Kirjoittaja Aihe: Brerio vai Larva  (Luettu 43581 kertaa)

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #105 : Joulukuu 17, 2020, 00:15:09 ap »
Bensahana mahtuu oikein hyvin... ;D


Tämäkin vielä! ! !

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #106 : Joulukuu 17, 2020, 00:34:04 ap »
Toiselta puolelta.
Kävi tuuri moottoripyrön rakentajalla, että osui kohdalleen, muuten olisi harmittanut ja tullut helvetisti lisää duunia.
Onneksi bensahanojen lähdöt ei ole tankissa samassa kohdassa.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #107 : Joulukuu 17, 2020, 00:59:28 ap »
Monta kertaa välillä 70-luvun alku - nykyaika osia sovitellessa olen törmännyt siihen että jotkin, elämää helpottavat, asennusjutut sopivat paikoilleen varsin vähällä. Toki pitää pysyä silloinkin mallisarjan sisällä kuten tässäkin. Pikkulohko-Tontirunkojen laitteiden rakenteet näyttävät olevan yhteensovitettavissa. Ainakin tällä kohtaa. Niukasti.

Samaan olen, mielihyvällä, todennut isolohko-Tontirunkojen osien yhteensovittamisessa. Jotkin osat "vain mahtuvat", Toki nykytekniikan tuomat lisäosat sekoittavat pakkaa.

Lisäksi on kaikki ne muut, sivuavat, runkotyypit kuten Spine, CARC, ja uusin 1400-malliston iso kehtorunko. Uusi V7 ja 85TT lienevät versioita pikku-Tontirungosta.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #108 : Joulukuu 17, 2020, 18:37:12 ip »
Sitten kun tulee hellekelillä mystisiä käyntihäiriöitä, tietää mistä etsiä "höyrylukkoa".
Polttoaineet kiehuu bensahanoissa. No, ehkä polttoainepumpun paine pitää mahdolliset höyrykuplat kurissa.
Sähköinen moottorinohjaus lienee kuitenkin tarkoitus asentaa?
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #109 : Joulukuu 17, 2020, 19:31:20 ip »
Sitten kun tulee hellekelillä mystisiä käyntihäiriöitä, tietää mistä etsiä "höyrylukkoa".
Polttoaineet kiehuu bensahanoissa. No, ehkä polttoainepumpun paine pitää mahdolliset höyrykuplat kurissa.
Sähköinen moottorinohjaus lienee kuitenkin tarkoitus asentaa?

Polttoainepumppu on keräyssäiliössä akun kanssa samassa tilassa.
Tankki on vain bensiinin säilytystä varten, josta bensiini valuu keräyssäiliöön.

Eiköhän Brevassa ole sähköinen moottorinohjaus...
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #110 : Joulukuu 17, 2020, 19:43:29 ip »
Eikö olisi ollut helpompi ottaa toiselta hanalta letku ulkoiselle pumpulle ja paluu toiseen hanan lähtöön? Ei tarvitsisi mitään erillisiä pömpeleitä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #111 : Joulukuu 17, 2020, 20:23:55 ip »
Polttoainepumppu on keräyssäiliössä akun kanssa samassa tilassa.
Tankki on vain bensiinin säilytystä varten, josta bensiini valuu keräyssäiliöön.

Vähän niinkuin lentokoneissa ja helikoptereissa, käytännön lentotilojen sanelemista syistä johtuen. Aika monta on myös maahan törmännyt kun
on hanojen/säätöjen kanssa tullut unohdus tai joku muu inhimillinen tekijä.
Jättäisin sen keräyssäiliön pois tekisin kuten TTT ehdotti.
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #112 : Joulukuu 17, 2020, 20:34:11 ip »
Eikö olisi ollut helpompi ottaa toiselta hanalta letku ulkoiselle pumpulle ja paluu toiseen hanan lähtöön? Ei tarvitsisi mitään erillisiä pömpeleitä.

Ehkä, mutta mie otin Brevan tankista sen koko pömpelin ja tein sille uuden paikan olla.
Jos PA-systeemi olisi ollut erillisillä osilla, niin sitten olisin rakentanut tankin kautta kierron ja tasausputken, niin bensatilavuuskin olisi ollut enemmän kuin 10 litraa...

Mutta nyt, kun kaikki on samassa paketissa, niin päädyin nykyiseen ratkaisuun.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #113 : Joulukuu 17, 2020, 20:50:58 ip »
Ei olisi edes kallis korvata tuota ulkoisella pumpulla ja filtterillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #114 : Joulukuu 17, 2020, 21:09:21 ip »
Mielenkiintoinen kuva Brevan polttoainepumppumysteeriosta. Onko liitekuvaan nuolella merkkaamani liitin se mistä "ylimääräinen" polttoaine
palaa keräyssäiliöön (alkuperäisessä rakenteessa tankkiin) paineensäätimen läpi kuljettuaan?
Minkälaisen huohotuksen teet keräyssäiliöön?
Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #115 : Joulukuu 17, 2020, 21:32:18 ip »
Mielenkiintoinen kuva Brevan polttoainepumppumysteeriosta. Onko liitekuvaan nuolella merkkaamani liitin se mistä "ylimääräinen" polttoaine
palaa keräyssäiliöön (alkuperäisessä rakenteessa tankkiin) paineensäätimen läpi kuljettuaan?
Minkälaisen huohotuksen teet keräyssäiliöön?

Kyllä on.

Huohotusta ei ole vielä mietitty, mutta jos kaksi letkua tulee PA-säiliöltä, niin eiköhän se riitä.
Jos ei riitä, niin sitten mietintämyssy päähän.

Juuri tuo paineensäätimen sijoitus ja rakenne ajoi minut epätoivoiseen tekoon ja siirtämään koko systeemin omaan purkkiin.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #116 : Joulukuu 17, 2020, 22:07:34 ip »
Äkkiseltään ajateltuna Californian ulkoinen säädin olisi hoitanut sen homman.
Larion tankin korkki kyllä hoitaa huohotuksen. Tuolta alatankin yläosasta olisi toki hyvä saada yhdysletku päätankkiin. Pitäisi molempien leilien paineen tasassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #117 : Joulukuu 17, 2020, 22:15:44 ip »
Mie mietin tuota ulkoista systeemiä, että ois jostain hommannut irto-osat ja sijoitellut ne sopiviin paikkoihin, mutta tuli nyt tuo tie valittua ja kuljetaan se loppuun ja katsotaan onko siellä kulta-aarre vai ei.

Bensahanoista lähtee keräyssäiliölle kaksi 8mm letkua ja pumppu pukkaa 6mm letkulla tavaraa suuttimille.
Tankin korkissa on tosiaan huohotusreikä.
Tankin ja keräyssäiliön välisen siirron hoitaa painovoima.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #118 : Joulukuu 18, 2020, 00:26:27 ap »
Molemmat mainitut tavat toimivat.
Olen käyttänyt molempia versioita.
Mutta mieluimmin erillistä järjestelmää jossa polttoaine lähtee tankista hienosuodattimelle, siitä pumpulle ja sen jälkeen linja jakautuu kahdeksi joista toinen paineensäätimelle ja toinen suuttimille. Paineensäätimen jälkeen on yhdentekevää meneekö paluulinja toisesta hanasta takaisin tankkiin vai palaako suoraan kiertoon tankin ja hienosuodattimen välille.

Breezen valinta on ehkä edullisempi lyhyellä aikavälillä ajatellen. Erillisjärjestelmä, yllä kuvattu, pitkäikäisempi ja vaivaton remontoida ja mikäli osavaihtoja tulisi niin erinomaisen helppo kunkin komponentin osalta vaihtaa vain vioittunut/tukkeutunut komponentti.

Tässä joitain vaihtoehtoja jotka omassa käytössäni ovat toimineet jo kymmeniä vuosia. Tosin eri pyörissä. Kokonaiskustannus on ollut vähäinen ja sijoittelu helppoa.
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorin-ohjaus/polttoainepumput/polttoainepumppu-2000036928
http://www.motomatti.fi/2013/04/alkoholipyora-polttoaineen.html
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/suodattimet/polttoainesuodattimet/polttoainesuodatin-2000025113

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Brerio vai Larva
« Vastaus #119 : Toukokuu 24, 2021, 22:22:14 ip »
Löytyi 150g kevyempi vauhtipyörä.
Brevan vauhtipyörä (starttikehä) on 150g painavampi kuin Larion vastaava, joten vaihdolle ei ollut estettä.
Mitoissa ei ollut eroa.

Puhdistusta

Tämäkin vielä! ! !