Hello!
Pexi:Tehtaan ohje taitaa sanoa, että reset tarvitaan vain jos läppärunkojen kanssa on touhuttu jotain. Itse tsekkaan sen tästä lähtien aina kun koneen laitan piuhan perään, ja jos kiinni-arvo poikkeaa yhtään tuosta ohjearvosta 4.7 +/- 0.2 niin resettiä peliin
Jep. Juuri näin:
Lainattua tekstiä:
Depending upon how the shaft is attached to the pot, and the calibration of the pot itself, every throttle body will display a slightly different voltage when the butterfly is at any given position.This is why a TPS reset is mandatory any time the throttle body or Throttle Position Sensor is removed or changed.
Throttle position and Throttle (%) are positions relative to the zero point for the throttle butterfly. The purpose of a TPS reset is to tell the ECM what voltage is at the pot when the butterfly is completely closed (i.e., 0% open). The ECM is then capable of calculating the exact throttle position based on the offset voltage from the absolute voltage reading that it read when the butterfly was fully closed. Throttle position is the measure of the angle(degrees) that the throttle butterfly open between 0 and 85.
Lexa: Jos itse räpläilee ton truutan kanssa, niin laite on tarpeellinen mutta näinhän se on, että asiantuntevassa huollossa homma hoituu.
Ihmettelen, miten sulla on tuo ollut pielessä (tehtaalta lähtien). Vai ovatko huollossa räplänneet läppärunkoa ja jättäneet tarkistuksen tekemättä.
Kirjoitit, että resetoinnin jälkeen tyhjäkäynnin arvo on 4,6%, joka on oikein. Oliko se alunperin jotain muuta?
Edit: Ai niin, piti sen verran pohtia vielä, että oliko tuo läppä tyhjäkäyntiasennossa yli 4,6% kun kerran putkissa paukkui moottorijarrutuksissa? Eli seos oli liian laihalla. Sama syy olisi nykivään kaasuun alhaalta nostettaessa.