Joo on foorumilla jotain kipua.. mutta mutta, no joo ei kyllä mitään tavan köröttelyä tule harrasteltua, eli aika useasti on urku auki ja muutenkin kierrokset +3000rpm päällä
Ja kulutuskin on lähellä 10l/100km
Ainoastaan vaimentimet vaihdettu, lampdan voisi tsekata onko nokinen, ka eikö sen saanut jotenkin mitattuakin
Pakoputkiston muutos voi olla hyvin ratkaisevaa kulutuksen suhteen jos moottorinohjaukseen ei ole tehty nimenomaan kyseiselle putkiratkaisulle sopivaa säätöä. Pakoputkistoa ei oikein voi vaihtaa jos ei myös kokonaisuus pysy kasassa. Niin tehtiin kaasutinmoottoreille ennen ja nyt tehdään digitaalisille moottorinohjauksillekin.
Mikäli alkuperäiset vaimentimet ovat tallessa niin laittamalla ne paikoilleen voi katsoa kuinka käy. Tietysti sillä edellytyksellä että lambda on kunnossa ja pakoputkisto tiivis.
En suosittele isompia ajoja kyseisellä pyörällä jos kulutus on tuota luokkaa. Sen moottori karstoittuu ja esimerkiksi pakoventtiilit voivat tykätä kyttyrää ja sylinterien voitelu on heikkoa koska ylimääräinen bensiini huuhtelee öljyn pois. Bensiiniä sekaantuu myös öljyyn.
Kapeakaistalambdan jännite tulisi olla noin puoli volttia. Lambdan signaalikaapelin voi haaroittaa ja laittaa lambdanäytön. Tai, erittäin yksinkertaisesti, kytkemällä asianmukaisella ohjelmistolla ja kaapeleilla tietokoneen pyörän järjestelmään ja mittaamalla paikoillaan sekä ajossa millaista lukemaa lambda näyttää. Ei olisi ensimmäinen kerta kun niin käy. Osavaihto tai alkuperäisen puhdistus, mikäli se on ehyt, hoitaa asian. Lambdat eivät ole erityisen kalliita enää.
Eräs mahdollisuus on vielä mikä aiheuttaa ylettömän rikkaan seoksen.
Ilmavuoto pakoputkistossa. Jos lambda saa pakoputken vuodon vuoksi jostain saumasta tai liitoksesta hiukankin ulkoilmaa niin se toteaa että laihalla mennään ja moottorinohjaus alkaa, luonnollisesti, säätämään seosta rikkaammaksi. Järjestelmä toimii silloin oikein mutta pakoputkisto vuotaa sisäänpäin. Pakoputkiston ilmavuoto on helppo selvittää.
Kuten jo aiemmin mainitsin niin jättäisin ajot ajamatta kunnes vika on korjattu.
Foorumi on osittain jumissa mutta kun se taas pelaa niin tässä on linkki apuvehkeiden toimintaan ja hankintaan.
http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0