Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 67067 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #165 : Tammikuu 20, 2019, 00:34:42 ap »
Jos mopedi kulkee täydet 40 tai lievästi välitettynä 50, niin 300km päivässä ei ole kovin mahdoton suoritus. Itte olen jokus ajaa jotkotellut samalle päivälle 300 kilometriä traktorilla, joka on kyllä aika puuduttava veto, mutta kun muistaa, että poikasena piti 12 tuntia ja päällekin jaksaa möyhentää peltoa lähes yhteen kyytiin, niin eihän sileällä tiellä ajelu ole edes raskasta.

Hyvän satulan kyllä vaatii tuommoinen 10 tunnin istunto ja mopedissa sellainen taitaa olla hiukka harvinaisuus. Sama juttu se on moottoripyörän kanssa. Huonolla satulalla ei viihdy 10 tuntia edes rautaperse.

Työ ja viihde erikseen. Nuorena joutui ajamaan pitkiä siivuja leikkuupuimurilla. Vähemmän maanteillä mutta sitäkin enemmän peltoja myöden. Kun kaste oli haihtunut aamulla niin siitä vain viljan leikkuuseen. Eväät mukana. Niin pitkään joka poutapäivä kuin aurinko laskeutui kuin kastekin. Elokuussa pidempään, syyskuussa vähän vähemmän.

Tunteja tuli paljon mutta oli paikatkin kipeät sillä silloin ei ollut tehostimia ohjauslaitteissa eikä paljon muuallakaan. Mutta tykkäsin puimisesta ja siitä sai pientä korvausta. Oli mukava lähteä Tampereelle diskoon kun oli omaa rahaa eikä tarvinnut torilla pyöriä kuten muut kollit.

Toki mopollakin tuli ajettua aiemmin 15v. Eräänä kesäkuun lauantaina lähdin, hankkimani kartan mukaan, liki tuliterällä Sportilla länteen Ylöjärveltä. Neljä - viisi tuntia niin olin Pohjanlahden rannassa pikkuteitä. Sitten takaisin. Kotona kerroin että kävin meren rannassa mutta kukaan ei uskonut. Kerkesin kuumaan saunaan. Lievitti rasituksia.

Nykyään, nykykalustolla, tuo reissu olisi vain kahvilakäynti täältä Tampereelta katsellen.
Nykyisinkin lähden mielelläni reissuun auringon nousun aikoihin. Puolelta päivin on jo aika kaukana...

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #166 : Tammikuu 20, 2019, 18:00:23 ip »
Joo, myös eräs kaverini on ajanut parikin Lapin reissua Tunturillaan. Peräkärry perässä. Myös Itä-Suomen reissuja. Peräkärry on itseasiassa viimeisimmältä iteraatioltaan asuntovaunu. Omaa autoa hänellä ei itse asiassa taida ollakaan. Joutui viime kesänä vakavaan moottoripyöräonnettomuuteen, niin meni lantio säpäleiksi. Veikkaan, että paikkojen taas kestäessä, Tunturi lähtee liikkeelle.
Näistä mopomiehistä toinen nikkaroi justiinsa peräkärryä. Kahta saman tien. Tai se on oikeastaan sellainen pieni vaunu. Helkkarin nätiltä näytti se aihio. Levysepältä syntyy.

Nuo vanhat pappikset, ja miksei muutkin mopot, ovat uskomattomia laitteita kestämään ja niiden selästä rakennettiin pitkälti sodanjälkeinen Suomi tänne digiaikaan. Moottorisaha repussa. Hatunnosto mopoille sekä kuskeille.

Melkoisia Nobby Clarkeja ovat myös nämä nykyiset mopoharrastajat. Tuunaavat ja valavat osia jos niitä ei rompetoreilta löydy. Eivät päästä laitteitaan ikinä kuolemaan. Ainakaan omana aikanaan.

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #167 : Tammikuu 21, 2019, 09:31:41 ap »
Tuli tästä mieleen että yllättävän paljon pyytävät rompetoreilla joistain vanhoista kiinnileikanneista moponmännistä. Ihan tuota pappatunturiosastoa. Tai en minä ainakaan kymppiä maksaisi, olettaisin että uusiakin saa samaan hintaan.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #168 : Tammikuu 21, 2019, 11:59:48 ap »
Tuo edellä mainitsemani pappisnikkari on näyttänyt joskus minulle niitä uusiotuotanto mäntiä ja jostain syystä ne on aika lailla päin persettä tehtyjä orkkiksiin nähden. Helman aukko 6 mm korkeampi. Aukesi siis osittain jo imutahdin aikana. Vääntö jää niillä olemattomaksi.

Se voi selittää niiden orkkisten kovan hinnan. Niitä ne lajin harrastajat metsästivät vielä joku aika sitten. Nyt saa kuulemma taas ihan laadukasta uutta kamaa, siis mäntiä,  sopuhinnalla.

Itselläni on -71 vuoden Tunturi Sport ja aika vaatimaton teho -67 Pappikseen nähden. Pikkuisen epäilen, että siinä voi olla juuri tuollainen huonohelmainen mäntä. Repari tehty mopolle juuri niihin aikoihin kun niitä oli liikkeellä. Pitää ottaa kone auki ja tarkistaa. Keväämmällä ...

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #169 : Tammikuu 21, 2019, 13:40:57 ip »
Jaa siis pakopuolen helma lyhyempi että pakoaukko aukeaa männän ollessa ylhäällä? Vai laelta matalampia? Aikamoista etten paremmin sano. Vaan tuskin kukaan oikeasti kiinnileikanneellakaan mitään tekee?

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #170 : Tammikuu 21, 2019, 14:19:38 ip »
Jep. Helmassa se ongelma. Näin kertoi tuo kamraatti joka on pyhittänyt viimeaikaisen elämänsä mopoille. Eläkkeellä jo.
Kertoi myös mäntien pituuksissa noin yleisesti olevan jotain eroja.

Itselläni ei kokemuksia asiasta, mopojen rassaamiset kun jäivät nyt jo hämärälle 70-luvulle.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #171 : Tammikuu 21, 2019, 18:01:31 ip »
Edullisia ja oikean mittaisia mäntiä on saanut viimeisen kaksikymmentä vuotta, kun on vain ostanut oikeasta paikasta. Moni myyjä on vaan myynyt mäntiä "Tunturin" mäntänä, kun halkaisija ja tapin halkaisija on kohdannut. Esim Hollannista ja Saksasta saa laadukasta mäntää edullisesti. Ei tarvi haksahtaa kotimaisten jobbareitten kurjiin esityksiin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #172 : Tammikuu 21, 2019, 19:03:56 ip »
Jep. Luulenpa että tuossa kävi juuri noin. Joku oli hommannut erän epäkuranttia kamaa kun on kysyntää ja kauppa käy.
Tämä kaveri kertoi, että häntä ei ensin oikein uskottu alan harrastepiireissä kun kertoi asiasta, mutta nyt on "keltaiset laatikot" kadonneet rompetoreilta.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #173 : Maaliskuu 30, 2019, 17:44:37 ip »

Palataampa astialle... pari lenkkiä tehty ja toinen jo vakuutti...kävi kuin Singer  ;D . Mutta voisi kuvailla käynnistyksen alkutahteja " vaikeuksien kautta voittoon" harjoitteluksi. Pari akullista tyhjensin starttaamalla ennenkuin käsityskykyni riitti simppeliin vikaan. Tulppien kastuminen ja huolimaton puhdistaminen.  Kyllä sapetti.  Onneksi oli varatulpat ennenkuin purin kaasarit ja sytytysjärjestelmän.  Huolellinen puhdistus ja kuumailmapuhallin vasta antoi syksyllä 10 km ajetulle uusille tulpille uuden elämän.
Mutta kysymys. Onko yläkolmiossa muilla ohjainkannattimien kiinnitykseen kahdet reijät peräkkäin ja kummissa reijissä teidän 850 GT:n kiinnitykset ovat?  Minulla on etummaisissa ja mietin onko ohjaus jotenkin herkempi silloin ...ainakin tuntuu siltä.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #174 : Maaliskuu 31, 2019, 18:47:52 ip »
Tulpissa on isoja eroja sen suhteen miten ne kestää kastumista. En muista miten päin se meni, kun meillä oli crossi Honda ja jos sen yliryypytti niin samalla tulpalla sitä ei saanut enää käyntiin. Sitten vaihdettiin lämpöarvoa ja siihe loppui jatkuva tulppien vaihtaminen. Ralliautomiehet tuon ainakin osaa selittää miten se oikein menee.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #175 : Maaliskuu 31, 2019, 20:39:13 ip »
Mulla on lähes aina ollut käytössä NGK:t. Viime kesänä vaihdoin tuohon japsiin neljä uutta NGK:ta, joista jo viikon kuluessa oli kaksi pimentynyt. Aiemmin ei ole 15 vuoden aikana hajonnut yhtäkään. Kaveri vaihtoi tuutti-Hondaansa myös uudet NGK:t, jotka pimenivät yksitellen kaikki.

Että saattoi tulppatehtaalla olla jotain laatuongelmaa. Tilasi netin kautta Densot joiden kanssa ei ole ongelmia sitten ollut.
Vielä yksi GT, kiitos.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #176 : Maaliskuu 31, 2019, 21:55:14 ip »

Katselin Densoja NGK BR7ES :n tilalle  eli luultavasti W22ESR-U malli.  Ohjekirjassa mainita lämpöarvo 225, kierre 14 x 1,25 ja kärkiväli 0.6 mm.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #177 : Huhtikuu 03, 2019, 18:35:12 ip »

Tänään  RVS:t  850 GT:n moottoriin.  Katsotaan vaikuttaako mihinkään.  Saatan pistää vaihdelaatikkoonkin myöhemmin , mutta ohjeen mukaan ei saa laittaa jos on molykotea joukossa .  

Tiedä häntä ?
Mr
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2019, 20:10:30 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #178 : Huhtikuu 03, 2019, 23:10:08 ip »

Tänään  RVS:t  850 GT:n moottoriin.  Katsotaan vaikuttaako mihinkään.  Saatan pistää vaihdelaatikkoonkin myöhemmin , mutta ohjeen mukaan ei saa laittaa jos on molykotea joukossa .  

Tiedä häntä ?
Mr

Taitaa olla niin että RVS ei vaikuta kun on muuta ainetta.
Molykote pyrkii estämään metallisen kosketuksen jota RVS tarvitsee toimiakseen. Eivät siis kumoa toistensa vaikutusta mutta toinen menee hukkaan.

Kuten RVS:n ohjeistuksessa kerrotaan tarvitaan rautametallien kesken kosketus joka on huono eli tuottaa lämpöä. Lämpö on se asia mikä saa RVS:n reagoimaan raudan (teräksen) kanssa siten että kitkan vaikutuksesta syntyy keraaminen rajapinta joka on liukas ja luja. RVS ei siis poista vikoja mutta hidastaa tai estää kulumista. Tapauskohtaista.

Edellä oleva on RVS:n mainospuheista. Käytännössä vikapaikkaan, oman kokemukseni perusteella, oikeasti syntyy liukas pinta joka vaikuttaa kestävän varsin hyvin. Olen purkanut rakenteita joissa aine on vaikuttanut. Havainnon voi tehdä paljaalla silmällä.

Ainakin autoni dieselmoottori on oikein reipas ja käy nätimmällä äänellä kuin aiemmin. Vaikka ei siinä mitään vikaa ollutkaan. Uudehko mottoripyöränikin kulkee köykäisesti kun koneessa on kesän ollut RVS. Tulevalle suvelle laitoin myös perään ja vaihteistoon RVS:n. Vaikutuksia odotellessa...

Muitakin keinoja on: Centauron vaihteistossa on ollut vuosikymmenen hieman arvokkaampi öljy joka estää metallisen kosketuksen. Samoin perävaihteessa. RedLine "marjapuuro". Moottorissa mineraaliöljyn seassa RVS. Käy ja kulkee vähillä mekaanisilla äänillä. Valitettavasti RVS ei auta alumiiniin jota V10-koneen jakopäässä käytetään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #179 : Huhtikuu 04, 2019, 08:03:34 ap »
Toimivassa moottorissa ei pitäisi kovin herkästi olla metallisia kosketuksia muualla, kuin keinuvipujen ja venttiilien kohdatessa. Muualla pyörivässä koneessa välissä on jonkinlainen öljykalvo. On toki venttiilin päässäkin, mutta siinä lienee toimivan moottorin kovin pintapaine.
Hyvä pyörä, parempi mieli.