Kirjoittaja Aihe: Led-ajovalot & vilkut  (Luettu 42573 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #75 : Helmikuu 18, 2020, 13:07:17 ip »
Isolering tarkoittaa eristettyä liitintä kuten perusmallin eristetty Abiko.
Tässä mainitussa pihdeissä on sitä varten vain yksi kolo yhdelle liitinkoolle joka tosin on varsin yleinen. Jos haluaa eristettyjä Abikoita puristella niin kannattaa hankkia sitä varten omat pihdit jotka ovat edullisempia.

Tässä halvimmasta päästä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/sahkojarjestelma/liittimet/liitinsarja-2000016451
Liittimet ja pihdit ovat värikoodatut joten epäselvyyttä ei pitäisi tulla.

Itse olen tästä eristetystä liitintyypistä luopunut lähes kokonaan ja käytän vastaavia eristämättömiä tai hätätilassa kuorin eristeen pois. Käytän eristeeksi liimakutistesukkaa tai perustyyppistä kutistesukkaa. Niitä varten pitää hankkia kuumailmapistooli. Sytkän tai tinakolvin kanssa homma ei oikein suju jos on useampia liitoksia tekeillä.
https://www.biltema.fi/rakentaminen/maalit/maalaustarvikkeet/maalin-ja-tapetin-poistaminen/kuumailmapistooli-20-kw-2000021758
Teho riittää muuhunkin tekemiseen.

Kutistesukalla liitoksesta tulee siloisempi eikä synny epäjatkuvuuskohtaa. Kutistesukkaa voi laittaa useitakin päällekkäin jos haluaa liitosta tukea. Siltikään ei tule paksua pattia liitoskohtaan kuten perus-Abikolla syntyy.

IKH:lla näyttää olevan saman otsakkeen alla sekä eristettyjen että eristämättömien liittimien pihtejä:
https://www.ikh.fi/fi/search/abikoliitin
Kauppiaat eivät tarkkaan tiedä mitä ovat myymässä. Olen valittanut aiheesta kuten relehyllystä: aikanaan oli sulassa sovussa kaikki releet jännitteestä tai toimintatavasta riippumatta. Mutta niin oli hintakin kaikille sama.

Kaupan päälle tulee myös ruuvinkatkontaa varten olevat reiät pihdin akselin kehällä. Niissä on toisella puoliskolla kierre ja toisella terä. Ruuvi kierretään reikään haluttuun syvyyteen ja puristetaan poikki. Katkaisun jälkeen pyöritetään ruuvi ulos kierteestään. Näin kierteen katkaisukohta on valmis käyttöön eli mahtuu kierteeseensä.
Halvoissa kiinanpihdeissä on vain reiät ja se vain litistää ruuvin kierteen ennen katkaisua ja ruuvi on käyttökelvoton.

Johtimen kuoriminen onnistuu useimmilla pihdeillä varsin mukavasti. Silti johdonkuorintapihdit jotka on siihen suunniteltu ovat kätevämmät ja tarkemmat. Katkaisumatkankin voi säätää. Ammattilaislaite:
https://www.ikh.fi/fi/johdonkuorintapihdit-180mm-12-21-180-kn1221180

Tässä harrastajaystävällinen malli: https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/pihdit/kuorintapihdit/kaapelinkuorintapihdit-2000031924

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #76 : Helmikuu 18, 2020, 18:05:42 ip »
Ei ollut tarkoitus aivan perusasioita kysellä vaan keskittyä noihin Abiko 52 pihteihin, jotka kävin juuri ostamassa.

Missään en ole nähnyt, minkälaisia liittimiä noilla erilaisilla Abiko pihdeillä on tarkoitus puristaa noiden tavallisten eristettyjen värikoodattujen lisäksi, joita jokainen lienee puristellut useita satoja elämänsä aikana. Tietääkö sitä edes kukaan?

Liittimet voidaan karkeasti jakaa ainakin pyörö- ja lattaliittimiin sekä eristettyihin ja eristämättömiin. Eristämättömiä ja etenkin eristämättömiä pyöröliittimiä on hankala löytää, onkohan niitä edes myynnissä. Eristetyistä pyöröliittimistä kun irrottaa eristeen, liittimeen jää näkyviin pyöreä rengas sekä naaras- että urosliittimessä. Millä Abiko-pihdeillä näitä on tarkoitus puristaa oikeaoppisesti? Itse pujotin johtimen koloon ja puristelin kärkipihdeillä kiinni sekä kolvasin, koska suoraan eristeen päältä puristaen ei voi luottaa, että 0,5 mm2:n johdin on kiinni. Lopuksi laitoin eristeen takaisin ja sitten puristin normaalisti Abiko 50:llä. Abiko 52:t ovat siis puolestaan tarkoitettu rullattavien lattaliittimien  puristamiseen. Niissä on lisäksi kaksi koloa eristetyille liittimille (ISOL), Kolot on ilmeisesti tarkoitettu lattaliittimen päälle jälkikäteen laitettavan eristeen puristamiseen, koska kolojen muoto on sama kuin muidenkin kolojen. Kolojen muoto on täysin erilainen kuin Abiko 50:n kaikille värikoodatuille eristetyille liittimille tarkoitetut kolot. Oman lukunsa muodostavat Abiko 50:n "OISOLERADE" kolot, jotka ovat siis myös tarkoitettu eristämättömille liittimille mutta kolojen muoto poikkeaa radikaalisti Abiko 52:n vastaavista. Ne ovat sivuprofiililtaan pyöreät, joten ne on ilmeisesti tarkoitettu liittimen vedonpoistoon johtimen eristeen päälle?

edit: nuo eristämättömät lattaliittimet puristuvat tosiaan helposti noilla Abiko 52:lla. Ei tarvitse juurikaan harjoitella. Toivottavasti piuhat saa vielä koteloon :)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 18, 2020, 20:06:52 ip kirjoittanut @ »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #77 : Helmikuu 18, 2020, 21:43:36 ip »
Lainaus
Missään en ole nähnyt, minkälaisia liittimiä noilla erilaisilla Abiko pihdeillä on tarkoitus puristaa noiden tavallisten eristettyjen värikoodattujen lisäksi, joita jokainen lienee puristellut useita satoja elämänsä aikana. Tietääkö sitä edes kukaan?


Tuota en tullut ajatelleeksi.
Käytännössä kaikkia sellaisia liittimiä joissa ei ole eristettä voi puristaa onnistuneesti niillä eri leuoilla joissa ei ole tilaa eristeelle. Yhden liittimen puristamiseen tarvitaan 52:lla kaksi puristusta kahdella eri leukaparilla. Ei siis ole määritelty mitkä liittimet milläkin vaan liittimen rakenne ja koko määrittelee puristustavan.

Onnistunut liitos on jämäkästi kiinni. Pienemmällä leukaparilla puristetaan paljas johdin. (Mielellään kierrettynä kierteelle paitsi että tässäkin on eri koulukuntia.) Pykälää tai kahta isommalla eristeen päälle riippuen eristeen vahvuudesta. Viimeksimainitun päälle voi pujottaa suojasukan "vedonpoistajaksi" Jos ei halua liitoksesta vesitiivistä. Muutoin siihen kohtaan puristetaan silikonitiivisteen kapeampi pää. Pitää varoa liikaa puristamista ettei silikoni kovin vaurioidu.

Superseal-liittimen selkäpuolella on kaksi matalaa "siipeä". Niihin ei pidä kajota. Ne toteuttavat pinnin lukittumisen liitinrunkoon. Uros- ja naarasliittimen eroista ei taida tarvita mainita.

52:sen leuat toimivat lukuisille saman johdinliitosrakenteen omaaville liittimille. Mm Delphi ja Superseal. Delphi sillä erolla että tiiviste on johtimille yhteinen ja johdin työnnetään liittimen läpi ja liitos pinniin tehdään siinä vaiheessa ja johtimesta vetämällä pinni asettuu liittimen napsahduksen myötä. Tämä liitin on hankala purkaa kun taas Superseal on helppo purkaa sitä varten tehdyllä työkallulla. Punainen sisäosa asennetaan paikoilleen kun pinnit ovat paikoillaan. Se pitää kiinni myös kaulusmallisesta silikonitiivisteestä. Liitos on lievästi ahdas yhdistettäessä.

Toki monet ostavat yhdistelmäpihdin jossa kaksi asiaa puristetaan samalla. Kyseiset pihdit toimivat niin että kun liitin on laitettu leukojen väliin ja aletaan puristamaan räikkämekanismi hoitaa että puristus tapahtuu pohjaan asti ennen kuin leuat aukeavat. Ongelmana on että jos johtimen neliömäärä tai johtimen eristeen paksuus eivät täsmää liittimen kanssa niin liitos epäonnistuu. Hyvä työkalu sarjatyössä vakiomitoilla. Siksi mieluimmin edullinen 52:nen jolla voi päättää itse puristuksen tiukkuuden ja eristeen paksuuden mukaisen puristuksen erikseen.

Pahoittelen.  En tullut ajatelleeksi kymmeniä vuosia tehtyäni näitä asioita sekä työkseni ja harrastuksekseni että kaikki eivät ole tietoisia näiden osien ja työkalujen toiminnoista. Kalliit työkalut jätin työnanajalleni ja etsin itselleni halvemmat. En toki halua että nekään ovat huonoja vaan tyydyttäviä kuin nainen.

Vielä viimeinen varoitus: Bilteman Superseal-liitinpinnit eivät kestä, materiaalin ohuutensa vuoksi, pitävää liitosta eivätkä liitinrunkojen tiivisteet tiivistä. Kävin iltapäivällä varta vasten kaupassa, joka on tuossa vieressä, tarkistamassa asian. Siellä ei mitään myönnetä mutta jos haluaa hyviä niin MTA ja Amp ovat ainakin, kokemukseni mukaan asiallisia. BL, Blue Line ja Auto Line ovat ala-arvoisia jäljitelmiä eivätkä edes sen edullisempia.

Kun en ole noita kopioita kovin käyttänyt niin ei voi sanoa kuinka kestävät mutta kun lähtökohdatkin ovat metsässä niin en ole edes ryhtynyt kuin tarkastelemaan.



@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #78 : Helmikuu 18, 2020, 22:07:36 ip »
Se kannattaa mainita noista Superseal liittimistä, että työntää piuhan oikein päin koteloon. Urospuolen kotelosta ei voi mitenkään päätellä kummin päin pinnit on tarkoitus asentaa että pinnin lukituksen saa kiinni. Yritin tietysti ensin väärin päin, ensin varovasti sitten voimalla. Tuossa on hyvä video, niin ei tarvitse turata:

https://www.youtube.com/watch?v=adSl73Qjwok

Lisäksi alussa tulee väkisin käytettyä liikaa voimaa noissa puristuksissa. Pinnit taipuvat helposti.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #79 : Helmikuu 19, 2020, 09:23:30 ap »
Mielenkiintoista jutustelua...

Enston liitosrasva on tarkoitettu ns. paksusähkön liitoksille. Niissä rasva käytetään hapettumien estoon Al ja Al/Cu littimissä. Niissä on myös momenttikiristys ja usein momenttipultit. Ne ovat ihan eri asia, kuin mp:n hituvirtakytkennät.

Pyörässä olisi käytettävä aina vedepitäviä liittimiä - vaikkapa noita Superseal-nimisiä. Muitakin on. Liitinpinnit on puristettava kunnolla ja huolellisesti, erikoisesti jos ei ole ao. pihtejä. Yleensä puristus onnistuu myös muilla pihdeillä. Tärkeintä on huolellisuus.
Liitinpinnejä EI SAA juottaa, koska juotostinassa on juoksutetta, josta saattaa muodostua kosteudessa syövyttävää ainetta. Samalla johdin "imaisee" tinaa ja saattaa kovettaa johtimen pinnin ulkoreunassa, jolloin tärinä voi katkaista ohuen johtimen ko. kohdasta.

Jos käytössä on ns. avoin liitin, en käärisi sitä teippiin tms. sillä vaarana on kosteuden pesiminen käärön sisään. Kosteushan menee pienestäkin reiästä muttei tule pois. Jotain "hyllyllä oli seeärseetä" ei kannata pruutata omatunnon rauhoittamiseksi. Parempi on suojata Motomatin kertomalla vahalla ja aika-ajoin remputtaa liitintä irti-kiinni jokusen kerran hapettuman poistamiseksi. Saattaisi oll kuitenkin hyvä idea vaihtaa liittimet vedenpitäviin - jos vain mahdollista.

Omalaatuisia ja omatekoisia viritelmiä ei kannata harrastaa. Niistä saa kovasti paljon ryppyjä istumalihaksiin... Ja huom - pyöräkin saattaa jopa palaa oikosulusta. Kerran olen sellaisenkin kohdalle sattunut...

 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #80 : Helmikuu 19, 2020, 12:47:37 ip »
Vielä kytkennöistä ja liittimistä.
Moottoripyörissä kuten autossakin on varsin runsaasti eri tasoisia liitäntöjä. On avoimia ja on tiivistettyjä liittimiä. Niillä on oma tärkeysjärjestyksensä. Tärkeimmät liitokset on yleensä suojattuja, jopa vesitiiviitä liitoksia. Vähemmän tärkeät kuten valot, ym on tehty usein säästösyistä avoimilla liitoksilla. EMC-suojausta unohtamatta.

Miksi liittimiä on niin paljon? Miksi johdin ei mene suoraan perille vaan matkalla on liitoksia liitoksen perästä?
Kaksi pääsyytä: sarjatyömäinen kokoonpano ja johtimien haaroitukset. Tämä edellyttää että yhdeltä linjalta tulee esikokoonpantu osakokoelma johtosarjoineen ja liittimineen joka kiinnitetään runkoon jossa myös on liittimet valmiina. Esimerkiksi keula on koottu toisaalla ja runko eri linjalla niin niiden kohdatessa tehdään mekaaninen kokoonpano ja liittimet napsautetaan kiinni.
Haaroitukset on kätevä tehdä liitintä kootessa koska on helppoa vain puristaa johdot samaan pinniin ja sähkö kulkee.

Nykyään moottoripyörät on jaettu kolmee pääosaan: keula, keskiosa ja takaosa.
Keulassa ja takaosassa on erityisesti valoja jotka toimivat hyvin pitkälti samoilla kytkennöillä. Käytetään usein avoimia liittimiä. Johtimissa kulkee noin 12 voltin jännite. Analogista sähköliikennettä. Nykyään latureistakin lähtee vain yksi johdin akulle. Siinä kulkee noin 14 voltin latausjännite ja tarpeen mukaan aika paljon virtaakin.

Keskiosassa on yleensä moottorinohjaus ja jarrut. Niihin on satsattu ne parhaat liittimet. Muutenkin johtimia saattaa olla ranteenpaksuinen nippu. Paljon pieniä johtimia joissa kulkee signaaleja komponenttien välillä tai vain viiden voltin jännitettä.
Signaalijohtimet ovat CAN-väyläjohtimia joilla johdetaan tietoa eri komponenttien välillä ja kuljettajan tiedoksi ajotietokoneelle ja mittaristoon sekä ajonhallintajärjestelmiin kuten ABS tai pelkästään tietoa siitä että rengaspaine on alentunut. Siis bittien siirtoa eli digitaalinen järjestelmä.
Viiden voltin olemattoman ohuet johtimet sen sijaan ovat vertailujännitejohtimia eri komponenttien ja ECU:n välillä. Niissä ei paljoa virtaa kulje. Toiminnot ovat analogisia.

Jos tekisi pyörään ihan uuden sähkösuunnitelman jälkikäteen niin optimitapauksessa voisi jättää lähes kaikki johtosarjan matkalla olevat liittimet pois. Niitä olisi vain johtojen päissä kulutus-, mittaus- ja hallintakohteiden liitoksissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #81 : Helmikuu 19, 2020, 14:00:17 ip »
Timolta hyvää tekstiä. Tuo liittimien juottaminen tosiaan on myrkkyä. Ajatuksena antaa kuvan superhuolellisesta työstä, mutta tekee tosiaan kuparikaapeliin kovan kohdan, jonka tärinä voi katkaista. Tällainen tuli vastaan erässä mittarin vaihtotyömaassa. Liittimet oli juotettu ja sittemmin katkenneet. Aiheutti outoja katkoksia, ennen kuin kuristesukan sisällä ollut johdon katkeaminen löytyi.
Ja mitä tulee omatekoisiin virityksiin. Vuosia sitten, kun ostin itselleni talviskootterin, jouduin tutustumaan sen sähköihin. Etukatteen alta löytyi upea viritelmä; useampi virtapiuha oli kytketty yhteen lähteeseen liittämällä jokaisen piuhan päähän rengasabiko ja nämä oli sitten pultattu nippuun m5 ruuvilla ja rikoilla.. Koko komeus oli kääritty maalarinteippiin. Edellinen omistaja kehtasi väittää kytkentää tehtaalta tulleeksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #82 : Helmikuu 19, 2020, 21:50:35 ip »
Liitoshommissa on kyllä satunnaiselle näpertelijälle ensiarvoisen tärkeää hyvät pihdit. Noilla tavallisilla Abiko 50:llä voi puristella suojattuja abikoja muttei mitään muuta. Liitin kyllä tarttuu johtimeen jos johdin on oikean kokoinen suhteessa liittimeen. Noilla Abiko 52:lla sitävastoin aikaansaa helposti hyviä liitoksia eristämättömillä liittimillä kaikenkokoisilla johtimilla.

Itse kytkin digimittarin pyöreillä eristetyillä pisteliittimillä poistamalla ensin liittimen eristeen, puristamalla kärkipihdeillä, tinaamalla johdon pään liittimessä sekä laittamalla eristeen takaisin ja puristamalla vielä lopuksi eristeen päältä Abiko 50:lla. Abiko 52:lla olisi sensijaan voinut puristaa takuuvarmasti pysyvän liitoksen noihin samoihin liittimiin ilman tinaamista. En lähtisi kuitenkaan uusimaan noita tinaamiani liittimiä, vaikka nyt olisi käytössä Abiko 52 pihdit. Hommakin olisi helppo tehdä. Jos joku liitin sattuisi joskus murtumaankin, mitä epäilen vahvasti, haitta ei olisi suuri sillä vika löytyisi helposti kun jokin merkkivalo olisi pimeänä.

Muuten olen samaa mieltä johtimien tinaamisesta esim. haaroituksissa tai tinausten kätkemisestä johtosarjoihin. Liitokset ovat muutenkin paskoja johtosarjoissa kuten kaikkialla muuallakin kriittisissä paikoissa kuten vesijohdoissa. Jouduin kaivamaan mökkini vesijohdon liitoksen auki, koska tunari asentaja ei ollut työntänyt liitintä kiinni ja vedenkulutukselle ei ollut selitystä. Onneksi muistin liitoksen paikan, tosin pari metriä piti ensin kaivaa kivikovaa maata kahteen metriin.

Edit: onhan nykyaikaisessa moottoripyörässä vaikka kuinka paljon tinattua elektroniikkaa.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #83 : Helmikuu 20, 2020, 08:06:15 ap »
Edit: onhan nykyaikaisessa moottoripyörässä vaikka kuinka paljon tinattua elektroniikkaa.

Kyllä tinattu elektroniikka saadaan toimimaan kunhan suunnittelussa varaudutaan kosteuteen,
lämpötilaan ja tärinään. Esim. epoksiin valetussa piirikortissa lämpötilamuutoset aiheuttavat
jännityksiä, jotka voivat repiä komponentteja irti. Tärinä tekee saman huonosti kiinnitetyille
raskaille komponenteille.

Nykyään nämä asiat hallitaan aika hyvin, paitsi "ikuisissa" ledivaloissa. Pimentyneen ledivalon
hintaa (900€ + asennus) kauhistellessa asentaja lohdutti, että ole iloinen, ettei tämä Volkkari
ole Mersu. Olisi maksanut 3000€.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Kuorintapihdit
« Vastaus #84 : Helmikuu 20, 2020, 08:10:45 ap »
Oli tuossa juttua noista pihdeistä... Jos tarvitsee usein / työmaalla kuorintapihtejä on tässä
todella hyvät:

https://www.ikh.fi/fi/kuorintapihdit-200mm-12-40-200-kn1240200

Kuorii erittäin hyvin, nopeasti ja vaivattomasti. Yläreunassa on leikkuri johtimen katkaisuun.
On ns. ammattimalli, ei mikään rimpula tai "keksintö". Itse kanniskelin tällaista pakissa vuosikaudet pitkin Suomea.
No, hintaa tietenkin on, mutta hyvä maksaa. Ei ehkä kannata ostaa muutamaa johtoa varten...

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #85 : Helmikuu 20, 2020, 20:24:17 ip »
Kyllä tinattu elektroniikka saadaan toimimaan kunhan suunnittelussa varaudutaan kosteuteen,
lämpötilaan ja tärinään.

Juuri tutkin Guzzin käsikontrolleja ja mitäpäs sieltä löytyi. Johdot on tinattu kiinni vipuihin. Ostin myös 5 mm 12 V ledin. Riittävän pienen liittimen löytäminen napoihin on salapoliisihommaa, Supersealin naaraspinni on taas liian pieni tarkoitukseen. Ei tuossakaan auta muu kuin tina.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #86 : Helmikuu 20, 2020, 20:39:02 ip »
Mie oon niin vainoharhainen, että kun teen liitoksia / liittimiä, niin tippa tinaa putoaa liittimen juureen.
Tippa siksi, että turha sitä johdinta on kapilaarilla-ilmiön avustuksella hölvätä tinalla ensimmäiset 5cm.

Jos mahdollista, niin teen tinauksen liitin alimpana.

Tähän saakka ei ole ollut ongelmia, mutta en todellakaan väitä olevani oikeassa.
Se on vain miun tapa toimia.
Tämäkin vielä! ! !

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #87 : Helmikuu 20, 2020, 21:34:10 ip »
Mikähän liitin noille käsikontrollien 0.75 mm2:n johtimille olisi paras? Johtosarjoja joutuu ehkä jatkamaan ja liittimen pitäisi olla mahdollisimman pieni.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #88 : Helmikuu 20, 2020, 22:32:58 ip »
Jos liittimen jatkona on vapaata johtoa, niin se sen tinauksen rikki hemputtaa. Jos on kovinkin kiinteä asennus perässä, niin riski on minimaalinen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Led-ajovalot & vilkut
« Vastaus #89 : Helmikuu 20, 2020, 22:45:35 ip »
Mikähän liitin noille käsikontrollien 0.75 mm2:n johtimille olisi paras? Johtosarjoja joutuu ehkä jatkamaan ja liittimen pitäisi olla mahdollisimman pieni.

Helpoin saatavissa oleva on yksinapaisesta moniliittimeen ja varsin siro Superseal kun on noin pieni johdinkoko.
Jos johdin vaikuttaa liian ohuelta liittimeen niin kuorii hieman enemmän ja laittaa kaksinkerroin. Laadukkaassa Supersealissa läpiviennin tiivistekumi tiivistää kolmen vartin johtimenkin mutta jos ilmenee väljyyttä niin pätkä liimakutistesukkaa tiivistyskohtaan johtimen kuoren ympärille.

Jos pitää koko johdinnippu jatkaa niin ei ainakaan kannata yhdestä kohtaa katkaista vaan muutaman sentin välein niin ei tule paksua "pahkaa" yhteen kohtaan. Jatkokohta olisi hyvä saada liikkumattomaksi kuten TTT tuolla jo mainitsi eli jonnekin kiinteään paikkaan piiloon. Silloin voi käyttää johtimien tinausta ja kutistesukkaa päälle eristeeksi. Ei tule hintohinsa se.

Helpoin on, jos ei tarvitse liitosta avata, lämpökutistuva ja -juottuva Abiko. Niitä on eri kokoja johtimien paksuuden mukaan mutta käy hieman lompakon päälle jos useampi tarvitsee. https://www.motonet.fi/fi/tuote/487144/Jatkoliitinkutistesukka-tinalla-punainen-10kpl

Jos taas ei tarvita koko liitosta niin alusta loppuun yksimittaisella johtimella. Lähes kaikkiin vastaan tulleisiin liitintyyppeihin olen löytänyt "sielut". Tosin eräät, Guzzissakin käytetyt liitintyypit, ovat olleet amerikkalaislähtöisessä toimituskiellossa maassamme siviileille. Aikanaan moni asia helpottui kun Lissun Valinta osui Horneteihin aikanaan. Saa nähdä miten jatkossa. Akkunasta katselin kuinka Superhornetit lähtivät lennolle liukkaasti Pirkkalasta. Yllättävän hiljaisia ovat. Ammatillisessa mielessä kiinnostavat enää vain hieman. Veronmaksajana hieman enemmän.