Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 67137 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #105 : Marraskuu 24, 2018, 14:05:48 ip »
Onko siinä paikat väliputkelle vai kuuluuko siihen se käyrien jälkeinen h-putki?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #106 : Marraskuu 24, 2018, 14:53:39 ip »

Lähdöt väliputkelle vaimennin osassa. Messinkitupppa on nyt sisällä ja klemmari kiinnitys.  Väliputkia näemmä saa vielä.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #107 : Marraskuu 24, 2018, 16:45:03 ip »

Käynnistin vielä kerran ja harmikseni tyhjäkänti hukassa. Kävi muutenkin erikoisesti. Irroitin kärjet ja tein köyhän miehen remontin eli viilasin ja viimeistelin vesihiomapaperilla kärjet. Säädot kohileen ja käyntiin... paskat.
Otin jouset pois tyhjäkäyntiruuveista ja vedin pohjaan. Ei auttanut.  Vika selvisi kun heilutin vaijereita.. ryyppyvaijeri ei palauttanut toiselta puolelta. Välijako yhdestä kahteen vaijeriin antaa mahdollisuuden jäädä kantamaan jos jousi ei jaksa vetää.  Uudet säädöt antoi takaisin todella hyvän tyhjäkäynnin . Varmaan pitää tehdä muutos että kuoret ei nouse säätöruuveistaan , niin tietää että luistit ei ole pohjassa. Ryyppyluisteissa on kumitiivisteet kuluneen vastakappaleesta montulle... joten hioin korkeempia kohtia alemmaksi.
Alan oppimaan tämän kaasarin oikut. Ostoslista pitenee... onneksi tavara on halpaa. Ryyppyvaijerit  hinnoissa 4 - 6 € /kpl.
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #108 : Marraskuu 24, 2018, 20:54:53 ip »
Jos lohduttaa niin et ole ainoa joka on taistellut ryyppyluistien toiminnan vuoksi. Samaa ongelmaa on paljon uudempienkin pyörien kaasareissa. Joskus kaasuvaijerin voi hypätä holkistaan ulos ja käynti on omituista.

Vaijerien säätö pitää tosiaankin laittaa niin että on pieni löysä vaijerin kuoren liikkeessä kun ryyppy on suljettu. Jos ryypyn luistit hapettumasta, naarmuuntumisesta tai liasta johtuen eivät palauta niin vaijerin kuoren pää tökkää vaijerin säädön holkin reunaan. Silloin ryyppy jää päälle ja asiaan on äkkiseltään hankala havahtua.

Vaijerien alapäihin kuuluu kumiholkit jotka ovat tiukahkot sekä vaijerien kuoriin että säätöholkin päälle.
Niitä on eri pituuksia. https://www.moposport.fi/suojuskumi-kaasu-ryyppyvaijeri-phbg-dellorto
Ne estävät veden ja lian pääsyn kaasuttimiin.

Ryyppyluistejakin oli joskus tarjolla mutta nyt en löytänyt kuin tämän: https://www.moposport.fi/kasiryyppy-phf-vhb-dellorto

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #109 : Marraskuu 24, 2018, 22:35:13 ip »
Nuo luistit kun eivät saa mitään voitelua ja suojaa, ja vaijeria myöten valuu kosteutta, niin jumittuuhan ne.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #110 : Marraskuu 25, 2018, 08:17:28 ap »
Mille GT teki tasan kerran sen, että vaijerin kuori hyppäsi luistisysteemin reunalle.
Oli siinä jonkun aikaa ihmettelemistä, että mistä yhtäkkiä huonontunut käynti johtui.
Sen jälkeen tuli huolehdittua paremmin vaijereiden kunnosta.

Tähän yhteyteen sopinee muistelu siitä, että alussa Mille GT:n kaasuvaijerit menivät
yhdessä kesässä alapäästä poikki. Syyllinen oli vaijerin alapään ohjain kaasuttimen kannessa.
Ohjaimeen oli koneistusvaiheessa jäänyt terävä reuna, joka söi vaijereita. Reuna viilalla pyöreäksi
eikä sen koommin tarvinnut vaihtaa vaijereita.


MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #111 : Marraskuu 26, 2018, 09:28:13 ap »

Kärjetön sytytys : https://www.fiat500ricambi.com/fiat500/Engine+parts/OS1015

Ei ole hinnalla pilattu... mahtaisikohan toimia ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #112 : Marraskuu 26, 2018, 09:35:29 ap »
Merkiltään näemmä AccuSpark. Saman merkkisen jakajan asensin juuri appiukon Ferguun. Oli kyllä viimeistelyn jäljeltään siistiä työtä. Jos on yhtään samanmoinen, niin miksei toimisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #113 : Marraskuu 26, 2018, 11:34:55 ap »
Tuolla hinnalla saa ainakin edullista kokemusta jos ei toimi.
Mutta jos toimii niin kärkiongelmat on ratkaistu mutta ei keskipakosäätimen ongelmia eikä virranjakajan pyörijän ja kannen välisiä ongelmia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #114 : Marraskuu 26, 2018, 12:41:13 ip »
Aika paljon saa tulla kilometrejä, ennen kuin kannen ja pyörijän välille tulee ongelmia  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #115 : Marraskuu 26, 2018, 14:00:37 ip »
Vanhoissa pyörissä voi jo olla kilometrejä takana.
Virranjakajan pyörijän saa tarvikkeena. Virranajakajan kannessa on jako 180 astetta niin pyörijässä pitää olla erikoisempi rakenne. Kansia saa kyllä. Eilen viimeksi sellaista kädessäni pidin. https://www.stein-dinse.biz/product_info.php?products_id=395#prettyPhoto

GT:n keskipakosäädin on usein unohdettu huoltaa. Joskus kun puhdistaisi ja muistaisi sen öljytipan laittaa huopatulppaan akselin keskellä. Säädin kuluu ennenaikaisesti jousistaan ja niiden tapeista. Sytytysennakkoa pyrkii olemaan liikaa alakierroksilla. Jos alakierrokset säätää oikein niin yläkierroksilla on liian vähän ennakkoa. Siksi puhdistus ja voitelu on tärkeä asia. Myös vastapainojen akselit kuluvat. Jos vastapaino irtoaa se tuhoaa koko virranjakajan. Näitäkin on tullut nähdyksi.

Olen aika monesta virranjakajasta sorvilla pyöräyttänyt sen yläreunan suoraksi ja liimannut kanteen korokerenkaan että kansi pysyy suorassa. Kannen kiinnitysjouset kun ovat antaneet periksi ja silloin käy niin että kansi kuluttaa alumiinia eikä päinvastoin. Kiinnitysjousia voi taivuttaa hieman että lukitsevat kannen paremmin. Tai laittaa uudet.

Olen nähnyt virranjakajan kansia joissa pyörijä on leikannut kannessa olevan nastan melkein poikki. Johtui siitä että virranjakajan yläreuna oli kulunut vinoon. Tämä johtui löysistä lukitusjousista.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #116 : Marraskuu 26, 2018, 15:59:39 ip »
Aiempi kommentti oli lähinnä siten ajateltu, että nyt ilmeisesti huolletaan kokonaisuutena pyörää, eikä siihen jätetä vanhoja huolto-osia. Kuten juuti pyörijää ja virranjakajan kantta. Uusilla osilla ajaa sitten todella pitkälle.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #117 : Marraskuu 26, 2018, 15:59:59 ip »
Minullakin pari virranjakajan vanhaa kantta. Toisesta toinen nasta melkein poikki. Toisesta puuttuu "hiili" jousineen joka tulee puolalta pyörijän keskiöön.
Ps. tuolta kautta en ole Dinseä katsonutkaan.... hyvä tietää että kantta saa sieltäkin. Pitää haalia osia ainakin kymmeneksi vuodeksi  ;D

Ps. olisiko tuosta kellään kokemusta ? https://www.biltema.fi/autoilu---mp/korjaamovarusteet/testauslaitteet/sahkoiset-testilaitteet/ajoituslamppu-2000020145

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #118 : Marraskuu 26, 2018, 17:47:24 ip »
Bilteman ajoituslampussa on puutteensa mutta kyllä sillä ajoittaa. Varapolttimo on hyvä olla ulottuvilla.
Niitä puutteita ovat kosketuskulmamittari, kierroslukumittari ja muut mittarit joita usein on näissä stroboissa vakiona.
Mutta eipä ole hintaakaan paljoa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #119 : Marraskuu 26, 2018, 20:08:21 ip »
sen verran tosta hiomapaperista ja kärjistä kun millessä on kärjet niin joskus kun säädin kohilleen niin pyyhkäsin hiomapaperilla ja sitten kävi yhellä niin oli palanut hiekkapaperin kivi toisen puolen kärkeen kiinni, kaikkea sattuu