Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 67035 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #120 : Marraskuu 26, 2018, 21:02:41 ip »
Että muillekin tulee selväksi niin GT:ssä kuten muissakin varhaisissa V7-malleissa on virrajakaja sen perimmäisessä tarkoituksessa. Myös kondensaattoreita tarvitaan vain yksi. Samoin vain yksi sytytyspuola.
Myöhemmin tuli kaksikärkinen sytytys joka ei tarvitse perinteistä virranjakajaa. Kannessa ei ole nastoja ja hiiltä eikä akselilla pyörijää. Sellainen ero. Molemmissa on keskipakosäädin.

Molemmissa systytyssysteemeissä on omat omituisuutensa mutta GT:n virranjakajassa kun on vain yksi kärkipari ja jakajan kansi pyörijöineen niin molempien tulppien kipinän ajoitus tulee kuntoon yhdellä säädöllä. Kun taas uudemmissa kärkisytytteisissä on enemmän säädettävää kuten kaksi kärkivälystä ja niille ajoitukset. Toinen kärkipari on kärkilevyssä kiinteästi mutta toista voi siirtää kärkilevyn suhteen.

Kosketuskulma on astelukuna ilmaistu toiminta-arvo jota mitataan yleensä sähköisellä mittarilla. Se on se astemäärä jonka ajan katkojan kärjet ovat sulkeutuneina. Ulkoa en muista GT:n kosketuskulman arvoa mutta korjaamokirjassa se todennäköisesti mainitaan. Kosketuskulma on samalla se aika kun sytytyspuola latautuu ja kärkien auetessa sieltä lähtee korkeajännite sytytystulppaan.

Kärkien viilailu tai hionta on tarkkaa puuhaa. Ensinnäkin niistä pitää tulla pinnaltaan ehdottoman suorat ja ja samassa asennossa vastapuolensa kanssa.

Kärkien viilailijoille voin antaa ohjeen: Hienosta hiomakankaasta otetaan pala joka käännetään kaksinkerroin niin että hiekkapinta on ulkopuolella. Sitä ei sinällään kannata laittaa kärkien väliin vaan pitää olla tuki taitoksen sisällä kuten välysmitta tai se pieni kälkiviila. Vinoon ei passaa hioa ja kankaan on oltava kireällä hioessa että syntyy kaksi samansuuntaista pintaa.
Viimeksi hiomakangas käännetään toisinpäin eli kangaspinta ulospäin ja laitetaan uudelleen ihan sinällään kärkien väliin ja ollaan hetki hiovinaan. Lähtee ne mahdolliset murut pois. Itselläni taisi olla sama hiomakankaan pala koko GT-historiani ajan käytössä. GT:ssä kun on kunnolliset työkalukotelot.

Jos kärkien välissä kipinöi (Sitä ei näe GT:ssä) johtuu se joko huonoista kärjistä mutta voi johtua kondensaattoristakin. Itse olen säästynyt kondensaattorien vaihtamiselta mutta monilla niitä tuntuu kuluvan kovastikin. Kondensaattorin maadoitus pitää olla kunnossa.

Taloudessani on edelleenkin kaksi kärkisytytteistä moottoripyörää. Pysyy totuudessa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #121 : Marraskuu 26, 2018, 22:03:09 ip »
Uudempien kaksikärkisten hankaluuksia lisää vielä sekalaatuiset tarvikekärjet. Voi olla kiinnitysrei'issä sen verran heittoa, ettei ilman reikein viilaamista saa säätöjä pariksi. Senkin kannalta olisi mukava, kun olisi kärjetön systeemi. Toisaalta, hyvin säädettynä ei tarvi kyllä rassatakaan, toimii hienosti ja minimaalisella huollolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #122 : Marraskuu 27, 2018, 12:52:13 ip »
Uudempien kaksikärkisten hankaluuksia lisää vielä sekalaatuiset tarvikekärjet. Voi olla kiinnitysrei'issä sen verran heittoa, ettei ilman reikein viilaamista saa säätöjä pariksi. Senkin kannalta olisi mukava, kun olisi kärjetön systeemi. Toisaalta, hyvin säädettynä ei tarvi kyllä rassatakaan, toimii hienosti ja minimaalisella huollolla.

Taannoiselle reissulle lähdin California Adamantilla, tietoisesti vanhoilla kärjillä. mutta otin tarvikekärkisetin mukaan ja kun olin mahdollisimman kaukana kotoa ja alueella jossa ei helposti löytyisi asiaan apua niin eiköhän toinen pytty ruvennut pätkimään. Väliaikaissäädöllä pääsin majoituspaikan pihaan ja seuraavana aamuna, tukevan kala-aamiaisen jälkeen, lainasin majoituspaikasta jakkaran ja ryhdyin toimeen.

Purin pois molemmat kärjet ja sovittelin uudet paikoilleen. Oikean pytyn ajoitus meni kohdalleen mutta vasemman ei. Ero oli kärkiparissa. Jos laittoi vasemman ajoituksen kohdalleen niin säätövarat eivät riittäneet oikean puolen oikeaan sytytyshetkeen. Olisi tarvittu lisää työkaluja että olisi voinut sovittaa.

Päädyin laittamaan oikealle puolelle vanhan kärkiparin. Onneksi se oli se joka oli vielä joltisessakin kunnossa ja sain ajoituksen molemmille puolille kohdalleen. Tapauksesta on kohta viisi vuotta ja silloin asennettu kärkipari on toimessaan edelleenkin.

Tällä trikellä ei vuosittain tule kuin muutamia tuhansia kilometrejä ajoa. Vähimmillään alta tuhat. Vähäajoisessa pyörässä kärjillä pärjää ihan kohtuullisesti.
Reissut usein tämän kaltaisia: http://www.motomatti.fi/2018/10/syksyinen-iltapaivaajelu.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #123 : Marraskuu 27, 2018, 13:32:55 ip »
Jep jep. Toinen mikä joskus tuli pikkulohkon kärkien vaihdon jälkeen, oli huomio kärkien sisäänajosta. Ei kyllä koskaan mopojen tai vanhojen autojen kanssa tullut vastaan että se liukupala kärjissä, joka siis juoksee aukovaa nokkaa myöten, voi kulua tai tyssääntyä ekojen satojen kilometrien aikana. Sen verran meni sienelle omasta, että ajoitus siirtyi. Haetutti silloin vikaa, oli täällä foorumillakin pohdittavana. Vika löytyi sitten vahingossa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #124 : Marraskuu 27, 2018, 14:25:42 ip »

Tuota viilaamista tuli harjoiteltua koulussa ja kaksitahtisten kanssa 70 ja 80-luvulla. Ei tullut uusia paljon ostettua.

Kertynyttä hankintalistaa olen jakanut tarpeellisten huolto- ja varaosatarvikkeisiin ja toisaalta ulkonäköä kohottaviin ( ei välttämättömiä) osiin.
Ensimmäiseen noin 120 eukua ja toiseen jos hankin noin 220 eli tuulilasi ja pakokäyrät . Pakokäyrissä näyttäisi olevan vaihtoehtona kromatut  tai rosteriset... harkitsen rosterisia kun hintaero ei ole kuin 10 euroa. Museopyörässä varmaan kuuluisi olla kromiset...
Toinen tuleva ongelma tulee olemaan penkin pohjalevy. Jouduin parsimaan takakiinnikkeitä ja vahvistaminen todella hankalaa. Todella pahasti päässyt ruostumaan ja korjauksia tehty monesti ja huolimattomasti.  Kun saisi uuden pohjalevyn !.  Tosin löysin jo satuloita hintaan noin 250 € joten jos ei itse kasaa niin ei paljon edullisemmaksi tule.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #125 : Joulukuu 10, 2018, 09:01:58 ap »
Ehkä pitäisi avata uusi säie otsikolla "Vielä yksi Moto Guzzi" mutta menköön tähän.

Viime viikolla Kustin kotiin polkemassa Il Falconessa oli tilastoa Guzzesta ja guzziharrastajista Suomessa Gruppon vinkkelistä. Pari tylyä lukua pisti silmääni.
90-luvulla syntyneitä jäseniä 1 kappale.
Vuoden 2018 mallin Guzzeja 1 kappale.

Ok, tiedän, että kaikki Guzzit ja guzzi-ihmiset eivä kuulu Gruppoon, mutta silti. Jotain tuo kertoo ....
Taannummeko perinnekerhoksi?  ???

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #126 : Joulukuu 10, 2018, 11:25:35 ap »

Mielenkiintoinen tilasto. . Vaikea uskoa että vain yksi uusi pyörä myyty tänä vuonna , tosin -60 ja -70 luvulla on myös vain muutamia.
Ikäjakauma on varmaan tyypillinen motoristien jakauma ja noista -80 ja - 90 lukulaista muista merkeistä saattaa tulla myöhemmin lisää Guzzisteja.... ainakin toivotaan.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #127 : Joulukuu 10, 2018, 13:12:06 ip »
Muutaman guzzistin tunnen jotka eivät ole Gruppon jäseniä.
Olen asiaa joiltakin kysynyt. Ainakin yksi vastaus oli "miksi". Selvitin sitten toimintaa, kokoontumisia, edunvalvontaa, alennuksia, nettisivuja, lehteä, ym. Sanoi ettei sellainen kiinnosta ja Guzzikin on vain hankittu ihan sattumalta.

Monelle vaikuttaa olevan kuitenkin tärkeää itse ajaminen eikä sen edellä mainitut "sivuvaikutukset". Kaikki eivät ole sosiaalisia eivätkä siten viihdy seurassa.

On myös Gruppon jäseniä jotka eivät omista Guzzia. Joskus on ehkä ollut Guzzi tai sitten jäsenyys on hankittu tukemaan Guzzin hankintaa pidemmällä aikavälillä.

Kun katsoo keskustelupalstan alariviltä läsnäolijoiden määrää niin useimmiten vieraita on enemmän läsnä kuin jäseniä.
Silloin kun nettisivuja perustettiin niin oli näkemyseroja siinä keiden sallitaan käydä sivuilla. Hallitus päätyi, esitykseni mukaan, tekemään kaikille avoimen sivuston. Tarkoittaa että kuka tahansa voi tulla lukemaan meidän kirjautuneiden jorinoita. Sitä en varmasti muista että oliko aluksi jonkinlainen koeaika avoimille sivuille. Juuri nytkin lukijoita on nelinkertainen määrä kuin kirjautuneita. Valistusta siis lähtee sekä hyvässä että pahassa.

Ainakin yhden taidan saada koukutetuksi jäseneksi sadekauden aikana.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #128 : Joulukuu 10, 2018, 13:44:49 ip »
"Silloin kun nettisivuja perustettiin niin oli näkemyseroja siinä keiden sallitaan käydä sivuilla. Hallitus päätyi, esitykseni mukaan, tekemään kaikille avoimen sivuston. Tarkoittaa että kuka tahansa voi tulla lukemaan meidän kirjautuneiden jorinoita. Sitä en varmasti muista että oliko aluksi jonkinlainen koeaika avoimille sivuille. Juuri nytkin lukijoita on nelinkertainen määrä kuin kirjautuneita. Valistusta siis lähtee sekä hyvässä että pahassa."   (motomatti)

Tuo on ollut hyvä päätös. Avoin meininki saattaa innostaa hankkimaan Guzzin.

Kuten on aiemminkin moneen kertaan puhuttu, niin koko moottoripyöräilyn harrastajakunta ukkoontuu ja myynti hiipuu. Ne jotka joutuivat 70-luvulla luopumaan pyörästään sen juhannuksen soputelttareissun seurauksena, ovat jo ostaneet unelmansa takaisin.
Uutta, moottoripyöräilyn aloittavaa nuorisoa on niukasti kauppojen ovilla ja uskon, että kenenkään haaveena ei ole Guzzi ekaksi pyöräksi. Guzziin päädytään kun on nähty kaikki, tai ainakin riittävästi kaikkea muuta.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #129 : Joulukuu 10, 2018, 14:51:27 ip »
En minäkään tarvitse ryhmän hyväksyntää ympärillä harrastukselleni tai varsin ole merkkiuskollinen, mutta silti olen Gruppon jäsen. Se vaan toimii näin minulla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #130 : Joulukuu 10, 2018, 21:45:16 ip »
Monelle vaikuttaa olevan kuitenkin tärkeää itse ajaminen eikä sen edellä mainitut "sivuvaikutukset". Kaikki eivät ole sosiaalisia eivätkä siten viihdy seurassa.
Täällä yksi. Tosin en pidä itseäni epäsosiaalisena. HD-aikoina pari kertaa kävin paikallisen chapterin kanssa ajelulla mutta tuntui pöljältä aikuisen miehen pöristellä porukalla johonkin kahville ::) Puhumattakaan vielä että liivit päällä...
Toki juttuseura muuten kelpaa mutta ajan mieluiten yksin.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #131 : Joulukuu 10, 2018, 22:28:22 ip »
Ummikon käynti keskustelufoorumilla on kuin kaksiteräinen miekka. Keskustelussa kun harvoin on aiheena että pyörä toimii edelleen hyvin niin kuin suurimmalla osalla keskustelijoista mutta vioista keskustellaan paljon ja hartaasti. Pikaisella käynnillä voi oudolle tulla käsitys että onpa vikoja paljon. Kaikki merkkikerhot eivät salli sivuillaan keskustelua vioista juuri tämän vuoksi.

Vaikka meillä on nettisivut, foorumi, facebook, kerholehti ja jäsenistö niin silti törmään suht säännöllisesti Guzzilla ajaviin henkilöihin jotka eivät ole Grupposta kuulleetkaan. Yleensä se käy niin että olen valtatien varren huoltiksella (Tampereen seudulla se on helppoa sillä tässä risteytyy useita yhden numeron teitä ja vielä useampia kahden numeron.) ja mittarille tai kahvion eteen kurvaa henkilö Guzzilla. Menen paikalle sillä pitäähän saman heimon jäsentä morjestaa ja kysellä kuulumisia. Tiedä sitten kuinka monen olen saanut sitä kautta porukkaan tai ehkä vieroitettua iäksi...

Yksin ajaminen on pääharrastukseni. Yleensä kaksi- tai useampinumeroisia teitä. Nykyisin enää kotimaassa. Joskus ihan useamman päivän reissuja. Kokoontumisissa varsin usein. Mitä kauempana niin sen parempi. Muutaman kerran tulee puolisokin mukaan. Toki on vakitapahtumiakin joissa käyn joka vuosi.
Moni on varmaan huomannut että en juuri Gruppon tapahtumissa poikkeile kuin satunnaisesti jos se sopii muihin kuvioihin. Olen ilmeisesti nähnyt niitä ihan riittävästi. Mihin ovat joutuneet ne nuoret naiset joita kahdeksankymmentäluvulla riennoissa oli aina useampiakin?

Oman kerhoni tapahtumissa käyn joskus ja jopa kerhon porukka-ajeluillakin. Lähinnä siksi että se on tapana ja perinteistä 80-luvulta alkaen. Keväin ja syksyin.

Mökiltä olen käynyt pyörimässä Karjalassa, Savossa ja hieman Kainuunkin puolella mutta aina illaksi mökille saunaa lämmittämään.

Mutta niin mukavuudenhaluiseksi en ole tullut etteikö telttailu kelpaa. Pysyy fysiikkakin kunnossa kun sen kanssa könyää. Eikä ole kiinni mistään palveluista. Tulisi pitkä lista viime kesän tapahtumissa joissa olin paikalla. Joko koko ajan, yhden yön tai vain päiväkävijänä. Mielenkiintoisin päiväajelu oli Seljes-kokoontuminen ja hauskin Ponutaival jossa viihdyin torstaista sunnuntaihin. Mukavaa porukkaa paikalla.

Toki olen harrastamista vähentänyt mutta laatua parantanut. Monia pyöriäni olen myynyt pois. Mutta kyllä muutama pitää olla. Jos ei muuten niin kerhokavereiden kiusaksi. Heitä harmittaa että yleisin pyörämerkki kerhossa on Guzzi.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #132 : Tammikuu 15, 2019, 17:35:46 ip »

 Talvella tulee mietittyä kaikenlaista joutavaa.... Mietin paljonkahan on poliisipyörä saanut kilometrejä allensa  1972 - 1987 välisenä aikana ?
Onkohan kukaan perehtynyt asiaan ?
Jos vaikka olisi n. 10 tkm / vuosi. Taisivat olla korjauksilla melko usein ja samaan aikaan taisi olla Bemareita ajossa ?
Itse ajattelin että pari kierrosta ainakin tai kolme.

Eihän tässä taida olla merkitystä pyörälle ajomäärästä muutenkaan näissä malleissa.....
 Pytyt ja paljon muutakin vaihdettu poliisihuutokaupan jälkeen 1987 ja ajomäärät vähäiset sen jälkeen.

Että sillai ..

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #133 : Tammikuu 15, 2019, 21:02:17 ip »
Luulin jo, että oli sinun pyöräsi Nettimoton listoilla. Ajattelin että kiinnostuksen puutteessa laitettu myyntiin  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #134 : Tammikuu 16, 2019, 09:11:44 ap »

Samanlainen on todella myynnissä.  Kiinnostus omaan on lähinnä vain kasvanut  ;D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää