Eemelillä minäkin aloitan silloin tällöin.
Joskus tulee automaattivastaus hetikohta ja siinä kiitellään yhteydenotosta ja että asiaanne käsitellään. Vaikka olisin halunnut vain tietää onko jotain kilkettä juuri heidän myyntiohjelmassaan. Muuta ei sitten, asiallisessa ajassa, kuullukaan. Mutta joskus sekin toimii.
Siksi teen rynnistyksen suoraan tiskille jos firmalla sellainen on. Aika monella vakavasti otettavalla on. Siinä voi koittaa saada asiakaspalvelijan palvelemaan.
Usein tulee eteen että siellä tiskin takana luullaan että ihan yksityishenkilönä kyselen. Kun ilmoittaa että edustaa sitä ja sitä firmaa alkaakin tulla vipinää. Aikanaan kun olin tsupparina opin tämän jutun.
Joillakin yrityksillä on liian iso henkinen välimatka myyntipäällikön ja puotipuksun välillä. Jälkimmäinen koittaa välttää tarpeettoman hikoilun yksittäisosan suhteen.
Kärähtävät sitten kun esittää että juuri tämän laakerin olen tänne tilannut ja olen sitä nyt noutamassa. Ja sieltähän se sitten löytyykin. Selitykseksi saa juttuja joita jutun kertojakaan todeksi usko.
Motonetin tiski on joskus ongelmallinen.
Jos ei ole sitä rekisterinumeroa tai kyse on moottoripyörästä, ei tietokoneelta löydy apua. Silloin kannattaa vain vängätä niin paikalle haetaan "tietäjä" eli seniori-ikäinen myyjä joka ryhtyy ratkaisemaan ongelmaa. Siinä suhteessa Biltema on helpompi tapaus. Tosin sielläkin on auto- ja pyörätarpeet enää sivuroolissa.
Autoliike Helminen on vanhanliiton myymälä: pitkä tiski jonka takana on muutama myyjä ja varasto selän takana. Ei kauaa tarvitse vihellellä vinkkejä asiaan niin osat ovat tiskillä. Tosin minulle sanottiin taannoin että älä toiste tule ruuhka-aikaan iltapäivällä kun silloin tekisivät kauppaa eikä tarvitsisi etsiä joitain erikoisosia joita tiedän heillä olevan. Lähes 50 vuotta olen heillä asioinut. Kuustoistakesäisenä amisoppilaana kävin ensi kerran. Sitä ennen isäni kanssa useasti. Silloin vielä kädestä talutettuna.
Listauksen jatkoa edelliseen viestiini: Sieväsen Simon SEO Jämsässä. Löytyy osaa hieman ikääntyneempäänkin kalustoon. Huolto-Kaksikko Jämsässä on myös nöyrä hankkimaan tarpeita.
Mäntässä ja Jämsässä toimii Mäntän Laakeri ja heillä on varsin kunnioitettava laakereidenn ja tiivisteiden edustus.
Vilppulassa Koneosapalvelulla on monenlaista tavaraa. Aikanaan hain sieltä muunmuassa jarruletkut sekä laakereita pyöriini.
Hieman syrjempänä on
http://www.autojamotomesta.fi/ jonka nimi ei viittaa moottoripyöriin. Mutta kaikennäköistä sielläkin tehdään ja apua voi saada akuuttiin vaivaan. Mistäkö tiedän...