Kirjoittaja Aihe: Nevadan vaihteet  (Luettu 6331 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan vaihteet
« Vastaus #15 : Elokuu 19, 2019, 17:56:05 ip »
750 NTX oli minullakin ja maastossa ajaen ei tullut edes mieleen käyttää kytkintä. Samoin 650 TT:n kanssa. Jälkimmäinen oli parempi maastossa ja soralla mutta jousitus ei ollut ihan sillä tasolla mitä kilpailijoilla. Myös seisaaltaan ajaminen NTX:llä oli hankalampaa kuin TT:llä.

Mainituissa pyörissä kytkin alkoi kantaa jos sitä joutui luistattelemaan pitkään. Samoin aikanaan 850GT:ssä. Onneksi oli tuo pikasäätö vaijerin yläpäässä. Se on vain varoiksi. Siitä ei sovi säätää kuin tarpeen tullen. Oikea säätökohde on siellä vaihteiston takana kytkinvivussa oleva ruuvi ja sen lukitusmutteri. Pieni tyhjä liike pitää olla kytkinkahvan liikkeen alussa. Jos kytkin kantaa pidempään niin painelaakeri on pian sökönä. Sen ei kuulu pyöriä kuin silloin kun kytkin on vedettynä auki. Jos joutuu pidempään odottamaan, esimerkiksi ruuhkassa, kannattaa vaihtaa vapaalle.

Oikein suoritettu vaihtaminen ilman kytkintä ei riko mitään. Vaihtamisen ilman kytkinta oppii harjoittelemalla.
Kun kiihdytetään ja vaihdetaan vaihdetta on moottorin kierroksia pudotettava pikkuisen, sen verran että takapyörä ei vedä eikä jarruta. Silloin on vaihdon hetki. Kaasun voi avata heti kytkeytymisen tapahduttua.

Pienemmälle vaihtaessa käytetään yleensä hieman kytkintä pehmentämään vaihtoa ja estämään takapyörän pidon katoamista mutta senkin oppii tekemään kytkinkahvaan kajoamatta. Väärin suoritettuna vaihde voi jäädä "väliin" ja se voi pitää pahaa ääntä ja se merkitsee että on rautaa rautaa vasten ja siksi kova ääni.

Itse ajoin 750 NTX:llä noin 150.000 km. Sitä ennen olin laakeroinut vaihteiston kertaalleen uusiksi, uusinut vitosen ratasparin ja moottoriin oli vaihdettu venttiilit ja nostimet. Luopuessani pyörästä se savutti, ei ollut oikein vetoa, vaihteisto vonkui enemmän kuin yhdellä vaihteella, jousitus loppu edessä ja takana sekä ulkonäkö hyvin käytetty vaikka pyörä kerran maalattiin uudelleen. Sain kuitenkin kauppiaalta hyvä hyvityksen vaihdossa kesän ajettuun Ducati 906 Pason hankintaan. Ilmeisesti se oli hankala myydä sillä vaihto tapahtui vasta aivan syyskylmillä vaikka pyörä oli jo edellisen talvenkin ollut vaihtopyörärivissä tarjolla.

NTX:stä kuulin sen verran jälkeenpäin että sen oli joku taperelainen nuori mies ostanut ensipyöräkseen. Oli, kuulemma, ollut paljon vikoja. Mutta se olikin jo ollut tiedossani. Niin paljon vikoja että uuden ostaminen olisi tullut edullisemmaksi.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Nevadan vaihteet
« Vastaus #16 : Syyskuu 03, 2019, 11:53:17 ap »
Tuli tästä vaihteen vaihtamisesta mieleen että muilla pyörillä oon joskus tarjonnut vähän välikaasua kytkimen kanssa pienemmälle vaihtaessa mutta Guzzin kohdalla siinä kyllä huomaa heti miten päin kone on rungossa. Toinen missä se korostuu on aggressiivisemmassa moottorijarrussa kun sopivasti pienempää pykältää.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Nevadan vaihteet
« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2019, 12:34:14 ip »
Välikaasua kannattaa käyttää aina kun on kyseessä vaihteella hidastaminen. Vaihde kytkeytyy siten nopeammin eikä laita hanttii.
Kyse on moottorin kierrosluvun sovittamisesta kullakin vaihteella sen hetkiseen rullausnopeuteen silloin kun vauhtia hidastetaan. Kun vaihteiston ja moottorin kierrosluvut täsmäävät menee vaihde nopeasti ja varmasti päälle. Äärimmäisessä tapauksessa, jos moottorin kierrosluku ja vaihteen pykälä eivät osu kohdalleen, voi takapyörä luistaa tien pinnassa.

Ennen oli henkilöautoissakin synkronoimattomia vaihteistoja. Niissä piti opetella tämä tekniikka. Kuorma-autossa normaalia. Ylämäessä kuorma päällä oli syytä onnistua tai saattoi olla pitkä peruutus edessä. Muuta tapaa ei edes ollut olemassa. Vieläkin on käytössä ja valmistetaan synkronoimattomia vaihteistoja raskaaseen kalustoon.

Homma tapahtuu seuraavasti pienemmälle vaihtaessa mp:ssä: vedetään kytkin pohjaan, annetaan moottorille kaasua sen verran kuin on pienemmän vaihteen sen hetkisen nopeuden mukainen kierrosluku. Suoritetaan vaihto pienemmälle välittömästi. Vapautetaan kytkinkahva. Kun homman osaa niin kykinvipua tarvitsee vain lipsauttaa hieman toimenpiteen aikana. Isommalle vaihteelle kytkettäessä ripeässä ajossa vaihdevipua voi kääntää kokonaan koskematta kytkinvipuun. Riippuu tosin vaihteiston rakenteesta. Esimerkiksi Centauron "kolmetappinen" vaihteisto on tähän suunniteltu.

Toimii siis yksinkertaisemmin kuin auton synkronoimattoman laatikon kanssa sillä vaihde viedään kierrostenantamishetkellä vapaalle nostetaan kytkin ylös ja kun korva sekä takapuoli kertovat että nyt nopeus ja kierrosluku täsmäävät niin kytkin alas ja vaihde päälle ja taas kytkin ylös. Puhutaan ns. kaksoispoljennasta. Osasin sen jo ennen autokoulua ajettuani maataloustraktoreilla mutta autokoulussa asiaan perehdyttiin syvemmin. Ensimmäisessä henkilöautossani oli vain osa vaihteista synkronoituja.