Minulla on samantapainen mutta huomattavasti vaatimattomampi varaosapuskuri kuin aikanaan MotoItalialla. Heillä oli useita kymmeniä metrejä jollei pidempiäkin varaosahyllyjä ja liki kaikkea löytyi kun tiskin yli kyseli. Tilauksenkin sai samalla viikolla jollein nopeamminkin. Jopa napapiirin tuolle puolen.
Olen varaosissa keskittynyt vain niihin pyöriin joita taloudessa on. Toki täydennystä pitää tehdä ajoittain. Olen hankkinut myös käytettyjä mutta toimivia tai korjauskelpoisia osia.
Kun myin Benellit pois niin samalla lähti melkoisen monta laatikollista varaosia. Myös kirjallisuutta ohessa. Tuli tilaa muille kilkkeille. Toki joudun toisinaan tilailemaan osia jos on isompaa remonttia. Mutta useimmiten löytyy omasta hyllystä muuttolaatikoihin pakattuna mallikohtaisesti. Dymotarrat laatikon syrjässä.
Tosiasia on että paikallisista liikkeistä löytyy merkittävä osa varaosista. Laakerit, tiivisteet, ristinivelet, vaijerit, suodattimet, sähkökomponentit ja monet muut korjaus- ja huolto-osat. Hankaluutena on että kun kysyy Guzzin osia niin tiskin takana ollaan h-moilasena jos paikalla ei ole se "vanhempi myyjä" joka tietää heti mistä on kysymys. Yleensä minulla on malli mukana niin ei tule väärää osaa.
Korja-Kumi, Tammer-Diesel, Top-Osa, TSP, Startax, Motonet, Biltema, Verkkokauppa.com, Elektori, IKH, Helmisen Autoliike, Storm Motor, Heavy-tek, Hiflex, H-D Tampere, Muototerä, Palanto ja moni muukin kauppa/paja myy kohtuuhintaan Guzziin sopivia osia. Lista ei ole mitenkään täydellinen.
Vaikka Tampere on vain keskikokoinen kylä mutta aika hyvin täälläkin tiedetään joistain asioista. Joskus osien etsintäreissusta voi tulla mielenkiintoinen, joskus rasittavakin mutta usein hauskakin. Eikä tarvitse tyytyä tavalliseen vaan voi saada varsin spesiaalia tavaraa asiallisella hinnalla.
Joissakin firmoissa poiketessa pitää olla omat eväät mukana sillä palvelu voi kestää useammankin tunnin. Joissain paikoissa ohjataan asiakas kahvion puolelle odottelemaan tai ainakin purukahviautomaatille. Joskus käy niinkin että osa ei maksa yhtään mitään. Ihan tekemisen riemusta tarjoavat. Parhaimmillaan saa valmistaa osan itse talon vehkeillä. Hyvä perushankintatapa on mennä nöyränä pajalle mutta esittää asiansa jämäkän asiantuntevasti. Eikä mene sinne konttorin puolelle.