750 NTX oli minullakin ja maastossa ajaen ei tullut edes mieleen käyttää kytkintä. Samoin 650 TT:n kanssa. Jälkimmäinen oli parempi maastossa ja soralla mutta jousitus ei ollut ihan sillä tasolla mitä kilpailijoilla. Myös seisaaltaan ajaminen NTX:llä oli hankalampaa kuin TT:llä.
Mainituissa pyörissä kytkin alkoi kantaa jos sitä joutui luistattelemaan pitkään. Samoin aikanaan 850GT:ssä. Onneksi oli tuo pikasäätö vaijerin yläpäässä. Se on vain varoiksi. Siitä ei sovi säätää kuin tarpeen tullen. Oikea säätökohde on siellä vaihteiston takana kytkinvivussa oleva ruuvi ja sen lukitusmutteri. Pieni tyhjä liike pitää olla kytkinkahvan liikkeen alussa. Jos kytkin kantaa pidempään niin painelaakeri on pian sökönä. Sen ei kuulu pyöriä kuin silloin kun kytkin on vedettynä auki. Jos joutuu pidempään odottamaan, esimerkiksi ruuhkassa, kannattaa vaihtaa vapaalle.
Oikein suoritettu vaihtaminen ilman kytkintä ei riko mitään. Vaihtamisen ilman kytkinta oppii harjoittelemalla.
Kun kiihdytetään ja vaihdetaan vaihdetta on moottorin kierroksia pudotettava pikkuisen, sen verran että takapyörä ei vedä eikä jarruta. Silloin on vaihdon hetki. Kaasun voi avata heti kytkeytymisen tapahduttua.
Pienemmälle vaihtaessa käytetään yleensä hieman kytkintä pehmentämään vaihtoa ja estämään takapyörän pidon katoamista mutta senkin oppii tekemään kytkinkahvaan kajoamatta. Väärin suoritettuna vaihde voi jäädä "väliin" ja se voi pitää pahaa ääntä ja se merkitsee että on rautaa rautaa vasten ja siksi kova ääni.
Itse ajoin 750 NTX:llä noin 150.000 km. Sitä ennen olin laakeroinut vaihteiston kertaalleen uusiksi, uusinut vitosen ratasparin ja moottoriin oli vaihdettu venttiilit ja nostimet. Luopuessani pyörästä se savutti, ei ollut oikein vetoa, vaihteisto vonkui enemmän kuin yhdellä vaihteella, jousitus loppu edessä ja takana sekä ulkonäkö hyvin käytetty vaikka pyörä kerran maalattiin uudelleen. Sain kuitenkin kauppiaalta hyvä hyvityksen vaihdossa kesän ajettuun Ducati 906 Pason hankintaan. Ilmeisesti se oli hankala myydä sillä vaihto tapahtui vasta aivan syyskylmillä vaikka pyörä oli jo edellisen talvenkin ollut vaihtopyörärivissä tarjolla.
NTX:stä kuulin sen verran jälkeenpäin että sen oli joku taperelainen nuori mies ostanut ensipyöräkseen. Oli, kuulemma, ollut paljon vikoja. Mutta se olikin jo ollut tiedossani. Niin paljon vikoja että uuden ostaminen olisi tullut edullisemmaksi.