Kun tässä ketjussa oli puhetta tuosta läppärunkojen välitangosta, niin lähteekös se ihan nykäisemällä irti "kupeistaan"? Meikäläisellä siinä on vähän klappia, huomaa kun liikuttaa niin kierrokset laskee. Ajattelin, että tutkis vähän tarkemmin.
JP
Vastaan kun ei kerta kukaan muu...
Et maininnut pyörän mallia. Itse otin Nevadasta yhdystangon irti isolla ruuvitaltalla vääntämällä kupin pois kuulastansa. Siitä läppävivun ja kupin kierreosan välistä päättäväinen vääntö niin kyllä se pluiskahtaa.
Niitä muovikuppeja ja niihin sopivia kuulatappeja saa ostaa irrallaan. Yritin tilata valmistajalta, mutta niitä ei koskaan tullut. Lopetin muovinivelien hankinnan siihen ja laitoinkin kevytmetallnivelet. Niitä saa Monetistä. Pitää muistaa, että tangossa on toisessa päässä
vasenkätinen kierre. Paras nivel näyttäisi olevan Uniball tyyppinen. Jos laittaa muovinivelet, kannatta ostaa niitä pieni kappa ja uusia nen joka keväthuollossa. Niiden kitka pitää läppien värinän poissa.
Ainakin Nevadassa oli muovinivelet niin, että kuppi on aukko ylöspäin. Kun siihen menee kuravettä se kuula ruostuu ja hiontakura syö muovikupin väljäksi. Jos laittaa uudet, muoviset tai metalliset, kannattaa laitta ne toisin päin, kuppi nurin. Jos siihen menee kuravettä, se myös valuu pois.
Kannattaa laittaa M5 kierteiset, kuten alkuperäisetkin. Silloin ei tarvitse suurentaa läppävipujen reikiä. Niiden metalli on aika kovaa ja pientä palikkaa on vaikea porailla ilman konepajavehkeitä. Entinen kuula on stanssattu paikoilleen, mutta lähtee hyvin pois poraamalla tai hiomalla stanssattu kanta pois.
Läppärunkojen vivustotkin kannattaa purkaa irti ja puhdistaa kunnolla, ne ovat melkoisia liankerääjiä. Pitää varoa vaihtamasta läppien palautusjousia keskenään, ovat eri vahvuiset.
Homman jälkeen on säädettävä imubalanssi. Balanssin säätöruuvi suunnilleen keskiasentoon. Mittaamalla läppävipujen reikien väli ja nivelien kerteitä kiertämällä säädetään nivelien kuulatappien väli samaksi kuin reikien väli. Tanko paikoilleen ja lukitusmutterit kiinni ja imua mittaamalla balanssi oikeaksi suurimman vääntämomentin kierrosluvulla hienosäätäruuvista. Läppärunkojen ohivirtausruuveista imubalanssi tasalle ja tyhjäkäyntikierrosluku oikeaksi samalla kertaa. Sama toistaen muutaman kerran pääsee hyvään tulokseen ja sitten balanssi on tasalla kaikilla kierroksilla.
Jos laitetaan liukkaat kuulanivelet muovisten nihkeiden tilalle, voi käydä niin, että läpät alkavat jollain kierrosluvulla läpättää resonanssissa. Sen voi estää lisäämällä yhdystangon massaa lisäpuntilla tai tekemällä tangon 10 mm:n ruostumatonterästangosta.
Onnea säätöön! Terv: Timo