Siis tuo 85% voisi olla aivan ok, kun kone ei ole käynnissä?
Mutta itse asiassa... eikö tuo kuvauksesi kaasuläpän toiminnasta kuvaa "fly-by-wire" systeemiä, jossa kaasuvaijeri/-vivusto ei suoraan mekaanisesti käännä läppää, vaan kaasukahva on vain potikka, jolta menee asentotieto ECU:lle ja joka taas sitten puolestaan ohjaa läpän askelmoottoria avautumaan sopivan määrän.
Luulin, että ainoastaan joissakin uusissa bemareissa olisi fly-by-wire systeemi (moottoripyöristä jos puhutaan) ja että tämä Guzzin systeemin "stepper-motor" olisi vain sähköisesti säätyvä kaasuläpän "ohi" ilmaa laskeva venttiili ja joka tosiaan vaikuttaisi vain tyhjäkäynnin tuntumassa ja joka ei siten vaikuttaisi itse läppään lainkaan.
Itse järkeilin niin, että kun läppää kääntää suoraan kuskin käsi kaasukahvan ja -vaijerin välityksellä, ja kun TPS on (vai onko?) suoraan kiinni läpän akselissa, niin kuskin vääntäessä hanat auki pitäisi TPS antaa 100%:n lukema. Mistä ECU muuten saisi tiedon siitä että nyt pitäisi mennä kovaa, jos se TPS ei sitä kerro?
En tiedä osasinko selittää sekavaa pähkäilyäni oikein, mutta lyhyesti: eikö tuossa Norgessa (ja Brevassa ja Grisossa) ainut elektroniikan ja kaasukahvan asennon välinen yhteys ole tuossa TPS:ssä? Jos TPS raportoi vain 85% avautuman, niin mistä ECU arvaa, että oikeasti kyseessä pitäisi olla täyskaasukiihdytys?
Nyt kun tätä tähän kirjoitin, niin päähäni tuli epäilys siitä, että mikä on oikea proseduuri tehdä tuo TPS:n resetointi? Voisi kuvitella, että oika tapa olisi käyttää kahva täyskaasulla (jolloin systeemi oppisi todellisen täyskaasuasennon) ja sitten vapauttaa kaasu kokonaan (jolloin systeemi oppisi tyhjäkäyntiasennon). Mutta näin en tietenkään tehnyt - kahva oli kokonaan vapautettuna koko resetoinnin ajan ja silti VDSTS sanoi "PASSED". Ennen tekemääni resetointia max kaasu oli jotain 82% luokkaa ja resetoinnin jälkeen siis tuon 85%.
Joo, saa nauraa. Mutta ehkä tästä on jollekin muullekin opiksi ja iloksi , jos Matti tai joku muu vaan jaksaa neuvoa ja selittää...