Kirjoittaja Aihe: Vielä kerran Moto Guzzi  (Luettu 66986 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vielä kerran Moto Guzzi
« : Syyskuu 28, 2018, 17:41:29 ip »

Noniin

Viisi vuotta sitten kyselin Motomatilta hieman tietoja mallista V7 700. Belgiassa olisi ollut aika hyvä tarjolla. Siinä samalla sivuttiin hieman mallia 850GT . Tänään se päivä koitti että hain museorekisteröidyn -72 mallin  kotiin.  Edellinen omistaja oli ajanut 500 km melkein kahdeksan vuoden aikana.  Onhan se erikoinen peli vaihteensiirrosta olemattomiin jarruihin. Onko ominaisuus vai jarruhihnojen huono kunto ?  Talven aikana hieman puunaan ja tarkistelen paikkoja.  Muuten aika hyvässä kunnossa mitä tuon ikäiseltä voi vaatia. varaosia pari lihalaatikollista moottorirungosta perään ja vaihteisto.osiin.   Hyviä vinkkejä otetaan vastaan  ;D 
Kuva facessa
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #1 : Syyskuu 28, 2018, 20:23:33 ip »
En ole facebookissa, mutta on varmaan hieno peli! Onnea uusvanhan johdosta!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #2 : Syyskuu 28, 2018, 21:14:09 ip »
Onnea Markku, nyt ollaan asian ytimessä!
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #3 : Syyskuu 28, 2018, 22:32:38 ip »
En ole facebookissa, mutta on varmaan hieno peli! Onnea uusvanhan johdosta!

Kyllä sieltä kuvat näkee vaikka ei olekaan "tiliasiakas". Sen verran voi kuokkimassa käydä?
Muuten olen sitämieltäettä tuollaisten käyttöpyörien museointi on turhaa.
Hieno se on.
Sohc van Helmi.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #4 : Syyskuu 29, 2018, 00:58:34 ap »
 Sinänsä loistava otsikko... nimittäin toissapäivänä laskeutui ramppia pitkin pihaan Breva 1100... täytyi näköjään omakohtaisesti käydä läpi se jaakobinpaini mopojen suhteen, lyhyeksi jäi japaninpojan voittokulku, päätös tuli kesällä Turun reissulla kun kotimatkalla hartiat olivat kuin tulessa... no kukapa ei kiirehtisi kotiin Turusta :)  Eilen vedin noin 60 km Brevalla ja hitto, siinä on pyörä mun makuun!

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #5 : Syyskuu 29, 2018, 11:55:58 ap »
Brevan ominaisuuksia on kehuttu, itse en ole koskaan kokeillut mutta luotan näihin MG glubin ajaneiden lausuntoihin.
Tervetuloa takaisin näiden italiattarien pariin, oma maku ainakin on että ihan sielukkaita moottoriavusteisia ovat.

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #6 : Syyskuu 30, 2018, 15:09:21 ip »
Niin, itsellä ei ole V7 700 kokemusta mutta sen seuraajasta V7 850 GT:stä kyllä.
Takajarrun saa hyväksi mutta etujarrusta pitää pitää huoli säätämllä sitä tarpeellisen usein.
Jos jarrukengistä on hihnat kuluneet niin niihin kannattaa liimauttaa uudet kitkapinnat. Voi olla myös niitattuja versioita.
Ilmeisesti etujarru on yksipuoleinen ja kaksilevittiminen? Niiden levittimien balanssin säätö saattaa parantaa jarrua oleellisesti.

Moottoritekniikka on pääosin samaa kuin GT:ssä. Huohottimen venttiilin puhtaus ja kunto vaikuttaa siihen syntyykö öljyvuotoja.

Perävaihteen käyttäisin uteliaisuuttani irti ja katsoisin kardaanin takapään liitoksen pinionpyörän akselille.

Tästä voi olla apua osien kanssa: http://www.guzzitek.org/parts_list/gb/700_750/V7_051968_PL(GB).pdf

Korjaamo-ohjetta: http://www.guzzitek.org/atelier/gb/700_750/V7_Atelier_101968(GB).pdf

Käyttöohjeita: http://www.guzzitek.org/utilisation/gb/700_750/V7Ambassador_Util(GB).pdf

Sähköt näissä voi olla aika rapeita ihan vain siksi että ovat vanhoja. Johdinsarja ja liittimet saattavat kiukutella kovastikin jos ei ole kunnostusta tehty aiemmin.
Tasavirtalaturin telineen kunto kannattaa katsoa. Telineen pitää olla ehyt ja laturi tukevasti siinä kiinni. Hihnaa säädetään alahihnapyörän V-uran leveyttä välyslevyillä säätämällä.

Kunhan tutustut enemmän talven aikana niin eiköhän keväällä ole jo homma hanskassa.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #7 : Syyskuu 30, 2018, 16:02:12 ip »

Kyllähän tässä "puunaamista" on... ja varaosia paljon ja näyttävät ihan käyttökelpoisilta.  Jostain syystä vasen pytty ei ole täysin mukana.  Pelkäsin pahinta ja puristuspaineita jo hätäpäissäni mittalin. Onneksi näyttiVät olevan melkein samat 11.9 JA 12.2 kg/ cm2. Tulppien vaihto puolelta toiselle ei auttanut ja polttoainehanatkin tarkistin.  Letkut ja polttoainesuodattimet tulen vaihtamaan samoin kaasarin vasemmalta puolelta puhdistin.
Sytytysjohdotkin näyttivät hyviltä.  En ole käyttänyt kaasaripuhdistuksen jälkeen ja saattaa että ongelmaa ei esiinnny... toivotaan ainakin. 
Mistähän muusta syystä voisi pätkiminen johtua ?

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #8 : Syyskuu 30, 2018, 16:05:13 ip »

Muuten taisi paukutella tulpanjohdin kynsille...  olisiko syy siinä ?
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #9 : Syyskuu 30, 2018, 16:37:51 ip »
Muuten taisi paukutella tulpanjohdin kynsille...  olisiko syy siinä ?
Mr

Läpi antava tulpanjohto on sinällään jo merkittävä vika. Varmaan se toinenkin johto on samassa kunnossa. Kuten puolanjohtokin.
Pyörässä on yhdellä kärkiparilla varustettu autotyyppinen virranjakaja.
Virranjakajan kannen kiinnityksen kaksi metallijousiklipsua voivat olla löystyneet. Se taas aiheuttaa sen että virrarajakajan kansi pääsee heilumaan.
Usein kansi on kulunut vinoksi. Kuten myös virranjakajan vastapuolikin. Tyypillinen käyntihäiriö on silloin virranjakajan pyörijä on kaukana toisesta virranjakajan kannen nastasta kun toinen on niin lähellä että pyörijä saattaa koskettaa nastaa. Silloin voi jäädä kipinöitä välistä ja pahimmillaan virranjakajan kansi voi särkyä.

Virranjakajan kärkilevyn alla on keskipakosäädin. Se kannattaa ottaa esiin, puhdistaa, tarkastaa ja voidella. Paljon ajetuissa keskipakosäätimissä voi olla ennakko huomattavasti pielessä sillä osat voivat olla kuluneita. Siellä on kaksi jousta: toinen ohutlankainen ja tiuhakierteinen hoitaa alakierrosten ennakon ja kierrosten myötä ennakkoa säätää edellisen lisäksi paksulankainen jousi jossa toisen pään lenkki on pitkulainen. Keskipakopainoissa on vastaavat tapit johin jouset tukeutuvat. Niiden tappien kaulat, joihin jouset kiinnittyvät, ovat voineet syöpyä niin syviksi että heti käynnistyksestä ennakko on liian suuri ja kiihtyvyyttä ei oikein löydy.

Kaikki sytytyskaapelit uusiksi, virranjakajan purku, puhdistus ja kunnostus. Laturin hihnan ja kiinnityksen tarkastus.

Eipä nyt touhuta pidemmälle. Vähän asioita kerralla niin keväällä on jo käyty monta asiaa läpi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #10 : Syyskuu 30, 2018, 17:05:00 ip »
Kannattanee aloittaa noista helpoimmista, eli tulpat ja niiden narut uusiksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #11 : Lokakuu 01, 2018, 11:07:02 ap »

Pengoin mukana tullutta aineistoa ja sieltähän löytyi suomenkielinen täydellinen huolto-opas ja eng.kielinen A4 korjausopas ;D . Selitetty 80-luvun tyyliin ja kuvat selviä.
Mm. virranjakajan toiminta  hyvin selkeästi.  Samoin korvaavat osat on mm Tapsa Puttosen toimesta selvitetty. Virranjakajaan sopii mm fiat 500 ja 600:n osat . Ilmasuodatin Opelista .

MR
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #12 : Lokakuu 04, 2018, 09:17:55 ap »

Noniin...  Korjaustoiminta on tuottanut satoa.  Puhdistin kaasarit ja mittasin sytytyskaapelit. Vastuksissa ero. Mikähän hiilikaapelin sallittu vastus on että se katsotaan vialliseksi ?.
Ja tietenkin kipinä hävisi täysin.  Pelasi kuitenkin ilman tankkia ja siinäpä sitä oli ihmettelemistä.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 490
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #13 : Lokakuu 04, 2018, 12:30:58 ip »
Sytytyskaapeleissa (3 kpl tässä pyörämallissa.) ei tarvitse vastusta olla. Tulpanhatuissa tai tulpissa sen sijaan pitää olla jommassa kummassa. Vastuksettomat tulpat niin 5 Ohmia hatuissa tai päinvastoin. Ei ole iso sijoitus.
Ilman vastustakin pelaisi mutta aiheuttaa EMC-ongelmia ympäristössä.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Vielä kerran Moto Guzzi
« Vastaus #14 : Lokakuu 04, 2018, 14:51:03 ip »

Onkos sytytyskaapelit metritavarana nykyisin mitä laatua ?   Vastukset nykyisissä kaapeleissa 12 / 50 Kilo-ohmia . Puolan ja virranjakajan välinen kaapeli kuparia... eivat olleet viitsineet edes tinata liitintä kiinni.
Nyt jo ajettu 50 km kun vika selvisi. Kärjille menevä kaapeli oli suojattu ohuella kumiletkulla.  Tankin paikalleenlaitto aiheutti pienen mutkamuutoksen johdolle.  Tinattu kuparikaapeli oli poikki, mutta kumiletku veti aina kontaktin kun tankki oli pois. Taitaa olla penkin ja tankinpoiston ennätys minulla  ;D
Lievästi otti pattiin kun vetää kampeet päälle koeajoa varten ja stattaa niin ei vaan käynnisty...   KOHTI seuraavaa vastoinkäymistä  :D

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää