Kirjoittaja Aihe: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet  (Luettu 5731 kertaa)

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« : Syyskuu 15, 2019, 14:20:51 ip »
Calin oli aika päästä syyshuoltoon ja ensimmäisenä oli vuorossa öljyjen vaihdot. Niinpä lähdin lämmittämään moottoria pikku ajolenkin muodossa, kun oli aika mukavat kelitkin eilen. Ensimmäiseen Palokan liikenneympyrään ajaessa oli tarkoitus pysäyttää jalkajarrulla (integraalijarrut), niin pysähtymisen sijaan poljin painui vain pohjaan. Käsijarulla ehti vielä hätiin, mutta pikkaisen meni hätäiseksi tilanne.

Tänään sitten tarkemmin tutkimaan tilannetta, kun pyörä oli öljyjen vaihtoa varten valmiiksi "telakalla". Aloitin ilmaamalla sekä takajarrua ja toista etujarrua. Ilmaa kyllä tuli, mutta poljin painu edelleen pohjaan helpon tuntuisesti, eikä jarruvaste tuntunut kohentuvan. Puuttuva paine järjestelmästä ei korjaantunut käytännössä ollenkaan. Kovasti pumppaamalla jarrupolkimessa alkoi jonkin verran tuntua vastetta, mutta pienen odottelun jälkeen se kolahti taas pohjiin.  Mahtaako vika olla pääsylinterissä? Muuta ei nyt osaa epäillä. Missään ei näy vuotoja. Myös jarrunestesäiliön pinta oli normi toleransseissaan.

Keväällä jo hieman pohdin miten jarruihin saisi enemmän löylyä. Kesä meni sitten muuten mukavasti ja pyörään tuli noin 5 tkm lisää matkamittariin. Saatoihan tämä nyt tullut vikatilanne jo jotain oireilla aikaisemminkin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 15, 2019, 18:54:22 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #1 : Syyskuu 15, 2019, 16:51:16 ip »
Siltähän tuo kuulostaa. Eli sylinterin sisällä on sisäinen vuoto.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #2 : Syyskuu 15, 2019, 17:23:11 ip »
Niin se varmaan on. Muistelin, että olen aikanaan tilannut Caliin jalkajarrun pääsylinterin korjauskitin. Autotallista hetken kaivelun jälkeen se Brembon setti löytyikin ;D.  Talvella 2017-18 tuli muuten tehtyä Calin jarruremonttia, mutta laiskuuttani en näitä kilkkeitä vaihtanut. No senkin vuoro on nyt sitten edessä. Onhan tässä talvi aikaa ihmetellä tämä kuntoon.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #3 : Syyskuu 15, 2019, 22:41:45 ip »
Lisää puhtia jarruihin saa valitsemalla tarkoituksenmukaiset jarrupalat. Jos levyt ovat lasittuneet niin sintteripaloilla saa pinnat kuntoon. Jos niitä käyttää pitkään niin levyt kuluvat nopeammin kuin mustilla paloilla. Toisaalta tehoa on enemmän eikä sateella ole viivettä. Levyt ovat todetusti kalliimpia kun jarrupalat.

TTT jo vahvistikin syyn. Pientä askartelua tiedossa.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #4 : Syyskuu 16, 2019, 21:56:23 ip »
Lisää puhtia jarruihin saa valitsemalla tarkoituksenmukaiset jarrupalat. Jos levyt ovat lasittuneet niin sintteripaloilla saa pinnat kuntoon. Jos niitä käyttää pitkään niin levyt kuluvat nopeammin kuin mustilla paloilla. Toisaalta tehoa on enemmän eikä sateella ole viivettä. Levyt ovat todetusti kalliimpia kun jarrupalat.

TTT jo vahvistikin syyn. Pientä askartelua tiedossa.

Juu, samaan syssyyn, kun pyörä on telakalla, vaihdan ainakin etupään jarrupalat. En osaa varmaksi sanoa levyjen "lasittumisesta", ovat kyllä sileän kiiltaviä, paitsi kun rautaiset levyt ottaa kosteutta, niin ruoste on hallitseva pinnoite.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #5 : Syyskuu 16, 2019, 22:13:39 ip »
Nuo ruostuvat jarrulevyt ovat hyvää tavaraa. Kevyt pintaruoste pitää jarrulevyn pinnan hyvänä. Ei siis lasitu helposti. Lasittuman erottaa selkeästi kiiltävämpänä kohtana levyssä. Voi olla lisäksi ruskehtava tai sinertävä. Usein sellainen jarrulevy nytkyttää jarrutuksen aikana. Lasittuminen kiusaa toisinaan ruostumattomia levyjä kun jarrun käyttö vähäistä. Juuri niin kuin minulla. En juurikaan jarruun koske. Nyt menossa jo toiset etujarrulevyt California 1400:ssa. Sain takuuseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #6 : Syyskuu 17, 2019, 07:02:55 ap »
Jotkut palat kiillottuvat ruosteesta. Ne on helppo hioa uudelleen auki pinnastaan.
En ole pyörässä tavannut, mutta auton levyissä kylläkin taas äärimmäisen kovaksi kiillottunutta ruostetta. Levyssä on tällöin ruskeita ruosteläikkiä, mutta pinta on kiiltävä ja todella kova. Se ei lähde jarruttelemalla vaan hiomalla. Jos ruostekerros on ollut paksu, saattaa "pinnoite" kiilloituttuaan lähteä koputtamalla. Fiatin takalevyistä lähti koko sisäpuolen pinta..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #7 : Syyskuu 17, 2019, 21:09:54 ip »
Etulevyt ovat kunnossa. Toissa talvena ne oli irti ja hiomalla hieman tasotin pintoja. Ei nypytä. Nyt ovat pysyneet pinnaltaan melko tasaisina ja ruostetta ottaneena levyt muuttuvat tasaisen kirkkaaksi ajossa. Paitsi nyt tämä vasen levy, josta näkyy jo pinnan väristä, että paineet ovat viime ajossa olleet lähes olemattomat.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #8 : Syyskuu 17, 2019, 22:40:44 ip »
Omissa pyörissäni on ollut hyvin vähän jarruvikoja. Silloin kun on ollut niin ovat olleet lähinnä levyissä eikä niinkään jarrun hydrauliikassa tai vuodoissa.
Vanhin nestejarrullinen pyöräni on California T3 ahdetulla ruiskutusmoottorilla joten se tarvitsee toimivat jarrut.
Pyrin vaihtamaan jarrunesteet kohtuullisen usein. Ne kun vanhenevat, ajetaan tai ei.

Hankin jarrunestetesterin. Lieneekö kovin herkkä mutta ainakin on innokas kertomaan että jarrunesteessä on vettä.

Jarrunesteen vaihto ei ole kummoinen homma. Parhaimmillaan muutaman minuutin ponnistus.

Kerhollani tein kavereiden pyöriin testausta aikoinaan. H-D- merkkisissä oli kelvollista nestettä useimmissa (DOT5). (Nykyään Kerhon yleisin merkki.) Sen sijaan yhdessäkään mitatussa japaninpyörässä (DOT4) ei ollut kelvollista nestettä. Ihmettelivät asiaa sillä ovat käyttäneet pyöränsä merkkihuollossa säännöllisesti. Tulivat siihen tulokseen että mittarissani on vikaa. Mulle ihan sama vaikka osassa pyörissään on parikymmentä vuotta vanhat jarruletkut vielä paikoillaan säännöllisestä huollosta riippumatta. Toki kerroin oman mielipiteeni asiassa. Ehkä asiassa tulee vielä muutosta...

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2019, 18:22:44 ip »
Nyt on jalkajarrun pääsylinteri purettuna osiinsa. Olen yrittänyt SD:n sivuilta etsiä vastaavaa korjaussarjaa.
Ei vaan näytä samalaista löytyvän. Alla olevassa linkissä on kuvina oma setti purettuna, SDltä löytyvät korjassarjat sekä joku uusi koko sylinterisetti, mutta sekin näyttää olevan erilainen.

https://www.dropbox.com/sc/922q7jz5opnvssb/AACV04e9ArQd8x1sBLhoa1xta

Ei oikein valkene, onko noista mistään apua ????

Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2019, 22:26:13 ip »
Kyllähän ne korjausosat samanlaiset pitää olla kuin alkuperäisetkin.

Purkukuvassa on yksi osa joka kiinnitti huomiotani: pyöreäpäinen välitanko. Niitä ole nähnyt vain etujarrun kahvasylinterin männän jatkeena joissain malleissa. Koitan siis vinkata että samankokoiset osat mutta etujarrusta voivat olla samat.

Olisiko pelkkiä kumiosia saatavana? Osasihan näyttävät ehjiltä ja ruosteettomilta niin alkuperäisiin osiin vain uudet tiivisteet.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2019, 22:33:28 ip »
Äkkisilmäyksellä männän mustahko pinnoitekin näyttää ehjältä. Uusin tiivistein takaisin kasaan. Ostaa vaikka samankokoisen korjaussarjan, vaikka tiivisteiden lukumäärä onkin eri ja käyttää vain ne tiivisteet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.


Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #13 : Lokakuu 07, 2019, 19:36:20 ip »
Kiitos neuvoista, nyt alkaa taas päivä paistamaan tallin perällä ;D.
Pekan 2 ensimmäisen linkin kilkkeet näyttävät juuri oikeilta osilta.
Niissä vaihtuu kaikki sisuskalut. Myös suojakumihattu on mukana pölysuojaksi.
Mäntäänkin tuli pieni naarmu purkuhommissa.
Pientä tuskaa teetti, kun nämä liikkuvat osat lukitseva jousiprikka ei meinannut inahtaa paikaltaan.
Sama vastus on kasatessa.

Se molemmista päistään pyöreä tanko välittää voimaa jalkajarrun vivusta jousikuormitteiselle männälle.
Sellaisessa rasvamällissä oli sen kumihatun alla.


Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100ie 96 jalkajarrusta hävisi paineet
« Vastaus #14 : Lokakuu 07, 2019, 20:32:45 ip »
Mulle ei ole tullut vastaan tuota pyöreäpäistä välitankoa muutoin kuin etujarruissa. Tyypillinen rakenne on sama kuin laittamassasi linkissä jossa on vipu joka painaa suoraan männän päätä ja vivussa on epäkeskisäätö välyksen ja liikeradan säätöön.

Eräästä etujarrusetin tilauksesta se puuttui ja piti sitten valmistaa itse. Mutta alussa ilmeni hämmenystä kun luulin sen hukanneeni mutta todennäköisemmin se puuttui sillä se tippuu pois helposti jos jarrukahva, tai takajarrun suhteen, välivipu ei ole paikallaan.

Tuo kumituttero välitangon ympärillä on tarpeellinen ja sen pitää olla ehyt sillä se pitää lian ulkona ja voiteluaineen sisäpuolella.
Jarruihin ei saa laittaa tavallista vaseliinia tai öljyä sillä se turvottaa mäntien tiivisteet. Sitä varten on erikseen jarrujen kumiosiin ja mäntiin tarkoitettua silikonivoidetta. https://www.motormarket.fi/jarrukumirasva-17-5ml-pbr-116-rg17-1.html?gclid=EAIaIQobChMI_NHf5tWK5QIVTIGyCh2alwn1EAQYBCABEgKfMvD_BwE