuu jarruihin jos huomaa muutokset? Integraalijarrut on purettu ja takajarrulevyä on pienennetty 240 mm:iin. Takajarrupuristin on vaihdettu. Etujarrupuristimet ovat orgikset mutta levyt vaihdettu samankokoisiin rosterisiin. Etujarrusylinteri on muutettu tuplalevyille sopivaksi.  

Tämän lisäksi näkyviä muutoksia ovat ainakin jalkakontrollit, etupään alaputket, takaiskarit, lokarit, satula sekä pientä tilpehööriä. Niitähän ei tarvitse hyväksyttää mutta saattavat vaikuttaa muutosprosentteihin. Kuten myös esim. swingin modifiointi. Runkoputket on katkaistu takaiskareiden takaa ja korvattu omavalmisteisilla strutseilla.

Tokihan MMAF:n sivut on tuttuja mutta ne on enemmän suunnattu rakentajille, jotka ovat huolissaan muutosprosenteista, joten en ole jaksanut perehtyä niihin. Tässähän on kysymys vain ajoasennon kohentamisesta ja Calin ulkonäön parantamisesta :).

EDIT: Ykköstavoitteeni on siis hyväksyttää pyörä pienessä muutoskatsastuksessa vaihtoehtoisella takavanteella/renkaalla (150/90-15) samaan tapaan kuin vaikkapa nuo em. kotarin supermoto vanteet.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #26 : Toukokuu 01, 2020, 12:43:10 ip »
Olemme samoilla linjoilla. Katsastusta ei siis lainkaan tarvita pienien muutosten suhteen jos pysytään kotimaassa.
Tarkoituksesi on käyttää kaksi tuumakokoa erovaa vannetta niin se pitäisi, periaatteessa, katsastaa vaikka renkaan kehämuutosta ei juuri olekaan.

Niin kutsuttuja "rottapyöriä" katsastusasemilla vihataan, samoin poliisikin. Ovat siis aina epäilyttäviä vaikka kaikki rakenteet ja toiminnot olisivat kunnossa.
Kun pyörä, isojenkin muutosten jälkeen, näyttää siistiltä ja asialliselta on suuret mahdollisuudet että muutoskatsastus onnistuu. Epäkonventionaaliset ratkaisut eivät ole toivottavia vaikka olisivatkin laillisia.

Lainaus
Jos siis katsastusmies kuitenkin vaatii muutoskatsastusta, niin valot ja vilkut ovat ainakin asianmukaisesti E-hyväksyttyjä. Myös Mistralin custom-vaimentiimet on hyväksytty Cali 1100:een, tiedustelin tätä kun suunnittelimme vaimentimien kiinnitystä. Ilmeisesti tehdään silti äänimittaus vaikka ne on jo kertaalleen todettu pyörään hyväksytyiksi?
Katsastushenkilö ei vaadi yhtään mitään. Ajoneuvon omistaja/haltija vaatii katsastusta siitä muutoksesta jonka katsastushenkilö tutkii. Ostat "tuotteen" ja maksat siitä onnistui tai ei. Miksi katsastushenkilö tekisi työtä jota ei ole pyydetty. Poliisi on asia erikseen. Se voi intoutua äänenvaimentimistasi ja määrätä niille katsastuksen tai melumittauksen.

Kuten omallakin kohdalla kävi ei pyörä ollut kertaakaan käynnissä Pienen Muutoskatsastuksen aikana eikä liikkunut milliäkään kun asiaa tutkittiin ja ajoneuvo todettiin turvalliseksi. Keskustelua asiapohjalla käytiin. Ymmärsin että ratkaisu perustui, ainakin osittain, keskusteluun ja siinä esiin tuleviin seikkoihin. Pitää osata puhua samaa jargonia kuin katsastusaseman henkilökuntakin niin yhteistyö sujuu.

Motivaatio päätökselle tulee siitä että onko muutoksen jälkeen ajoneuvo liikenneturvallinen. Tuskin katsastusviranomaista kiinnostaa muu kuin se että hänen päätöksensä kestää lain kirjaimen edessä. Tosin joillakin olen tavannut henkilökohtaisia viehtymyksia "päteä" ja puuttua asioihin joita ei ole pyydetty tutkimaan.

Käytännössä katsastus tehdään merkittävän muutoksen suhteen ensin siitä eniten merkitsevästä asiasta ja sen jälkeen tehdään ne muut pikku muutokset. Muutoksiin on tilaa katsastuksen jälkeen runsaasti ja aina voi mainita että muutoskatsastus on tehty. Mutta esimerkiksi rungon hitsaus tai sen rakennemuutos kannattaa hyväksyttää etukäteen ennen sen tekemistä. Asia voi tulla esiin jos tapahtuu onnettomuus ja vakuutusyhtiö voi vedota katsastamattomaan muutokseen.

Omalta kohdalta kävi erään pyörän suhteen siten että katsastushenkilö ei suvainnut lainkaan keulakulman muutosta. Katsastutin siis alkuperäisellä keulakulmalla jolla ajo-ominaisuudet olivat vain välttävät ja varsin vaaralliset (Katsastaja ei suorittanut koeajoa vaikka ehdotin.) Hyväksytyn katsastuksen jälkeen saatoin hyvillä mielin tehdä kaikki tarpeelliset nuut muutokset.
Tämänkaltainen toiminta vaikuttaa olevan varsin yleistä rakentelupiireissä. Johtuu siitä että katsastusalalla on asenteita ja puutteellista koulutusta ja ennen kaikkea kokemuksen puutetta.

Rakentelijoita on moneen lähtöön. Kyllä sinutkin voi, kertomasi perusteella, laskea rakentelijaksi. Joku haluaa vaihtaa komponentteja ja siihen on laissa rajat. Toinen haluaa tehdä muutoksia ajoneuvon rakenteeseen jonka suhteen laki ei oikein ota siihen yksityiskohtaisesti osaa vaan se jää katsastastuksen arvioitavaksi. Molemmissa tapauksissa mietitään paljonko muutos on prosenteissa. (Suomalainen verotukseen perustuva toimenpide. Prosentteja verotetaan tietyn rajan ylityksen jälkeen melko raskaasti.)

Normirakentelijalla ei rajat yleensä tule vastaan varsinkin jos runko ja moottori ovat alkuperäiset. Tosin vain H-D:n tapauksessa tuota moottorin vaihtoa kyylätään. Silloinkin riittää lohkon vasen puolikas säilyttämään alkuperäisyyden. Tämä asia on minua suuresti huvittanut. Muilta voi kysyä vanhan kysymyksen: Moi moi, monesko moottori?

Siitä päästäänkin siihen että muunmerkkisten pyörien rakenteluun ei juuri puututa poliisin ja katsastuksen puitteissa. Monikaan ei sinällään viitsi katsastuttaa pyöränsä muutoksia. Varsinkin jos ajaminen tapahtuu kotimaassa. Myös valvovalla poliisilla on aukkoja sivistyksessä.

Se mikä on pyörän rakentajan mielipide ei katsastushenkilöä kiinnosta vaan hänen pitää toimia ymmärtämiensä ohjeiden mukaan. Asian kärjistäminen asiakkaan toimesta ei suuntaa onnellisen päätöksen syntymistä.

Lainaus
Jos puhutaan vähäisestä muutoksesta, niin 140/80-17 renkaan laskennallinen ulkohalkaisija on 655,8 mm ja 150/90-15 renkaan 651 mm eli eroa on vaivaiset 4,8 mm.  Lisäksi 150/90-15 renkaita asennellaan pääsääntöisesti painavampiin pyöriin kuin Guzzi.

Tuossa on jo pätevää perustelua jopa siihen että alkuperäisen nopeusmittarin näyttämään voi uskoa. Asia pitää vain "myydä" katsastushenkilölle. Todennäköisesti ulkonäöllisesti niin siisti tapaus että sitä ei asiaa tuntematon edes huomaisi. Voit jatkaa perustelua "touringkäytöllä" renkaan mahdollisia ominaisuuksia korostamalla.

Kotimaassa tuskin tulee ihmeempiä ongelmia ilman leimaa jos et sitten joudu järjestelmällisempään rengassyyniin poliisin toimesta. He ruuvaavat kilven irti eivätkä kuntele vastalauseita. Tulee katsastusmääräys. Siinä katsastuksessa ei katsasteta pelkkää rengaskokoa vaan katsastukseen pitää laittaa alkuperäiskokoinen rengas ja muutkin mahdolliset kohteet syynätään omistajan laskuun. Mutta pidän tätä mahdollisuutta todennäköisyydeltään hyvin pienenä.

Aiemmin kerroin katsastuksen keskeyttämisestä. Sen voi tehdä kumpikin osapuoli esimerkiksi lisäaineiston hankkimista varten. Jos huomaa ajoissa että metsään menee niin hihkaisee pelin poikki eikä Tarkastuskorttiin tule sanaa Hylätty. Toki jatko tulee tehdä samassa paikassa. Sitä en sitten tiedä jos ei jatka katsastusta eli onko ajoneuvo keskeytyksen jälkeen ajokiellossa? Pitäneekin kysyä.

Lainaus
Ainakin 690-kotareissa monilla on supermoto renkaat alle vaihdettuna eli 17 tuuman etuvanne 21 tuuman etuvanteen sijaan. En usko että kukaan vaatii niiltä muutoskatsastusta.
Harmaalla alueella tässäkin mennään. Viisikymppiä tuo maksaisi jos sen merkkauttaisi...

Ulkomaille meno on sitten ihan eri asia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2020, 22:42:58 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #27 : Toukokuu 01, 2020, 12:48:20 ip »
Kotarin tapauksessa varmaan auttaa, kun pyörä on tyyppihyväksytty molemmalle pyöräkoolle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #28 : Toukokuu 01, 2020, 14:07:31 ip »
Noita Kotariasioita niin tiedä mutta jos valmistaja tai maahantuoja on teettänyt tyyppihyväksynnän vaihtoehtoiselle rengaskoolle näkyy se myös Rekisteröintitodistuksessa samalla tavalla mutta eri viraomaistyönä kuin omistajan tai haltijan teettämä yksittäinen muutoskatsastushyväksyntä. Niitä on paha muiden kiistää. On ikään kuin turvaa viranomaisten suhteen.

Todennäköisesti tyyppihyväksynnässä hyväksytyt rengaskoot ovat Rekisteröintitodistuksen vasemmassa ruudussa lueteltu eli Tyyppihyväksynnän kohdalla. Katsastuksessa hyväksytyt ovat oikeanpuoleisessa ruudussa. Voihan siinä olla jonkinnäköinen aste-ero "hyväksynnän tasossa" mutta en olisi siitä kovin huolissani. Pidän kuitenkin paperit pyörän mukana vaikka poliisilla ja katsastusasemilla onkin suora pääsy Traficomin tiedostoihin. Vaan voi ne "yhteydet" pettää. Kuulemani mukaan näinkin voi käydä...

Se on ollut yllätys itselle kun olen esitellyt Rekisteröintitodistusta jossa vaihtoehtoiset rengaskoot ovat mainitut on asialle vain kohauteltu motoristipiireissä olkia. Mistäpä se kertoo. Monen mielipide oli että sillä rahalla olisi saanut pari tankillista bensaa tai pari koppaa olutta. Siitä puheen ollen...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2020, 22:46:20 ip kirjoittanut motomatti »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #29 : Toukokuu 01, 2020, 16:48:49 ip »
Miten tuon diginopeusmittarin kanssa tulee menetellä? Rengaskoon muutoshan ei vaikuta sen näyttämään mitenkään.