Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 67021 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #60 : Marraskuu 11, 2018, 13:21:53 ip »

Kyllä siihen aluslevyt kuuluu ja kokoa 33/40 mm joku 2 mm paksu varmaan. Kuparisena ainakin näyttäisi saavan. Dinsellä alkuperäinen punaisella. Otin eturenkaan irti ja putket tuli nätisti alas.
Tulpat oli vaan vedetty julmetusti teleskoopin päähän ja kartiot eivät edes olleet kiinni ylälevyssä. Kaivelin varaosia ja löytyi o-renkaatkin.  Peräkin olisi ( jos innostuisi kokoamaan ) osina.
Eiköhän tuo vaikuta jopa ajettavuuteen... onneksi ei tullut vedettyä ihan vaijerit tiukalla  :D
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #61 : Marraskuu 11, 2018, 13:38:13 ip »
Todennäköisesti olisi saattanut otollisessa kohdassa vaikuttaa ohjaukseen. Negatiivisesti.
Nämä ylä- ja alakolmion rakenteet kun pitää olla jämäkästi nipussa. Joissakin pyörissä jo pelkästään ohjauslaakerien löysyys voi aiheuttaa ajonhallinnan menetyksen.

Tuolla mitoituksella löytynee kuparitiivisteitä mutta lienevätkö liian pehmeitä? Kovettuvat kyllä muokkautuessaan eli kiristäessä.

Perävaihde onkin sitten oltava hieman opiskelun kohteena. Siinä kun on lukuisia säätökohteita joiden keskinäinen säätö vaikuttaa muihin säätöihin. Korjaamokirjassa on yksityiskohtaiset ohjeet miten menetellä. Hieman tarvitaan myös erikoistyökaluja ja säätöosia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #62 : Marraskuu 11, 2018, 14:30:30 ip »
Jos on vielä välyksiä tuollaisessa paikassa, niin se syö itselleen ajan mittaan lisää tilaa. Pilaa sitten osat entisestään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #63 : Marraskuu 11, 2018, 18:11:56 ip »

Tuli tosiaan huomattua että kasaaminen on huomattavasti vaikeimpi . . . kunnes keksin vetovehkeen.  Polkupyörän ohjaustangon kannatin jossa on lukituskartio.  Sattui vielä sopivan kokonen ja pituuskin riitti.  Kerrankin välähti  ;D . Putket tuli mallikkaasti kolmion läpi vetämällä yläkautta. Ohjauslaakeri kunnossa ja lisään vain reiän voitelua varten

Jouset ja kartiot päissä näytti olevan onneksi kunnossa ja kun prikat löydetään sekä  ( Tellus 33 ? ) öljyt niin iskarit on kunnossa.
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #64 : Marraskuu 11, 2018, 18:32:32 ip »
Shellillä oli (vaan en tiedä onko vieläkin) Tellus 33 hydrauliikkaöljy. Mutta jotain vastaavaa kannattanee laittaa. Netissä on öljyjen vertailutaulukkoja. https://petroleumservicecompany.com/shell-tellus-33-cross-reference/

Silloin kun GT oli uusi ei ollut erikseen keulaöljyjä.

Hydrauliikkaöljy käy hyvin. Ne eivät vaahtoa niin helposti kuten muut öljyt voivat. Mutta yhtä hyvin nykyaikainen keulaöljykin. Olisikohan SAE20 passelia? Pitäisi tietää tarkka viskositeetti Tellus 33:sta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #65 : Marraskuu 11, 2018, 19:28:53 ip »
Kyllä 33:a saa yhä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #66 : Marraskuu 11, 2018, 19:42:52 ip »
Lainaus
Tuli tosiaan huomattua että kasaaminen on huomattavasti vaikeimpi . . . kunnes keksin vetovehkeen.  Polkupyörän ohjaustangon kannatin jossa on lukituskartio.
Mulla oli puinen harjanvarsi työkaluna. Mutta on olemassa toinenkin tapa koota keula....

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #67 : Marraskuu 11, 2018, 20:50:31 ip »
Kyllä 33:a saa yhä.
Onkos sillä jokin uusi tuotenimi ?
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #68 : Marraskuu 11, 2018, 21:14:35 ip »
Saattaapi olla tätä nykyisin: http://www.ikaros.fi/fi/Tuotteet/Voiteluaineet/Oljyt/Hydraulioljyt_sisakayttoon/Hydraulioljy_Shell_Tellus_S3_M_32,_209L_(Tellus_S_32)?id=550013700

Ainakin kovat toiminta-arvot luvataan. Öljyt ovat hyviä nykyään. Lähinnä viskositetti ratkaisee keulaöljyissä.
Nyt kun olen tutkinut niin vedän takaisin aiemman SAE20 vaan sen sijaan SAE30 keulaöljynä saattaisi menetellä.
Siis ihan keulaöljyksi suunniteltua keulaöljyä. SAE30 on sieltä jämäkämmästä päästä.
Esimerkiksi: https://m.motonet.fi/fi/tuote/593019/MP-Red-Line-Fork-Oil-30-HeavyWeight-0473-L

Tässä Tellus S3M32 on tuo viimenen numeropari viskositeetti ja sietää pakkastakin ihan tarpeeksi.

Olettaisin että nykyaikainen keulaöljy on parempi sijoitus kuin raskaan kaluston voiteluöljy.
Silloin kun ei ollut erikseen keulaöljyjä niin laitettiin sitä öljyä mitä sattui olemaan ja notkuteltiin vanhoilla japsipyörillä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #69 : Marraskuu 11, 2018, 21:56:22 ip »
Hydrauliöljyn nimen yhteydessä oleva numero, esimerkiksi 32 kertoo yleensä viskositeetin ja siten käyttökohteen.
Toki laitteen valmistaja voi määritellä sopivan öljyn toisin.
Hydrauliöljyjen viskositeetit/käyttökohde menee suurin piirtein näin:

15 kylmiin olosuhteisiin, käytetään mm. kuorma-autojen perälautanostureissa.
32 on hyvä yleisöljy ulkona toimiviin laitteisiin silloin kun käyttö ei ole jatkuvaa, esimerkiksi puutavaranosturit
46 sopii ulkokäyttöön kun laitteen käyttö on jatkuvaa tai lämpimiin sisätiloihin.
68 ja siitä jäykemmät raskaaseen teollisuuskäyttöön kun laitteet toimivat jatkuvasti.

Shell Tellus 33 näyttää poikkeavan yllämainitusta totutusta. Vertailutaulukot kertovat sen olevan viskositeetiltaan 68.
Siis "paksuhkoa" tavaraa jo.
https://www.neste.fi/tuote/neste-hydraulic-68-super
https://www.neste.fi/hydraulioljyt
Laittaisin sinne keulaan moottoriöljyn. Viskositeetti menee arvailuksi, mutta kokeilisin ensin 10w40 tai 15w40. Noita olen
laittanut sellaisiin yksinkertaisiin teleskooppeihin missä ei ole simmipakkoja. Kuvien mukaa GT:n keulassakaan ei ole.
Hydrauliöljyn hankkimisen kanssa voi tulla ongelmaksi kannun koko, voi olla ettei löydy pienempää kuin 20l.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #70 : Marraskuu 11, 2018, 22:09:47 ip »
No hyvä ettei tarvitse arvailla tai löytää sopivia lukemia. Tellus siis onkin melkoisen jämäkkää ainetta. Toki viskositeettia mitataan eri tavoilla. Itse olen mittaillut ja vertaillut tilavuus per sekuntia-pohjalta. Näppärä kotikemistin tapa saada eroa eri laaduille.

Jotain minäkin GT:n keulaan laitoin silloin kun sillä kahdeksan vuotta ajelin ja se toimi mielestäni miellyttävän herkästi. Mutta en millään enää muista mitä se oli. Öljyä kuitenkin. Vuonna -88 oli jo keulaöljyä saatavilla.

Näitä Telluksia onkin aika monta. Jokin netin vertailutaulukoista antoi Tellus 33:sen nykyvaihtoehdoksi Tellus S3V32-öljyn.
Siinä mielestäni on kineettinen viskositeeti juuri tuo 32.

Liitteenä kyseinen taulukko.
Mutta ei kai näistä kannata sen kummemmin vaahdota. GT:n keulaan kun on helppo vaihtaa öljyt kun on alapäässä proppu ja yläpäästä saa liemet sisään nyt kun on sopivat työkalut. Kokeilee eri laatuja niin sopivuus selviää. Kahta hommaahan se öljy siellä tekee: voitelee ja laittaa hanttiin ettei keula ole aivan vetelä.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #71 : Marraskuu 11, 2018, 22:33:59 ip »
Olisiko tässä selitys erilaisille tulkinnoille.
https://www.net-eng.co.uk/wp-content/uploads/2018/04/oil.pdf
Shell käytti Tellus 33 aikaan muuta kuin nykyistä ISO luokittelua.
Lisään vielä: Ja GT-aikaan.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #72 : Marraskuu 11, 2018, 22:39:10 ip »
Jos oikein tulkitsin, niin siis nykymitalla viskositeetti olisi 68? Aika vahvaa tavaraa keulaan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #73 : Marraskuu 11, 2018, 22:49:25 ip »
Eipä GT:n keulassa kuvien mukaan kovin kummoisia vaimennus juttuja näy olevan.
Paksu öljy itsessään jarruttelee keulan liikkeitä?
Varmaankin GT:llä nykysin ajelevat osaavat antaa parempaa vinkkiä.
Ja tuon Motomatin vinkkaaman Redlinen viskositeetti taitaa olla 69. Elikkä sopivaa.
https://www.redlineoil.com/Content/files/tech/HEAVY_SUSP_PROD_INFO(1).pdf
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #74 : Marraskuu 12, 2018, 08:26:25 ap »
Tuota keulaa tuskin on siunattu millään nykyaikaisella herkkyydellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.