Nimeni mainittiin niin pitänee ottaa kantaa. Ei olisi eka kerta kun vanha pyörä digitoidaan nykytekniikalla. Vaikka ei 750 Brevan tekniikka enää ole ihan tätä päivää mutta pidän parempana kuin nykyinen "ruisku" MIUG3.
Omia digitointeja on omassa tallissa ja muutama maailmallakin mutta merkit yleensä muuta kuin Guzzeja eikä järjestelmätkään Marellilta. Mutta peruseroja ei juurikaan ole niin isoja eri moottorinohjausjärjestelmien valmistajien välillä etteikö samalla ajatusmallilla voisi edetä. Kannattaa valita "avoimen lähdekoodin" moottorinohjaus. 15RC on sellainen. Myös 15M istuu kokoonpanoon. Se ei sisällä lambdaa eli seossuhteen tarkasteluun tarvitaan ulkopuolista järjestelmää.
Lariossa säilyttäisin Larion neliventtiilikoneen varsinkin jos siihen on jo asennettu venttiilit ja venttiilinnostimet jotka kestävät käyttöä. Alkuperäiset eivät kestä.
Siirtäisin Brevan moottorinohjauksen ihan sinällään Larioon. Eikä kyseinen toimenpide pilaa mitenkään Brevaa sillä kyllä senkin saa käymään kaasuttimilla. Toki uusi sytytysjärjestelmä tarvitaan. Vaikka Ignitech.
https://www.ignitech.cz/en/vyrobky Se missä voi tulla hieman enemmän Lariossa sovitettavaa Brevan ruiskun asennuksessa on nokka-akselin päähän tai kampiakselille sovitettava sytytys- ja ruiskutusajoitusanturointi.
Nyt en muista montako polttoaineen ulostuloa on Larion polttoainetankissa mutta jos niitä on kaksi, kuten oletan, niin yhdistelmä: vasemman puolen hana - karkeasuodatin - pumppu - hienosuodatin - paineensäädin - oikean puolen hana on varsin helppo asentaa. Reitti suuttimille lähtee hienosuodattimen jälkeen ennen paineensäädintä. Koska alkuperäinen ilmansuodatinkotelo todennäköisesti katoaa niin tankin alla on runsaasti tilaa. Helppouden vuoksi suosittelen yleisesti saatavilla olevia pre 2000 ruiskutusosia kuten ulkopuolista tarvikepumppua ja paineensäädintä.
Omia sovitelmia:
http://www.motomatti.fi/search?q=polttoaineen+paineens%C3%A4%C3%A4dinTässä oman "testipenkkini" virityksiä:
http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyoran-varustus.htmlSäätöön tarvitaan mielellään paikka kapeakaistaiselle lambda-anturille. Se riittää että on toisessa pakokäyrässä kunhan muuten balanssista pidetään huoli. Lämmitettävä lambda säätövaiheessa tehostaa toimintaa mutta haukkaa kyllä sähköakin lämpenemisvaiheessa. Lambda-anturin voi haaroittaa melko huoletta niin että yksi reitti menee ECUlle ja toinen pikku näyttöön mittariston kupeeseen. Visuaalinen seossignaali on helppo ymmärtää. Kapeakaistaisessa on se "vika" että se on herkkä rikkaalle seokselle ja näyttää helposti silloin laihaa joka hämmentää innokastakin säätäjää.
Suosittelen ruiskutuskomponenttien tankin ulkopuolista asennusta niin tankki säilyy vakiona.
Sähkötöitä tulee tehtäväksi ja ainakin yksi kytkentärele lisää johtosarjaan.
Koska läppärunkoja on kaksi niin niiden telineen sovittaminen Larion imukauloihin ei välttämättä onnistu enkä pysty tätä pohjalta sanomaan että sopiiko Brevan imukaula Larion kanteen suoraan. Pikkulohkoissa kun on monimutkaisempi imukaulan kiinnitys kuin muussa mallistossa. Määräävänä tekijänä, jos läppärunkojen keskinäistä rakennetta ei haluta muokata, on imukanavien etäisyys toistaan. Säkällä voi osua aika lähelle. Imukauloihin pitää saada aikaiseksi suuttimien kiinnitys. Siksi kannattaa yrittää sovittaa Brevan imukauloja Larioon. Perusrakenne näyttäisi melko samanlaiselta. Brevan kuvia:
https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.phpVaraosakuvia Lariosta:
https://www.stein-dinse.biz/eliste/index.phpSäätöjuttuihin voit perehtyä GuzziDiag-ketjussa täällä Foorumilla, minun sivuillani hakusanalla "guzzidiag" ja tietenkin täältä saatavan aineiston perusteella. GuzziDiag on suomennettu mutta säätöohjelmat eivät. Se ei ole kuitenkaan tarpeen osata ihmeemmin kieliä sillä komennot ovat hyvin yksinkertaisia.