Kirjoittaja Aihe: Mille GT:n keulan alaputkien työstö  (Luettu 14092 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #15 : Helmikuu 15, 2020, 09:16:39 ap »
Uudet levyt sopivat juuri ja juuri paikalleen.  :) Tilaa on levyn ja alaputkien välissä n. 2-2,5 mm ja niittien ja alaputkien välissä 1-1,5 mm. Saattaa olla että joutuu shimmaamaan noita jarrusatuloita hieman ulospäin että levy osuu keskelle. Ongelmiakin tietenkin on. Ei löydy sopivia pultteja jarrulevyihin, niissä on halkaisijaltaan 13 mm ja 5 mm syvä upotus pulttien kannoille. Tilasin jo Kiinasta yhdet titaanipultit, jotka eivät tietenkään käyneet, vaan hankaavat alaputkiin.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #16 : Helmikuu 15, 2020, 16:23:32 ip »
En välttämättä ole kokonaan ymmärtänyt käsillä olevaa ongelmaa?  Hankkimillasi jarrulevyillä ilmeisesti vältit jarrusatuloiden kiinnikkeiden
koneistuksen, mutta jarrulevyjen kiinnityspultit osuvat alaputkiin?
LeMans nelosen suunnittelijalla on ollut samanlaisia ongelmia. Sen alaputkiin on jo valuvaiheessa jätetty kolot jarrulevyn kiinnityspultille kuten myös
renkaalle.
En jättäisi simmejä jarrusatulan kiinnitykseen, satunnainen renkaanvaihtaja hukkaa ne kuitenkin. Parempi ratkaisu on koneistaa lopuksi navan ja levyn väliin tuleva välipala sopivaan mittaan
Sohc van Helmi.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #17 : Helmikuu 16, 2020, 18:09:58 ip »
Kyllä olet oikein ymmärtänyt. Jarrulevyihin käypäsiä pultteja on vaikea löytää. Tavallinen kuusiokolo sopii reikään juuri ja juuri pyörimään. Tilaa on alle puoli milliä. Pitäisi löytää paremmat pultit. Nyt mulle jäi ylimääräiseksi uudet titaanipultit, jotka voisin myydä samalla hinnalla, mitä maksoin.

Titaanipulttien kannan halkaisija on 13,5 mm ja kannan korkeus 5 mm. M8 x 25, 1,25 kierre.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #18 : Helmikuu 16, 2020, 20:46:03 ip »
Matala kuusiokolot kävisivät. Mistähän pienasiakas voisi lähteä noita metsästämään?

https://www.etra.fi/fi/matalat-kuusiokoloruuvit-din-7984-8-8-zn-e20041111

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #19 : Helmikuu 16, 2020, 20:55:54 ip »
Koneistamalla.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #20 : Helmikuu 16, 2020, 21:25:57 ip »
Kyllä noita yksityinen saa ostaa Etran tiskin yli. Ihan tavallinen matalakanta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #21 : Helmikuu 16, 2020, 21:41:32 ip »
Matalakantaisista ruostumattomista kuusiopulteista on helppo joko sorvata tai hioakin matalakantaisia. Jos tekee kovin ohuen kannan niin pitää sitävarten hioa hylsystä tai lenkkiavaimesta viiste pois niin saa maksimipidon kannan ja avaimenen välille.
Kaikki rosteripultit eivät ole lujuusominaisuuksiltaan sitä parasta terästä joten niitä pitää olla joko monta samassa kiinnityksessä tai varmasti hyvälaatuisia.

Kuusiokolopultista ei kannasta voi paljoa hioa sillä kolosta voi tulla liian matala kestämään kyseisen pultin tarvitsemaa kiristysmomenttia.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #22 : Helmikuu 23, 2021, 21:00:32 ip »
Jotain on mennyt pieleen noissa viime talven mittailuissa. Luulin optimistisesti että hankkimani jarrulevyt sopivat heittämällä paikalleen. Nyt kun laakeripesät on pulverimaalattu, niin levyt sopivat enää hädin tuskin pyörimään mutta ovat aivan jarrusatuloiden toisessa laidassa. Kaikki etupään osat ovat kyllä samoilla varaosanumeroilla kuin Mille GT:ssä. Ilmeisesti jarrulevyjä on erilaisia valupyörille tai ovat lähettäneet väärät levyt.  Ainoana korjausvaihtoehtona tulee mieleen laakeripesien sorvaus. Kai noista voi ottaa ainetta 2-3mm jarrulevyjen alta heikentämättä liikaa rakennetta?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #23 : Helmikuu 23, 2021, 22:43:02 ip »
En näe isona ongelmana ottaa navasta pois muutaman millin. Se että jarrusatulan levyn ura on keskellä, on käytännön kannalta tärkeää. Vaikka jarru muutoin toimisi.
Et ole ainoa asian kanssa paininut. Jos se jotenkin helpottaa.

On aika monta eri keulaleveyttä juurikin 70 - ja 80-luvun tietämin tai sovituksen vuoksi sisäsivuiltaan suoraksi koneistettuja keulan alaputkia siksi että levyt mahtuisivat. Pitäisi vain löytää oikea sovellus. Keula, napa ja jarrulevyjen "outlet".
Näiden kanssa olen paininut itsekin. Lisäksi keskiöltään kiinteitä suoria jarrulevyjä ja vastaavia erilaisia lautasmaisia levyjä sekä pari erilaista kelluvaa levytyyppiä. Asioiden sekoittaminen, varsinkin kelluvien levyjen suhteen, on vaarallista.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #24 : Helmikuu 24, 2021, 09:27:47 ap »
Tuli vielä mieleen sellainen asia, että nuo nyt kuvassa olevat laakeripesät eivät ole samat kuin ne, joiden kanssa viime talvena mittailin levyjä. Ne ovat kyllä samanlaiset, mutta ehkä niissäkin on pieniä mittaheittoja.

Noita levyjä en ole vielä mitannut eli niiden ilmoitettu offset on 5 mm, jonka perusteella ne ostin.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #25 : Maaliskuu 01, 2021, 20:33:43 ip »
Ei mennyt ihan putkeen laakeripesien sorvaus.  :( Nyt levyt ovat millin lähempänä jarrusatulan hahlon sisäreunaa kuin ulkoreunaa. Asia korjautuisi helpoiten jarrulevyjen alle laitettavilla 0,5 mm:n shimmeillä, jolloin levyn saisi keskelle satuloita. Tuskin tässä muutakaan kannattaa tehdä. Mistähän noita shimmejä alkaisi metsästää? Toinen vaihtoehto on antaa asian olla.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #26 : Maaliskuu 01, 2021, 21:13:03 ip »
Koneistamalla eli hiomalla tehtyjä välyslevyjä saa yleensä laakeri- ja koneliikkeistä.
Tämä oli ensimmäinen google-osuma sanalla välyslevy. https://www.laakerinetti.com/lukitus-kiinnitys-s%C3%84%C3%84t%C3%96-sovitelevyt-din988-c-52_187.html
Wurthilta löytyy myös.

Sovitelevyt sopivat myös shimmaukseen jos jossain pyörähdyskappaleessa on heittoa tai akseliin jää välystä. Tyypillisiä käyttökohteita on muunmuassa vaihteistoissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #27 : Maaliskuu 01, 2021, 21:48:44 ip »
Otat levyn keskiöstä mitat ja leikkuutat vedellä/laserilla välilevyjä. Ei maksa kamalia. Samantien rosterista leikkuutat, niin ei kummittele myöhemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #28 : Maaliskuu 02, 2021, 08:29:22 ap »
Tuo onkin hyvä idea. Leikkuutin vuosi takaperin pakoputken kiinnikkeet jossain Tampereella, en muista missä. Yksittäiset shimmit häviävät helposti. Täytyy jättää tuo ensi talveen, sillä tarkoitus on hankkia keulaan vielä 3.0-17 vanne. 120/90 rengas on suurin minkä tuohon keulaan saa laitettua jos haluaa asentaa siihen myös lokarin pätkän mukaan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #29 : Maaliskuu 02, 2021, 11:45:58 ap »
Saattoipa olla tämä: https://www.muototera.fi/palvelut/vesileikkauspalvelu/

Olen teettänyt siellä joitakin pienimuotoisia levytöitä. Omistaja on myös italianpyöräharrastaja. Tai ainakin viimeksi oli. Nyt on mennyt muutama vuosi ettei ole ollut käyntiä.

Heillä on vesileikkuukone ja ainakin silloin koneen "silmä" seurasi paperilla olevaa piirrosta. Lienee myös että ymmärtää digitaalistakin "piirrosta".
Nättiä palikoita syntyi eikä ole aloitus- eikä lopetusjälkiä eikä lainkaan vääntelyä.