Kirjoittaja Aihe: TPS sensorin maximilukema?  (Luettu 11531 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #15 : Maaliskuu 09, 2007, 06:41:36 ap »
Pexi kirjoitti:
Lainaus
Tehtaan ohje taitaa sanoa, että reset tarvitaan vain jos läppärunkojen kanssa on touhuttu jotain. Itse tsekkaan sen tästä lähtien aina kun koneen laitan piuhan perään, ja jos kiinni-arvo poikkeaa yhtään tuosta ohjearvosta 4.7 +/- 0.2 niin resettiä peliin.

Tuo VDSTS maksoi muuten 230 euroa postikuluineen - työkalu on hintansa arvoinen!
Mistä sait aiheen ruveta tsekkailemaan näitä arvoja , oliko uudessa pyörässä jo heti käyntiongelmia ,paukuttelut ja nykimiset,eikö uusi pyörä ollutkaan säädöissään ??
Titaniumin kuski

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #16 : Maaliskuu 09, 2007, 07:06:55 ap »
I.H. kirjoitti:
Lainaus
Mistä sait aiheen ruveta tsekkailemaan näitä arvoja , oliko uudessa pyörässä jo heti käyntiongelmia ,paukuttelut ja nykimiset,eikö uusi pyörä ollutkaan säädöissään ??

 

Ei asiaa noin pidä ymmärtää. Ehkä tuo yllä kertomani kuulostaa ihan liian karulta,  pyörä tuntui pelaavan ihan mainiosti. Paukuttelu moottorijarrutuksessa antoi oikeastaan aika messevän säväyksen ajoon ja ei tuota veto päälle-pois töksäystä nykimiseksi voi sanoa.

Kaikki siis tuntui olevan aivan ok, mutta kai se on vähän sama kuin että minkä takia tsekataan venttiilien välykset vaikka ajossa ei mitään osaa epäilläkään. Kiinnostuksen ja harrastuksen vuoksi - ja ymmärryksen lisäämiseksi.

 

  • Vieras
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #17 : Maaliskuu 09, 2007, 13:30:09 ip »
Hello!

Pexi:Tehtaan ohje taitaa sanoa, että reset tarvitaan vain jos läppärunkojen kanssa on touhuttu jotain. Itse tsekkaan sen tästä lähtien aina kun koneen laitan piuhan perään, ja jos kiinni-arvo poikkeaa yhtään tuosta ohjearvosta 4.7 +/- 0.2 niin resettiä peliin

Jep. Juuri näin:

Lainattua tekstiä:

Depending upon how the shaft is attached to the pot, and the calibration of the pot itself, every throttle body will display a slightly different voltage when the butterfly is at any given position.This is why a TPS reset is mandatory any time the throttle body or Throttle Position Sensor is removed or changed.  
 Throttle position and Throttle (%) are positions relative to the zero point for the throttle butterfly. The purpose of a TPS reset is to tell the ECM what voltage is at the pot when the butterfly is completely closed (i.e., 0% open). The ECM is then capable of calculating the exact throttle position based on the offset voltage from the absolute voltage reading that it read when the butterfly was fully closed. Throttle position is the measure of the angle(degrees) that the throttle butterfly open between 0 and 85.

Lexa: Jos itse räpläilee ton truutan kanssa, niin laite on tarpeellinen mutta näinhän se on, että asiantuntevassa huollossa homma hoituu.

Ihmettelen, miten sulla on tuo ollut pielessä (tehtaalta lähtien). Vai ovatko huollossa räplänneet läppärunkoa ja jättäneet tarkistuksen tekemättä.

Kirjoitit, että resetoinnin jälkeen tyhjäkäynnin arvo on 4,6%, joka on oikein. Oliko se alunperin jotain muuta?

Edit: Ai niin, piti sen verran pohtia vielä, että oliko tuo läppä tyhjäkäyntiasennossa yli 4,6% kun kerran putkissa paukkui moottorijarrutuksissa? Eli seos oli liian laihalla. Sama syy olisi nykivään kaasuun alhaalta nostettaessa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2007, 13:42:00 ip kirjoittanut Lexa »

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #18 : Maaliskuu 10, 2007, 12:04:03 ip »
Ennen resetointia tyhjäkäyntiasento oli 4.0° - 4.1°.

Ymmärtääkseni maailmalla on vallalla käsitys, että tuo resetointi tarvitaan aina silloin tällöin, vaikka mihinkään ei olisi koskettukaan, koska TPS potikan arvolla on taipumus "vaeltaa" ajan kuluessa.


« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2007, 12:06:00 ip kirjoittanut Pexi »

  • Vieras
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #19 : Maaliskuu 12, 2007, 12:02:08 ip »
Terve,

Jäin vielä pohtiman tuota ristiriitaa "oireet viittaa tyhjäkäyntiä laihalla vaikka läppä pienemmällä".
Ymmärrän tämän asian, että kyse ei olekkaan läpän väärästä kulmasta vaan potikan informaatiosta. Tarkoitan siis: Vaikka kulma on 4,6, niin potikka ilmoittaa virheellisen jännittteen joka viittaa 4,0 kulmaan jolloin polttoaineen säätö on  alhaisempi.
Saakohan tosta tolkkua :O

Siis:
Vaikka kulma on oikeasti 4,6 astetta, polttoainetta tulee 4,0 asteen mukaisesti ja laihalla mennään :D

Edit: Kävin (Pexi) sivuillasi katsomassa josko näkisin onko ruiskuarvot ennen ja jälkeen erilaiset vai lähes samat. En nähnyt kuin "after".

Hieno video! Haluu kans tienpäälle! :vau:

-Lexa-
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 12, 2007, 13:07:00 ip kirjoittanut Lexa »

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #20 : Maaliskuu 12, 2007, 15:19:01 ip »
Juuri noin se minunkin järjen mukaan menee. Ja koska resetoinnilla oli vaikutus koko läpän skaalalla, niin  periaatteessa kaikilla kaasun asennoilla ruisku syötti bentzinaa liian vähän todelliseen ilmamäärään nähden.

Paitsi että closed loop tilassa lambda-anturilta tuleva tieto korjautti seoksen taas oikeaksi, joten normaali cruise-ajossa ei huomannut mitään ongelmaa olevan. Reippaammalla kaasunkäytöllä kun mentiin open loop tilaan ja lambdan feedbackia ei hyödynnetty oli seos todennäköisesti liian laiha ihan oikeasti.

:prof:

  • Vieras
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #21 : Maaliskuu 12, 2007, 17:03:17 ip »
Terve!

No hyvä. Olen saanut rauhan :)
Katsoin California Workshop Manuaalista, että ruiskuntoiminnan tarkastus on 10 000 välein.

Täytyy pitää huolta, että se tehdään testerillä huollossa.

Voi olla, että hommaan myös ohjelman siinä vaiheessa jos ja kun laitan Power Commanderin.

-Lexa-

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #22 : Maaliskuu 13, 2007, 18:43:58 ip »
Lexa kirjoitti:
Lainaus
Hieno video! Haluu kans tienpäälle! :vau:

Tack tack, ja itse asiassa tässä uudessa eli viime sunnuntain otoksen lopussa, lopputekstien aikana kuuluu tuo nykyinen moottorijarrutuksen röpötys aika hyvin (video kestää vain minuutin verran): http://www.youtube.com/watch?v=kMDCdO0_7CI

Ei ollut ikävä ajella, ei.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #23 : Toukokuu 17, 2007, 08:52:41 ap »
Olli kirjoitti:
Lainaus

Eikö kaasuläppä (ilmaläppä ruiskussa?) ole yleensä sellainen, että akseli on toisella puolella tyyliin

______O______

ja paine tulee tuolta tasaiselta puolelta (kuvassa alhaalta).


*köh* haljotaanpa pilkkua sen verran että pidetään mielessä yksinkertainen perustotuus: Supercharged engines suck air in and ram it to the cylinders. Non-supercharged engines just suck.

Eli siitä paineesta ;)

(Ja juu, tiedän kyllä että se on paine-ero joka ratkaisee :)

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #24 : Toukokuu 17, 2007, 10:22:29 ap »
Kukkuuko pyöräsi jo?

Janne K

  • Viestejä: 154
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #25 : Toukokuu 17, 2007, 11:36:13 ap »
Todennäköisesti. Ei sillä muuten ois varaa kuittailla. Joko siinä on taas toimiva ahdin?

 

Olli

  • Viestejä: 264
TPS sensorin maximilukema?
« Vastaus #26 : Toukokuu 18, 2007, 02:27:22 ap »
MotoJussi kirjoitti:
Lainaus
Olli kirjoitti:
Lainaus

Eikö kaasuläppä ...
ja paine tulee ....


*köh* haljotaanpa pilkkua sen verran että pidetään mielessä yksinkertainen perustotuus: Supercharged engines suck air in and ram it to the cylinders. Non-supercharged engines just suck.

Eli siitä paineesta ;)

(Ja juu, tiedän kyllä että se on paine-ero joka ratkaisee :)


No joo. On se painetta se yhden ilmakehänkin paine, jos sitä verrataan avaruuden tyhjiöön tai männän alaspäin mennessään (tai tässä tapauksessa alaviistoon?) aiheuttamaan alipaineeseen imutahdin aikana.

Mutta tuo boldattu "perustotuus" on kyllä hyvin sanottu. :)

  Olli