Kirjoittaja Aihe: Vaimo väittää, että Nevadasta kuuluu...  (Luettu 8890 kertaa)

Vaiska

Vaimo väittää, että Nevadasta kuuluu...
« : Toukokuu 23, 2018, 20:47:29 ip »
… sirinää, kun vaihde on ykkösellä tai kakkosella ja kytkin on pohjassa. Koeajoin vaimoni pyörän, mutten kuule mitään normaalista poikkeavaa. Kuuloni on kyllä ajan saatossa huonontunut ja korkein ääni, minkä nykyään kuulen on luokkaa variksen tai korpin ääni. Siis jos sirinää kuuluu, niin se on aika korkealla taajuudella.

Onko tällainen ääni jollekin tuttu, mistä se johtuu ja onko kyseessä terve ääni, vai pitäisikö alkaa huolestua?

TunturiTT

Vs: Vaimo väittää, että Nevadasta kuuluu...
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2018, 21:13:44 ip »
Onko kaikki suojapellit ja lämpösuojat yms kiinni ja kireällä? Seisontajalan jousikin voi esimerkiksi tiristä. Jos kytkimen tuntuma ja pito ovat normaalit, en ihan äkkiä huolestuisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2018, 21:16:58 ip »
Kyllä se tapansa näyttää. Ei kannata stressata.
Jos Guzzin ääniä kuuntelee ja on niistä huolissaan niin vaihtaa vaikka japanilaiseen.

Vaiska

« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2018, 21:33:17 ip »
Kiitos vastauksista teille molemmille. Moto Matti,  välitin rakentavan ehdotuksesi pyöränvaihdosta japsiin.  Vaimoni vastaus ideaasi  ei ole julkaisukelpoinen.

motomatti

« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2018, 21:35:46 ip »
Sellaista sattuu....

TunturiTT

« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2018, 22:39:32 ip »
Kuulostaa erittäin kehityskelpoiselta yksilöltä  :P

Vaiska

« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2018, 07:22:34 ap »
Joo, vaimolla on ollut aiemmin kolme japsia: kaksi Viragoa ja Dragstar. Nyt toinen Nevada menossa. Ja Guzzi kuulemma tuntuu ainoana henkisesti omalta pyörältä. Minun on vaikea ymmärtää, kun en osaa ajatella noin syvällisesti.

TimoEv

• Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2018, 08:41:10 ap »
Jokunen vuosi sitten ajoin kilsan verran matkan varrella olleesta kahvilasta tankille. Ihan oikeasti luulin sen kilinän, kalinan ja kalkatuksen, jota Californiasta pääsi, merkitsevän koko vehkeen hajoavan siihen paikkaan.
No, yht´äkkiä kekkasin - hep! - korvatulppien jääneen taskuun. Tulpat korviin ja kas! Californian käynti muuttui pehmeäksi hurinaksi.

Kovin äkkiä ei kannata suurta remonttia aloittaa näiden Guzzien kanssa äänten takia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 24, 2018, 22:03:37 ip kirjoittanut TimoEv »

TunturiTT

« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2018, 08:45:39 ap »
Varsinkin kun ajelulla pitää vähän taukoa ja sitten lähtee ilman tulppia. Ymmärtää miksi lapset itkevät ja linnut lähtevät puista, kun Guzzi käy.

Hajakenttä

« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2018, 13:11:19 ip »
Ei minulla ole kokemusta monista moottoripyörämerkeistä, mutta käsittääkseni Moto Guzzi on niitä kilteimpiä ääniltään. Vaikea ymmärtää: miksi Guzzia noin rumaääniseksi mainitaan. Vaimoni ei itse aja, mutta sanoo naapurin kollien autojenkin pitävän rumempaa ääntä. Nevadalla ainakin on hänen mukaansa selvästi tunnistettava, mutta pehmeä ja hiljainen ääni. En siis ainakaan vaimoa vaihda.

Pari kesää sitten alkoi, vielä uudenkarhea, Nevada pitää korviin sattuvaa ja kovaa ulinaa. Se oli aika huolestuttava. Esiintyi satunnaisesti kun vaihdetaan isommalta vaihteelta pienemmälle ja kierrokset käväisevät korkealla, mutta ei aina. Antoi sellaisen vaikutelman kuin olisi jossain akselissa sovitusprikka, tai vast. joka lähtee pyörimään luvattomasti jonkin tarpeettoman välyksen takia. Sellainen sirisevän kilisevä ulina, joka tosiaan toi mielikuvan millin paksuisesta ja n. 10 - 20 mm:n prikasta ja hiukan sille väljästä akselista. Korviin sattuva ja kova on tietenkin subjektiivinen näkemys valtakunnan hienoimmasta ja kauneimmasta laitteesta.

Mekaanikko arveli, että voidaan se moottori tietysti purkaa ja tutkia, mutta on melko varmaa, että syytä ei löydetä. Siellä on suhteellisen paljon osia.

Kun keskustelu RVS korjausaineesta osoitti, että ei sillä mössöllä ainakaan ole mitään rikottu, ajoin Jyväskylän Motonettiin. Siinä pihassa parkkipaikalla sekoitin möllöpullon ja kaadoin RVS satsin moottoriin. Vaikka sitä taika-aineeksi ja uskomushoidoksi usein sanotaan, kävi kuitenkin niin, että jo kotimatkalla, Kärkisten sillalla viimeistään, ulinailmiö oli lähes poissa ja n. 100 km:n ajon jälkeen kokonaan poissa, eikä ole sen koommin esiintynyt.

Kai minäkin olen vähän yliherkkä sivuäänille. Itse Nevadan ääntä en pidä kovana vaan pikemminkin kauniina, enkä ymmärrä: miksi moottoripyöräilijän pitäisi käyttää korvatulppia, mutta tehköön kukin tarpeensa mukaan. Käytän Arai kypärää ja se suhisee vain hyvin kovissa nopeuksissa, eikä silloinkaan paljoa. Vanha autoni taitaa kohista saman verran. Moottorin hurina kuuluu vain vaimeasti takaa. Venttiilikoneistojen kilkatus kuuluu hyvin kun ne ovat siinä sylissä. Siitä pystyy lähes arvioimaan välykset. Vaihteesiirtäjä kilahtaa kuin RK-62:n lukko ja sekin kuuluu hyvin pienemmillä teillä. Mutkatiellä, kun metsän puut ovat lähellä, kuulen jopa lintujen laulun puista, jos ei ole kovasti vauhtia, vaikka pikkuvaihteilla moottori laulaakin niiden kanssa kilpaa.

Äänien maailma on kovin suhteellinen ja subjektiivinen.
Sentire la forza!
Terv: Timo

TunturiTT

« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2018, 13:17:54 ip »
Mun pikkulohko on myös mekaanisilta ääniltään erittäin vaisu. Venttiilikoneiston äänen voi hyvällä mielikuvituksella erottaa. Jopa nokkaketjun äänen voi poimia helpommin äänimatosta. Isolohko sen sijaan rumpsuttelee eri tahtiin. Olen kuullut äänekkäämpiäkin, niin ei viitsi huolestua, tiedän kuitenkin että toimii kuten ajateltu.

I.H.

« Vastaus #11 : Toukokuu 24, 2018, 13:56:48 ip »
Mulla taas on käynyt niin, että kun joku ulkopuolinen kuulee Titaniumin äänen, niin kysyy mikäs tuo on ? Vastaan tietenkin että se on Guzzi, sitten nousee kulmakarvat ja sanoo , ei voi olla, no miksei, no kun venttiilit ei kilistä .    ;D
Titaniumin kuski

jiipee73

« Vastaus #12 : Toukokuu 24, 2018, 14:11:25 ip »
Välikommenttina: korvatulppia pakko käyttää heti kun matkan pituus ylittää 20km. Ei johdu moottoriäänistä vaan tuulesta, joka alkaa repiä toista korvaa. Ilman katetta paras, mutta silloinkin tulpat. Toisessa korvassa meluvamma niin sillä vois vetää ilman tulppaakin, toinen herkkää äänille. Tilapäisen tinnituksen kokeneena, ei enää, kiitos.

Eli niin kuten monessa muussakin asiassa, ihminen ja kokemansa aistimukset ovat kovin yksilöllisiä. :)

motomatti

« Vastaus #13 : Toukokuu 24, 2018, 15:27:24 ip »
Lainaus
Pari kesää sitten alkoi, vielä uudenkarhea, Nevada pitää korviin sattuvaa ja kovaa ulinaa. Se oli aika huolestuttava. Esiintyi satunnaisesti kun vaihdetaan isommalta vaihteelta pienemmälle ja kierrokset käväisevät korkealla, mutta ei aina. Antoi sellaisen vaikutelman kuin olisi jossain akselissa sovitusprikka, tai vast. joka lähtee pyörimään luvattomasti jonkin tarpeettoman välyksen takia. Sellainen sirisevän kilisevä ulina, joka tosiaan toi mielikuvan millin paksuisesta ja n. 10 - 20 mm:n prikasta ja hiukan sille väljästä akselista. Korviin sattuva ja kova on tietenkin subjektiivinen näkemys

Hyvin kuvattu asia. Olen törmännyt samaan ilmiöön ja paikallistanut sen vaihteistoon. Ilmeisesti jokin vaihteiston etupään laakereista otti resonanssia. Aika kova vinkaisu oli se. Samalla tutkimuksella huomattiin että öljyn pinta oli pari senttiä alle suosituksen. Öljyä lisättiin ja melu katosi. Mutta tosiasia on että silloin oli kyse vaihteistosta.

Moottorista en osaa kuvitella mikä tuottaisi siellä vastaavan äänen. Venttiilikoneisto se ei voi olla poislukien jakopää. Kampiakseli se ei voi olla, eikä vauhtipyörä saati kytkin. Kytkin voi käytettäessä äännellä.

Jakopäässä ei montaa osaa ole mutta sen jatkeena on laturi. Olisiko se äänen lähde? Toisaalta öljyn lisääminen/apuaineet ei siihen vaikuta. Jakoketju löysänä saattaisi resonoida jollakin tapaa mutt se kuuluu yleensä rapinana ja naksahduksina. Kummallista, vielä tuoreessa laitteessa.

Laiska olen käyttämään tulppia mutta pidemmälle matkalle kyllä. Kokontumisissa yhteismajoituksessa korvatulpat ovat pakolliset jos aikoo nukkua. Konsertit ovat joskus mahtavia kun humalassa olevat nukahtavat ja kaikki paikat ovat rentoina. Kurkunpäätä myöden.

eepi

• Vieras
« Vastaus #14 : Toukokuu 24, 2018, 16:06:05 ip »
Mulla on kokemus Nevadan äänistä. Oli niin kova et kaveri kuuli toisen pyörän päälle kun koneet kävi. Yks asentaja sanoi että ei ole ikinä sellasta kuullut.
Joku varmaan luuli että mulla on päässä vikaa, mut onneks oli nämä muut  kuulijat. Oli sellanen särinä tai tms, toi kuvaus prikasta tai akselista mikä narisee on aika hyvä. Tuli ja meni omia aikojaan.
Ja niin on että oisko ollut toissa kesänä, noin, jossain vaiheessa se katos eikä ole takasin tullut. Oon sitte uteliaille sanonut että on vähän italialaiset nää viat. Kaikella kunnioituksella siis.  Tää mun vehje kyllä on muutenkin vähän äänekäs.Jotain resonanssia sitte epäilin.
 Nyt on sellanen että ihan kuin tulis äänenvaimentimesta tai jostain sieltä kans joku pärinä.. Onn kokeillu saappaala painaa vaimenninta ja mun mielestä se vaimentaa sitä ääntä. Oon sit koittanut hakeakin mutta selvää syytä en kyl oo löytänyt. Vaimenninta ei saa aukastua kaiketikaan.
Pikku harmia myös perän tiimoilta.
Mutta muuten hauska pyörä ja alan olla sitä mieltä että lujuuttaan natisee. Toi tuulen kohina kyllä ottaa päähän mutta se ei ole merkin vika...