Menen siis kauppaan, jossa myydään O-renkaita, mutta myydäänkö siellä sellaisia, mitä minä tarvitsen
Sulle vaikka tehdään sellainen O-rengas jonkalainen on tarpeen. Harvalla tiivistekauppiaalla on on vehkeitä siihen mutta tiivisteita valmistetaan tilauksestakin. Viittaan tamperelaiseen Top-Osa-pajaan.
Jos tiiviste on Guzziin niin se on suurella todennäköisyydellä standardiosa.
Moni varaosaliike ei myy lainkaan kumisia tiivisteitä koska ne vanhenevat, kovettuvat ja murtuvat vanhemmiten. Ne siis tilataan vasta siihen tarpeeseen kuin tiedetään lähiaikoina tarvittavan.
Kumitiivisteen materiaali valitaan käyttöpaikkansa ominaisuuksien suhteen: Tyypillisiä rasitteita ovat lämpö, mahdolliset liuottimet kuten bensa ja öljy, aukominen ja kiinnittäminen sekä, joissain tapauksissa, tärinä.
Liikkeen tiskillä on syytä mainita ne rasitteet jotka tiivisteen tulee sietää. Tietävät sitten laittaa sopivan. Mitat pitää olla tiedossa tarkasti. Ohut, paksu, pitkä tai lyhyt ei sovi. Esimerkiksi o-rengasta ei saa venyttää tiivistyskohtansa mukaan. Toki jonkin kynnysen yli joutuu muljautamaan mutta asennuspaikassaan sen pitää olla suht omamittaisensa.
Itse kun olen rakennellut kaikenlaista niin tiivistyksiin on pitänyt hieman perehtyä. Tiivistemateriaaleja on todella monenlaatuisia. Joskus ei ole ollut sopivaa matskua omassa hyllyssä mutta väliaikaisratkaisukin silloin käy. Pitää vain muistaa vaihtaa kyseinen osa paremmin toimivaan aikoinaan ettei vaiva uusi.
Kun on ollut oikein kinkkinen paikka eikä tiivisteen koosta ole saanut selvyyttä esimerkiksi korjaamokirjan puutteen vuoksi tai mittaamaan kyseiseen kohtaan ei päässyt. Silloin joutuu haarukoimaan eli hankkimaan arvioidun tiivistekoon lähimitatkin mukaan. Sovittamalla selviää mikä oli sopivin koko. O-renkaiden tapauksessa ei kustannuksia silti kauheasti synny. On luonnollista että hajakokoja ei kannata tarjota kauppiaalle takaisin.