Kirjoittaja Aihe: Isolohkon öljynpaineanturi  (Luettu 16456 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Isolohkon öljynpaineanturi
« : Lokakuu 21, 2018, 14:53:40 ip »
Vuosikymmenten myötä on tullut havaittua eräs ilmiö öljynpainevalon anturin toiminnan suhteen.
Monessa näkemässäni pyörässä se ei ole toiminut lainkaan. Omistaja, useassa tapauksessa, ei ole huomannut koko asiaa tai ei vain välitä tai ei ole tietoinen miksi valo pysyy sammuksissa aina.

Öljynpainvalohan ei pala kuin hetken silloin kun laitetaan virta päälle ja starttinappia painaessa se sammuu välittömästi kun moottori käynnistyy.  Kaikkina aikoina kun valo ei pala, paitsi sen sekunnin kun ei vielä ole startattu, on toiminta normaalia. Koko ajan pimeänä oleva valo on epänormaalia toimintaa.

Syitä tähän että valo ei loista voi olla kolmea sorttia: merkkivalon polttimo palanut, virtapiiri ei ole kunnossa tai anturi on vikaantunut.
Kaikki vaihtoehdot ovat helposti testattavia.
Jos testin tulokseksi tulee että anturi on vioittunut niin vaihdetaan anturi. Jos polttimo ei testatessa syty niin se vaihdetaan. Muut ovat virtapiirivikoja eli katsotaan tuleeko merkivalon kantaan virtaa ja johtaako merkkivalolta anturille menevä johdin sähköä.

Ylivoimaisesti useimmiten on anturi vioittunut. Se voi tapahtua ajon aikana ja saattaa säikäyttää kun valo loistaa mittaristossa. Päässä vilisee kysymyksiä siitä kuinka kauan valo on palanut, onko syntynyt vakavia vaurioita ja miten pitäisi toimia?

Viimeiseen ajatukseen on ainakin vastaus selvä: valon sytyttyä välittömästi tappokatkaisimen käyttö. (Ei siis virta-avaimen kääntö sillä silloin menetetään useimmissa tapauksissa esimerkiksi valojen toiminta.) Vilkku päälle ja rullaus kytkin pohjassa tien reunaan.

Sama juttu kun pyörä käynnistetään: öljynpainevalon jääminen palamaan on merkki viasta. Moottori sammutetaan.

Silloin kun öljynpainevalo ei ole toiminut lainkaan se ei kykene ilmaisemaan vikatilaa.

Kerrottakoon että öljynpaineen puute johtaa vakavaan moottorivaurioon varsin nopeasti. Se voi kertoa myös öljyn vähyydestä. Esimerkiksi kovassa kiihdytyksessä öljynpainevalo saattaa silloin vilahtaa.

Useasti öljynvaihdon yhteydessä ensimmäistä kertaa käynnistäessä voi olla että öljynpainevalo palaa jatkuvasti. Silloin ei ole kaikki kunnossa. Jos taas käy niin että öljynpainevalo sammuu käynnistyksen jälkeen on homma ok paitsi jos se ei syty tappokatkaisijalla sammuettaessa noin kymmenen sekunnin kuluessa vaan jää pimeäksi on syytä epäillä anturin toimintaa.

Tästä saisi pidemmänkin jutun mutta tässä jotain perusjuttua aiheesta.

Tässä isolohkoisen anturin vaihtojuttu.
http://www.motomatti.fi/2018/10/v10-centauro-oljynpainevalon-anturin.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #1 : Lokakuu 21, 2018, 16:33:20 ip »
En ymmärrä, miten joku voisi jättää huomiotta öljynpainevalon syttymättömyyden. Kuitenkin sen syttyminen ja sammumisen seuraaminen kuuluu ajoon lähtö rutiineihin. Kaikissa ajoneuvoissa. Traktorissani on vain mittari moottorin kupeella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #2 : Lokakuu 21, 2018, 16:51:03 ip »
Heillä joilla on öljynpainemittari ovat asian suhteen todennäköisesti "pelastettuja" ja siten tuntevat tekniikkaa hieman paremmin.

Osin kiinnostuksen puute öljynpaineen suhteen saattaa johtua japanilaisista pyöristä. Niitäkin on ollut käytössäni monta ja useimmissa ei ole lainkaan merkkivaloa tai muuta ilmaisinta öljynpaineelle. Ei sitä sitten ehkä osata kaivata niissäkään joissa sellainen "palvelu" olisi.

Öljynpaine ei ole kuitenkaan on/off-asia. Voi olla että sitä ei ole, on hiukan, sopivasti tai jos säätöventiili on jumissa niin paljon että tiivisteet pullahtelevat pois paikoiltaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #3 : Lokakuu 21, 2018, 20:59:49 ip »
Ylimääräiset mittarit ovat pahasta. Minkään mitta-arvon kyttääminen on tarpeetonta. Nopeusmittari on ihan ok, mutta muut ovat lähinnä ylimääräistä harhautusta olennaisesta.
Kadulla siis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2018, 21:42:33 ip »
Ylimääräiset mittarit ovat pahasta. Minkään mitta-arvon kyttääminen on tarpeetonta. Nopeusmittari on ihan ok, mutta muut ovat lähinnä ylimääräistä harhautusta olennaisesta.
Kadulla siis.

Samaa mieltä.
On melko turhaa kytätä jonkun arvon kymmenystä. Sitä painetta/lämpöä/volttia on tai ei ole.
Toku jos lähdetään desimaaleja kyttämään, niin pyörän sama omistaja voi nähdä tarkasta öljynpainemittarista 100 000 kilometrin matkalla paineen alenemista ja sitä kautta miettiä korjaustarvetta.

Erään Saksalaisen auton valmistajan lämpömittari näyttää 90 astetta, vaikka moottorin lämpötila on 65-100 astetta, koska kuljettajalle kuuluu informoida vain se, että kaikki on okei.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2018, 21:55:31 ip »
Nykypyörissä on mittareita usein yli tarpeen.
Ennen tiesi että bensaa on vähän kun täytyi kääntää varatankille. Se saattoi aiheuttaa äkillisen suunnan muutoksen.
Nopeusmittari lienee pakollinen varuste.
Moottori kertoo takamukseen ja kuuloelimeen missä mennään. Varvikelloa ei tule tuijoteltua.

Cali 1400:n mittareita on varsin paljon.
Kulutusmittari kertoo jo hyvissä ajoin kuinka paljon polttoainetta kuluu juuri sillä hetkellä ja paljonko sitä on kulunut ja sen perusteella voi katsella navista että missä saakka reitillä tai jollakin muulla reittivaihtoehdolla on seuraava tankkausmahdollisuus. Antaa ikään kuin varmuutta reitin valintaan. Samalla reissulla kun voi kulua kymmenenkin tankillista tai jopa enemmän. Vaikuttaa merkittävästi reitin valintaan oudolla seudulla. Että tietynlaista ennakoitavuutta eräät mittarit tuovat. Arvostan tätä toimintoa paljon. Lyhyemmilläkin taipaleilla mutta erityisesti paikoissa tai seudulla joissa en ole käynyt aikoihin tai en koskaan.

Uskokaa tai älkää mutta Suomessakin on jokunen paikka jossa en ole vielä käynyt noin taajamatasolla mutta niitä on vähemmän kuin niitä joissa olen käynyt. Silti tarvitsen homman helpottamiseksi mittaria tai kahta.

Tuossa on ehkä syy että nykyään tulee vähän pyörittyä Etelä-Suomessa. Se on koluttu. Myös Keski-Suomi on kokolailla käyty. Pohjosi-Karjalassa on joitain paikkoja joissa en ole käynyt kun taas Kainuussa ja siitä pohjoisemmaksi on tullut varsin pienetkin paikat katsastettua joihin edes jonkinlainen tie vie. Myös Ruija on likimain kokonaan matkailtu. Ennen japaninpyörällä siellä ajellessa piti pitää varakanisteria mukana. Nyt sitä ei ole juurikaan tarvittu kun on mittareita.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2018, 22:15:16 ip »
Ratalaite on eri asia. Siihen olen valinnut ainoastaan kierroslukumittarin. Tulpat korvissa ei erota kiertääkö kone 7500 vai 9000. Lukuarvolla on suuri vaikutus, ei vedä tai vetää. Tehokierrosalue on kapea ja sillä on pysyttävä. Lämpömittaria tai vapaavaloa en tarvitse. Tuntee näpeissä, jos kone alkaa lämmetä, veto heikkenee.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2018, 22:16:28 ip »
Miten myö jäätiin henkiin tai päästiin perille ennen digitaalia?
Tämäkin vielä! ! !

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2018, 22:48:34 ip »
Öljynpainemittaria jos haluaa niin voishan se olla jossain muuallakin kuin mittaritaulussa. Siinäkin taitaa olla semmonen juttu että kun riittävän lämpimiksi öljyt saa niin paine vähän alenee. Jonkun kymmenyksen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #9 : Lokakuu 22, 2018, 09:50:12 ap »
Öljynpainemittaria jos haluaa niin voishan se olla jossain muuallakin kuin mittaritaulussa. Siinäkin taitaa olla semmonen juttu että kun riittävän lämpimiksi öljyt saa niin paine vähän alenee. Jonkun kymmenyksen.
Alemmilla kierroksilla, Guzzin koneessa, paine vaihtelee kierrosluvun mukaan. Kun antaa kierroksia ei paine nouse enää säädettyä rajaa korkeammaksi mikäli paineensäädin toimii.
Lämpötila vaikuttaa öljyn pumppautuvuuteen. Lämmetessään öljy ohenee ja öljypumpun on sitä helpompi siirtää enemmän. Paine ei silti nouse koska ohut öljy pääsee voitelukohteisiin helpommin ja läpäisee voitelukohteet alhaisemmallakin paineella.

Amerikkalaisvalmisteissa tätä voiteluasiaa on tullut seurattua. Jonkin verran myös vanhojen brittien osalta. Monet em. pyörien kuljettajat katsovat öljysäiliön korkista että kiertääkö öljy koneen käynnistymisen jälkeen. Se ei kuitenkaan kerro voitelupaineesta mitään. Mutta koskaan en ole nähnyt Honda CB750 kuljettajan katsovan samaa asiaa vaikka ratkaisu on vastaavanlainen.

Yleensä ottaen Guzzin painevoitelujärjestelmä on varsin luotettava. Öljypumppukin vioittuu yleensä vain siksi että sen laakerointi hajoaa tai se on saanut sisäänsä muualta irronnutta metallia. Koska nokkaketju pyörittää myös öljypumppua ja jos sen laakeri on kulunut se vaikuttaa öljynpaineen lisäksi haitallisesti koko jakopään toimintaan. Sieltä jos kuluu ropinaa niin kannattaa katsoa.

Olen törmännyt myös kontrollifriikkeihin joiden pitää tietää kaikki asiat mitä pyörässä tapahtuu: lämpötila, öljynpaine ja vaihdenäyttö. Jälkimmäinen on turhake vaikkakin vakiona monessa mallissa eikä sen tieto ole ratkaiseva missään verrattuna kahteen edelliseen joita näyttöjä ei useinkaan ole lainkaan.
Tosin itselläni oli aluksi sopeutumisvaikeuksia kuusivaihteiseen....
Sama juttu kuusivaihteisen Ducatin kanssa aikoinaan.
Kummankaan kuudetta vaihdetta ei tarvita jos ajaa nopeusrajoituksia noudattaen, maassamme.

jukkak

  • Viestejä: 62
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2018, 10:51:45 ap »
Öljynpainemittaria jos haluaa niin voishan se olla jossain muuallakin kuin mittaritaulussa. Siinäkin taitaa olla semmonen juttu että kun riittävän lämpimiksi öljyt saa niin paine vähän alenee. Jonkun kymmenyksen.
Tästä muistuikin viime kesältä Tallinnassa iltapäiväruuhkassa +34 tunti koröttelyä ja öljynlämmöt +145 niin alkoi Brevakin vilkuttelemaan öljynpainevaloaan
asiai korjautui het kun pääsi ajamaan 300-400m pysähtymäyttä
Norge, Cali 3,

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #11 : Lokakuu 22, 2018, 11:42:38 ap »

Olen törmännyt myös kontrollifriikkeihin joiden pitää tietää kaikki asiat mitä pyörässä tapahtuu: lämpötila, öljynpaine ja vaihdenäyttö. Jälkimmäinen on turhake vaikkakin vakiona monessa mallissa eikä sen tieto ole ratkaiseva missään verrattuna kahteen edelliseen joita näyttöjä ei useinkaan ole lainkaan.
Mullahan ei oo kummassakaan pyörässä kierroslukumittaria enkä sellaista koe tarvitsevanikaan. Jos KTM:ään jonkun edellisen omistajan laittama vaihdenäyttö menisi pimeäksi niin tuskin näkisin vaivaa muuta kuin sen verran että nyppisin johdot pois. Eipä sitä Guzzissakaan oo kaivannut.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #12 : Lokakuu 22, 2018, 13:37:24 ip »
Ratalaite on eri asia. Siihen olen valinnut ainoastaan kierroslukumittarin. Tulpat korvissa ei erota kiertääkö kone 7500 vai 9000.
<snip>

Kyllä kierroslukumittari on OK katupyörässäkin, koska korvatulppia käytetään... ilman mittaria tulisi ajettua liian pienillä kieroksilla (varsinkin aloittelija).
Emeritus-guzzisti

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #13 : Lokakuu 22, 2018, 14:21:59 ip »
Tosin itselläni oli aluksi sopeutumisvaikeuksia kuusivaihteiseen....

Vihtiläiset tutkimukset ovat osoittaneet, että kuljettaja pystyy viisivaihteisesta luotettavasti sanomaan
mikä vaihde on päällä, mutta ei enää kuusivaihteisesta. Siinä menee selvästi aivokapasiteetin raja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Isolohkon öljynpaineanturi
« Vastaus #14 : Lokakuu 22, 2018, 14:34:10 ip »
Ratalaite on eri asia. Siihen olen valinnut ainoastaan kierroslukumittarin. Tulpat korvissa ei erota kiertääkö kone 7500 vai 9000.
<snip>

Kyllä kierroslukumittari on OK katupyörässäkin, koska korvatulppia käytetään... ilman mittaria tulisi ajettua liian pienillä kieroksilla (varsinkin aloittelija).

Ehkäpä aloittelija juu, mutta vähänkään pyörällään ajanut osannee valita sopivan vaihteen kullekin nopeudelle? Calissa esim alle satasen nopeuden ei tarvita vitosta ollenkaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.