Tuanoinnii – joko ajopeli on saanut mallinimen? Sen kai saa ihan itse valita kun muutoskatsastaa...
Uteliaisuuttani luin tätä ketjua ja huomasin, että en ole älynnyt aikanaan kommentoida paria juttua, mutta parempi myöhään:
Se Brevasta löytynyt helistin on todellakin kaatumisanturi. Sen poistaminen ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että kaatuessa ei tule sitten automaattista smmutusta moottorille. Täytyy sarvesta tappokytkimestä sammuttaa. Siitä lähtee kaksi johdinta jotka liittyvät pyörään harmaa/valkoinen plukilla. Se pluki vaan auki ja purkki pois kumisiteineen kiinnitysliuskastaan. Siinä ei ole edes mitään lukitusruuvia. Vapautuu samalla paikka jollekin tarvekalulle, ehkä joku rele tjsp. Seen tyhjäksi jääneen plukin koskettimet kun oikosulkee, eli imitoi sulkeutuvvaa kosketinpatia, ecu sammuttaa pa-pumpun. Sitä voi siis käyttää vastaavaan tarkoitukseen tarvitessa, ehkä varkaudenesto tai oljynpaine...
Olen kerran avannut sen helistimen. Siinä on ihan ruuvit, että voi hyvin avata. Sisällä on U-tanko. Muovinen tanko, jossa roikkuu messinkirengas löysästi. Se siellä kilisee. Tanko on keskeltä pelkkää muovia, mutta molemmissa päissä on kaksi metalliliuskaa sen sivuissa. Kun rengas joutuu kaatuessa U:n päähän se oikosulkee ne liuskat ja saa aikaan sammutuksen. Normaali kallistus ajaessa ei siirrä sormusta pois keskeltä, koska painovoima ja keskipakovoima muodostavat summavektorin, joka on pyörä+kuljettaja yhdistelmän pystyakselin suuntainen. Sehän se kaksipyöräisten idea on.
Helistin ei edes ole kovin hyvä. Olen kaatunut Annilla täysin kyljelleen, ilman asiaan kuuluvaa sammutusta. Se myös aiheuttaa tarpeettomia sammutuksia kun sopivalla tärinällä syntyy resonanssi, joka saa sen sormuksen kiipeämään kuin tankotanssija pois luvalliselta paikaltaan. Siksi kai niihin on tehty modifikaatioita täyttämällä silikonilla, joka on amatöörimäistä kun sen voi vain poistaa ja laittaa hyllyyn. Hyllyssä se sitten odottaa päivää, että Anni saa uuden omistajan ja myyjä, kuka se sitten onkin, voi kehua, että rakenne on alkuperäinen kuin tehtaalla tehty. Po. kulkine ei taida tarvita sitä ominaisuutta.
Olisi suht' helppo tehdä samaan kuoreen parempi helistin. Muoviputkesta taivuttamalla loiva U-putki. Sen sisään sopiva metallikuula. Putken molempiin päihin sopiviin kohtiin kaksi joustavaa messinkikosketinta kumpaankin päähän, ne kytketään sulkeutuvaksi kytkimeksi rinnakkain ja siihen harmaa/valkoinen plukiin. Putken päät liimataan ilmatiiviisti. Näin siellä putkessa on kuulan liikkuessa ilmajrru, mutta nutulla ollessa se kuitenkin sammuttaa koneen.
On myös keskustelun paikka: Onko riittävää tai edes järkevää sammutta pelkkä pa.ruiskutus onnettomuudessa kun ehdottomasti tarpeelisempaa olisi kytkeä koko ajopeli sähköttömäksi?
==========
ALi kirjoitti läppärunkojen yhdystangon nivelien vaihdosta parempiin. Hyvinkin aiheellinen toimi. Ne uudet metallinivelet voi kuitenkin asentaa myös niin, että kupin suu on alaspäin, eikä ylös, kuten ne muoviset alunperin. Sitten niihin joutuva vesi ja kura eivät keräänny niin milelleään ja valuvat kuiviksi paremmin jos kastuvat. Kuravesi ei ole hyvä voiteluaine.
==========
PS. Larva on sekä toisella kotimaisella, että italiaksi toukka. Brerio on lähellä sanaa breviario, rukouskirja. Kyllähän tuon askareen äärellä on saanut varmaakin lukea yhden jos toisenkin lajin rukouskirjoja.
PPS. Lario on järvi. Mandellossa istuin puistossa vanhemman pariskunnan kanssa. Arvostivat suuresti kun sanoin Lario, enkä Como. kerroin luulevani, että Como on "turistinimi" Comon kaupungin mukan, mutta herra korjasi, että Como on vanha paikalliskielinen nimi ja Lario italiankielinen nimi. Asia näkyy myös Wikipediasta. Seudulla puhutaan vieläkin paikoin länsilombardiaa, joka ei ole italiankielelle edes sukua. Lagh de Còmm on vanha nimi ja kun italiankieli virallistui alettiin käyttää nimeä Lario, joka sekään ei ole italiaa vaan muotoilu latinankielisestä nimestä Larius. Äänestystä tyyppinimestä ei ole julistettu, mutta jos olisi, äänestäisin tietenkin nimeä Larius. Se antaisi kunniaa Lariolle, joka on se lähtökohta, eikä oletettavasti tule käyttöön tehtaan puolelta.