Kirjoittaja Aihe: Mille GT:n keulan alaputkien työstö  (Luettu 14066 kertaa)

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« : Tammikuu 02, 2020, 18:16:31 ip »
Yritin sovitella Calin etupyörää levyineen ilmeisesti Mille GT:n alaputkiin. Ei onnistunut koska jarrusatulat eivät mene tarpeeksi sisäänpäin ja levy ei mene väliin. Jarrusatulan kiinnikkeet ovat 5 mm paksummat kuin Calissa, joten vaihtoehdoiksi jää uusien levyjen hankkiminen tai alaputkien työstö. Muita vaihtoehtoja ei ole, koska normaalilevyt ei tuohon käy, vaan niissä on oltava yläosassa offsettiä 5 mm ulospäin. Vähän riskaabelia tilailla ulkomailta erikoisia jarrulevyja, joten noiden jarrusatuloiden kiinnikkeiden työstö lienee ainoa vaihtoehto. Missähän tuo homma onnistuisi pääkaupunkiseudulla? Norsa Nurmijärvellä on parhaillaan ylityöllistetty, joten joku muu lafka pitäisi löytyä. Löysin kuvan Mille GT:n alaputkesta. Kuvassa olevassa näkyy kuitenkin jarrusatulan kiinnikkeet työstettyinä, joten ilmeisesti noita alaputkia on erilaisia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #1 : Tammikuu 02, 2020, 19:47:47 ip »
Monena on saanut olla näiden keulojen kanssa. Joskus on jättöä muutettu ja tehty keulanpidennyksiä. Myös napoja ja jarrulevyjä on soviteltu joko sovitelevyillä navan kahta puolen. Nyt ei satu olemaan valokuvaa sellaisesta ratkaisusta mutta alaputkia ei välttämättä tarvitse työstää. Se toki voisi olla helpoin tapa mutta myös sovittimella eli alumiinipalikoilla jotka tulevat kiinni alaputkeen alkuperäisiin korvakkeisiin ja niihin kiinni satulat. Siinä tietysti tarvitaan kaksi palaa hyvälaatuista alumiinia ja jyrsinkone etsimään sen sisästä sopiva muoto.
Etuna tulee se että alaputket säilyvät koskemattomina.

Kuten mainitsin ei ole kuvaa keulan sovitinpaloista mutta vastaavanlaisen tein syksyllä LM850:sen takajarruun. Satulakoko kun pieneni.

Toki helpoimmalla pääsee jos vain löytää koneistamon joka jyrsäisee ne muutamat tarpeelliset millit pois keulaputkien korvakkeista.
Tässä muutakin juttua kyseisestä LM-projektista. Se on vielä melkoisesti kesken ja kaipaa uusia osia.
http://www.motomatti.fi/2019/09/moto-guzzi-lm-850-kunnostusta.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #2 : Tammikuu 02, 2020, 22:32:26 ip »
Onko pulttijako sama molemmissa satuloissa? Jos on niin tasojen työstö on helpoin homma.
Tosin, adaptereihin ei tarvitse edes jyrsintä, kun käyttää vähän älliä. Mitallistettua alumiinilevyä saa kuka vaan hankittua, ja siihen on helppo porata sopivat reiät vaikka pylväsporalla. Jos on tasalukuja se sivuttaissiirto, niin koneistusta ei tarvita.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #3 : Tammikuu 03, 2020, 09:16:36 ap »
Pulttijako on sama molemmissa alaputkissa, joten korvakkeiden työstöa tässä suunnittelen kunhan löydän jonkun tekemään homman. Ulkonäkö on tärkein asia, joten omatekoiset adapterit ei tule kysymykseen. Tarkoitus on viimeistellä nuo eloksoinnilla mustiksi.

Tuossa olisi jarrulevyt, joissa on kiinnityspulttien ja levyjen välinen offset 5 mm. Saataisivat käydä tarpeisiini. Täysin varma aiasta ei voi olla.

https://hmb-guzzi.de/Brake-Disc-left-front-300-mm-floating-drilled-Mille-GT_1
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2020, 10:29:01 ap kirjoittanut @ »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #4 : Tammikuu 03, 2020, 14:33:27 ip »
Tein vielä tarkistusmittauksia ja aika vaikea homma tästä kehittyi. Kitkapinnan yläosassa valimatka levystä alaputkeen on 7 mm, pyöreän holkin kohdalla 5 mm ja kiinnityspultin kohdalla 4 mm. Jos nykyistä levyä siirtäisi ulospäin 5 mm levyn alle laitettavalla korokerinkulalla, niin levyn kitkapinta menisi jarrusatulan sisään mutta kiinnityspultti ottaisi kiinni alaputkeen.

Uusien levyjen hankkimisessa ongelma taas on se, että pitäisi olla varma että käyvät paikalleen. Kaikkien etupyörän osien varaosanumerot ovat samat MilleGT 2 :ssä ja Calissa, ainoastaan alaputket ovat erilaiset mutta akselin kiinnyskohdastaan saman levyiset. Suurin ero onkin noissa jarrulevyissä, jotka ovat Millessä offsetissä ja ovat luultavasti ohuemmat. Helppohan tuo olisi tarkistaa jostain MilleGT:stä. Joka tapauksessa todella lähelle alaputkia Millessä nuo jarrulevyt ilmeisesti tulevat.

Ei tuo jyrsintähommakaan keneltä tahansa käy. Aika tarkkana tuossa saa olla.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2020, 15:54:38 ip »
Mittasin omasta pyörästäni hiukan tietoja:

Jarrulevyt olivat 6,5 mm paksuiset valurautalevyt, mutta ne on paljon ajetut, mikä on voinut syödä alkuperäistä paksuutta aika tavalla.

Putkessa on levy kohdassa tasapohjainen syvennys ja levyn ja putken väliin menee ahtaasti 3 mm paksuinen latta.

Satuloiden kiinnitysnappuloilla on paksuutta 15 mm.

Nämä on siis ajossa olevasta -89 mallin Millestä otettuja mittoja. 

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #6 : Tammikuu 03, 2020, 16:39:26 ip »
Nuo ovat hyödyllisiä tietoja. Ilmeisesti tuo valurautaisen jarrulevyn paksuus on molemmissa sama. Noiden kiinnityskorvakkeiden paksuutta ei nyt muista. Olihan nyt kysymys 40 mm keulasta (195 mm leveä)?

EDIT:

Sulla taitaa olla vanhempi 35 mm keulaputkilla varustettu malli, ei tämä: Moto Guzzi 1000 Mille GT 2.Serie , BJ 1991 - 1994

1989 Mille:

https://www.dreamsonwheelsf.com/1989-moto-guzzi-mille-gt-d-62

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2020, 18:22:14 ip kirjoittanut @ »

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #7 : Tammikuu 03, 2020, 16:52:55 ip »
Millessä oli kahta haarukanpaksuutta ja ainakin paria erilaista levyä:

Basically, this is an SP II without fairing and bags and regressed – at least at first – to skinny 35mm forks (later revised to 40mm). The most welcomed reversion was to the 18” front wheel. The more traditional 300mm front brake rotor diameter was again specified but most (later) examples used a new one-piece, still flat, but mostly trouble-free design.

Richardson, Dave. Guzziology (Page 75).  . Kindle Edition.


Urpolla oli nuo ohuemmat putket ja ilmeisesti joillakin muilla paksummat kun vuosia sitten
keskusteltiin, notkuvatko Millen haarukkaputket.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #8 : Tammikuu 03, 2020, 17:10:46 ip »
En tiedä, menikö edellisessä kommentissa nuo Mille 2nd series-valmistusvuodet oikein mutta tässä kuvassa etupyörän kaikki osat ovat samoja kuin Calissa lukuunottamatta jarrulevyä. Kun minulla on ilmeisesti myös Mille 2nd series-alaputket, niin pitäisihän Millen levytkin käydä. Jotenkin tuntuu ahtaalta eikä uskalla tilata kun ei kuitenkaan voi olla varma.

Tarkistin vielä vanhasta laskusta tuon keulan varaosanumeron. 28490234 on MilleGT 2.series-mallin keula. Onkohan näitäkin erilaisia?

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2020, 19:50:50 ip »
Juu -89 oli vielä ohuilla keulaputkilla Millen etupää. Minusta ne ei jousta häiritsevästi, mutta ohjausiskari pitää olla kunnossa ettei tule turhia wobblauksia. Wobblaukseen lähdön herkkyyteen vaikuttaa kyllä eturenkaan ominaisuudetkin aika tavalla.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #10 : Tammikuu 21, 2020, 20:43:23 ip »
Rohkaisin mieleni ja tilasin uudet rosterilevyt Saksasta. Saa nähdä menevätkö paikoilleen sellaisenaan. Vanhat olisivat olleet vielä käyttökelpoiset mutta onhan nuo uudet hienot ainakin kuvissa.

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #11 : Tammikuu 23, 2020, 22:23:02 ip »
Paketti tuli perille täältä: https://hmb-guzzi.de/

Eivät olleet viitsineet edes pakata jarrulevyjä kunnolla, vaan viskanneet ruttuiseen pahvilaatikkoon ja millin superloni väliin. Eikä noiden suoruuttakaan voi millään tarkistaa muuten kuin ajamalla vai voiko?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #12 : Tammikuu 23, 2020, 23:33:56 ip »
Jos paketti ehyt oli niin tuskin ovat vääntyneet.
Jos kyse on kelluvista tai puolikelluvista levyistä niin hankala on tarkistaa vaikka olisi tarkkoja laitteita käytössä.
Toki voi yrittää vaikka sorvissa keskittämällä keskiön ensin mittatarkasti suoraan ja yrittää sitten mitata ulkokehää heittokellolla.  

Uudessa levyssä tuskin on sitä vikaa mitä käytetyissä on joskus. Nypyttää mutta mitatessa on suorassa ja tasapaksu ympäriinsä. Silloin on materiaalissa poikkeama. Se voi johtua epätasaisesta lämpenemisestä tai paikallisesta "lasittumisesta" eli jokin kohta tulee liian sileäksi ja siksi on liukkaampi.
Käytettyä levyä en ostaisi jos sitä ei saa koeajaa ennen kaupantekoa.
Uusiakin levyjä on tarvinnut viedä takaisin kauppaan.

Vanhoissa valurautalevyissä, niin hyviä kuin ovatkin, on joskus seisonnan jälkeen havaittavissa nypytystä mutta muutama kunnon survaisu jarrulla tasaa asiaa. Väliaikainen sintteripalojen käyttö auttaa joskus.

Rosterilevyjä en rakasta lainkaan. Monet kyllä tykkäävät kun ovat nätin näköiset ja aamusellakin, sateen jälkeen, kiiltävät. Toki niitäkin on laadukkaita. Itselläni Cali 1400:ssa on jo toinen kierros etulevyjä takuuseen. Jälleen vaikuttaa siltä että nypytystä voi kehittyä. Pitänee kokeilla em. keinoja. Cali 1400:sen alkuperäislevyt ovat sieltä halvimmasta päästä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2020, 12:03:21 ip kirjoittanut motomatti »

@

  • Viestejä: 552
  • Death to Stock
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #13 : Tammikuu 24, 2020, 08:14:15 ap »
Kelluvat rosterilevyt on kysymyksessä. Onneksi näyttävät päällisin puolin ehjiltä, vaikka pakettia onkin runneltu. Lienee tapahtunut kotimaassa, on nimittäin Postin autokuskit korvattu halpatyöläisillä täällä stadissa ja otteet sen mukaiset, että pistää miettimään uskaltaako enää mitään tilailla. Mihinkään ei voi enää luottaa :-[

Vanhat valurautalevyt ovat kyllä tehokkaat, saan niitä kiittää hengestäni Saksan autobaanalla ketjukolarissa, jossa kaikki eivät olleet yhtä onnekkaita. Valurautalevyjä ei ollut tosin nyt edes tarjolla tarpeisiini, enkä olisi kyllä ostanutkaan kun sottaavat kaikki paikat.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mille GT:n keulan alaputkien työstö
« Vastaus #14 : Tammikuu 24, 2020, 08:39:45 ap »
Kelluvaa ei tarkasta juuri millään purkamatta. Mutta kiinetä on helppo tarkastaa; levy kiinni omalle paikalleen ja mittaus pyörittämällä. Keulan alaputkeen voi laittaa heittokellon, jos tavallinen kiinteä kohde ei riitä. Eli sama idea kuin vannetta rihdatessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.