Minä olen uhrannut joskus aikaa sähköasioihin tutustumiseen. Sekä paksu- että hitusähköpuolelle.
Hyvin monesti, kun joutuu kohtaan, jossa keskustellaan sähköautoista, huomaa kuinka ohut ja pieni on yleinen tietämys asiasta. Pahimmillaan se on luokkaa "onhan meidän parkkisella jo sähkötolpat valmiina".
Olen jokusen kerran ryhtynyt ihan oikeaan keskusteluun asiasta. Yleensä se on tyrmätty "...älä väitä, että se niin kallista on!" tai "kyllähän se voi taloyhtiöön tehdä. Tehdään vain niille joilla on se sähköauto".
En enää viitsi tästä asiasta keskustella, kun aina paikalla on joku besserwisser: "kyll mää sen tiädän". Asiasta julistetaan syvällä rintaäänellä ymmärtämättä edes eroa kW:n ja kWh:n välillä. Saati, että tieto ja käsitys riittäisi virran, tehon, kaapeloinnin, liittymien, keskuskomponenttien yms. ymmärtämiseen. Sähkö on sähköä ja sitä tulee...
Pääasia on, että saadaan sähköauto, jolla ajaa yhdellä latauksella huimat 50km - lämpimällä kesäsäällä. Ja sen jälkeen ladataan töpselistä tulevaa sähköä yllinkyllin. Ja kun akut tulevat vanhoiksi, ne vain vaihdetaan.
Kaikki tämä Ongelmattomasti ja Saastettomasti.
Eikös?
En tähän enempää puutu...