Ei minulla ole kokemusta monista moottoripyörämerkeistä, mutta käsittääkseni Moto Guzzi on niitä kilteimpiä ääniltään. Vaikea ymmärtää: miksi Guzzia noin rumaääniseksi mainitaan. Vaimoni ei itse aja, mutta sanoo naapurin kollien autojenkin pitävän rumempaa ääntä. Nevadalla ainakin on hänen mukaansa selvästi tunnistettava, mutta pehmeä ja hiljainen ääni. En siis ainakaan vaimoa vaihda.
Pari kesää sitten alkoi, vielä uudenkarhea, Nevada pitää korviin sattuvaa ja kovaa ulinaa. Se oli aika huolestuttava. Esiintyi satunnaisesti kun vaihdetaan isommalta vaihteelta pienemmälle ja kierrokset käväisevät korkealla, mutta ei aina. Antoi sellaisen vaikutelman kuin olisi jossain akselissa sovitusprikka, tai vast. joka lähtee pyörimään luvattomasti jonkin tarpeettoman välyksen takia. Sellainen sirisevän kilisevä ulina, joka tosiaan toi mielikuvan millin paksuisesta ja n. 10 - 20 mm:n prikasta ja hiukan sille väljästä akselista. Korviin sattuva ja kova on tietenkin subjektiivinen näkemys valtakunnan hienoimmasta ja kauneimmasta laitteesta.
Mekaanikko arveli, että voidaan se moottori tietysti purkaa ja tutkia, mutta on melko varmaa, että syytä ei löydetä. Siellä on suhteellisen paljon osia.
Kun keskustelu RVS korjausaineesta osoitti, että ei sillä mössöllä ainakaan ole mitään rikottu, ajoin Jyväskylän Motonettiin. Siinä pihassa parkkipaikalla sekoitin möllöpullon ja kaadoin RVS satsin moottoriin. Vaikka sitä taika-aineeksi ja uskomushoidoksi usein sanotaan, kävi kuitenkin niin, että jo kotimatkalla, Kärkisten sillalla viimeistään, ulinailmiö oli lähes poissa ja n. 100 km:n ajon jälkeen kokonaan poissa, eikä ole sen koommin esiintynyt.
Kai minäkin olen vähän yliherkkä sivuäänille. Itse Nevadan ääntä en pidä kovana vaan pikemminkin kauniina, enkä ymmärrä: miksi moottoripyöräilijän pitäisi käyttää korvatulppia, mutta tehköön kukin tarpeensa mukaan. Käytän Arai kypärää ja se suhisee vain hyvin kovissa nopeuksissa, eikä silloinkaan paljoa. Vanha autoni taitaa kohista saman verran. Moottorin hurina kuuluu vain vaimeasti takaa. Venttiilikoneistojen kilkatus kuuluu hyvin kun ne ovat siinä sylissä. Siitä pystyy lähes arvioimaan välykset. Vaihteesiirtäjä kilahtaa kuin RK-62:n lukko ja sekin kuuluu hyvin pienemmillä teillä. Mutkatiellä, kun metsän puut ovat lähellä, kuulen jopa lintujen laulun puista, jos ei ole kovasti vauhtia, vaikka pikkuvaihteilla moottori laulaakin niiden kanssa kilpaa.
Äänien maailma on kovin suhteellinen ja subjektiivinen.