Kirjoittaja Aihe: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa  (Luettu 6652 kertaa)

rikugien

  • Viestejä: 11
  • Breva V1100 2005
Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« : Elokuu 15, 2018, 16:23:52 ip »
Kuka synkkaisi mulle Brevan ruiskurungot? Kyseessä Breva 1100 2005, ajettu nyt 41000 km. Tänä kesänä takana yli 8000 km ja nyt tuhannen kilometrin aikana vähän oireita.
Kaikki tulpat vaihdettu, uusi ilmanputsari, venttiilit säädetty eilen, ruiskurunkojen välitangossa ei mielestäni klappia.
Oireet: Yli 4000 kierroksen moottori tärisee enemmän kuin ennen. Liikennevaloissa paikallaan vähän aikaa, niin tyhjäkäynti hummailee ylöspäin ehkä 300 kierrosta.
Oireet ei siis vakavat, mutta olisko nuo syytä joskus säätää?
Laitteessa on paikallaan Dobeck Performance TFI, electronic fuel injection controller: http://www.tficontrollers.com/
ja avarampi putki. Mutta noilla on tähän asti toiminut loistavasti.
Voin ajella täältä Joensuusta kauemmaksikin ja ilmaiseksi ei tarvitse tehdä.

T: Ismo
P: 0503728237
Breva V1100 2005

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #1 : Elokuu 15, 2018, 16:37:54 ip »
Kysytääs nyt ensiksi että onko lambdasäätö kytketty vai pois päältä?
Onko vikavalo syttynyt joskus ajaessa?
Eihän ole ilmavuotoja kumikurkuissa tai pakoputkessa?
Onko vikalogit luettu? Jos on niin mitä ilmoituksia löytyi?

Itsellä ei ole pajaa tällä hetkellä joten ei onnistu säätäminen. Tampereelle olisi melkoinen matka.

rikugien

  • Viestejä: 11
  • Breva V1100 2005
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #2 : Elokuu 15, 2018, 17:33:04 ip »
Kysytääs nyt ensiksi että onko lambdasäätö kytketty vai pois päältä?

Onko vikavalo syttynyt joskus ajaessa?
Eihän ole ilmavuotoja kumikurkuissa tai pakoputkessa?
Onko vikalogit luettu? Jos on niin mitä ilmoituksia löytyi?

Itsellä ei ole pajaa tällä hetkellä joten ei onnistu säätäminen. Tampereelle olisi melkoinen matka.

En tiedä, onko lambdasäätö kytketty pois. Todennäköisesti ei, koska Dobeckin sivulla lukee näin:
The TFI is a piggy-back EFI controller because it does not replace the stock ECU, but rather monitors the signals to the injectors and makes fuel adjustments based on the pot settings. The TFI is equipped with four pots which allow for quick fine tuning by the end user without needing a computer.

Kumikurkuissa ei ole ilmavuotoa, tiiviit ja pehmeät ovat. Pakoputki täytyy vielä tarkastaa, varmaankin Bräkleen tai startpilot? Uskaltaako niitä tuonne kuumaan pakoputkeen suhauttaa?
Vikavalo ei ole syttynyt ja vikalogissa ei ole mitään.
Breva V1100 2005

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #3 : Elokuu 15, 2018, 22:22:59 ip »
Lainaus
Pakoputki täytyy vielä tarkastaa,
Pyörä käymään kylmästä ja kintaalla painamalla tukkii pakoputken pään. Vuodon pitäisi näkyä ja kuulua. Pakoputki on siitä hassu laite että siellä kaasu virtaa sykkimällä ja välillä edestakaisinkin. Jos jostain pääsee ilmaa lambda-anturille niin se säätää seosta virheellisesti. Myös nokeentunut lambda voi antaa virheellistä signaalia.

Näistä lisäkikkareista jotka "säätävät" moottoria eikä lambdaa ole kytketty pois niin niistä ei juuri ole haluttua etua silloin. Pientä säätöä kuitenkin. Lambda leikkaa lisälaitteen tekemät "virheelliset" säädöt. Ihmeen paljon näitä silti myydään.

Koitapa kokeeksi ottaa lambda pois käytöstä ohjelmallisesti jos käytössäsi on GuzziDiag ja OBD-kaapelit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #4 : Elokuu 15, 2018, 23:19:30 ip »
Sen vuodon pitää olla aika lähellä lambdaa, että vaikuttaa mihinkään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2018, 23:52:14 ip »
Sen vuodon pitää olla aika lähellä lambdaa, että vaikuttaa mihinkään.

Siinä lähellä on kolme jatkoskohtaa. Onpa omalle kohdalle osunut murtumakin 1100 Brevan röörissä ja vielä lambdan jälkeen. Silloin oli homma ihan sekaisin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #6 : Elokuu 16, 2018, 00:51:07 ap »
Mutta nimenomaan lähellä on oltava. Jos on yhtään kauempana, niinnei haittaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

rikugien

  • Viestejä: 11
  • Breva V1100 2005
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #7 : Elokuu 16, 2018, 08:39:43 ap »
Juuri testasin pakoputken vuodot:
Ainut kohta, mistä vuotaa hiukan, on kokoojapöntön jälkeisen pakoputken ja viimeisen pöntön liitos n. 30 cm lambdasta.
Guzzidiagia ja piuhoja minulla ei ole
Breva V1100 2005

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #8 : Elokuu 16, 2018, 11:38:10 ap »
Juuri testasin pakoputken vuodot:
Ainut kohta, mistä vuotaa hiukan, on kokoojapöntön jälkeisen pakoputken ja viimeisen pöntön liitos n. 30 cm lambdasta.
Guzzidiagia ja piuhoja minulla ei ole

Siinä kohtaa on massatiiviste. Liitosta ei pidä avata vaan löysätä hieman klemmaria kun, esimerkiksi, takapyörää irrotetaan. Lasketaan vain äänenvaimentimen takapää alas avaamalla sen kannatinpultti. Jousi saa olla paikoillaan. Lievän vuodon voi korjata pakoputkikitillä.

Riippuu vuodon suuruudesta vaikuttaako se lambdaan. Omassa vaikutti hieman taaempana olevan kannatinkorvan murtuma.

GuzziDiagin suhteen voi aloittaa opiskelun tästä: http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

rikugien

  • Viestejä: 11
  • Breva V1100 2005
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #9 : Elokuu 16, 2018, 17:57:33 ip »
No niin.
Starttipilotilla huomasin, että yksi kumikurkku vuosi hieman, vaikka klemmari oli olevinaan pohjassa; kiristetty aivan pohjaan.
Koeajolla huomasin, että tärinä väheni.

Pakoputken vuoto tukittu pakoputkikitillä ympäri koko sauman.
Nyt sitten odotan, kun kitti kuivaa.
Mökille lähtö tässä välissä, joten vasta viikonlopun jälkeen pääsen koeajamaan.
Kerron sitten, miten kävi
Breva V1100 2005

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #10 : Elokuu 16, 2018, 20:47:16 ip »
Näin ne pienet jutut voivat yhdessä tehdä kaikenlaista kummallista.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #11 : Elokuu 16, 2018, 21:16:36 ip »
Kumikurkkuja ei sitten kannata kiristää liikaa. Se saattaa aiheuttaa itsessään uuden vuodon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #12 : Syyskuu 05, 2018, 10:47:29 ap »
Kun tässä ketjussa oli puhetta tuosta läppärunkojen välitangosta, niin lähteekös se ihan nykäisemällä irti "kupeistaan"? Meikäläisellä siinä on vähän klappia, huomaa kun liikuttaa niin kierrokset laskee. Ajattelin, että tutkis vähän tarkemmin.

JP

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #13 : Syyskuu 10, 2018, 19:13:48 ip »
Kun tässä ketjussa oli puhetta tuosta läppärunkojen välitangosta, niin lähteekös se ihan nykäisemällä irti "kupeistaan"? Meikäläisellä siinä on vähän klappia, huomaa kun liikuttaa niin kierrokset laskee. Ajattelin, että tutkis vähän tarkemmin.

JP

Vastaan kun ei kerta kukaan muu...
Et maininnut pyörän mallia. Itse otin Nevadasta yhdystangon irti isolla ruuvitaltalla vääntämällä kupin pois kuulastansa. Siitä läppävivun ja kupin kierreosan välistä päättäväinen vääntö niin kyllä se pluiskahtaa.

Niitä muovikuppeja ja niihin sopivia kuulatappeja saa ostaa irrallaan. Yritin tilata valmistajalta, mutta niitä ei koskaan tullut. Lopetin muovinivelien hankinnan siihen ja laitoinkin kevytmetallnivelet. Niitä saa Monetistä. Pitää muistaa, että tangossa on toisessa päässä vasenkätinen kierre. Paras nivel näyttäisi olevan Uniball tyyppinen. Jos laittaa muovinivelet, kannatta ostaa niitä pieni kappa ja uusia nen joka keväthuollossa. Niiden kitka pitää läppien värinän poissa.

Ainakin Nevadassa oli muovinivelet niin, että kuppi on aukko ylöspäin. Kun siihen menee kuravettä se kuula ruostuu ja hiontakura syö muovikupin väljäksi. Jos laittaa uudet, muoviset tai metalliset, kannattaa laitta ne toisin päin, kuppi nurin. Jos siihen menee kuravettä, se myös valuu pois.

Kannattaa laittaa M5 kierteiset, kuten alkuperäisetkin. Silloin ei tarvitse suurentaa läppävipujen reikiä. Niiden metalli on aika kovaa ja pientä palikkaa on vaikea porailla ilman konepajavehkeitä. Entinen kuula on stanssattu paikoilleen, mutta lähtee hyvin pois poraamalla tai hiomalla stanssattu kanta pois.

Läppärunkojen vivustotkin kannattaa purkaa irti ja puhdistaa kunnolla, ne ovat melkoisia liankerääjiä. Pitää varoa vaihtamasta läppien palautusjousia keskenään, ovat eri vahvuiset.

Homman jälkeen on säädettävä imubalanssi. Balanssin säätöruuvi suunnilleen keskiasentoon. Mittaamalla läppävipujen reikien väli ja nivelien kerteitä kiertämällä säädetään nivelien kuulatappien väli samaksi kuin reikien väli. Tanko paikoilleen ja lukitusmutterit kiinni ja imua mittaamalla balanssi oikeaksi suurimman vääntämomentin kierrosluvulla hienosäätäruuvista. Läppärunkojen ohivirtausruuveista imubalanssi tasalle ja tyhjäkäyntikierrosluku oikeaksi samalla kertaa. Sama toistaen muutaman kerran pääsee hyvään tulokseen ja sitten balanssi on tasalla kaikilla kierroksilla.

Jos laitetaan liukkaat kuulanivelet muovisten nihkeiden tilalle, voi käydä niin, että läpät alkavat jollain kierrosluvulla läpättää resonanssissa. Sen voi estää lisäämällä yhdystangon massaa lisäpuntilla tai tekemällä tangon 10 mm:n ruostumatonterästangosta.

Onnea säätöön! Terv: Timo
Sentire la forza!
Terv: Timo

jiipee73

  • Viestejä: 116
Vs: Breva 1100 ruiskurunkojen synkkaaja hakusessa
« Vastaus #14 : Syyskuu 11, 2018, 09:33:08 ap »
Kysäisin tässä ketjussa kun mulla sama peli, eli Breva 1100.

Kiitos neuvoista! Ei kyllä riitä uskallus alkaa porailemaan mitään, täytyy kokeilla ensin laittaa hieman painoa välitankoon, jos se tasottaisi käyntiä. Ei sillä, ei siinä suurta klappia ole.

Jännä juttu, ilmat kun on viilenneet, pyörän tyhjäkäynti on pikkasen yli 1000rpm eli siellä missä pitää, kuumemmilla säillä parisataa kierrosta enemmän. Näissähän ymmärtääkseni ecu hoitaa tyhjäkäynnin stepper motorin avustuksella eikä tyhjäkäyntiä ruuvailla.

JP