Kirjoittaja Aihe: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen  (Luettu 12581 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« : Huhtikuu 22, 2020, 18:51:26 ip »
Katsastusasemalla naapurikylässä olivat työn puutteessa niin vein California 1400 GTS:n katsastukseen.
Erityisesti takarenkaan kelpoisuudesta oli kysymys. Samalla merkittiin eturenkaankin poikkeava tyyppi papereihin. Samalla se meni myös tiedostoon Traficomille josta viranomaiset tietoja saavat. Nyt ei tarvitse kinata konstaapelien kanssa kuin on mustaa valkoisella. Kelpaa myös ulkomailla ajella.

http://www.motomatti.fi/2020/04/california-1400-gts-katsastus-2020.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #1 : Huhtikuu 22, 2020, 21:41:01 ip »
Paljonko muutoskatsastus maksoi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #2 : Huhtikuu 22, 2020, 22:33:40 ip »
Paljonko muutoskatsastus maksoi?

Jos olisit lukenut kirjoittamani kuvallisen blogijutun niin siellä sen kerroin.
Mutta ei ole iso vaiva kerrata: 50€.
Sakon ehkä takarenkaasta olisi saanut ja komennuksen katsastukseen jos virkavalta olisi asiaan puuttunut niin sillä tavallla olen jo voiton puolella. En vain tiedä kuinka paljon.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #3 : Huhtikuu 24, 2020, 19:18:38 ip »
Eilen ja tänään on ollut mielenkiintoisia keskusteluja tästä rengasasiasta. Epäilijöitä piisaa vaikka on näyttää mustaa valkoisella.
Itselläni on nyt yksi harmi vähempi sillä en haluaisi asiaa piilotella ja miettiä uskaltaako kylille lähteä kyseisellä rengastuksella. Ulkomaille kun on mieli tulevaisuudessa niin pitää olla "rätinki" kohdallaan.

Mietittäväksi tulee, vastaväittäjien mukaan, se että olenko tehnyt "konkelon" katsastusinsinöörille ja harhauttanut häntä. Sanoisin että vaikka olen puhekykyinen, teknisesti osaava mutta rehti, en ole ketään vedättänyt tai painostanut tässä asiassa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #4 : Huhtikuu 24, 2020, 20:35:59 ip »
Mitenkähän tuo lappu pitää esim Sveitsissä, jossa ajaminen on loppunut katsastetulla pakoputkellakin. Eli on ollut suomalaisessa otteessa, mutta silti ajo jäänyt siihen. Tästä oli joskus juttua Bomber-foorumilla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #5 : Huhtikuu 24, 2020, 21:59:59 ip »
Sveitsissä vuoristokylien asukkaat ovat pikkuhiljaa kyllästyneet kovaäänisten moottoripyörien aiheuttamaan melusaasteeseen, eikä suotta. Siellä kun pakoäänet moninkertaistuu vuoriston luoman kaiun myötä. Vuoristoelämän rauhallisuus rikkoutuu jo kilometrien päästä normiäänet ylittävän moottoripyörän takia. Sitä ei voi  ehkä ymmärtää, jollei itse kuule paikan päällä. Ymmärrän täysin, että asiaan on puututtu. Guzzin normiäänille kyläläiset hymyilee, joskus ovat jopa moikanneet  ;). Mutta vaikka motoristit kokonaisuutena tuovat kylien elinkeinolle plussaa, osa motoristeista ei tajua, että heidän aiheuttamansa ääni vetää koko homman miinukselle, ja asiaan pitää puuttua.

Renkaiden koko tai kuluneisuus, tai mikä hyvänsä renkaita koskeva asia, ei ole tullut missään eikä koskaan Eurooppaa ristiin rastiin reissatessani puheeksi paikallispoliisin kanssa, vaikka joskus olisi voinut olla ehkä aihettakin, kuluneisuuden suhteen. Se kun on niin, että Itämeren eteläpuolella liikkuu niin valtavan paljon erilaisia ajoneuvoja verrattuna Suomeen, että siellä poliisia ei todellakaan kiinnosta jonkun moottoripyörän renkaat, vaan ehkä se helpoimmin havaittava asia, äänet.
Saksassa poliisi voi puuttua liian koviin ääniin kovallakin kädellä ja siitä olen ihan nokatustenkin jutellut kerran suomalaisten aloittelevien bomber-nuorten kokemuksia kuunnellen Travemunden satamassa. Rengasratsioita en ole siellä koskaan kuullut tehtävän, moottoripyörille.
Jouko

 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #6 : Huhtikuu 24, 2020, 23:58:10 ip »
Centaurolla varsin väljillä putkilla kävin pari kertaa Euroopan läpi Italiassa. Matka meni hyvin mutta Italiassa Carabinieripartio puuttui asiaan mutta totesivat sitten että pyörä onkin italialainen mutta heille umpiouto malli niin kehottivat ilta-aikaan ajelemaan hiljaisemmin. Itse asiassa illan tullen italialainen kaupunki on yllättävän hiljainen. Noin yleensä. Jos ei ole potkupallo kyseessä.

1400:ssa on edelleen alkuperäisputket paikoillaan. Normikäytössä varsin hiljaiset. Jos laittaa asetukseksi "Veloce" ja hieman reippaammin pikkuvaihteilla availee kaasuläppää niin melua kyllä syntyy. Varsin repivä ääni on se. Tosin taajamarajoituskin ylittyy hetkessä. 90% ajelen hiljaisemmalla "Turismo" asetuksella. Se sopii luonteelleni parhaiten ja olen tehnyt siihen muutaman tarpeellisen lisäsäädön. Lähinnä kulutuksen pienentämiseksi mutta ajomukavuuden parantamiseksi.

Quotalla etelässä seikkaillessani, muunmuassa Lignano Sabbiadorossa, kun kävin joutessani katsomassa 24-ora-enduroa rantahiekalla, paikallinen miliisi kiinnitti huomiota pyöräni rengastukseen. Heidän mielestään silloinen karkea rengastyyppi ei ole sopiva maantiekäyttöön. Turistina sain anteeksi senkin. Seuraavat kumit olivat katulailliset sikäläisen kaavan mukaan. Joku Salminen-niminen taisi sen kisan voittaa kun nimeä huudettiin ja siniristiliput liehuivat. En ollut ikinä kuullutkaan. Mutta tunnelma oli korkealla.

TK

  • Viestejä: 294
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #7 : Huhtikuu 25, 2020, 00:35:02 ap »
Jos ei ajatella koti- ja ulkomaisten poliisien suhtautumista niin löytyikö joku pykälä joka edellyttää muutoskatsatusta?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #8 : Huhtikuu 25, 2020, 01:26:12 ap »
Kysymys on erittäin hyvä. Yllättäen olin tähän varautunut. Kyseessä on asetus.

Löytyy Suomen ajoneuvolainsäädännöstä: Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen muuttamisesta.
Pykälä 105. Tätä siis katsastusinsinööri tulkitsi ilmeiseksi edukseni.

Jos ajelisin pelkästään kotimaan kamaralla voisi ajatella että turha homma merkitä se rekisteröintitodistukseen. Hinta oli kuitenkin vain 50€. Pari tankillista bensaa. Tai jos huonosti käy ja on ikävä konsta vastassa ja ruuvaa kilven irti. Kulut kasvaisivat kovasti.
 
Pelkästään se että käytetään muuta rengastusta kuin moottoripyörään on tarkoitettu tai se on kooltaan tai ominaisuuksiltaan merkittävästi poikkeava pitää tosittaa eli lain mukaan, kuten tuolla tekstissäni on mainittu eli viranhaltijan, tässä tapauksessa katsastusinsinöörin, on todettava rakenne ja ajo-ominaisuudet turvallisiksi. Näin tapahtui. Vaikka odotinkin että inssi tekisi koeajon. Poliisin lisäksi myös katsastaja saa ajaa moottoripyörää kypärättä. Noin ohimennen mainitakseni.

Mainitsin jutussani myös, tosin ylimalkaisesti että pikkumuutoksia ei tarvitse katsastuttaa. Raja on jossain määrin häilyvä. Siksi kannattaa olla paperit/tiedostot kunnossa.
Ehkä, pelkästään pohjoismaissa, joista kolmessa olen jo tällä rengasyhdistelmällä olen ajanut, ei asiaan kiinnitettäisi erityistä huomiota.
Päähuomio itselläni on Keski-Euroopan baanoilla ajo ja siellä paikallisen lainsäädännön mukaan eläminen ja toimiminen. Ajomatkan keskeyttäminen paikallisen viranomaisen toimesta olisi perin ikävää mutta nyt on viranomaisnäyttö siitä että laillisella puolella mennään vaikka omituiselta näyttää.

Mainittakoon että tuskin esittämälläni paperisella rekisteröintitodistuksen tiedoilla olisi, esimerkiksi Saksan viranomaisiin vaikutusta, mutta kun asia on myös heille, kuten kaikki EU:n ajoneuvoista on tarjolla, näkyy heidän omissa tiedostoissaan, kuten nyt on pari päivää sitten sinne laitettuna, ei ole kauheasti asiasta mainitsemista tai kiistämistä.

Noin yleensä lainsäädännöstä: asetuksista pyritään nykyisellään eroon ja saamaan ne lakipykäliin ja mahdollisimman yksinkertaiseen muotoon. Tämä nykyinen Hallitus on näin linjannut.

Jos on vielä tällä foorumilla henkilöitä jotka eivät tiedä taustoitani niin mainittakoon että ole ollut säätämässä, en toki yksin, melkoista joukkoa lakipykäliä, asetuksia ja ohjeita niiden tulkintaa sekä kotimaassa että EU:ssa.

Ihmettelen sitä itsekin sillä samaan aikaan rakensin työkseni lentokoneita ja avaruusaluksia normi päivätöinä. Kyllä sitä nuorena on ollut tarmokas.

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #9 : Huhtikuu 25, 2020, 10:32:43 ap »
Saksalaisella tuttavallani on tallinperällä 350.000 ajettu LeMans (IV ?). Kertoi että siinä on muutoskatsastuksessa hyväksytty ja rekisteriotteeseen merkitty pakoputki (vaimennin). Tuntomerkiksi katsastaja oli pari vuosikymmentä sitten kirjannut otteeseen "Riservato competizione". 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #10 : Huhtikuu 25, 2020, 15:33:20 ip »
Aika monella ovat LM4:ssa nuo Competizionet. Isompaa ongelmaa niistä tuskin tulisi nykypäivänäkään kotimaan liikenteessä. Saattavatpa jopa täyttää Suomen silloisen kansallisen lainsäädännön vaatimukset kahdeksankymmentäluvun puolivälissä. Mutta parempi kun on nyt tiedostoissa tuokin.
Competizionet tulivat käyttöön osittain siksi että silloisen moottoripolttoaineen päästöt syövyttivät varsin nopeata tahtia alkuperäiset teräspeltiset äänenvaimentimet.

Ajoneuvon vuosimalli ratkaisee. Edelleenkään ei saa ajoneuvoista vaatia kuin ainoastaan sen aikakauden vaatimuksia vastaavia ominaisuuksia. Joskus tästä on tullut ratsiassa kädenvääntöä kun viranhaltija pyrkii soveltamaan uudempaa vaatimustasoa.
Voi käydä myös toisinpäin: Aikanaan Suomen laki oli osittain tiukempi kuin sittemmin käyttöönotettu EU-pohjainen lainsäädäntö. Vanhempaan laisäädäntöön ei kuitenkaan saa päätöksiä perustaa jos nykypykälät ovat samassa asiassa alemmalla vaatimustasolla. Siinäpä katsastusväellä ja Poliisilla on paljon osattavaa.

Vahinko että lakkauttivat Liikkuvan Poliisin. Heillä oli tietotaitoa liikennevälineiden lainsäädännön soveltamisesta. Harvoin tuli suukopua. Nyttemmin tekninen tieto Poliisissa on hajasijoittunutta ja liikennettä valvovan paikallispoliisin tiedot voivat olla puutteelliset.

Sen verran itsellänikin on piruutta mielessä ettei yksikään pyöristäni täytä lainsäädännön kaikkia pykäliä. Nostan heti hattua jos joku keksii mikä kohta ei ole oikein.
Laki voi olla ahdistava mutta sen vieressä on tilaa...

Kurtsi

  • Viestejä: 300
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #11 : Huhtikuu 26, 2020, 08:14:28 ap »
Pointtihan tuossa (Riservato Competizione) on että pyörässä oli Saksassa katulaillinen putki, jossa lukee vapaasti suomennettuna "Vain kilpailukäyttöön". Kaverin mukaan Polizei oli tekstiä joskus tavaillut ja verrannut huolellisesti otteen tietoihin ja toivottanut lopulta hyvää matkaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #12 : Huhtikuu 26, 2020, 17:57:33 ip »
Pointtihan tuossa (Riservato Competizione) on että pyörässä oli Saksassa katulaillinen putki, jossa lukee vapaasti suomennettuna "Vain kilpailukäyttöön". Kaverin mukaan Polizei oli tekstiä joskus tavaillut ja verrannut huolellisesti otteen tietoihin ja toivottanut lopulta hyvää matkaa.

Kokolailla tuota vastaavanlaista asiaa hain merkityttämällä pyöräni rekisteröintitodistukseen todelliset tiedot. Lisäksi voin käyttää alkuperäistyyppisiä renkaita mikäli tulee tarve vaihtaa takaisin. Esimerkiksi jos pitää myydä pyörä. Eikä kukaan voi väittää rekisteröintitodistuksen merkintöjä väärennetyiksi koska sama tieto on nyt myös Traficomin ja siten myös Pohjoismaiden sekä EU:n viranomaisten digitaalisissa ajoneuvotiedostoissa.

Tuolla blogikirjoituksessani ja keskustelussa aiemmin annoin aiheesta hieman väärää tietoa katsastuksen hinnasta ja sen hyödyntämisestä. Syntyi siis ajatusvirhe kun sanoin että tulen saamaan maksamani 50€ takaisin kun vältyn tulevilta sakoilta väärän rengastuksen suhteen.

Turha sitä noin päin on ajatella: olenhan jo saanut kyseisen rahan säästöön sillä että ei ole tarvinnut ostaa vähintään kolmea noin 300€ maksavaa takarengasta kun yksi alle satasen rengas hoitaa saman ajosuoritteen alle 100 euron kustannuksella. Hintaan sisältyy myös asennus. Yhdellä auton takarenkaalla on siis tullut voittoa jo satasissa laskettava summa kun se on korvannut vähintään kaksi tai jopa kolme mp-rengasta. Lisäksi tätä takarengasta jo aiemmin pois alta otettu auton rengas. Rahapussi kiittää.

En aio yllyttää ketään samaan. Idean sain tutulta turkulaiselta bokserikuutoskoneisella ajavalta tutulta. Kysyin häneltä miltä tuntuu ajaa kaksi päällä auton renkaalla? Hän sanoi että erilaiselta tuntuu vain muutamat ensi kilometrit. Sitten tuntuu taas ihan tavalliselta. Näinhän voi käydä vaihdettaessa rengasmerkistä toiseen vaikka kokomerkintä olisi sama.

Kevyeen pyörään jossa takana on akselipaino alle 280kg (paino oma arvioni) ei taida olla hyötyä laittaa auton rengasta. Kun pyörä on kevyt ja rengas yleensä kapeampi joutuu kapeaan renkaaseen laittamaan tarpeettoman kovan paineen. Rengas kaartaessa nousee kulmalleen eikä ole ajoltaan miellyttävä, pidossa voi olla ongelmia ja rengas kuluu oudosti.

Kulutuspinnan alapuolen ala tulee olla leveyssuunnaltaan ainakin yhden kolmannekseltaan asfalttia vasten kallistuksessa. Siksi rengapaineen sopivuus pitää kokeilla ensin varovasti. Matalapaineinen rengas tekee epävakaan kaaarretuntuman vaikka pintaa onkin tarpeeksi tietä vasten. Liian korkea paine nostaa renkaan kulmalleen jolloin renkaan kapeaan pitoalueeseen kohdistuu suuri kuormitus pienelle pinta-alalle ja kumi voi irrota rouheena. Sellaista en ole itselläni tavannut ja olen käyttänyt pyörän kaikki kallistusvarat. Sen tietää siitä että astinlautojen alla olevat kulutuosat ottavat mutkassa asfalttiin. Tiedän että aika moni motoristi ei juuri koskaan kallista niin syvään mitä pyörällään olisi mahdollista.

Itselläni auton rengas kuluu ensin keskeltä ja sitten toissijaisesti vasta reunoista, lähinnä vasemmalta, kuten mp-rengaskin. Painetta kuorman mukaan 2,5 - 2,8bar. (Ensiasennus mp-renkaan suosituspaine 2,7 bar.)  Tämä siis koskee vain tätä yhtä rengastyyppiä jota käytän nyt. Jollain toisella renkaalla voi painealue olla aivan toinen. Myös käyttäytymisessä voi olla eroja. Aikomukseni onkin kokeilla jatkossa muita rengasmerkkejä ja -tyyppejä. Tuskin tämä valitsemani halpisrengas on parhain missään suhteessa. Mutta uskoisin että sopivin rengastyyppi löytyy kesärenkaista joissa on hyvin joustavat renkaan liepeet. Myös pyöreä olka on plussaa.

Kerron kyllä jos ilmenee jotain kerrottavaa rengastuksesta. Tuo painavan ja jäykän ristikudosvahvisteisen eturenkaan ominaisuuksista varmaan tullee asiaa kunhan se kerää ensin kilometrejä ja minä kokemuksia. Nyt on siis ihannetapaus: molemmat renkaat kokolailla uusia. Harvoin menee näin tasan vaihtoaika. Blogissani on aiheesta aika monta juttua.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2020, 19:26:34 ip kirjoittanut motomatti »

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #13 : Huhtikuu 26, 2020, 23:32:42 ip »
Sveitsissä vuoristokylien asukkaat ovat pikkuhiljaa kyllästyneet kovaäänisten moottoripyörien aiheuttamaan melusaasteeseen, eikä suotta. Siellä kun pakoäänet moninkertaistuu vuoriston luoman kaiun myötä. Vuoristoelämän rauhallisuus rikkoutuu jo kilometrien päästä normiäänet ylittävän moottoripyörän takia. Sitä ei voi  ehkä ymmärtää, jollei itse kuule paikan päällä. Ymmärrän täysin, että asiaan on puututtu. Guzzin normiäänille kyläläiset hymyilee, joskus ovat jopa moikanneet  ;). Mutta vaikka motoristit kokonaisuutena tuovat kylien elinkeinolle plussaa, osa motoristeista ei tajua, että heidän aiheuttamansa ääni vetää koko homman miinukselle, ja asiaan pitää puuttua.

Renkaiden koko tai kuluneisuus, tai mikä hyvänsä renkaita koskeva asia, ei ole tullut missään eikä koskaan Eurooppaa ristiin rastiin reissatessani puheeksi paikallispoliisin kanssa, vaikka joskus olisi voinut olla ehkä aihettakin, kuluneisuuden suhteen. Se kun on niin, että Itämeren eteläpuolella liikkuu niin valtavan paljon erilaisia ajoneuvoja verrattuna Suomeen, että siellä poliisia ei todellakaan kiinnosta jonkun moottoripyörän renkaat, vaan ehkä se helpoimmin havaittava asia, äänet.
Saksassa poliisi voi puuttua liian koviin ääniin kovallakin kädellä ja siitä olen ihan nokatustenkin jutellut kerran suomalaisten aloittelevien bomber-nuorten kokemuksia kuunnellen Travemunden satamassa. Rengasratsioita en ole siellä koskaan kuullut tehtävän, moottoripyörille.
Jouko

 

Ymmärrän kyläläisten harmistuksen. Saa puuttua. Mutta kuten kesällä 2015 kävi omalla kohdalla, puuttuminen oli täysin järjenvastaista. Saimme kaverin kanssa 600e sakot koska äänenvaimentimen päästä puuttui ns. db-killer. Ratsiapaikalla meidät ohitti useampikin pyörä, joista lähti huomattavasti kovempi möykkä, mutta ei. Äänen voimakkuudella ei ollut mitään merkitystä. Poliisi vain otti kansion eteen ja näytti sieltä kuvaa db-killeristä, (tuosta pienestä, ja väitän, usein aika kosmeettisesta putkenpätkästä) joka piti olla. Vaikka miten selitimme, että eihän näistä lähde kummoistakaan mökää ja pyysimme desibelimittausta, kys. virkavalta ei edes ymmärtänyt mistä puhuimme. Kauniit maisemat Sveitsissä, mutta kierrän maan jatkossa kaukaa, kaikilla menopeleillä.  

Milloinkohan poliisi ja kärttyinen "kansa" ottaisi kotimaassamme asiakseen puuttua nuorisolaisten autoilijoiden pakoputkien avartamiseen? Onko niin, että kun enemmistö autoilee, ei asia ole agendalla samalla tavalla kuin jos kyseessä oli kaksipyöräinen kateuden kohde, moottoripyörä? T. Keskustassa asuva pil*urallin vastentahtoinen sivustaseuraaja.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Katsastutin moottoripyöräni rengastuksen
« Vastaus #14 : Huhtikuu 26, 2020, 23:36:28 ip »
Sveitsissä vuoristokylien asukkaat ovat pikkuhiljaa kyllästyneet kovaäänisten moottoripyörien aiheuttamaan melusaasteeseen, eikä suotta. Siellä kun pakoäänet moninkertaistuu vuoriston luoman kaiun myötä. Vuoristoelämän rauhallisuus rikkoutuu jo kilometrien päästä normiäänet ylittävän moottoripyörän takia. Sitä ei voi  ehkä ymmärtää, jollei itse kuule paikan päällä. Ymmärrän täysin, että asiaan on puututtu. Guzzin normiäänille kyläläiset hymyilee, joskus ovat jopa moikanneet  ;). Mutta vaikka motoristit kokonaisuutena tuovat kylien elinkeinolle plussaa, osa motoristeista ei tajua, että heidän aiheuttamansa ääni vetää koko homman miinukselle, ja asiaan pitää puuttua.

Renkaiden koko tai kuluneisuus, tai mikä hyvänsä renkaita koskeva asia, ei ole tullut missään eikä koskaan Eurooppaa ristiin rastiin reissatessani puheeksi paikallispoliisin kanssa, vaikka joskus olisi voinut olla ehkä aihettakin, kuluneisuuden suhteen. Se kun on niin, että Itämeren eteläpuolella liikkuu niin valtavan paljon erilaisia ajoneuvoja verrattuna Suomeen, että siellä poliisia ei todellakaan kiinnosta jonkun moottoripyörän renkaat, vaan ehkä se helpoimmin havaittava asia, äänet.
Saksassa poliisi voi puuttua liian koviin ääniin kovallakin kädellä ja siitä olen ihan nokatustenkin jutellut kerran suomalaisten aloittelevien bomber-nuorten kokemuksia kuunnellen Travemunden satamassa. Rengasratsioita en ole siellä koskaan kuullut tehtävän, moottoripyörille.
Jouko

 

Ymmärrän kyläläisten harmistuksen. Saa puuttua. Mutta kuten kesällä 2015 kävi omalla kohdalla, puuttuminen oli täysin järjenvastaista. Saimme kaverin kanssa 600e sakot koska äänenvaimentimen päästä puuttui ns. db-killer. Ratsiapaikalla meidät ohitti useampikin pyörä, joista lähti huomattavasti kovempi möykkä, mutta ei. Äänen voimakkuudella ei ollut mitään merkitystä. Poliisi vain otti kansion eteen ja näytti sieltä kuvaa db-killeristä, tuosta pienestä ja väitän, usein aika kosmeettisesta putkenpätkästä) joka piti olla. Vaikka miten selitimme, että eihän näistä lähde kummoistakaan mökää ja pyysimme desibelimittausta, kys. virkavalta ei edes ymmärtänyt mistä puhuimme. Kauniit maisemat Sveitsissä, mutta kierrän maan jatkossa kaukaa, kaikilla menopeleillä.   

Milloinkohan poliisi ja kärttyinen "kansa" ottaisi kotimaassamme asiakseen puuttua nuorisolaisten autoilijoiden pakoputkien avartamiseen? Onko niin, että kun enemmistö autoilee, ei asia ole agendalla samalla tavalla kuin jos kyseessä oli kaksipyöräinen kateuden kohde, moottoripyörä? T. Keskustassa asuva pil*urallin vastentahtoinen sivustaseuraaja.

Itselläni oli alla toisen merkkinen italialainen, jonka ääni ilman db-killereitäkin muistutti enemmän pappamopoa.

Poliisi oikeassa ja ihminen väärässä.
Tämäkin vielä! ! !