Kirjoittaja Aihe: Brerio vai Larva  (Luettu 43587 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #120 : Toukokuu 24, 2021, 23:38:40 ip »
Näenkö väärin vai ovatko käynnistyshampaat jo melkoisen kuluneet?
Se ei ole iso ongelma. Riippuu hieman startista miten saa startin hammaspyörän tulemaan pidempään eteen niin ei synny käynnistämisongelmaa jos ei hampaat kohtaa. Startin päätyäkin voi lyhentää.
Jos tulee vain rullakäynnistys tai mäkistartti kyseeseen niin kulumilla ei ole merkitystä. Luukku vain reiälle.

Mikäli hammastus on kulunut vain kahdesta kohtaa, kuten yleensä, voi kääntää vauhtipyörän eri asentoon. Kone kun pyrkii sammumaan tyypillisesti vain kahteen asentoon.Tosin sekään ratkaisu ei ole välttämättä pitkäikäinen

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #121 : Toukokuu 25, 2021, 07:49:38 ap »
Eihän tuo ole edes paha. Vain vähän kytkentäkevennyksen yli kärjistä kulunut.
Jotkut kuitenkin keventävät puolet pois hampaan leveydestä kevennyksen nimissä ja sekin riittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #122 : Kesäkuu 20, 2021, 10:47:08 ap »
Rengaspähkäilyä.
Korjaamokäsikirjan mukainen rengaskoko 110/70-17 130/80-17
Nyt alla olevat renkaat 110/70-17 130/90-17.
Vissiin korkealla takarenkaalla haettu lisää nopeutta tai pienempiä matkanopeuskierroksia.

Olisiko tuo 130/70-17 takarengas liian matala?
En löytänyt moottoripyörän renkaalle laskuria, josta voisi katsoa paljon kehä muuttuu.

Paikallisessa olisi rengaspaketti hyllyssä hintaan 150€
Pirelli Angel City 130/70-17 M/C 62S
Pirelli ANGEL CITY 110/70-17M/C 54S
Noissa ei olisi muuta vikaa kuin nopeusluokka S (180km/h), joka ei oikeastaan ole ongelma, kun Brevalle ilmoitetaan huippunopeudeksi 170km/h.
Kantavuus etu 54 (212kg) taka 62 (262kg)

Rossossa ja Demonissa eturenkaan kantavuus on sama, mutta takarenkaissa kantavuutta 30-40kg enemmän.

Pirellin Sport Demon  267€  (110/70-17 ja 130/80-17)
Pirellin Diablo Rosso III  225€  (110/70-17 ja 140/700-17)
Molemmat nettikaupassa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2021, 17:46:15 ip kirjoittanut Breeze »
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #123 : Kesäkuu 20, 2021, 15:47:30 ip »
Eihän tuo mitään laskuria tarvi, laskee vaan tuosta numeroista. Äkkiä laskien halkaisija muuttuu vakiosta 26mm.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #124 : Kesäkuu 21, 2021, 12:16:58 ip »
Tuanoinnii – joko ajopeli on saanut mallinimen? Sen kai saa ihan itse valita kun muutoskatsastaa...

Uteliaisuuttani luin tätä ketjua ja huomasin, että en ole älynnyt aikanaan kommentoida paria juttua, mutta parempi myöhään:

Se Brevasta löytynyt helistin on todellakin kaatumisanturi. Sen poistaminen ei vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että kaatuessa ei tule sitten automaattista smmutusta moottorille. Täytyy sarvesta tappokytkimestä sammuttaa. Siitä lähtee kaksi johdinta jotka liittyvät pyörään harmaa/valkoinen plukilla. Se pluki vaan auki ja purkki pois kumisiteineen kiinnitysliuskastaan. Siinä ei ole edes mitään lukitusruuvia. Vapautuu samalla paikka jollekin tarvekalulle, ehkä joku rele tjsp. Seen tyhjäksi jääneen plukin koskettimet kun oikosulkee, eli imitoi sulkeutuvvaa kosketinpatia, ecu sammuttaa pa-pumpun. Sitä voi siis käyttää vastaavaan tarkoitukseen tarvitessa, ehkä varkaudenesto tai oljynpaine...

Olen kerran avannut sen helistimen. Siinä on ihan ruuvit, että voi hyvin avata. Sisällä on U-tanko. Muovinen tanko, jossa roikkuu messinkirengas löysästi. Se siellä kilisee. Tanko on keskeltä pelkkää muovia, mutta molemmissa päissä on kaksi metalliliuskaa sen sivuissa. Kun rengas joutuu kaatuessa U:n päähän se oikosulkee ne liuskat ja saa aikaan sammutuksen. Normaali kallistus ajaessa ei siirrä sormusta pois keskeltä, koska painovoima ja keskipakovoima muodostavat summavektorin, joka on pyörä+kuljettaja yhdistelmän pystyakselin suuntainen. Sehän se kaksipyöräisten idea on.

Helistin ei edes ole kovin hyvä. Olen kaatunut Annilla täysin kyljelleen, ilman asiaan kuuluvaa sammutusta. Se myös aiheuttaa tarpeettomia sammutuksia kun sopivalla tärinällä syntyy resonanssi, joka saa sen sormuksen kiipeämään kuin tankotanssija pois luvalliselta paikaltaan. Siksi kai niihin on tehty modifikaatioita täyttämällä silikonilla, joka on amatöörimäistä kun sen voi vain poistaa ja laittaa hyllyyn. Hyllyssä se sitten odottaa päivää, että Anni saa uuden omistajan ja myyjä, kuka se sitten onkin, voi kehua, että rakenne on alkuperäinen kuin tehtaalla tehty. Po. kulkine ei taida tarvita sitä ominaisuutta.

Olisi suht' helppo tehdä samaan kuoreen parempi helistin. Muoviputkesta taivuttamalla loiva U-putki. Sen sisään sopiva metallikuula. Putken molempiin päihin sopiviin kohtiin kaksi joustavaa messinkikosketinta kumpaankin päähän, ne kytketään sulkeutuvaksi kytkimeksi rinnakkain ja siihen harmaa/valkoinen plukiin. Putken päät liimataan ilmatiiviisti. Näin siellä putkessa on kuulan liikkuessa ilmajrru, mutta nutulla ollessa se kuitenkin sammuttaa koneen.

On myös keskustelun paikka: Onko riittävää tai edes järkevää sammutta pelkkä pa.ruiskutus onnettomuudessa kun ehdottomasti tarpeelisempaa olisi kytkeä koko ajopeli sähköttömäksi?

==========

ALi kirjoitti läppärunkojen yhdystangon nivelien vaihdosta parempiin. Hyvinkin aiheellinen toimi. Ne uudet metallinivelet voi kuitenkin asentaa myös niin, että kupin suu on alaspäin, eikä ylös, kuten ne muoviset alunperin. Sitten niihin joutuva vesi ja kura eivät keräänny niin milelleään ja valuvat kuiviksi paremmin jos kastuvat. Kuravesi ei ole hyvä voiteluaine.

==========

PS. Larva on sekä toisella kotimaisella, että italiaksi toukka. Brerio on lähellä sanaa breviario, rukouskirja. Kyllähän tuon askareen äärellä on saanut varmaakin lukea yhden jos toisenkin lajin rukouskirjoja.


PPS. Lario on järvi. Mandellossa istuin puistossa vanhemman pariskunnan kanssa. Arvostivat suuresti kun sanoin Lario, enkä Como. kerroin luulevani, että Como on "turistinimi" Comon kaupungin mukan, mutta herra korjasi, että Como on vanha paikalliskielinen nimi ja Lario italiankielinen nimi. Asia näkyy myös Wikipediasta. Seudulla puhutaan vieläkin paikoin länsilombardiaa, joka ei ole italiankielelle edes sukua. Lagh de Còmm on vanha nimi ja kun italiankieli virallistui alettiin käyttää nimeä Lario, joka sekään ei ole italiaa vaan muotoilu latinankielisestä nimestä Larius. Äänestystä tyyppinimestä ei ole julistettu, mutta jos olisi, äänestäisin tietenkin nimeä Larius. Se antaisi kunniaa Lariolle, joka on se lähtökohta, eikä oletettavasti tule käyttöön tehtaan puolelta.

« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 21, 2021, 15:15:56 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #125 : Kesäkuu 26, 2021, 21:43:28 ip »


ALi kirjoitti läppärunkojen yhdystangon nivelien vaihdosta parempiin. Hyvinkin aiheellinen toimi. Ne uudet metallinivelet voi kuitenkin asentaa myös niin, että kupin suu on alaspäin, eikä ylös, kuten ne muoviset alunperin. Sitten niihin joutuva vesi ja kura eivät keräänny niin milelleään ja valuvat kuiviksi paremmin jos kastuvat. Kuravesi ei ole hyvä voiteluaine.

PS. Larva on sekä toisella kotimaisella, että italiaksi toukka. Brerio on lähellä sanaa breviario, rukouskirja. Kyllähän tuon askareen äärellä on saanut varmaakin lukea yhden jos toisenkin lajin rukouskirjoja.


Kokeilin tuota kupin suut alaspäin asennusta ja ei toimi.
Tai siis toimii, jos haluaa avata kaasuläppiä 95 prosenttia 100 prosentin sijaan.
Toinen nivel ottaa läppärunkoon kiinni.
Toki läppärungosta ja nivelestä fiilaten ja höyläten, mutta enpä taida.

Brerio saattaa joutua vähän tiheämmän "pura koko pyörä" huolto-ohjelman piiriin, joten kuravesi tuskin se suurin ongelma... ;D

Ps. Sanotaan niin, että sekä ylä- että alakertaa on kiitelty ja moitittu tämän projektin eri vaiheissa...
Tämäkin vielä! ! !

Hajakenttä

  • Viestejä: 951
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #126 : Kesäkuu 29, 2021, 17:48:21 ip »


ALi kirjoitti läppärunkojen yhdystangon nivelien vaihdosta parempiin. Hyvinkin aiheellinen toimi. Ne uudet metallinivelet voi kuitenkin asentaa myös niin, että kupin suu on alaspäin, eikä ylös, kuten ne muoviset alunperin. Sitten niihin joutuva vesi ja kura eivät keräänny niin milelleään ja valuvat kuiviksi paremmin jos kastuvat. Kuravesi ei ole hyvä voiteluaine.

PS. Larva on sekä toisella kotimaisella, että italiaksi toukka. Brerio on lähellä sanaa breviario, rukouskirja. Kyllähän tuon askareen äärellä on saanut varmaakin lukea yhden jos toisenkin lajin rukouskirjoja.


Kokeilin tuota kupin suut alaspäin asennusta ja ei toimi.
Tai siis toimii, jos haluaa avata kaasuläppiä 95 prosenttia 100 prosentin sijaan.
Toinen nivel ottaa läppärunkoon kiinni.
Toki läppärungosta ja nivelestä fiilaten ja höyläten, mutta enpä taida.

Brerio saattaa joutua vähän tiheämmän "pura koko pyörä" huolto-ohjelman piiriin, joten kuravesi tuskin se suurin ongelma... ;D

Ps. Sanotaan niin, että sekä ylä- että alakertaa on kiitelty ja moitittu tämän projektin eri vaiheissa...

Nevadan läppärunkojen vivusto on hiukan erikoinen...

Kun imutasapainon säätöruuvi kerretään aivan niin pitkäksi kun siinä varaa piisaa. Muutama kierros jätetään tasapainon säätöä varten. Sitten yhdystanko kierretään sellaiseen pituuteen, että TPS antaa GuzziDiagilla tyhjäkäynnillä n. 3° tai volttimitarilla 350mV ja täydellä kaasulla 84° tai 4116mV. Sitten mahtuu nivel vaikka se olisi vipusen yläpuolellakin. Annilla on M6 kierteiset kuppinivelet ja nekin juuri ja juuri mahtuvat. Ottaa kyllä täydellä kaasulla kevyesti kiinni läppärungon arretoituun pyhätoppariin, mutta ei estä liikettä. Luullakseni M5 mallinen nivel on vielä hiukan hoikempi.

<mielipidettä> Imutasapainoa säätäessä kummastelin pitkään: miksi vakuumi ei koskaan ole tasan kaikilla kierrosluvuilla, vain yhdellä? Kierroksia, siis kaasua säätäessä vakuumi kauniisti vaihtaa toiselta sylinteriltä toiselle. Siis suurempi ja pienempi vakuumi vaihtavat puolta. Vivustoa tarkastellessa huomasin, että Luigi on tehnyt suunnitteluvirheen, tai sitten italialaista suurpiirteisyyttään vaan ei ole välttänyt pikkuasioista. Läppärunkojen läppiä kääntävät vivut eivät, näet ole liikeradoiltaan samanlaiset. Ne kääntyvät n. 80° tyhjäkäynniltä täydelle kaasulle. Vivut kääntyvät siten, että vasen, joka kääntyy kaasuvaijereilla, osoittaa tyhjäkäynnillä suhteessa läppärunkoon n. 0° siis pituusakselin suuntaisesti ja kääntyy vasemmalle ollen täydellä kaasulla n. 80° sivulle. Oikealla rungolla sitä vastoin vipu kääntyy n.80° oikealta tyhjäkäyntiasennosta täyden kaasun asentoon n. 0° vasemmalle läppärungon suuntaisesti. Koska yhdystanko välittää vasemman läpän asennon oikealle vipu ei vältä likettä oikein johtuen vasemman ja oikean vivun isosta erosta kääntymiskulmassa suhteessa kiertokankena toimivaan yhdystankoon. Kun kaasun liikkeen alussa vasen läppä kääntyy hitaasti oikea läppä kääntyy paljon nopeammin ja liikkeen lopussa, täyden kaasun lähellä vasen kääntyy nopeast, mutta oikea vain vähän. Jotta läpät kääntyisivät tarkoituksenmukaisesti täsmälleen samalla tavalla, niiden liikkumavaran tulisi olla suhteessa läppärungon keskiakselin suuntaan siten, että ne kääntyisivät n. 40° kummallekin puolelle tyhjäkäynniltä täysille kääntyessään. Jos olisi pienikin konepaja niin valmistaisin sellaiset vivut entisten mallin mukaan, mutta oikealla kulmalla.</mielipidettä>

Edit: Korjasin virheeni: läppärunkojen oikea ja vasen olivat vaihtuneet keskenään.  :-[
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 01, 2021, 10:43:05 ap kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #127 : Marraskuu 02, 2021, 12:21:12 ip »
Reiluun kolmeen kuukauteen en ole lakanan alle kurkannut, koska ahisti se 100V synttäreiden häslinki ja kotia jääminen.

Mutta muistin, että tarrat on ollut valmiina ties miten kauan, josko se tästä taas alkaisi.
Nyt kun ei ole kiire, niin voi rojektin aloittaa alusta... ;D

Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #128 : Marraskuu 02, 2021, 22:36:01 ip »
Hajakenttä on tarkka kaveri kuten elävän sähkömiehen kuuluukin.
Saman virheen olen huomannut jo useammankin mallin vivustossa. Lisäksi, joissain malleissa, välitangon lyhentämisellä tai pidentämisellä on vastaava, tosin lievä, vaikutus yläkierrosten balanssiin. Jos kulmaongelma sattuu heti alakierroksille on olemassa vakavampi vaiva kuin se sattuisi ylemmille kierroksille sillä läpän aukiolokulmalla täysin auki-asennon seutuvilla ei ole merkittävää vaikutusta ilman virtaukselle. Keskikierrosalueellakin vaiva on lähinnä "ekumeeninen" ja siitä voi vängätä. Vauriota ei se aiheuta. Tosin ei sekään konetta riko jos virhe onkin alakierroksilla mutta tehoa ja taloudellisuutta silloin voi menettää merkittävästi ja kone käy ravistamalla.

Ainahan se kaasun kierto aloitetaan alakierroksilta mutta harvoin vedetään "tuppi nurin". Edellinen lauseeni sisältö ei ole merkittävä teoreettisesti siellä yläkierroksilla koska läppä on kaksipuoleinen ja se puoli jossa läppä aukeamissuunnassaan on imupuolen reunaltaan näennäisesti rajoittava ei itse asiassa rajoita ihmeemminkään sillä sen jälkeen virtaus kiihtyy fysiikan lakien mukaan kun läpän toisen reunan puolelta virtaus jää vain pyörteilemään. Pitää muistaa että luonnonlait tässäkin tekevät työtään. Siksi imupuolella on pitkähköt imukanavat vakiopyörissä joilla saadaan kätevästi massavirtaa joka syöttää ilmaa vielä vaikka läppiä käännettäisiin kiinnipäin. Siksi, vanhemmissa laitteissa, pakoputkissa paukkui moottorijarrutuksessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #129 : Marraskuu 02, 2021, 22:42:41 ip »
Edelleen sitä mieltä, että tuo ruisku olisi pitänyt asentaa neliventtiilikoneeseen. Sen verran noissa kahdessa on palasia, että suurin osa olisi ollut ihan ruuvailua kasaan. Kyllä ne säädötkin olisi löytyneet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #130 : Helmikuu 07, 2022, 19:09:29 ip »
Taas tuli vastaan ongelma...Yllätys.

Ropailin Larion ajovaloumpiota ja vaikka siinä lampussa on sama liitin kuin H4-polttimossa, niin siellä olikin 45/40W hehkulankapoltin...

Mistä nyt Larion katteeseen umpio, jossa on H4-poltin? ? ?
LED-umpio on ehkä liian hitechiä, mutta ei ole poissuljettu

Mitat sattus aika hyvin ratakaks'seiskan umpioon ja muistelen joskus kuulleeni huhua, että Lariossa (kuten myös LM4, 750 targa, v35 imola jne) olisi Fiat 127 umpio...

Ei oikein kehtaisi jäädä hehkulangan varaan.
Tämäkin vielä! ! !

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #131 : Helmikuu 07, 2022, 20:08:01 ip »
On se Viat umpio, mutta ei niitäkään taida enää kovin helposti löytää. Ei ainakaan niitä kiinnikkeitä.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #132 : Helmikuu 07, 2022, 20:21:17 ip »
Ainakin lm-viitosessa on 127-umpio. Omaani tilasin Hollannista. Niillä on niitä kiinnikkeitäkin. Sen h-nelosen tilalle voi muuten sitten vaihtaa vaikka Osramin ledipolttimon. Enemmän valoa ja pienempi virrankulutus.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #133 : Helmikuu 07, 2022, 20:25:44 ip »
Se firma olikin Saksassa. Axel Gerstl googleen, niin löytyy. Niitä umpioita kannattaa tilata ainakin 2 kerralla, niin ei vituta niin paljon, kun tiputtaa yhden uuden umpion lattialle, johon se varmasti hajoaa, kun on lasinen...
Nimimerkillä, "kokemusta on" :)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #134 : Helmikuu 07, 2022, 20:36:10 ip »
Umpiossa oli ELMA 0801453 ja Google vie sen Fiat 127 maailmaan.
Tarkemmin vielä vasemmalle puolelle.
Tämäkin vielä! ! !