<snip>
Kyllä yksi suunta riittää virtaukselle. Ulospäin pitää tulla öljynsekaista ilmaa kun perä oikein kuumenee mutta sisään ei saa mennä.
Esimerkiksi enduromallisella pyörällä ajettaessa syvään veteen perä jäähtyy nopeasti eikä se saa imaista ilmaa saati vettä sisäänsä.
Niin varmaan... mutta minkäs teet? Viittaan omaan kokemukseeni (mistä lienee tullutkin ajatus vaihtaa perän öljy kovan sateen jälkeen). 
Pikkulohkoisen perän yhteydessä niin kävi, aikanaan minullakin, kunnes MotoItaliassa kertoivat että huohotusventtiili pitää vaihtaa. Taisi maksaa muutaman markan läheisessä hydrauliikkaliikkeessä.
Isolohkoinen ei vettä helposti ime sisäänsä sillä sen huohotus on suunnattu suljettuun tilaan: kardaanitunneliin. Pikkulohkoisessa tätä mahdollisuutta ei ole.
Osassa isolohkoisia ei kardaanitunnelia ole ja siksi niiden perävaihteiden kanssa tulee helposti vuoto-ongelmia. Siihen toimii huohottimen laitto.
Samaa ratkaisua suosittelen niille joiden pikkulohkon perä kerää vettä tavalla tai toisella. Otetaan huohotinventtiili pois ja laitetaan sen tilalle liitin josta lähtee ohut letku jonnekin satulan alle. Päähän miniatyyrisuodatin ettei mene myöskään pölyä ja näkee jos perä on puhaltanut öljyä ylös asti.
Letkun pitää olla sisäläpimitaltaan pientä sillä silloin siihen kondensoituvan veden määrä on myös hyvin pieni.
Kyseisellä keinolla tein NTX:stä sekä TT:stä "suossa-ajokelpoiset". Puroja sai siis ylitellä harmittomasti.
Tässä jutussa on kuva ratkaisusta isolohkoisen perävaihteeseen, siellä loppupupäässä:
http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_19.htmlKahdeksankymmentäluvulla, kun ajelin runsaasti myös pikkolohkoisilla, piti tehdä muitakin ratkaisuja maastokelpoisuuden saavuttamiseksi. Huohotusmuutoksella tuli suojattua yksi kalleimmista kohteista. Niiltä ajoilta ei ole juuri kuvia. Valitettavasti.