Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98345 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #375 : Toukokuu 07, 2019, 19:28:25 ip »
Tutkiskelin-pohdiskelin myös tuota Annia. Ohjeet voivat tosiaan vaihdella tai olla kokonaan väärästä pyörästä/mallista Guzzilla.
Tässä (LINKKI) listassa mm. Anniversariossa ECU MIUG3, kuten tässäkin www-sivussa (LINKKI). Lähde sama, tieto väärä ?
Vastaavasti esimerkiksi Bellagiolle usein ilmoitetaan (jopa myynti esitteessä) 15RC ecua, vaikka pyörässä on 5AM.

I alla fall eli kuinka vaan, niin tuo TPS reset lopulta osoittaa vain sen alkuarvon, jonka perusteella polttoainetta syötetään.
Se on siis virtuaalinen korjausarvo TPS:n näyttämälle volttimäärälle, jotta seossuhteen alkuarvo tulisi kohdalleen leposynkassa.
Resetointi tyhjäkäyntiasennossa mahdollistaa helpon ohjauskarttojen vaihdon mekaniikkaan koskematta vaikka tien päällä.
Normaalisti tämä ei tietysti ole tarpeen, mutta säätelyä ja virittelyä harrasteltaessa tarpeellinen, kun karttoja vaihtelee.

15RC ECU kykenee oppimaan +/- 10% seossuhteen kohdilleen n. 10-50 km matkalla Lambda takaisinkytkennän avulla.
Tätä oppimisprosessia voi halutessaan seurata tekemällä TPS reset + reset autolearning parameters (itseoppivat arvot) ja sitten tyhjäkäynnillä seurailemalla, kuinka Lambda mV arvo nousee ensin +500mV ja alkaa sen jälkeen hiljalleen sahailla esim. 400->500, 460->540, 420-580, 380->620 jne jne, kunnes on koko skaalalla 20->960mV. Samaa se tekee ajossakin kun Lambda on closed-loop tilassa. Oppimisprosessi on melko hidas, eikä yhdellä kylmästä lämpimäksi paikallaan tyhjäkäynnillä käynnillä tule valmiiksi. Kun oppiminen (soputtamisprosessi) on toteutunut, niin jatkossa menee suoraan 20->960mV alueelle aina ja heti, kun Lambdan kytkeytymis vaatimukset (lämmöt, kierrokset ja kaasun asento) täyttyvät.

Säätöjen ollessa kohdillaan muuttuu kulku hyvästä erittäin hyväksi resetointien jälkeen. Jos jotain on pielessä (mekaaninen vika, epä balanssi. alipainevuoto jne), niin resetoinnin jälkeen toimii hyvin, mutta alkaa pian 10-50 kilometrin matkalla huonontua itseoppimisen pyrkiessä korjaamaan käyntiä, kunnes säätövaran perälauta tulee vastaan. Tällaista olen itse ainakin olevinaan havainnoinnut ihan mutu ja prs-tuntumalla, ns kantapään kautta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2019, 21:33:15 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #376 : Toukokuu 07, 2019, 21:55:36 ip »
Nevada Anniversariota on tehty ainakin kahdella eri ECU:lla, MIUG3 ja 15RC. Meidän Anni on niistä tuo jälkimmäinen. Po. filosofia on peräisin tehtaan pdf huolto-ohjeesta, joka ei ole Nevada vaan V7 ja 15RC malli. Nevadan moottoritekniikka on riittävän lähellä sitä, joten sitä voi soveltaa niiltä osin. Paljon muutakin yhteneväisyyttä on. Anniversarion sähkökaavio poikkeaa aika paljonkin muista serkuistaan, Nevada Classicista ja V7:sta. Moottori, voimansiirto, jouset ja iskarit ja savupiiput ovat samaa tavaraa, mutta pyrstön rakenne, sarvet ja runko on täysin eri. Meidän Anni on toinen kahdesta Suomeen tuodusta Nevada Anniversariosta. Missä lienee toinen?
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #377 : Toukokuu 17, 2019, 17:28:12 ip »
Tein tuossa huoltovalon nollauksen mikä tehdään tässä pyörässä ihan vaan mittaristosta, tämän jälkeen syttyi moottorin vikavalo ??? No luin GD:llä viat ja antoi vikakoodiksi ”suoritin”  mistähän mahtaa olla kyse?

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #378 : Toukokuu 18, 2019, 11:24:12 ap »
Mikä on huoltovalo? Olen nähnyt vain "maint" tekstin matkamittarissa. Se tulee tehtaalla asetetuilla määrämatkoilla mittarista itsestään, eikä ECU siihen tee mitään.

Vikavalon syttyminen siinä kohdassa mahtaa olla vain sattuma. Ainakin olisi lohdullista niin ajatella. En ole saanut toistaiseksi vikavaloa syttymään (paitsi tietenkin käynnistyksessä) muuten kuin antamalla huonon syöttöjännitteen ECU:lle. Siinä tosiaan vika oli "suoritin". Se kävi niin, että ECU laatikon maajohdin oli hapettunut ja antoi huonon kosketuksen. ECU on alumiiniloota ja kiinnitetty kumijaloilla runkoon. Siksi se on erillisellä lyhyellä ja aika onnettoman ohuella johtimen pätkällä maadoitettu. Siinä vaan on kupariseos kaapelikenkä alumiinia vasten. Ajoittain se kahden eri metallin galvaanisen vaikutuksen vuoksi syöpyy ja alkaa pätkiä. Vaihdoin siihen ruostumatonteräs kaapelikengän ja paremman johtimen. Toistaiseksi on toiminut.

Suoritinvian poistuminen tapauksessani poistui vasta kun irrotin miinusjohtimen akun navasta ja kävin kahvilla. Kun myöhemmin kytkin sähköt takaisin ja panin virrat päälle oli vikavalo edelleen. Sain sen kuitenkin pois tyhjentämällä vikamuistin (jossa oli sama vikailmo muutaman kerran). Pelkkä virran katkaisu avaimesta ei siirtänyt suoritinvikaa muistoihin vaan piti sen ajankohtaisena.

<luulemista> En tunne ECU:n tarkkaa toimintaa, mutta luulisin sen olevan jonkinlaisessa valmiustilassa kun virta on avaimesta pois ja täyden bootin tapahtuvan vain kun akku on irti ja kytketään takaisin. En ole varma. </luulemista>
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #379 : Toukokuu 18, 2019, 14:12:57 ip »
Juuri tuota maint” tekstiä tarkoitin. Kaippa se oli vain huonoa tuuria.

Tuo tankin huohotus tuntuu nyt olevan oikea ongelma >:(
Tulin töistä kun ja pyörä ollut katoksessa varjossa, kauhea bensan haju ja lätäkkö pyörän alla. Avasin tankin niin kauhea paine tankissa, tankki kutistui silmin nähden.. mikähän tuohon nyt auttaisi ???

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #380 : Toukokuu 18, 2019, 18:01:07 ip »
Lainaus
kauhea paine tankissa

Minä tekisin jollain minidrill poralla millisen reiän kumitiivisteeseen (ei peltikorkkiin) niin, että reikä on täyttöaukon suun sisäpuolella. Siitä pääsee ilma hengittämään, eikä kaatuessa kauheasti tulvi bensaa ulos. Jos paisuntabensaa tulee hiukan niin se valuu täyttöaukon kauluksen viemäristä alas.

Eihän ole tulppa letkun päässä alhaalla siinä viemärissä, uutena siinä on ollut, ja talvisäilytyksen ajaksi se pannaan takaisin, ainakin näihin peltitankkisiin.
Sentire la forza!
Terv: Timo

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #381 : Toukokuu 18, 2019, 18:23:47 ip »
Täytyy siihen kylläjotain keksiä, ei se voi tuommoinenkaan olla että jatkuvasti joutuu tarkistelemaan että onko tankissa painetta.. tämä vaiva siis alkoi vasta tänä vuonna.. annoin kunnon bräkleeni kylvyn niin taas huohottaa, toistaiseksi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #382 : Helmikuu 28, 2021, 19:50:53 ip »
Minusta 2000 luvun lopun pikkulohko "V7 Cafe Classic" on näyttävä ja aikaansa sopiva klassinen pyörä.

Mutta nyt vaikuttaa että V7 saa 100 juhlavuoden myötä uuden tulemisen:

https://www.youtube.com/watch?v=GWYQihRutGQ
   
-   ”ciao tutti” (viehättävä esittelijä siellä...)
-   53 vuotta V7: "classic icon of naked bikes", merkittävästi uudistettu
-   850 ccm, 25% lisää tehoa (65 hv), 73 Nm, josta 80% jo 3000 rpm
-   uudistettu takahaarukka, vanteet, takaiskarit, uusi istuin (alempi istuinkorkeus)
-   moottorin muoto, tankki, satula ja sivupaneelit: erottuu muista
-   isompi moottori kooltaan: isompi osa pyörää
-   mittaripaneeli uusi, kuten ergonomia, takavalo ja etuvalo (led)
-   paljon suurempi takapyörä 150/70
-   anniversario malli "V8:n vihreä"



« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 01, 2021, 23:32:25 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #383 : Helmikuu 28, 2021, 20:29:36 ip »
Tuo pinnavanteinen versio on kaunis. Varsinkin juuri kiiltävällä maalipinnalla. Vielä kun maalaisivat tuon sillä V7:n vihreällä, eli vain vaihtaisivat sinisen tilalle vihreän. Kelpaisi kyllä omaan käyttöön tuo sininenkin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #384 : Helmikuu 28, 2021, 20:36:48 ip »
Lainaus
-  53 vuotta V7: "classic icon of naked bikes", merkittävästi uudistettu.
Tämä lause on epätosi.
Moottorilla ei ole muuta tekemistä V7-moottorin suhteen kuin kampiakselin asento ja sama tuotantoyhtiö. Taisi olla DeTomason tuotteita. Itse olen, suurella todennäköisyydellä V7-orientoitunut. V7 on alunperin Carcano-suunnittelua Guzzin alaisuudessa jossa koneen kampikammio on yhtä osaa. Kun taas "nykyinen V7" on Tonti-suunnittelua. Kampikammio halkeaa vaakasuunnassa. Tarkoitus ei ole kumpaakaan moittia sillä sitä on näillä palstoilla jo tehty mutta ei tarpeeksi sillä Carlo Guzzi ei ole tullut, vielä, kummittelemaan. Tosin olen asiaa torjunut nauttimalla merkittäviä määriä italialaisia viinejä. Takaa syvän ja rauhallisen yöunen. Silloin kun sellaisen tarvitsen.

Mutta näillä on mentävä koska markkinamiehet näin haluavat hämärtää selvää asiaa. Tulen jatkossa käyttämään termiä "uusi V7". Siis lainausmerkkien kanssa. Se vanha on "vain" V7. Sellainen on kehityshistoriassa loppupäässä1400 Californian voimakone.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #385 : Helmikuu 28, 2021, 22:55:22 ip »
Tottahan tuo lause on; merkittävästi uudistettu. Ei se väitä moottorin olevan samaa perua vanhan V7:n kanssa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #386 : Maaliskuu 01, 2021, 00:00:08 ap »
Mutta kai insinöörikin näkee ettei yhteisiä rakenteita ole eikä samoja osia.
Mihin sitten viittaa 53v? Taisi olla pikkulohko vasta suunnitteilla silloin jos sitäkään. Minä vuonna Lino Tonti tuli Guzzille töihin?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #387 : Maaliskuu 01, 2021, 06:41:02 ap »
Niin? Mitä sitten? Onko Toyota Corollalla mitään yhteistä viidenkymmenen vuoden takaiseen? Eikö sitäkään saa kutsua Corollaksi?
En ainakaan löydä markkinointimateriaalista sellaista kohtaa, missä V7:aa väitettäisiin samasta moottorista polveutuvaksi. Tai että uusi V7 olisi jokin vanhan isolohkon versio. Tässä on tehty jo toistakymmentä vuotta välissä pikkulohko V7:aa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jouko S

  • Viestejä: 860
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #388 : Maaliskuu 01, 2021, 06:55:41 ap »
Minä vuonna Lino Tonti tuli Guzzille töihin?
Lino Tonti tuli Moto Guzzille vuonna 1967 Carcanon tilalle.
V7 Sport on tunnetusti hänen käsialaansa, mutta myös pikkulohko V50.
Jouko

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #389 : Maaliskuu 01, 2021, 10:20:25 ap »
Ton klipin mukaan Guzzillakin ajatellaan, että V7:ssa on poikittainen V-moottori.