Kirjoittaja Aihe: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2  (Luettu 15288 kertaa)

FOT

  • Viestejä: 662
1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« : Helmikuu 19, 2019, 21:42:00 ip »
Aivan vuoden 1976 lopulla valmistunut vm. 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2 suuntasi ensimmäiseksi Torinon lähelle Ivreaan Mototecnica di Ozino Ermannolle.


Ermanno Ozino vauhdissa 1950-luvulla 250cc Moto Guzzilla - lienee tausta kyseisen Le Mansin teknisiin muutoksiin.

Venttiilikoneiston erikoisuus ei ole lukitusmutterit, vaan?


T,
Jukka

Ps. Jatkuu

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2019, 22:30:02 ip »
Keinuvipuja itsessään on muokattu. Lyhempi varsi tönärin puolella, enemmän nostoa venttiilillä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #2 : Helmikuu 19, 2019, 22:50:35 ip »
Toteutettu keinuvipuakseleiden päittäisjousten poisto ja korvattu paksuseinämäisillä alumiiniholkeilla. Kilkatus vähenee.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #3 : Helmikuu 20, 2019, 23:44:01 ip »
Lainaus
Toteutettu keinuvipuakseleiden päittäisjousten poisto ja korvattu paksuseinämäisillä alumiiniholkeilla. Kilkatus vähenee.
Kyllä vaan. Onko tästä muuta hyötyä? Ainakaan minkäänlaista kulumaa en ole havainnut +20tkm:n aikana - Olen jatkanut Valvoline VR1 Racing 20W-50 käyttöä edellisen omistajan suosituksesta.
Lainaus
...Lyhempi varsi tönärin puolella...
Kiitoksia. Tämäkin pitää tarkista/mitata -  Saatuani huohotuksen toimimaan, joka mahdollisti käyttämään koko kierrosluku aluetta, niin jo perstuntumalla tunsin, että kone ei voi olla vakio...

T,
Jukka


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2019, 12:59:57 ip »
Käydessään viime talvena Pekka mittasi LM1:n nokka-akselin - tulos vahvisti tuntemukseni.
Pyörään asennettu nokka on lähellä nykyisin saatavaa Racecon SS2:sta - suurimpana erona on aikasempi avautuminen.

Tämä, jo aikoinaan asennettu, on todennäköisesti 1970-l:n kisapyörissä käytettyjä nokkia. Toimii hienosti, paitsi tyhjäkäynnillä, joka vaatii turhan suuren suuttimen, jolloin terävyys alhaalla kärsii - asia on työn alla.

Hyllyssä ollut alkuperäinen LMIV:n vauhtipyörä ja starttikehä lähtivät Pekan matkaan...



T,
Jukka

Ps. Muokkaus=korjauksia.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2019, 19:23:48 ip kirjoittanut FOT »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2019, 13:15:46 ip »
Onko tuo nokka tehty uudesta aihiosta, vai hiomalla vakiosta? Eli onko perusympyrää hiottu pienemmäksi?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2019, 17:55:44 ip »
Lainaus
...tehty uudesta aihiosta...
Luulisin näin. Guzzin tehtaalla valmistettiin myös kisaosia. Moto Italian kautta sain aikoinaan mm. tehtaan kisa pakoputkiston.

...750 Sport Telaio Rossojen moottorit kasattiin aikoinaan tehtaalla "valikoiduista" osista - aikakautensa blueprinttausta...

Lastua on jo irronnut...


T,
Jukka

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2019, 19:43:29 ip »
Kelpais, nimittäin tuollainen nokka. Tai blanco aihio. On kyllä hyviä osia sulla.
Mulla olis yksi kunnostusta vaativa RAM. Pitäisi tutustua aiheeseen lähemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2019, 15:50:34 ip »
Gmiehen viisitoistavuotta sitten entisöimän LM1:n museopyörä status on tarkoitus säilyttää.
Tämän vuoksi päädyin kevennettyyn alkuperäiseen kytkimeen.

Pekan käsittelyssä, lopuksi myös tasapainoitettu, paketti keveni 2,6kg!


Toisen projektin vuoksi kevennetyn kytkimen asentaminen jäi viime vuonna...

T,
Jukka

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #9 : Helmikuu 23, 2019, 18:20:40 ip »
Laittakaapas kypärän alle pyörimään ajatus, että kun nyt, muutkin kuin Jukka, rakennatte näitä "spesiaaleja", niin sitten varmaan tuotte näytille ja "kuulolle" ;D nuo Guzzit kaikkien muidenkin guzzistien iloksi Moto Guzzin täyttäessä 100v reilun kahden vuoden kuluttua! Ajan ja paikan varmaan järjestää tuleva Gruppon hallitus. Tämä tsemppinä rakentelulle!

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #10 : Helmikuu 23, 2019, 18:34:13 ip »
Laitetaan korvan taa tämä rakentelukohteiden julkituonti.
Tarvitsisin, itseni lisäksi, muutaman ajokortillisen tuomaan pyöriäni paikalle. Toki voin tuoda niistä osan peräkärrylläkin. Tulee halvemmaksi kun ei tarvitse ottaa vakuutusta kaikille.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #11 : Helmikuu 23, 2019, 19:50:28 ip »
Lainaus
...varmaan tuotte näytille ja "kuulolle" ;D nuo Guzzit kaikkien muidenkin guzzistien iloksi Moto Guzzin täyttäessä 100v...
Toki, hieno idea - meillä on täällä Suomessa niin paljon muitakin hienoja Guzzeja...

Oma kalustoni on hommattu käytettäväksi - nähtävillä tien päällä ja kokoontumissa.

T,
Jukka

Ps. Tämä, käytännössä uusi, ensiluokkainen kaunokainen on ollut / on edelleenkin täällä Suomessa myytävänä!?!?




FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #12 : Helmikuu 24, 2019, 19:36:24 ip »
Ennen joulua näytti siltä, että kytkimen vaihto jäisi kevään ja/tai alkukesän sadepäiville, mutta onneksi KG oli saanut oman kalustonsa ajoissa valmiiksi tulevalle kaudelle ja valitteli tekemisen puutetta...

Osaavissa käsissä homma hoitui. Olipa outoa seurata sivusta. Kiitos yhteydenpidon, pysyin hienosti kartalla.

Tarvittaessa asennuksesta ym. tarkemmin - viimeistään koeajon jälkeen...

Savut ottaessa kevyt kytkin tuntui hyvältä - kuulemma.

T,
Jukka


klassikko

  • Viestejä: 199
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #13 : Lokakuu 01, 2019, 10:02:27 ap »
Tervehdys, huvin vuoksi muistelin aiempia kirjoituksia Le mans ykkösten ja V7 sporttien määristä.
Mutta samalla löysin tämän aiheen.
KYSYMYS! Onko tuo kuvan sportti vielä jouten / missä se on nykyisin?

Onkohan pyöriä maailmalta tullut aiempien keskusteluiden jälkeen lisää?

Tilastoissa aiemmin ollut 24 kpl Le mans 1 ja 2 mallia kuulostaa omaan korvaani todella suurelta.
(kakkosiahan oman tuntuman mukaan ei ole niinkään paljoa näkynyt kuin ykkösiä?)
 
Vmpk luetteloinnit koki harmillisen inflaation kun ne siirtyi nettiin! Siellä on Le mans ykkösiä: 4kpl 76 sia, yksi 77 ja yksi 78
 

Noiden V7 Sporttien määrä lienee suht siinä alle kymmenessä. (8kpl?)

Aika-ajoin tosi harvakseltaan niitä on ruotsin Blocketissa ollut tarjolla, Le mans ykkösiä en ole sillä nähnyt!)

Täältä savonlinnasta alkaa valua klassikkopyöriä ja koneita ulkomaille.. miten muualla?
Missä iskussa Jukan pyörä on tällähetkellä? Kerroppa samantien muutkin muutokset
Onko sitä jo penkitettykin?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: 1977 Moto Guzzi 850 Le Mans Mk1 Series 2
« Vastaus #14 : Lokakuu 01, 2019, 16:31:32 ip »
Lainaus
KYSYMYS! Onko tuo kuvan sportti vielä jouten / missä se on nykyisin?
Todennäköisesti / Imatralla - laitoin omistajalle viestin.

Lainaus
Onkohan pyöriä maailmalta tullut aiempien keskusteluiden jälkeen lisää?
"Some people say that there are more LM1's today than the factory ever built !"

Alkuperäisiä LM1:ä ei Suomessa ole kovinkaan monta. Useita LM2:a muutettu 1:n näköisiksi - myös muita malleja.
Useat mobile.de ja carandclassic.co.uk sivuilla myytävät LM1:set ovat hyvin kaukana alkuperäisestä yli 10t€:n hintapyynnistä huolimatta!
http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/gb_en_technical_moto-guzzi-frame-numbers.htm

V7 Sporteista yllä olevan kuvan pyörän omistaja tietää enemmän.

Lainaus
Missä iskussa Jukan pyörä on tällähetkellä? Kerroppa samantien muutkin muutokset

Erinomaisessa.Pyörää on luultu jopa uudeksi, vaikka se on suurimmaksi osin täysin alkuperäinen, myös maaleiltaan.

Moottorissa 70-l tehdyt muutokset:
Nokka, keinuvivusto, tasapainoitus, imupuolen viimeistely ja Lafranconi Competizione putket.
Minun aikana: Vauhtipyörän ja starttikehän kevennys ja tasapainoitus, huohotus.
Huom. Kärjet edelleen käytössä.

Käytössä "uudet" Dellorto PHF-36 kaasuttimet - ehjät alkuperäiset hyllyssä. Imukartioiden tilalla on olosuhteiden vuoksi yleensä käytössä, joko KN- tai Unifilter ilmansuodattimet.

Keulaan lisätty jo 70-l "mummorauta" ja minun toimesta uudet FAC-vaimennin patruunat ja taakse alkuperäisen näköiset Bilsteinit - alkuperäiset tallessa.

Agostinin jalkatappisarjalla, jota on ollut saatavilla 70/80-l vaihteesta, vaihteiston on saanut toimimaan täsmällisemmin ja ajoasennon sopivaksi.

Ehjä alkuperäinen satula huilaa hyllyllä ja käytössä on identtinen mutta kova uustuotanto kampe.

Pekan tekemä ja KG.n asentama kevennetty vauhtipyörä/starttikehä/kytkin paketti viimeisteli moottorin ominaisuudet. Kierrosherkkyyden ja nokan luonteen vuoksi nykyisin pitää varoa, ettei kierrokset karkaa yli kahdeksan tuhannen.
Keventynyt pyörivä massa paransi myös oleellisesti vaihteiston toimintaa.

Penkitystä ei ole tehty. Perstuntumalla olen säädöissä edennyt, kuten aiemmin kilpapyörienkin kanssa.
Hyvin tällä pysyy uusienkin pyörien matkassa, mikäli mutkia riittää.

Pyörä on kuitenkin hyvin lähellä alkuperäistä, varsinkin ulkoisesti, täyttäen museoajoneuvo statuksen, myös tehtaan CERTIFICATO D´ORIGINE sisältyy asiapaperikansioon.
Kaikki alkuperäiset osat ovat tallessa - viimeisen puuttuvan sain menneen kesän Bella Italiassa.

Hiljalleen olen myös pyörän mukana tullutta laajaa alkuperäistä varaosa lajitelmaa kartuttanut. Aprilia-umpio, Magneti Marelli mekaaniset releet, Bosch-lataussäädin alkuperäisessä pakkauksessaan ovat esimerkkejä osista, joita ei enää valmisteta ja joita on vuosi vuodelta vaikeampi löytää, varsinkin järkevään hintaan.

Siinä oleellisimmat.


T,
Jukka