Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98461 kertaa)

Henko

  • Viestejä: 340
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #300 : Huhtikuu 25, 2019, 09:22:25 ap »
Letkuista puheenollen, itse kun remppasin Jackalia talvella niin huomasin että suuttimille menevät bensaletkut oli hinkannu johonkin lohkossa. Vaihtoon meni vähän niinkuin vahingossa kun en saanut niitä ehjänä irti. Hyvä niin, en olis muuten huomannut ja sitten ois mennny puhki ennen pitkää.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #301 : Huhtikuu 25, 2019, 18:43:52 ip »
Kysyin tuolta piikkiöstä pro italiasta, kuulemma gatesin letkua käyttää siellä.. bmw originaali letku taas taitaa olla vastaavaa kuin tuo gates, paremmalla hinnalla vain kun on bmw leima.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #302 : Huhtikuu 27, 2019, 13:20:23 ip »
Aikani tongin asioita niin nyt löytyi oikea tuote, gatesillä on tälläinen vaihtoehto ja tuli 30cm pätkänä, siitä riitti juuri tankin sisälle molemmat pätkät.
https://ww2.gates.com/europe/file_save_common.cfm?thispath=Europe%2Fdocuments_module&file=70403_E9_SUBMERSIBLE_FUEL_LINE_HOSE.pdf

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #303 : Huhtikuu 29, 2019, 21:44:39 ip »
Mittailin kulutusta ja vahvasti tuntuu siltä että pyörä vie kyllä tuplasti sen mitä pitäisi ???
Kulku on kyllä normaalia ja bensakaan mitenkään erityisesti haise, edes perässä ajavan nokkaan.. mitä tästä nyt pitäisi ajatella

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #304 : Huhtikuu 29, 2019, 22:38:07 ip »
Sellainen 5 litraa sadalle alkaa olemaan yläkantissa tuon kokoisessa. Riippuu tietysti ajotavasta ja nopeudesta. Itselläni on 1400cc Guzzi ja se vie vähintää viisi litraa jos ajaa nätisti. Tai siis normaalisti rajoitusten mukaa. Muutoin voi mennä lähes 10 litraakin.

Paljonko pyöräsi kulutus on normiajossa per sata km?
Onko pakoputkisto alkuperäinen?
Onko jotain muita virityksiä?
Jos lambda-anturi nokeentuu tai vioittuu se voi aiheuttaa virhesignaalin joka saattaa kasvattaa kulutusta niin paljon että lopulta moottori ei käy.

Moottorinohjausta voi kyllä säätää varsin helposti. Ei siis tarvitse kuin hieman perehtyä asiaan. Tai hankkia valmiita päivityksiä pyörääsi jos siinä on jokin tietty poikkeama vakiosta.

Foorumilla on jotain häikkää. Aiemmat viestit eivät näy.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #305 : Huhtikuu 29, 2019, 22:41:34 ip »
Sitä moottorinohjausta ei mennä ronkkimaan, ennen kuin kaikki muut mahdolliset viat on korjattu ja varmistettu.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #306 : Huhtikuu 29, 2019, 23:09:35 ip »
Joo on foorumilla jotain kipua.. mutta mutta, no joo ei kyllä mitään tavan köröttelyä tule harrasteltua, eli aika useasti on urku auki ja muutenkin kierrokset +3000rpm päällä
Ja kulutuskin on lähellä 10l/100km

Ainoastaan vaimentimet vaihdettu, lampdan voisi tsekata onko nokinen, ka eikö sen saanut jotenkin mitattuakin?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #307 : Huhtikuu 30, 2019, 10:03:11 ap »
Joo on foorumilla jotain kipua.. mutta mutta, no joo ei kyllä mitään tavan köröttelyä tule harrasteltua, eli aika useasti on urku auki ja muutenkin kierrokset +3000rpm päällä
Ja kulutuskin on lähellä 10l/100km

Ainoastaan vaimentimet vaihdettu, lampdan voisi tsekata onko nokinen, ka eikö sen saanut jotenkin mitattuakin

Pakoputkiston muutos voi olla hyvin ratkaisevaa kulutuksen suhteen jos moottorinohjaukseen ei ole tehty nimenomaan kyseiselle putkiratkaisulle sopivaa säätöä. Pakoputkistoa ei oikein voi vaihtaa jos ei myös kokonaisuus pysy kasassa. Niin tehtiin kaasutinmoottoreille ennen ja nyt tehdään digitaalisille moottorinohjauksillekin.

Mikäli alkuperäiset vaimentimet ovat tallessa niin laittamalla ne paikoilleen voi katsoa kuinka käy. Tietysti sillä edellytyksellä että lambda on kunnossa ja pakoputkisto tiivis.

En suosittele isompia ajoja kyseisellä pyörällä jos kulutus on tuota luokkaa. Sen moottori karstoittuu ja esimerkiksi pakoventtiilit voivat tykätä kyttyrää ja sylinterien voitelu on heikkoa koska ylimääräinen bensiini huuhtelee öljyn pois. Bensiiniä sekaantuu myös öljyyn.

Kapeakaistalambdan jännite tulisi olla noin puoli volttia. Lambdan signaalikaapelin voi haaroittaa ja laittaa lambdanäytön. Tai, erittäin yksinkertaisesti, kytkemällä asianmukaisella ohjelmistolla ja kaapeleilla tietokoneen pyörän järjestelmään ja mittaamalla paikoillaan sekä ajossa millaista lukemaa lambda näyttää. Ei olisi ensimmäinen kerta kun niin käy. Osavaihto tai alkuperäisen puhdistus, mikäli se on ehyt, hoitaa asian. Lambdat eivät ole erityisen kalliita enää.

Eräs mahdollisuus on vielä mikä aiheuttaa ylettömän rikkaan seoksen.
Ilmavuoto pakoputkistossa. Jos lambda saa pakoputken vuodon vuoksi jostain saumasta tai liitoksesta hiukankin ulkoilmaa niin se toteaa että laihalla mennään ja moottorinohjaus alkaa, luonnollisesti, säätämään seosta rikkaammaksi. Järjestelmä toimii silloin oikein mutta pakoputkisto vuotaa sisäänpäin. Pakoputkiston ilmavuoto on helppo selvittää.

Kuten jo aiemmin mainitsin niin jättäisin ajot ajamatta kunnes vika on korjattu.

Foorumi on osittain jumissa mutta kun se taas pelaa niin tässä on linkki apuvehkeiden toimintaan ja hankintaan.
http://foorumi.guzziclub.fi/index.php?topic=5408.0

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #308 : Huhtikuu 30, 2019, 10:36:15 ap »
Eikö sitä lambdaa saa mitattua myös jotenkin lämmittämällä ja samalla mittaamalla johdoista, siis irtonaista lambdaa.? Jotain voltti arvoja sieltä sitten pitäisi tulla.. muistaakseni tässä ketjussa on joku antanut ohjeet mutta eipä niitä nyt näe ennenkuin on foorumi kunnossa.

Pakoputkiston pitäisi kyllä olla tiivis..
Ja joo on mulla tuo guzzidiag jolla pääsen pyörän ecuun mutta enpä siellä paljon mitään osaa tehdä, kait tuon lambdan arvon osaisin katsoa jos se siellä näkyy

Katsottu guzzidiagilla ja lambda on kyllä toimiva.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #309 : Huhtikuu 30, 2019, 11:51:01 ap »
Jos (ja kun?) se lambda on kapeakaista, niin saa mitattua. Jos nelijohtoinen laajakaista, niin tarvii älyä väliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #310 : Huhtikuu 30, 2019, 11:57:33 ap »
Nelijohtoinen on. Mutta tosiaan tuon guzzidiagin kanssa laitoin pyörää käyntiin ja siinä lambdan arvo nousi hiljalleen aina sinne 880mv asti,kaasua vääntäessä luku aina tippui

Tämä siis kylmällä koneella, n~4min testi

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #311 : Huhtikuu 30, 2019, 16:09:05 ip »
Kone ensin kuumaksi. Öljyn lämpötila välille 70 - 110 astetta niin alkaa olla sopiva seos kun muita rikastuksia ei ole toiminnassa.  GD näyttää öljyn lämpötilan. Suuri kapeakaistaisen lambdajännite kylmällä koneella näyttää että kylmäkäyntirikastus on päällä. Testisi ei siis kerro vielä mitään kulutuksesta ajossa. Mutta kertoo ettei sillä kierrosluvulla ole vuotoja pakoputkissa. Moottorin lämmetessä arvon pitäisi pudota puolen voltin tietämiin. GD:stä löytyy taulu jossa näkyy reaaliaikasina käyrinä moottorin käyntiarvot, myös lambda.

Tässä hyvä sivu lambdan toiminnasta. Siinä puhutaan "normaalista lambdasta" kun on kyse kapeakaistaisesta.
http://ryydis.homeip.net/www/volvo/seos.htm

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #312 : Huhtikuu 30, 2019, 18:49:03 ip »
Eikö sitä lambdaa saa mitattua myös jotenkin lämmittämällä ja samalla mittaamalla johdoista, siis irtonaista lambdaa.? Jotain voltti arvoja sieltä sitten

Tuolleen...https://www.youtube.com/watch?v=NKsS6AELPuM
kun on kapeakaista lambda, V7 lienee LSF4 tyyppinen eli kapeakaista. (Bosch 0 258 010 213)?

Musta johto on signaali mitä mitataan, harmaa on sen maa.
Valkoiset ovat lämmitysvastuksen johtoja.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #313 : Huhtikuu 30, 2019, 19:53:17 ip »
Alkukeväästä tein omia tutkimuksia lambdoista. http://www.motomatti.fi/2019/01/california-1400-gts-kaksirivinen.html
Havainto oli avartava. Moottorinohjaus hoitelee seosta "omaan tahtiinsa" sillä lambdan toiminta on hyvin nopeaa ja sisältää voimakkaita syklejä kuten myös ruiskutuksen. Nyt olen miettinyt miten saan hyvän keskiarvon. Tosin silloin kun ajetaan "luukku levällään" tai kiihdytetään on lambdanäyttö varsin vakaa. Mutta tasakaasuajo on vaikeaa määrittää sillä seos vatkaa liki "laidasta laitaan". Pitänee laittaa oma lambda jossa on hidastettava säätö sitä varten. Eli näytteenotosta lasketaan keskiarvo muutaman sekunnin taajuudella.

Täysin ymmärrettävää on se miksi lambda-arvo "tvistaa" laihan ja rikkaan välillä. Se "rikas" osa tarvitaan katalysaattorin hyvinvointiin. Olen tullut siihen tulokseen, varsin helposti, että katalysaattoria pitää ruokkia että se kykenee tekemään päästömittauksessa hyväksyttävää tulosta. Asiaa tukee myös se että Euro3:sen jälkeen on, samaan aikaan, otettu käyttöön uudelleen 70-luvun tekniikkaan perustuva ilman "pumppaaminen" pakokaasujen poistojärjestelmään. Kyseinen ilmamäärä polttaa ylimääräisesti syötetyn polttoaineen niin että säädetty päästölukema tavoitetaan. Polttoaineen kulutuksen kustannuksella.

V7-mallissa ei kuitenkaan ole vielä ilmapumppausta pakokaasun joukkoon mutta idea toimii melko samalla tavalla. Nyt on mietittävänä miksi bensaa kuluu tarpeettomasti.

Kysymys: voiko, ylipäätään, matalatehoinen V7 tarvita moista kulutusta yhtään mihinkään? Mikä arvo on pielessä vai onko kyseessä ilmavuoto mikäli lambda on kunnossa?

En ole päässyt, vielä, tutkimaan, valitettavasti, Euro4-seossuhteita. Satunnaisesti ei ole varaa hankkia sitä varten sopivaa ajoneuvoa. Mutta mielelläni syynäilisin jos joku sallii pyöränsä ronkkimisen.

No, kunhan pähkäilen.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemm�lt�?
« Vastaus #314 : Huhtikuu 30, 2019, 22:15:59 ip »
Okei, infoan huomenna lisää josko saisin tehtyä mittauksia, nyt ei enään viitsi ruveta pyörää kayttelemään kun kaikki nukkuu.