Kirjoittaja Aihe: Isolohkon öljynpaineanturi  (Luettu 16462 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #45 : Marraskuu 26, 2018, 21:11:54 ip »
Kävin erittäin suomalaisessa ja vuosikymmenet toimineessa autotarvikeliikkeessä.
Sieltä ostin kohtuulliseen hintaa muutaman öljynpaineanturin joissa sopiva kynnyspaine.
Samalla sain mukaani muutaman kumisuojan jolla anturin saa suojattua pysyvästi.
Pitää vain tehdä pieni sovitinjohto. Tinausta ja kutistesukkahommia huomiseksi.
http://www.motomatti.fi/2018/11/oljynpaineanturiostoksilla.html

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #46 : Marraskuu 27, 2018, 18:07:45 ip »
Nyt juttu on täydellinen. Pikku muutostyöt on tehty tarvikeantureihin.
Mukana kuvissa käytännön painekytkimen vaihto.
http://www.motomatti.fi/2018/11/oljynpaineanturiostoksilla.html

isobreva

  • Viestejä: 68
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #47 : Joulukuu 16, 2018, 13:41:06 ip »
 :)
Vuosikymmenten myötä on tullut havaittua eräs ilmiö öljynpainevalon anturin toiminnan suhteen.
Monessa näkemässäni pyörässä se ei ole toiminut lainkaan. Omistaja, useassa tapauksessa, ei ole huomannut koko asiaa tai ei vain välitä tai ei ole tietoinen miksi valo pysyy sammuksissa aina.

Öljynpainvalohan ei pala kuin hetken silloin kun laitetaan virta päälle ja starttinappia painaessa se sammuu välittömästi kun moottori käynnistyy.  Kaikkina aikoina kun valo ei pala, paitsi sen sekunnin kun ei vielä ole startattu, on toiminta normaalia. Koko ajan pimeänä oleva valo on epänormaalia toimintaa.

Syitä tähän että valo ei loista voi olla kolmea sorttia: merkkivalon polttimo palanut, virtapiiri ei ole kunnossa tai anturi on vikaantunut.
Kaikki vaihtoehdot ovat helposti testattavia.
Jos testin tulokseksi tulee että anturi on vioittunut niin vaihdetaan anturi. Jos polttimo ei testatessa syty niin se vaihdetaan. Muut ovat virtapiirivikoja eli katsotaan tuleeko merkivalon kantaan virtaa ja johtaako merkkivalolta anturille menevä johdin sähköä.

Ylivoimaisesti useimmiten on anturi vioittunut. Se voi tapahtua ajon aikana ja saattaa säikäyttää kun valo loistaa mittaristossa. Päässä vilisee kysymyksiä siitä kuinka kauan valo on palanut, onko syntynyt vakavia vaurioita ja miten pitäisi toimia?

Viimeiseen ajatukseen on ainakin vastaus selvä: valon sytyttyä välittömästi tappokatkaisimen käyttö. (Ei siis virta-avaimen kääntö sillä silloin menetetään useimmissa tapauksissa esimerkiksi valojen toiminta.) Vilkku päälle ja rullaus kytkin pohjassa tien reunaan.

Sama juttu kun pyörä käynnistetään: öljynpainevalon jääminen palamaan on merkki viasta. Moottori sammutetaan.

Silloin kun öljynpainevalo ei ole toiminut lainkaan se ei kykene ilmaisemaan vikatilaa.

Kerrottakoon että öljynpaineen puute johtaa vakavaan moottorivaurioon varsin nopeasti. Se voi kertoa myös öljyn vähyydestä. Esimerkiksi kovassa kiihdytyksessä öljynpainevalo saattaa silloin vilahtaa.

Useasti öljynvaihdon yhteydessä ensimmäistä kertaa käynnistäessä voi olla että öljynpainevalo palaa jatkuvasti. Silloin ei ole kaikki kunnossa. Jos taas käy niin että öljynpainevalo sammuu käynnistyksen jälkeen on homma ok paitsi jos se ei syty tappokatkaisijalla sammuettaessa noin kymmenen sekunnin kuluessa vaan jää pimeäksi on syytä epäillä anturin toimintaa.

Tästä saisi pidemmänkin jutun mutta tässä jotain perusjuttua aiheesta.

Tässä isolohkoisen anturin vaihtojuttu.
http://www.motomatti.fi/2018/10/v10-centauro-oljynpainevalon-anturin.html
En Itsekään oikein tiedä kuinka suhtautua öljynpaineanturin ilmoittamaan varoitukseen. Sa kun antaa varoituksen ja on antamatta. Mielenkiintoisinta on se, että kun virrat laittaa päälle eikä kone toiminnassa, niin lamppu hohtaa punaista, virrat pois ja päälle niin punapipo ei välkehdi.
Tankkia ei viitsinyt poistaa, mutta kun pitkällä ruuvarilla anturin nipukkaa roplas, niin jonniin aikaa häiriöilmiö oli pois näkyvistä.
Keväällä sitten tarkemmin tsekataan.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #48 : Joulukuu 16, 2018, 14:04:24 ip »
Kahta mahdollista vikaa voi tutkia: onko painekytkimeen tulevan johtimen liitin väljä tai hapettunut tai sen johto on huonosti kiinni ja toinen on vika itse painekytkimessä. Tuo ruuvarilla tökkiminen kun ei sulje kumpaakaan vaivaa pois. Jos virrat päällä ollessa tökkää irrotetun johtimen liittimen johonkin paljaaseen rungon tai moottorin metallipintaan niin öljynpainevalon pitäisi syttyä.