Kirjoittaja Aihe: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?  (Luettu 40304 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #30 : Joulukuu 15, 2018, 22:53:30 ip »
Se tuli itsellekin mieleen. Samoissa hinnoissakin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #31 : Joulukuu 16, 2018, 10:51:09 ap »
Nimimerkki FOT oli saanut, mainintansa mukaan, X-1R-aineesta hyvää apua nahkeahkon etuteleskoopin liikkuvuuteen. Itselläni on vastaavanlainen ongelma eräässä keulassa. Siis hieman liian suuri kitka sisä- ja ulkoputkien välillä. Tarkoittaa että ajossa pienet tärähdykset tulevat runkoon asti.
RVS-vaihteistolisäainetta on jäljellä pieni annos. Testaan sitä ensin. Mietin vain miten sen saisi sinne missä sitä eniten tarvitaan eli alaputken yläpäähän. Pitäisikö purkaa ja sivellä se suoraan sisäputken pintaan vai vain lisätä keulaöljyyn ja odotella että se sieltä etsiytyy riittävän ylös?

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #32 : Joulukuu 16, 2018, 11:27:50 ap »
Tuskinpa RVS toimii telareissa, sehän vaatii kovan pintapaineen ja sitä kautta lämmön toimiakseen?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #33 : Joulukuu 16, 2018, 11:41:18 ap »
Tuskinpa RVS toimii telareissa, sehän vaatii kovan pintapaineen ja sitä kautta lämmön toimiakseen?
Aivan. Pyrkii tiukkuuden vuoksi sinistymään eli lämpöä kyllä riittää.
Varsin usein näkee sinistymää keulan sisäputkissa. Joskus jopa pinnoitteen vaurioita.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #34 : Joulukuu 16, 2018, 12:09:15 ip »
Enpä ole mokomaa 50-vuotisen motoristiurani aikana nähnyt, kulumaa kylläkin. Jos tosiaan sinistymistä on tapahtunut, täytyy olla totaalinen voiteluvirhe tai aivan liian tiukka sovite.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #35 : Joulukuu 16, 2018, 12:34:09 ip »
Kyllä, sellaisessa keulassa on jo muutakin vikaa. Voiteluaineen vaihtaminen on oireen paikkaamista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #36 : Joulukuu 16, 2018, 13:26:28 ip »
Kyllä, sellaisessa keulassa on jo muutakin vikaa. Voiteluaineen vaihtaminen on oireen paikkaamista.
Kummasta hioisit ainetta pois: alaputken liukulaakereista vain yläputken kromista. Kumpikaan ei oikein vaikuta kutsuvalta työstettäväksi. Sain keulaputket sisäkkäin kun sorvissa hienolla hiomanauhalla ensin olin sisäputkia kiillottanut. Enempää en oikein uskalla. Keula on kuitenkin jo käytössä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #37 : Joulukuu 16, 2018, 13:49:37 ip »
Laakeroinnin mitoitus on väärä. Joko liukuputki on liian paksu tai laakeri liian tiukka. Korjaus ei ole öljyn kanssa pelailu, vaan homman kumman mitoituksen muuttaminen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #38 : Joulukuu 16, 2018, 13:57:21 ip »
Laakeroinnin mitoitus on väärä. Joko liukuputki on liian paksu tai laakeri liian tiukka. Korjaus ei ole öljyn kanssa pelailu, vaan homman kumman mitoituksen muuttaminen.
Laiskuuttani en viitsisi purkaa. Jos purkaisi niin laakerien ulkopinnasta voisi ehkä ottaa hieman pois. Laakeri on holkki jossa on pituussuuntainen leikkaus. Tarvitsisi sorvausta varten tehdä jonkinlainen tuurna avuksi. Jos ei lisäaineistus tee liukkaaksi niin sitten kai pitää tehdä lisää remonttia.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #39 : Joulukuu 16, 2018, 17:46:18 ip »
Älä pyörittele niitä putkia aina varttikierros kerrallaan vaan etsi sellaiset asennot niille että, keula liikkuu koottuna ja ilman jousia
omalla painollaan koko liikematkansa.
Ne putket eivät välttämättä ole aivan suoria ja kolmioissakin voi olla suuntavirheitä. Noiden seurauksena voivat muuten riittävälläkin
välyksellä olevat teleskooppiputket jumittaa jossain kohtaa joustoliikettä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #40 : Joulukuu 16, 2018, 17:52:38 ip »
Kysymys on kuitenkin vain kitkan voittamisesta. Siksipä koitan liukuvoidetta ensin. Katsotaan keväämmällä kuinka käy.

Wäinö

  • Viestejä: 211
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #41 : Joulukuu 16, 2018, 18:28:50 ip »
Minä kun en ole kemisti, mietin varmaan hiukan hönösti tätä hommaa, mutta grafiittimainen ainakin painuu kuin savi alaspäin eikä ehkä erityisemmin pyri mihinkään nesteen yläosiin ellei ole mitään painetta, joka panee öljyn kiertämään?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #42 : Joulukuu 16, 2018, 18:40:31 ip »
Nyt ei ole kyse grafiitista tai muusta dispersiosta. Kyse on aineesta joka sekoittuu öljyyn tasaisesti. Kaiken varalta laitan aineen vasta silloin kun keula on ajossa. Muutoin tuo keula toimii mutta selkeä pintakovuus rasittaa. Pyörä ja sen keula eivät ole varsinaisesti aktiivikäytössä. Edeltävät putket olivat olleet, merkeistä päätellen, myös tiukat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #43 : Joulukuu 16, 2018, 19:57:19 ip »
Tarviikos sitä pulloa sekoittaa, ennen kuin siitä kaataa ainetta öljyn sekaan?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: California 1100:seen moottori- ja peräöljyt?
« Vastaus #44 : Joulukuu 16, 2018, 21:29:57 ip »
Tarviikos sitä pulloa sekoittaa, ennen kuin siitä kaataa ainetta öljyn sekaan?
Mitä pulloa? Noista muista merkeistä ei vielä ole kokemusta kuin RVS:stä mutta olen sen pikku tuubillisen geelimäistä vaihteistolisäainetta (tai osan siitä) sekoittanut pieneen määrään vaihteistoöljyä ennen sekoittamista suurempaan määrään.

Moottoriöljyä varten tulee paketissa mukana jokin öljypullo mutta en ole siihen kajonnut. Mitä lie litkua. Jäteöljyastiaan olen laskenut. Moottorilisäaineelle siis sama toimi kuin yllä. Aine on pakattu muutaman millilitran tuubeihin. Annosteluohjeet ovat pakkauksen mukana.