Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Huhtikuu 09, 2020, 21:09:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: KERHON PÄÄSIVU: https://www.guzziclub.fi
 
   Etusivu   Ohjeet Kirjaudu Rekisteröidy  
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Brerio vai Larva  (Luettu 3220 kertaa)
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #15 : Tammikuu 07, 2020, 22:08:06 »

Pikkulohkoissa ei ole mitään muuta vikaa, kuin (itselleni) pieni runko. Näyttää lähinnä sirkuskarhulta leikkimopon selässä. Tuo ruiskutettu 750cc on kyllä harvinaisen onnistunut pakkaus. Vetää hienosti ja nikottelematta läpi koko kierroskentän ja antaa mukavan polttoainetalouden mukanaan. Jos tuota joustavuutta saisi edes ripauksen Larion alarekisteriin, oltaisiin aika hienon paketin äärellä. En jaksa uskoa, että neliventtiilinen tarvitsee kovin suurta puukotusta karttaan, että saadaan sopimaan. Lähinnä tuota alarekisterin hengityksen säätämistä se varmasti vaatii. Ja luonnollisesti yläkierroksien säädön sinne, mihin kaksiventtiilinen ei ylety.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #16 : Tammikuu 08, 2020, 14:47:05 »

TunturiTT jo luettelikin ne alueet jotka vaatinevat huomiota.
Nykypyörissä, joihin 750 Brevakin pitää luokitella, on alakierrosvääntö eliminoitu joten sitä osastoa kannattaisi pöyhiä enemmänkin sytytyskartan osalta ja muutettuun ajoitukseen sovittaa sopiva määrä bensiiniä. Yläkierrosten suhteen homma onkin selkeämpi. Sytytykseen sielläkin pitää puuttua mutta ruiskutuksen säätö yläkierroksilla on helpompaa kuin alakierroksilla.
Säätämisessä joutuu eräänlaiseen kierteeseen joka on kyettävä viheltämään poikki silloin kun lisävaiva säätämisessä ei enää tuota merkittävää tulosta. Kun sytytystä säätää pitää säätää myös ruiskutusta ja kun sitä on säädetty pitää taas tarkistaa sytytyksen ajoitusta. 750 Brevan moottorinohjauksessa on takaisinkytkentä mutta 15RC ei ota senn signaalia huomioon läheskään kaikkien käyntialueiden kohdalla. Mutta haaroittamalla lambda mittarille voi nekin kohdat joita 15RC ei ota huomioon saadaan tieto mihin niitäkin kohtia pitää säätää.

Homma helpottuu käyttämällä laajakaistalambdaa mutta se maksaa jonkin verran: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/mittarit-gps-ja-kamerat/innovate-mittarit/mittarit/innovate-mtx-l-plus-laajakaistalambdamittari-09m-kaapelilla/

Mutta Brevan omalla kapeakaistaisellakin pärjää kun ottaa huomioon sen poikeamat lämpötilan ja kyllästymisen suhteen. Lämmitettävien lambda-anturien hinnat alkavat 40€ tietämiltä ja alkuperäisen voi korvata sellaisella.
tallennettu
ALi

Viestejä: 922



« Vastaus #17 : Tammikuu 08, 2020, 15:40:11 »

Miula on V65Lario ja (kohta) Breva 750 ja haluan tehdä niistä yhden itselleni ja vain itselleni.
Olisihan se aika makeeta vetää Larion näköisellä prätkällä, jossa on 2003 ruiskutekniikka.
Breva Larion vaatteilla vai Lario Brevan tekniikalla?
Lähtökohtahan tässä ajatuksessa on, että Brevan moottori olisi se käyttöön otettava.

Ei taida 2003 mallissa vielä olla ns. vääntökuoppaa, ellei sinne ecuun ole uudempaa 2005-2007 karttaa päivitetty.
Tehtaalta lähtiessä on ollut Euro 2 kartalla, jossa ei ollut Euro 3 "säästö" laihennuksia.
Erot sytytyksessä ja polttoaineensyötössä näkyvät liitekuvista. (säätökartat on ladattavissa omasta topicissaan -> LINKKI)
Euro 2 kartalla, kun venttiilit ja imubalanssit on huolella säädetty, niin kone vetää 5. vaihteellakin tasaisesti jopa 1400rpm alkaen.
Voi siis putkutella hymyssä suin jopa loivaan ylämäkeenkin, vaikkei se kyllä vaihteistolle ole hyväksi.
Laatikon luontaista suorahampaisten rattaiden ujellusta puolestaan saa RVS:llä vaimennettua todella mukavasti.
Käyntihäiriöiden Nro1 on kulunut (+30tkm) TPS, jonka saa alkuperäisenä Marellina jo muutamalla kympillä (LINKKI).

ps. Ostaessani (BMW K1200RS:n jälkeen) -04 Nevadan sen piti olla parin kesän nurkkamopo, mutta nyt on jo 10:s kesä tulossa.
Tykästyin sen keveyteen, huollon helppouteen, toimivuuteen ja moottorin luonteeseen niin, että olen jo tullut nirsoksi luopumisen kanssa.
Paremman puutteessa en siihen muuta extraa ole keksinyt, kuin karttamuutoksen etanolille. Väännön ja ympäristön puolesta tuli paremmaksi.
pps.
Vaikka ei 750 Brevan tekniikka enää ole ihan tätä päivää mutta pidän parempana kuin nykyinen "ruisku" MIUG3.
Heräsi kiinnostus, mikä MIU3:ssa on harrastajan kiusana.


* V7_Euro2_vs_Euro_3_fuel_map.jpg (77.04 kilotavua, 918x430 - tarkasteltu 147 kertaa.)

* V7_Euro_2_vs_Euro_3_ignition.jpg (82.06 kilotavua, 911x433 - tarkasteltu 149 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 08, 2020, 16:48:55 kirjoittanut ALi » tallennettu

motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #18 : Tammikuu 08, 2020, 18:07:35 »

Lainaus
Vaikka ei 750 Brevan tekniikka enää ole ihan tätä päivää mutta pidän parempana kuin nykyinen "ruisku" MIUG3.
Heräsi kiinnostus, mikä MIU3:ssa on harrastajan kiusana.

Tämä MIUG3 on yksi paketti mikä sinänsä on hyvä ratkaisu. Siis kaikki toiminnot samassa rakenteessa elektroniikasta kaasuläppään ja sen askelmoottoriin. On siis nopea ja helppo vaihtaa jos siihen tulee mitä tahansa vikaa. Mutta se on myös sen heikko kohta. Maailmalta on kuulunut että vanhenee (kuluu) kovin nopeasti. Varmaan niitä joku joskus voi korjatakin mutta kannattaako se? Toinen hyvä puoli on että GuzziDiag toimii siinäkin. Varaosan hintaa en tiedä.

Aiempiin moottorinohjauksiin verrattuna esimerkiksi 15M:n, 15RC:n ja varauksin 7SM:n vikaantuneen komponentin voi vaihtaa erikseen. Yhteistä näille ja MIUG3:lle on ohjelmoitavuus kotioloissa. Voi paikata niitä karttojen "tehokuoppia" iltapuhteina omassa tallissa.

Ajotavalla ja siisteydellä voi pidentää minkä tahansa komponentin käyttöikää. Sykkivä ilmanpaine läppärungossa kuluttaa sitä enemmän kuin tasainen ilman virtaus. Siinä on MIUG3:n hyvä puoli kun yksi läppä säätää molempien sylintereiden ilmamäärää. Virtaus on siis tasaisempi. Myös tilaa ja painoa säästyy kun osia on vähemmän. Toisaalta, jos on erilliset osat joka toimintoa varten, voi niitä kunnostaa erikseen kuten Kerhokaverini Henko teki Calin läppärungoille. Metallimiehenä koneisti niihin uudet laakeroinnit ja välitankojen välykset pois. Käynti tasaantui.


tallennettu
ALi

Viestejä: 922



« Vastaus #19 : Tammikuu 08, 2020, 20:50:44 »

Sykkivä ilmanpaine läppärungossa kuluttaa sitä enemmän kuin tasainen ilman virtaus.
..., jos on erilliset osat joka toimintoa varten, voi niitä kunnostaa erikseen ...
 ...välitankojen välykset pois. Käynti tasaantui.
Juuri näin ja Guzzissa nuo erillisetkin osat ovat aika helposti lähes suoraan käden ulottuvilla.
Yhdystangon alkuperäiset nivel-muovikupit väljistyvät ja värinä alkaa kuluttaa enemmän TPS:ää.
Vaihdoin viime keväänä nuo muovikupit metallisiin ja se oli kyllä helppo tehdä. Välys/väljyys poistui kokonaan.
Ajossa en sen vaikutusta juuri huomannut, mutta "ryyppy" nostaa nyt tasaisesti molempien sylinterin tyhjäkäyntiä.
Metallikupit (joissa sokkapinni pallon irroittamiseksi) olivat yht alle 10,-€ (toisessa vasenkätinen M5 kierre).
GuzziDiag teki kuppien vaihdosta helppoa:
- TPS:n aste- tai mV lukema GD:ltä muistiin, kun kaasun oli räpsäyttänyt tyhjäkäynnille (kone sammuksissa)
- naps -> tanko irti, päät vaihtoon ja tangon pituudella säätäen TPS:n lukema(t) takaisin ennalleen.
- tangon lukitusmutterien kiristys ja homma oli valmis


* pääkuppi.jpg (28.52 kilotavua, 640x320 - tarkasteltu 172 kertaa.)
tallennettu

motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #20 : Tammikuu 08, 2020, 23:09:47 »

Kaasunasentopotentiometrin eli TPS:n ongelma, varsinkin pienikokoisten, on se että kaasuläpän akseli on väljä ja lisäksi välitanko tai -vivusto on väljistynyt niin TPS:n peruslukemaa on vaikea saada vakioksi kun eri kerroilla tulee eri tulos kun kaasua käännellään. Lääkkeeksi auttaa kaasuläppäakselien uudelleen laakerointi sekä välivivuston välyksen minimoiminen kuten ALi esittää. Myös massavaimennin auttaa vähentämään läppäakselien ja välitangon "lepatusta". Lääke on yksinkertainen: Parilla pikkuklemmarilla pala puikkorautaa kiinni välivipuun.
tallennettu
Breeze

Viestejä: 1 103



« Vastaus #21 : Helmikuu 14, 2020, 21:05:30 »

Brevasta löytyi helistin.
Tikkuaskin kokoinen musta purkki, johon menee kaksi johtoa ja kumipannassa lukee "upper"

Mahtaako olla joku kaatumisjuttusammutin?



* purkki.jpg (262.79 kilotavua, 800x600 - tarkasteltu 99 kertaa.)
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #22 : Helmikuu 14, 2020, 21:51:45 »

Hyvin todennäköisesti on. Pääseekö tuota mittaamaan, onko normaalitilassa kiinni vai auki? Ihan mielenkiinnosta, että onko kuten ensimmäiset, jotka olivat käytännössä mekaanisia kytkimiä.
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Breeze

Viestejä: 1 103



« Vastaus #23 : Helmikuu 14, 2020, 21:57:28 »

Varmaan se on on/off-katkaisija, kun joku kuula helisee siellä sisällä.
Pitää mitata, kun seuraavan kerran käyn tallilla.
Ei ole aiemmin vielä miun prätkissä tullut moista vastaan.
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
TunturiTT

Viestejä: 10 766



« Vastaus #24 : Helmikuu 14, 2020, 22:46:46 »

Ainakin Suzukeissa oli joskus noita, ja sitä ei voinut suorilta poistaa. Vanhemmiten vikaantui ja olisi uusi pitänyt hankkia. Joku maailmalla keksi ruutata lootan täyteen silikonia tms. Ja matka jatkui.  Virnistää
tallennettu

Hyvä pyörä, parempi mieli.
Breeze

Viestejä: 1 103



« Vastaus #25 : Helmikuu 20, 2020, 20:43:20 »

Tuota noin.
Brevassa on näköjään nopeusanturi? takarenkaalla.
Pärjääkö systeemi (ecu) ilman sitä, jos unohdetaan nopeusmittari?
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
Jani Janhunen

Viestejä: 119


« Vastaus #26 : Helmikuu 20, 2020, 21:16:44 »

Duoda duoda.. vahva veikkaus on että nopeusmittari ei vaikuta ecuun millään tavalla. Mulla omassa oli aikanaan nopeusmittari rikki eikä se vaikuttanut käyttöön mitenkään. Tuntuu olevan tyyppivika monessa Brevassa, joko anturi rikki joka mittaa pulssia takaa jarrulevyn pulteista, tai sitten itse mittariston vika joka omassakin oli hapettunut, kun kosteutta oli päässyt sisään.

Mulla muistaakseni tallin miljoonalaatikossa on yksi ylimääräinen anturi, jos jollain on tarvetta niin se kyllä joutaisi pientä korvausta vastaan tarvitsijalle.

Anturin pystyy kyllä mittaamaan, jossain manuaalissa oli siihen ohjeet. Ne kolme piuhaa anturilta menee suoraan mittariston takana olevaan liittimeen, pinnien numeroita en kyllä muista.

T. Jani
tallennettu
motomatti

Viestejä: 10 940


« Vastaus #27 : Helmikuu 20, 2020, 21:18:54 »

Asia on harvinaisen helppo testata: nyppää liitin irti. Jos tulee häiriöitä niin kontakti on muuallekin kuin mittariin.
Kehittyneemmissä ABS-versioissa järjestelmä seuraa myös rengaspaineita. Silloin anturit löytyvät molemmista päistä. Jos anturin irrottaa ei matka oikein jatku.
Asian voi selvittää GuzziDiagilla kotitallissa.
tallennettu
Breeze

Viestejä: 1 103



« Vastaus #28 : Helmikuu 20, 2020, 21:25:41 »

Taitaa olla liian myöhäistä testata... Virnistää


* SAM_0480ddd.jpg (276.11 kilotavua, 851x639 - tarkasteltu 98 kertaa.)
tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
Breeze

Viestejä: 1 103



« Vastaus #29 : Helmikuu 20, 2020, 21:27:06 »

Duoda duoda.. vahva veikkaus on että nopeusmittari ei vaikuta ecuun millään tavalla. Mulla omassa oli aikanaan nopeusmittari rikki eikä se vaikuttanut käyttöön mitenkään.

Samaa olen omasta ATK-laitteesta lukenut.

tallennettu

Tämäkin vielä! ! !
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2008, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!