Kirjoittaja Aihe: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?  (Luettu 98379 kertaa)

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #15 : Toukokuu 24, 2018, 13:47:15 ip »
Kannattaa hommata valmiiksi puolentusinaa paria venttiilikopan tiivisteitä ennen kuin menee aukomaan. Ne menevät sen verran mutkille irrottaessa, että vanhoja ei kannata laittaa takaisin, kun eivät paljoa maksakaan. Olen kyllä laittanut ne vanhat suorien sivujen väliin sukualbumiin odottamaan pula-aikoja.

Jos venttilejä säätää vähänkin, joutuu säätämään myös imutasapainon. Tarkistuksen voi tietysti tehdä milloin vain. Sehän onkin helppoa sikäli kun Luigi on laittanut kannet niin mukavaan asentoon. Tässä moottorimallissa yläkuolokohdan kohdistusmerkki on jakopäässä ketjupyörässä piilossa. Vauhtipyörän hammaskehällä sitä ei ole, eikä voikaan olla kun siinä välissä on alennusvaihde. Siksi täytyy tehdä hellävarainen työkalu muovista tai puusta, jolla tulpanreijästä tutkitaan männän yläkuolokohta herkin sormin ja isoimmalla vaihteella pyöritetään takapyörää. Muuta keinoa en ole keksinyt. Jos joku tietää niin kavaltakoon.

Sytytystulpat kannattaa vaihtaa kilometreistä riippumatta "kun tarvettan on". Myöskin kilometrimäärästä riippumatta on huoltoväli pa-letkuille 4 vuotta. Niistä yksi tärkeimmistä on tankin sisällä, joten pa-suodattimen voi vaihtaa smalla suht. isolla vaivalla. Itse huomasin, että ilmanpuhdistinlaatikon huohotusöljyn paluuletku öljytilan takaosassa, näkyy vaihdelaatikon alla, on myös tarpeen vaihtaa ainakin 4 vuoden välein.
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #16 : Toukokuu 24, 2018, 15:10:22 ip »
Venttiilikopan tiivisteen saa kestämään siten että liimaa uuden tiivisteen venttiilikoppaan tasaisella ja pienellä määrällä tiivisteliimaa. Toiselle puolelle vaseliinia. Sitten nippuun.
Avatessa otetaan rruvit pois ja kopautetaan muovivasaralla sivusuuntaan niin tiiviste irtoaa siitä rasvaisesta pinnastaan murtumatta. Jos kiskoo ylöspäin niin tiiviste murtuu. Näin toimien ei tiiviste myöskään pullahda pois raostaan.

Venttiilinsäädössä on helpotus kun ottaa tulpat pois. Takapyörä ilmassa ja iso vaihde päällä niin voi toisella jalalla pyörittää takarenkaasta moottoria säädön edetessä ja yläkuolokohtaa etsiessä.

Toki voi koittaa ruuvarilla tulpanreiästä milloin mäntä on ylhäällä. Toleranssi on kuitenkin laaja. Ihan millin osien tarkkudella ei kannata männän asemaa mittailla. Joka toisella kierroksella venttiilit ovat kiinni, joka toisella auki.
Silloin kun venttiilit ovat molemmat kiinni on myös mäntä ylhäällä kyseisessä sylinterissä.
Männän asentoa ei siis tarvitse seurata lainkaan sillä venttiilien yhtäaikainen kiinniolo kavaltaa että nyt ollaan säätökohdassa tai aivan lähellä. Itse haen varovasti takapyörästä heilutellen edestakaisin ihan pikkuisen sen suurimman välyksen ja säädän sillä kohtaa. Näin molemmille venttiileille. Ei silloin kuin jompi kumpi venttiili on auki vaikka vieressä oleva olisi kuinka välyksellä.

Sitten toinen puoli.

Muutama pyöräytys konetta ympäri ja tarkistus että välykset löytyvät edelleen. Startilla ei pidä pyörittää uudempia pyöriä koska tulpat ovat irti. Nykydigilaiteet eivät pidä siitä.

Säädön jälkeen käytetymmässä pyörässä venttiilien kilinä jatkuu edelleenkin koska on syntynyt kulumia: keinuvivun päässä on lovi ja se määrittää välystä sillä tavallinen venttiilinsäätöliuskamitta ei huomioi kulumia. Jotkut ovat tehneet heittokellolle kiinnikkeet venttilikopan kiinnitykseen. Kohtisuoraan keinuvivun päästä mitaten saa todellisen välyksen näkyviin. Se voi usein olla noin kympin isompi kuin mitä liuskamitalla mitaten saadaan.

Joitakin pelottaa satunnainen kolkottava ääni venttiilikoneistosta. Se on tyypillisesti keinuvipujen päittäisliikkeestä johtuvaa. Ääni voi olla kova mutta alkuperäisratkaisu sallii tämän. Jotkut ovat shimmanneet keinuvipujen päittäisen välyksen minimiin. Siinä pitää tietää mitä tekee sillä lämpölaajeneminen voi jumittaa keinuvivun ja seuraa moottorivaurio tai vähimmillään työntötangon taipuma. Mutta käyntiääni on kaunis ja venttiileissä pysyy säädöt paremmin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #17 : Toukokuu 24, 2018, 15:22:00 ip »
Niin pikkulohkossahan ei tosiaan ole niitä päittäisvälysjousia.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #18 : Toukokuu 25, 2018, 07:20:19 ap »
Kiitos hyvistä ja tarkoista ohjeista! Eiköhän noilla pääse jo sitä säätöä aloittamaan kun on tarvetta , kyselen silloin sitten enemmän, jos ilmaantuu epäilyksiä!  :D

Ahaa, nyt huomasin kun könysin tuolla pyörän alla että siellähän on ilmeisesti jonkilainen katalysaattori? mikä ylittää poikittain pyörän, putkien välissä.
Onko hyötyä jos kuvittelisi tuon poistavan ja mitä muutoksia pitäisi tehdä? ilmeisesti ainakin tuo happi tunnistin sekoaisi ja siinä ilmeisesti astuisi se ecun ohjelmointi mukaan kuvioihin?

Niin olen siis tilannut Lafranconin competizione äänenvaimentimet ja ne olisi siis tarkoituksena ensiksi vaihtaa, samalla kiinnostaisi kyllä tuollainen kattikin poistaa jos siitä selviäisi jotenkin inhimillisesti.

jotenkin tuntuu erikoiselta että miten se pakokaasu kiertää edes tuon kautta jos ei putken sisällä erikseen sitä ohjata menemään noin ristiin? silloinhan se on hyvin ahdistava osa.?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2018, 09:22:27 ap kirjoittanut alekk »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #19 : Toukokuu 25, 2018, 10:16:59 ap »
Väliputken tarkoituksena on helpottaa pakokaasujen poistumista ja toimia resonaattorina. Jos on katalysaattorit niin ne ovat äänenvaimetimissa.
Väliputkesta ei siis ole haittaa. Jos haluaa poistaa lambdan niin pitää ensin moottorinohjaustiedostosta näppäillä ohjelmallisesti "lambda off" poistaa lambda ja tulpata reikä. Silloin voi joutua säätämään moottorinohjausta lisää koska lambda-takaisinkytkentä ei off-asennossa enää hallinoi seoksen hienosäätöä. Jos lambdan jättää paikalleen käyttämättömänä niin menettää vajaat 200€ osan vähitellen.

Joidenkin viriputkien mukana tulee myös tuo välikappale. Silloin se on muodoltaan X tai kaksi C-kirjaimen muotoista käyrää seläkkäin. Yleensä niissäkin on lambdalle asennuskohta.

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #20 : Toukokuu 25, 2018, 10:45:12 ap »
Onko nyt niin, että jos irroittaa lampdalta tulevan johdon liittimen, kypsyykö lampda-aturi pikku hiljaa ? On nimittäin niin että johti irti, kulkee Titanium pintakaasulla paremmin, ilman "nypytystä"m, kiinni ollessa nypyttää enemmän.
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #21 : Toukokuu 25, 2018, 10:56:47 ap »
Menee tukkoon/nokeentuu. Varovasti irroittelee ja poltaa puhtaaksi, jos käyttöön haluaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #22 : Toukokuu 27, 2018, 16:32:51 ip »
Ei ole hyväksi irrottaa johtoa noin vain. Jos irrottaa pitäisi asentaa sähköinen palikka johtimeen joka kertoo ECUlle koko ajan että kaikki hyvin, seos kohdallaan. Jos sitä ei ole niin ECU kyllä siitä muistuttaa. Vikailmoitusta pukkaa.

Tulppa maksaa muutaman euron lambdan reikään.
Tästä tarvitaan vain tuo tulppa tiivisteineen tukkimaan alkuperäistä lambdan reikää.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autonvaraosat/Moottorin-ohjaus/Pakokaasusaato/Pakokaasusaato-muut/Tulpalla-varustettu-hitsattava-mutteri-2000028554/

Useimmat vaikuttavat jättävän lambdan reikäänsä vaikka on ohjelmoitu "lambda off". Olen otaksunut että heille ei ole muutamalla satasella käyttöä.
Euro3:sta alkaen on ollut kaksi lambda-anturia. Siitä uudemmissa niitä voi olla useitakin.

Veden lisäksi monet lambdatyypit eivät siedä kolahduksia tai voimakasta tärinää. (Pudottaminen tai kaatuminen)
Lambda-aturit nokeentuvat, erityisesti kylmät mallit, hiljalleen ja antavat, myös hiljalleen, hieman virheellistä tietoa ja seos rikastuu aina vain lisää kunnes meno hyytyy ylettömään bensiinin ruiskutukseen. Nopein keino on silloin ohjelmoida "lambda off" ja resetoida "itse opitut arvot" ja jatkaa matkaa. Silloin menetetään lambda-anturi lopullisesti jos sitä ei oteta pois ja puhdisteta.

Jos laitetaan PowerCommander tai vastaava kikkare kannattaa silloinkin poistaa lambda em keinoin.

Monet haluavat koneeseensä enemmän voimaa. Se kyllä onnistuu ilman lisäkikkareitakin. Siinä vain pitää olla kohtuullisuudessa sillä noen ja karstan kerryttäminen hiljalleen kuluttaa konetta.

Lambda on paikoillaan siksi että sitä käyttämällä moottori alittaa päästönormien vaatimukset. Mutta sillä on toinenkin tehtävä: pitää kone hyvässä käyntikunnossa. Pitkään.

Jos moottorinohjauksesta tulee usein lambda-ilmoituksia vikalogiin niin kannattaisi asiaan kiinnittää erityistä huomiota.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #23 : Kesäkuu 01, 2018, 14:49:45 ip »
Nyt on vaihdettu äänenvaimentimet ja voi veljet!! :D Kyllä vetää suuta hymyyn kun kahvasta kääntää, aivan kuin olisi eri pyörä! Tiistaina olisi inssi ajo ja sen jälkeen toivottavasti pääsisi vähän jo GUZZIA ulkoiluttamaan. Onkos tuollaisia powercommandereita joku asennellut pikkulohkoon ja onko niillä oikeasti jotain tehonlisäystä saatu? Ei nyt heti moinen kiinnosta mutta ehkäpä tulevaisuudessa..

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #24 : Kesäkuu 01, 2018, 19:11:28 ip »
Pikkulohkosta en tiedä onko RapidBikeä tai PowerCommanderia asennettu. Ei ole tullut vastaan.
Periaatteessa lisäkikkaretta ei tarvita ollenkaan sillä voi muutaman kympin sijoituksella käyttää GuzziDiagia ja säätää itse. Toki se vaatii aikaa ja paneutumista moottorinohjauksen toimintaan.

Moni Guzzisti on säätänyt pyöränsä varsin hyvätapaiseksi ko. ohjelmistolla.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=5408.0

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #25 : Kesäkuu 01, 2018, 20:04:42 ip »
Lainaus
Onko niillä oikeasti jotain tehonlisäystä saatu
Onnea uudelle pyörälle!  Minusta V7 Classic, juuri ne alkupään pyörät, ovat kerrassaan komeita.  Valkoisena kovasti tyrkytin vaimolle, kun oli, oliko vuosi sitten myynnissä.  Mut hää hä hää ei oo niitä naisia.  Mieluusti olisin sillä kyllä itse ajellut.

Moottorinohjausjärjestelmään "puuttumalla" saa varmasti kaikenlaista käyttäytymistä muokattua (kaasuunvastaavuus, "kiihdytyspumpputoiminto", moottorijarru), mutta olikos se niin, että palotilan rakenteesta johtuen perinteiseen pikkulohkoon ei juuri tehoa lisää saa?  Herrasmiesten peli, coolisti vaan cruisailemaan.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2018, 00:02:30 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #26 : Kesäkuu 01, 2018, 21:33:22 ip »
Kiitoskiitos! Joo itseänikin miellytti tämä valkoinen, jonka kromiset pinnavanteet olivat yksi tärkeimmistä kriteereistä! :) ka sen olen huomannut että ainakaan tämä kyseinen valkoinen ei pääse kyllä oikeuksiinsa missään kuvassa, livenä on sata kertaa hienompi! Onhan toki nyt nämä tämänvuoden pelitkin kyllä aika kivan näköisiä!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #27 : Kesäkuu 02, 2018, 09:43:43 ap »
Laita silti kuvaa pyörästä. Samaa mieltä tuosta, livenä kuvaa kauniimpi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

alekk

  • Viestejä: 283
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #28 : Kesäkuu 02, 2018, 12:11:27 ip »
Kauheen taistelun jälkeen, en saanut kuvia ladattua tänne. Liian isoja tiedostoja, no koitin pienentää niin sitten se tiedosto ei enään kelvannut:/ onkos porukalla jotain ideoita millä tiivistää tuon putken ja äänenvaimentimen liitos? Alkuperäisessä vaimentimessa oli semmoinen supistus holkki mustasta raudasta. Itse tein nyt ruostumattomasta holkin jonka halkaisin ja koitin laittaa tulityökankaasta vielä pienen tiivistyksen koska välystä jäi silti noin milli holkin ja putken väliin ja milli holkin ja vaimentimen väliin. Ostin siihen kunnon ruostumattomat klemmarit ja pistin kasaan mutta nyt kun ”kaveri kävi koittamassa” ;) pyörää niin kankaat työntyy pihalle :/

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Moto Guzzi V7 pintaa syvemmältä?
« Vastaus #29 : Kesäkuu 02, 2018, 12:48:21 ip »
Ainakin jpeg-kuvan saan pienennettyä Paintilla onnistuneesti.
Sopivan paksu holkki putkien välissä tukee liitosta ja pitää putkenpäät ryhdissä kun klemmaria kiristää. Sen väliholkin täytyisi olla joka tapauksessa tiukka.
Liitoksen pitäisi olla lisäksi ilmatiivis, kun siinä taitaa lambda-anturikin väijyä happiatomeita ihan lähellä.
Jos alkuperäiset väliholkit eivät kelpaa, tee uudet, mahdollisimman pitkät paikallaan pysymisen varmistamiseksi. Kun asennus vaatii lievää voimankäyttöä
muttei työkaluja, tiukkuus on sopiva. Klemmarit siihen päälle.
Tiivistysaineeksi löytyy autotarvikeliikkeistä pakoputken tiivistystahnaa.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/606057/CRC-Pakoputken-asennustahna-150g
Sohc van Helmi.