Muuten taisi paukutella tulpanjohdin kynsille... olisiko syy siinä ?
Mr
Läpi antava tulpanjohto on sinällään jo merkittävä vika. Varmaan se toinenkin johto on samassa kunnossa. Kuten puolanjohtokin.
Pyörässä on yhdellä kärkiparilla varustettu autotyyppinen virranjakaja.
Virranjakajan kannen kiinnityksen kaksi metallijousiklipsua voivat olla löystyneet. Se taas aiheuttaa sen että virrarajakajan kansi pääsee heilumaan.
Usein kansi on kulunut vinoksi. Kuten myös virranjakajan vastapuolikin. Tyypillinen käyntihäiriö on silloin virranjakajan pyörijä on kaukana toisesta virranjakajan kannen nastasta kun toinen on niin lähellä että pyörijä saattaa koskettaa nastaa. Silloin voi jäädä kipinöitä välistä ja pahimmillaan virranjakajan kansi voi särkyä.
Virranjakajan kärkilevyn alla on keskipakosäädin. Se kannattaa ottaa esiin, puhdistaa, tarkastaa ja voidella. Paljon ajetuissa keskipakosäätimissä voi olla ennakko huomattavasti pielessä sillä osat voivat olla kuluneita. Siellä on kaksi jousta: toinen ohutlankainen ja tiuhakierteinen hoitaa alakierrosten ennakon ja kierrosten myötä ennakkoa säätää edellisen lisäksi paksulankainen jousi jossa toisen pään lenkki on pitkulainen. Keskipakopainoissa on vastaavat tapit johin jouset tukeutuvat. Niiden tappien kaulat, joihin jouset kiinnittyvät, ovat voineet syöpyä niin syviksi että heti käynnistyksestä ennakko on liian suuri ja kiihtyvyyttä ei oikein löydy.
Kaikki sytytyskaapelit uusiksi, virranjakajan purku, puhdistus ja kunnostus. Laturin hihnan ja kiinnityksen tarkastus.
Eipä nyt touhuta pidemmälle. Vähän asioita kerralla niin keväällä on jo käyty monta asiaa läpi.