Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98592 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #195 : Heinäkuu 22, 2018, 12:19:20 ip »
<snip>
Kyllä yksi suunta riittää virtaukselle. Ulospäin pitää tulla öljynsekaista ilmaa kun perä oikein kuumenee mutta sisään ei saa mennä.
Esimerkiksi enduromallisella pyörällä ajettaessa syvään veteen perä jäähtyy nopeasti eikä se saa imaista ilmaa saati vettä sisäänsä.

Niin varmaan... mutta minkäs teet? Viittaan omaan kokemukseeni (mistä lienee tullutkin ajatus vaihtaa perän öljy kovan sateen jälkeen).  ;D

Pikkulohkoisen perän yhteydessä niin kävi, aikanaan minullakin, kunnes MotoItaliassa kertoivat että huohotusventtiili pitää vaihtaa. Taisi maksaa muutaman markan läheisessä hydrauliikkaliikkeessä.

Isolohkoinen ei vettä helposti ime sisäänsä sillä sen huohotus on suunnattu suljettuun tilaan: kardaanitunneliin. Pikkulohkoisessa tätä mahdollisuutta ei ole.
Osassa isolohkoisia ei kardaanitunnelia ole ja siksi niiden perävaihteiden kanssa tulee helposti vuoto-ongelmia. Siihen toimii huohottimen laitto.

Samaa ratkaisua suosittelen niille joiden pikkulohkon perä kerää vettä tavalla tai toisella. Otetaan huohotinventtiili pois ja laitetaan sen tilalle liitin josta lähtee ohut letku jonnekin satulan alle. Päähän miniatyyrisuodatin ettei mene myöskään pölyä ja näkee jos perä on puhaltanut öljyä ylös asti.

Letkun pitää olla sisäläpimitaltaan pientä sillä silloin siihen kondensoituvan veden määrä on myös hyvin pieni.

Kyseisellä keinolla tein NTX:stä sekä TT:stä "suossa-ajokelpoiset". Puroja sai siis ylitellä harmittomasti.

Tässä jutussa on kuva ratkaisusta isolohkoisen perävaihteeseen, siellä loppupupäässä: http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_19.html

Kahdeksankymmentäluvulla, kun ajelin runsaasti myös pikkolohkoisilla, piti tehdä muitakin ratkaisuja maastokelpoisuuden saavuttamiseksi. Huohotusmuutoksella tuli suojattua yksi kalleimmista kohteista. Niiltä ajoilta ei ole juuri kuvia. Valitettavasti.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #196 : Heinäkuu 22, 2018, 18:37:27 ip »
Tuo letkutus kuuluu baijerilaisen kardaanipyörän vakiovarustuksiin, kun se varustellaan metsätöihin. Sai joskus jopa valmistajalta suoraan.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #197 : Heinäkuu 23, 2018, 13:05:08 ip »
Kävin paikallisessa hydrauli liikkeessä töistäpäin ja samalla kysyin huohottimista ohimennen, näytti mulle lähes vastaavaa kuin guzzissa ja sanoi sen toimivan molempiin suuntiin, hattu päällä on sateensuojana. Joten epäilen että niin minunkin guzzin perähuohotin kaksisuuntainen jo tehtaalta lähtiessä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #198 : Heinäkuu 23, 2018, 13:38:22 ip »
Kävin paikallisessa hydrauli liikkeessä töistäpäin ja samalla kysyin huohottimista ohimennen, näytti mulle lähes vastaavaa kuin guzzissa ja sanoi sen toimivan molempiin suuntiin, hattu päällä on sateensuojana. Joten epäilen että niin minunkin guzzin perähuohotin kaksisuuntainen jo tehtaalta lähtiessä.
Jos veden kertyminen on edelleen ongelmana niin huohottimen tilalle liitin josta ohut huohotusletku korkeammalle. Silloin paine on sama sisä- ja ulkopuolella niin veden imeytyminen estyisi täysin. Kondenssiveden syntyyn sillä ei liene vaikutusta verrattuna tavalliseen huohottimeen.

Huohottimia on siis mitä ilmeisimmin kahdenlaisia: vapaasti virtaavia ja niitä mitä on ollut omissa pyörissäni joissa on ollut painovoimainen kuulaventtiili huohottimessa. Virtaus vain ulospäin. Mutta ei sekään estänyt veden pääsyä öljyn joukkoon täysin.

Olisi tietysti hyvä että perävaihteessa olisi aina sama paine kuin ulkoilmassa tai hieman alempi. Iso paine-ero saattaa vetää ilmaa ohi huulitiivisteen. Jos perään sen sijaan tulisikin ylipaine niin saattaisi öljyä karata.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #199 : Joulukuu 17, 2018, 20:04:53 ip »
Isoa talvihuoltoa alottelin tänään.. Ohjelmassa olisi iskareitten öljynvaihto, ilmansuodatin, bensansuodatin, bensaletkut, jarrunesteet, venttiilien säätö, imutasapainon säätö, takarenkaan vaihto.. ihan mukavaa puuhastelua, tänään sain jarrunesteet vaihdettua ja ilmansuodattimen. Ajattelin siinä sitten heittää osia takaisin hollille ettei ole riipintaapin kun kerran toisen tiloissa pyörää säilytän. No mitä huomasin kun olin tankkia laittamassa takaisin paikoilleen?!?! Prkl! Eihän se enään sovi! Tankki ujutetaan kahden kumitutin väliin ja on penkin puolelta yhdellä pultilla kiinni, no tämä kyseinen reikä 10mm pielessä!! Noin tunnin sitten sen kanssa painin ja ei millään takaisin! Tulin lopputulokseen että muovinen tankki on paisunut!!

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #200 : Joulukuu 17, 2018, 20:39:44 ip »
Noin niille muovitankeille tuppaa käymään. Syistä on erilaisia mielipiteitä ja teorioita.
Itseäni kiinnostaisi nyt, kutistuuko tankki entiselleen jos sen tyhjentää hyvin ja vie säilytykseen kuivaan ja lämpimään tilaan.
Korkki auki tuuletuksen varmistamiseksi. Jonkun tankki on huhujen mukaan palautunut entisiin mittoihinsa.
Itse samaa kokeilin mutta eipä kutistunut sillä kertaa.
Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #201 : Joulukuu 17, 2018, 21:23:56 ip »
Tenun syyksihän tuota on laiteltu. Taisi esim Ducatin tankit tietyltä vuosimalliväliltä olla niitä mitkä eivät palautuneet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #202 : Joulukuu 17, 2018, 21:24:35 ip »
Pekan ohjeilla kutistuu jos kutistuu. Laajenemisen aiheuttaa vesi. Kyseinen muovilaatu absorboi sitä itseensä ja kasvaa mittojensa yli. Kaikki lävet auki "muurinpankkoolle" eli lämpimään ja kuivaan paikkaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #203 : Joulukuu 17, 2018, 21:25:18 ip »
Niin, siis viinan kanssa se vesi. Eli viina sitoo kosteutta ja se turvottaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #204 : Joulukuu 17, 2018, 21:26:00 ip »
Joo.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #205 : Joulukuu 17, 2018, 21:31:26 ip »
Olikos tämä turvonnut nyt sellainen kromitankkinen? Kromi ei vissiin vielä kärsinyt?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #206 : Joulukuu 17, 2018, 21:39:46 ip »
Eikun valkotankkinen,Classic. Täytyy juu tyhjätä tankki ja antaa kuivua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #207 : Joulukuu 17, 2018, 21:48:14 ip »
Se on kyllä aliarvostettu väri. Hyvän näköinen V7:ssa!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #208 : Joulukuu 17, 2018, 21:56:24 ip »
Joo aluksi kun sen hain niin oli kaikenmoisia rakentelu suunnitelmia. Nyt kun sitä tuossa on katsellut niin sehän on lähes täydellinen.  ;) :D vaimentimet olen vaihtanut ja äänimerkkien päältä ottanut ne epämääräiset kromihimmelit pois ja maalasin torvet mustiksi,muuta ei ole tehty. Nyt kun otan iskarit irti öljynvaihtoa varten, olen ajatellut että kiinnittäisi ne niin että keula hieman tippuisi. Sitten se on avot! Onko tuohon keulan madaltamiseen muuten jotain estettä? Ajattelin siis jotain 20mm ottaa putkia yläkolmiosta ylös?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #209 : Joulukuu 17, 2018, 22:07:00 ip »
Lainaus
Onko tuohon keulan madaltamiseen muuten jotain estettä? Ajattelin siis jotain 20mm ottaa putkia yläkolmiosta ylös?

Keulaa voi tuolla tavalla säätää. Tee kuitenkin harkiten. Tuntematta tarkemmin V7:n ajogeometriaa en osaa sanoa mennäänkö kuinka lähelle kriittistä aluetta. Todennäköisesti ajettavuus kevenee mutta vastapainona tulee myös herkkyys uraisuuden ja muiden tien pinnanmuotojen suhteen. Kokeilemalla se selviää. Itselle meinasi käydä huonosti kun säädin Centauron takapäätä hieman liian ylös. Ei meinannut pyörä pysyä näpeissä!

Menestystä muokkaukselle ja ajettavuudelle.